Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@17:59:06 GMT

کرونا و عادت‌هایی که فرو نمی‌ریزد

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۷۳۸۶

کرونا و عادت‌هایی که فرو نمی‌ریزد

یاد روزهای اول عید می‌افتد که برای دیدن مادر پیرش با شوهر و پسرش  راهی زادگاهش شد، خواهرش با شوهر و بچه‌هایش هم آمدند و آن روز شوم که جشن تولدی حسابی برای شوهر خواهرش در خانه مادر گرفتند با کلی میهمان؛ و پس از چند روز مبتلایان به کرونا ردیف راهی مراکز درمانی شدند و او و مادرش نیز گرفتار یکی از تخت های بیمارستانی شدند که کرونا برایشان رزو کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیک چهارم کرونا در اردبیل نیز مثل همه جای کشور با به سرآمدن تعطیلات عید آغاز شد و سیل مسافران و میهمانان استان که ارمغانشان کرونا و شیوع بی‌سابقه آن در همه مناطق استان بود.

کرونا همچنان می‌تازد و عجیب است که عادت‌هایی که زمانی زیبا بودند و اکنون بعنوان سم برای حیات خانواده ها مطرح است قصد سکوت و تعطیلی هر چند موقت ندارد! تا همین چند روز پیش بساط عروسی‌ها و راه اندازی کاروان‌های عروسی پهن بود، دورهمی و جشن تولدها هم که جای خود، و هنوز هم که هنوز است با وجود اخطار مسئولان مجالس ترحیم خانگی با حضور انبوه اقوام و آشنایان برقرار است.

صف‌های خرید نیز هنوز گویی قصد تعطیلی ندارد، از صف خرید روغن بگیر تا صف خرید بامیه و زولبیا و صف خرید نان که در آن به فاصله گذاری اجتماعی بی‌توجهی می‌شود و ماسکی که هنوز خیلی‌ها آن را جدی نمی‌گیرند و به بهانه‌های مختلف از زدنش اجتناب می‌کنند.

رمضان که آمده است از همین حالا حرف و حدیث افطاری‌ها شنیده می‌شود و دور نیست که شاهد سفره‌های افطاری و ضیافت‌ها باشیم و عجیب اینکه کرونا همچنان بی‌رحمانه سنگر به سنگر صفوف نبرد را شکسته و وارد خانه‌های بیشتری شده و جان‌های بیشتری را می‌گیرد.

در این میان برخی فعالیت‌های انتخاباتی نیز بر تشدید وضعیت نابسامان افزوده و گزارش‌هایی از  تبلیغات خانگی از سوی نامزدها شنیده می‌شود هر چند که تعداد آنها  نسبت به دوره‌های گذشته بسیار کم است.

با وجود اعلام تعطیلی بسیاری از صنوف در استان هنوز به طور کامل این موضوع از سوی مغازه داران به صورت دقیق رعایت نمی‌شود و بیشتر تعطیلی‌ها مربوط به مرکز شهر بوده و در حاشیه‌ها  هنوز بسیاری از کسب و کارها به فعالیت مشغولند ضمن اینکه برخی از اماکن خطرناکی همچون قهوه خانه‌ها شبها به صورت مخفیانه فعال می باشند.

شنبه شب در جریان بازدید شبانه گروه‌های نظارتی که با حضور فرماندار اردبیل در این شهر صورت گرفت ۱۵ واحد قهوه خانه و مراکز تجمعی در اردبیل شناسایی و پلمب شد.

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل در تشریح وضعیت  کرونایی استان و علت پیک چهارم می‌گوید: بی توجهی برخی افراد به رعایت پروتکل‌های بهداشتی موجب افزایش مبتلایان به کرونا و نیز تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان شده است.

وی بیان کرد: بیشترین موضوعی که باعث این افزایش شده بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک، دید و بازدیدهای عید، دروهمی ها و برگزاری مراسم عروسی و ترحیم بوده است.

استاندار اردبیل با تاکید بر هوشیاری و جدی گرفتن پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی گفت: وضعیت کرونا در پیک چهارم خطرناک‌تر بوده و مردم باید از عادی‌انگاری پرهیز کنند تا از بروز تلفات انسانی به مراتب بالاتر از پیک‌های قبلی جلوگیری شود.

وی با اشاره به وضعیت خاص پیک چهارم کرونا و شدت این پیک، اجتناب از دورهمی ، جشن عروسی و مراسم عزاداری را برای پیشگیری از ابتلای خانواده‌ها به این ویروس ضروری دانست.

استاندار اردبیل با تاکید بر همکاری دستگاه‌های مختلف در اطلاع رسانی به مردم و تشریح وضعیت حاد کرونایی در استان ، بی توجهی مردم به این امر را موجب  طولانی شدن پیک چهارم کرونا دانست و خواستار پرهیز از هر گونه دورهمی و اجتماع خصوصا از سوی نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شد.

وضعیت جغرافیای کرونایی در اردبیل 

در نقشه استان اردبیل تقریبا تمامی شهرستانهای استان رنگ قرمز و نارنجی دارند، هم‌اکنون به جز سه شهرستان نیر، کوثر و اصلاندوز که در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند، شهرستان‌های اردبیل، نمین، گرمی، انگوت، بیله‌سوار، پارس‌آباد، مشکین‌شهر، خلخال و سرعین در وضعیت قرمز و بسیار خطرناک قرار گرفته‌اند.

 شیوع فزاینده کرونا در استان اردبیل همچنان ادامه دارد و آخرین آمار اعلامی که دیروز منتشر شد از بستری ۵۸۰ نفر در بیمارستانها حکایت می‌کند که ۷۱ نفز از آنها در بخش های ویژه تحت مراقبت هستند.

مسئولان علوم پزشکی استان اردبیل هشدار می‌دهند که با تداوم وضعیت فعلی تعداد مبتلایان بستری در بیمارستانهای استان می تواند به ۷۰۰ تا یک‌هزار نفر برسد.

دکتر شهرام حبیب‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی اربیل می گوید: آمار ابتلا و بستری بیماران کرونایی در استان اردبیل را در وضعیت حاد و نگران کننده عنوان کرد و افزود: سرعت و سطح موج چهارم شیوع کرونا در استان اردبیل نسبت به موج‌های اول، دوم و سوم بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: در یک هفته اخیر آمار مبتلایان جدید و شمار بستری همزمان افراد مبتلا به کرونا در این استان بیش از چهار برابر شده و رکوردهای جدیدی به ثبت رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: بخش‌های اتاق عمل و فیزیوتراپی بیمارستان امام خمینی‌(ره) اردبیل به بخش کرونا تبدیل شده و یک بخش بیمارستان فاطمی و تمام ظرفیت بیمارستان امام رضا(ع) اردبیل برای بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است.

به گفته وی ، هم‌اکنون حدود ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستانی استان در بخش دولتی و خصوصی به بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است.

مسعود امامی فرماندار اردبیل هم از هشدار داد که ه ظرفیت پذیرش بیمارن کرونایی در بیمارستان‌های این شهر در حال تکمیل شدن است و کادر درمان شرایط سختی را سپری می‌کنند.

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل هم امروز اعلام کرد: در جریان پیک چهارم کرونا تاکنون ۱۷هزار مبتلا به ویروس کرونا در استان در خانه‌های خود تحت قرنطینه قرار گرفته‌اند، ضمن اینکه شمار بستری‌ها در بیمارستانها نیز به ۵۸۰ نفر رسیده است.

اقدامات ضربتی مسئولان استان برای مهار کرونا

.در حالی که دامنه شیوع کرونا هر روز وسیعتر  می‌شود مسئولان استان با تشدید اقدامات مراقبتی و پیشگیرانه خود در تلاش برای مهار کرونا و مدیریت آن هستند.

در تازه‌ترین اقدام  برای جلوگیری از هر گونه اجتماع و دورهمی و مجالس شادی و ترحیم مسئولان استان مردم را به گزارش اینگونه اقدامات فرا خواندند.

بهنامجو استاندار اردبیل با بیان ضرورت مقابله با هرگونه تجمع بیان کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه جشن، دورهمی تولد و برگزاری مراسم ترحیم ؛ آن را را به شماره ۳۱۳۳ اطلاع دهند تا برخورد  لازم با افرادی که به نوعی حقوق دیگران را ضایع می‌کنند صورت گیرد.

وی با تاکید بر  خودداری از  هر گونه تجمع در مراکز تفریحی، خانه‌ها، پارک‌ها و دوره همی‌ها اضافه کرد: با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها اعم از پایگاه‌های مقاومت، هلال احمر و مراکز بهداشتی به کمک مردم خواهیم رفت و امیدواریم مردم نیز همکاری لازم را داشته باشند.

استاندار اردبیل همچنین به ضرورت استفاده از ابزارهای اطلاع رسانی برای آگاهی دهی هر چه بیشتر در باره کرونا گفت: رسانه ها در این زمینه تا کنون خوب عمل کرده اند  ضمن اینکه باید  از ظرفیت برنامه شاد از سوی آموزش و پرورش استان نیز در این زمینه اقدام شود .

شهریار شیری آراسته دبیر کمیته نظارت بر اجرای پروتکل‌ها و پیگیری مصوبات ستاد استانی مدیریت بیماری کرونای اردبیل نیز بر استفاده از تجربیات پیک‌های قبلی برای مقابله و کنترل پیک چهارم کرونا تاکید کرد و گفت: لازم است تیم‌های نظارتی درسطح شهرستانها  برای جلوگیری از ازدحام جمعیت فعال شوند.

وی بیان کرد: در شیوه نامه‌های کنترلی نیز باید تغییراتی اعمال شده و کنترل بیماری برای جلوگیری از تلفات بیشتر و طولانی شدن پیک تسریع شود.

مسعود امامی یگانه فرماندار اردبیل نیز گفت: محدودیت‌های کرونایی این هفته به صورت سخت گیرانه در  این شهرستان اجرا می‌شود و با اصناف و مراکزی که به محدودیت‌ها پایبند نباشند برخورد قانونی لازم انجام می‌شود.

فرماندار اردبیل ادامه داد: مجموعه شورابیل، پارک‌ها، بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها و مراکز بین راهی به طور کامل بسته می‌شود و ورود به این مکان‌ها ممنوع است و از شهروندان نیز می‌خواهیم در این زمینه همکاری داشته باشند.

وی گفت: برای اجرا محدودیت‌ها همکاری همه اصناف ضروری است و از اتاق اصناف اردبیل نیز خواسته شده با جدیت پیگیر موضوع شود، همه واحدهای مشمول محدودیت‌های قرمز کرونایی باید تعطیل باشند و واحدهایی که پایبند به رعایت دستورالعمل‌ها نباشند پلمب می‌شوند.

فرماندار اردبیل از نظارت بر جلوگیری از ازدحام در نانوایی‌های اردبیل در نزدیکی افطار خبر داد و گفت: در این زمینه از ظرفیت پایگاه‌های بسیج به صورت محله محور استفاده می‌شود و از نانوایان و عموم مردم نیز تقاضا می‌شود در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در نانوایی‌ها اهتمام جدی داشته باشند.

در این حال رئیس عالی هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان اردبیل هم تاکید کرد که چگونگی رفتار تبلیغاتی داوطلبان انتخابات در رسیدگی به صلاحیت آنها تاثیر داشته و نامزدهایی که در وضعیت کرونایی فعلی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجهی کنند، تایید صلاحیت نخواهند شد.

محمود عباس‌زاده مشگینی گفت: در وضعیت حاکم کرونایی بر کشور هر گونه اقدام تبلیغی داوطلبان انتخابات شوراها می‌تواند منجر به بدتر شدن اوضاع و شیوع بیشتر ویروس کرونا شود.

وی بیان کرد:  این هیات در بررسی صلاحیت داوطلبان شوراها به گزارش هیات‌های اجرایی و ارگان‌های انتظامی و امنیتی در باره  شیوه تبلیغات و رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجه ویژه خواهد داشت و با هر فردی که اقدام به تشکیل اجتماع و به خطر انداختن سلامت جامعه کند به صورت قانونی برخورد کرده و صلاحیت وی را تایید نخواهد کرد.

اواضافه کرد:  در  وضعیت بحرانی کنونی، حفظ سلامت جامعه خط قرمز هیات‌های نظارت بوده و اجازه داده نمی شود که با رفتارهای خطرآفرین آرامش و سلامت مردم به هم بریزد.

به گفته استاندار اردبیل، با برگزاری هرگونه اجتماع تبلیغی از سوی نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در منازل مسکونی برخورد می‌شود.

اکبر بهنامجو افزود: برپایی اجتماعات در منازل برای تبلیغات علاوه بر غیرقانونی بودن به دلیل عدم مراعات زمان تبلیغات، به شیوع ویروس کرونا نیز می‌انجامد.

وی بیان کرد: مردم لازم است علاوه بر پرهیز از شرکت در اجتماعات تبلیغی، می‌بایست از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی نیز اجتناب کنند.

به گزارش ایرنا، در زمانه ای که کرونا حسابی سرکش شده و خطرناک جان ها می گیرد ضرورت همراهی تمام آحاد جامعه و رعایت نکات بهداشتی امری ضروری می باشد.

به گفته کارشناسان بهداشتی،  سرعت انتقال و سرایت بالا شاخصه اصلی ویروس کرونای انگلیسی شایع شده در استان اردبیل  است و برای مهار این ویروس رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت سفت و سخت ضروری است.

به افراد مبتلا به کرونا که دارای علائم حاد نبوده و در منزل قنطینه هستند توصیه اکید می شود که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

مسئولان بهداشتی استان  خواستار تعطیلی همه دورهمی‌ها مانند عروسی یا مراسم و افطاری جمعی ماه مبارک رمضان شده و تاکید می‌کنند که هر تجمع ضروری حتما باید با زمان بسیار کم و رعایت فاصله ۲ الی سه متری برگزار شود.

آنها رعایت دقیق محدودیت‌های وضع شده، در خانه ماندن، عمل به شیوه نامه‌های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات و هر گونه دورهمی، تعطیلی مجالس عروسی و ترحیم را تنها راه برون‌رفت و گذر از شرایط بحرانی موجود ذکر می‌کنند.

کارشناسان بهداشت و درمان استان از شهروندان خواسته‌اند به محض مشاهده علائم اولیه ابتلای به کرونا از جمله سردرد و بدن درد شدید و نیز ناراحتی‌های تنفسی، به سرعت به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت و درمان مراجعه کرده و نسبت به اقدامات تشخیصی و درمان اقدام کنند.

روند افزایشی شیوع کرونا در استان اردبیل از حدود چهار هفته پیش و همزمان با سفر گسترده نوروزی شهروندان به استان شتاب گرفته و همانند نیمه پاییز پارسال، در مسیر صعودی قرار دارد.

مسئولان بهداشت و درمان استان اردبیل از حدود چهار هفته قبل شرایط این استان در زمینه شیوع کرونا را شکننده اعلام کرده و هشدار داده بودند که با حضور پرشمار گردشگران و کاهش سطح رعایت مقررات بهداشتی، روند شیوع کرونا در این استان افزایشی و صعودی خواهد بود.

به گزارش ایرنا، بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۲۱ نفر و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۵۸۵ نفر در روز ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل استانداری اردبیل بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل استانداری اردبیل بهداشت و سلامت اخبار کنکور رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا در استان اردبیل فرماندار اردبیل استاندار اردبیل پیک چهارم کرونا مبتلا به کرونا ویروس کرونا علوم پزشکی محدودیت ها اردبیل نیز شیوع کرونا اردبیل هم بی توجهی خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۷۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند

شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت هفته سلامت درباره بیماری‌های واگیرداری که در سال گذشته شیوع ببشتری داشتند، گفت: یکی از مهم‌ترین بیماری‌های واگیرداری که سال گذشته با آن مواجه بودیم، بیماری آنفلوآنزا در نیمه دوم سال بود. شیوع این بیماری از اوایل مهرماه آغاز شد و در اسفند به حدی کمتر از اپیدمی رسید. ما هر ساله انتظار داریم آنفلوآنزا از اواسط آبان آغاز و به تدریج در آذر به پیک برسد و در اواخر بهمن ماه فرو بنشیند، اما سال گذشته هم شیوع این بیماری زودتر شروع شد و هم دیرتر پایان یافت.

به گزارش میزان، وی با بیان اینکه در سال گذشته به طور همزمان علاوه بر آنفلوآنزا با کرونا که همان تظاهرات بالینی را دارد نیز رو به رو بودیم و این مسئله کار را برای ما تا حدودی مشکل کرده بود، ادامه داد: خوشبختانه افرادی که واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده بودند، مشکل کمتری داشتند، امیدواریم امسال با تزریق بیشتر این واکسن به گروه‌های هدف شاهد بروز مشکل‌های کمتری در مبتلایان به این بیماری باشیم.

افزایش ابتلای کودکان به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به گرم شدن هوا و لزوم توجه به بیماری‌های فصلی افزود: خوشبختانه سال گذشته چندان بیماری گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) از نوع التور را نداشتیم چراکه دانشگاه‌های مختلف وارد عمل شدند و موارد تکثیر را شناسایی کردند.

عرشی با اشاره به اینکه سال گذشته بیماری آبله مرغان و ویرس RSV را نیز در کودکان داشتیم، بیان کرد: یکی از دلایل افزایش شیوع این بیماری‌ها در سال گذشته این بود که طی ۳ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا تماس کودکان با یکدیگر کاهش یافته بود و مدارس غیرحضوری بودند و همین امر موجب کاهش موارد ابتلا به این بیماری‌ها در آن سال‌ها شده بود و به همین دلیل موارد ابتلا به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته نسبت به سال‌های قبلش با افزایش همراه شده بود.

وی توضیح داد: خدا را شکر بعد از سال‌ها که از تصویب ورود واکسن پنوموکوک و روتاویروس به سیستم بهداشتی کشور می‌گذشت و موفق به خرید این واکسن‌ها نشده بودیم، در اواخر سال گذشته تامین اعتبار صورت گرفت و واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس وارد کشور شد، امیدواریم طی روز‌ها و هفته‌های آینده حداقل در تعدادی از استان‌ها واکسیناسیون این بیماری‌ها به صورت فراگیر انجام شود.

حجاج این دو توصیه را جدی بگیرند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به آغاز ایام حج گفت: مهم‌ترین مسئله برای حجاج این است که به کم آبی بدن توجه و حتما در طول روز آب کافی مصرف کنند به ویژه اینکه ممکن است با توجه گرمای هوا شاهد گرمازدگی فراوان در حجاج باشیم.

وی تاکید کرد: به همین دلیل لازم است حجاج به توصیه‌های بهداشتی که توسط روسای کاروان‌ها به آن‌ها گفته می‌شود، توجه داشته باشند. همچنین حجاج از مواد خوراکی بسته بندی شده و بهداشتی استفاده کنند تا دچار گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) نشوند.

شیوع سویه JN ۱ کرونا در کشور

عرشی درباره وضعیت شیوع کرونا در کشور عنوان کرد: شیوع این بیماری در حال حاضر نسبت به فصل زمستان کاهش پیدا کرده هر چند موارد خفیف کووید همچنان در سطح دنیا وجود دارد و این بیماری بخش عمد‌های از سرماخوردگی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت: آخرین سویه‌ای که هم اکنون در جریان است همان سویه JN ۱ است که بسیار واگیردار است، اما شدت بیماری آن زیاد نیست و در افراد عادی با قدرت ایمنی طبیعی شاهد بروز علائم شدید نیستیم، به طور کلی این بیماری همچنان وجود دارد، اما سویه جدیدی شیوع پیدا نکرده است.

دیگر خبرها

  • ۲ عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • طالبان آب هیرمند را به شوره‌زار می‌ریزد تا به ایران نرسد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • طالبان آب هیرمند را به شوره زار می ریزد تا به ایران نرسد
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ترجمه «آموزه‌های استفان کاوی» منتشر شد
  • تاپ شات؛ شادی جود بلینگام پس از زدن گل پیروزی‌بخش در ال‌کلاسیکو
  • افراد دارای تناسب اندامی که هیچ وقت باشگاه نمی روند این ۷ عادت را دارند