Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «نماینده» فاطمه محمدبیگی در تشریح اقدامات موثر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در حوزه طب سنتی، گفت: کمیته طب سنتی نخستین کمیته ای بود که در کمیسیون بهداشت تشکیل و جلسات آن برگزار شد؛ ماحصل فعالیت ۸ ماهه کمیسیون بهداشت در حوزه طب سنتی برگزاری ۳  نشست با وزیر بهداشت برای بررسی قوانین اجرا نشده در برنامه ششم و قانون تشکیل وزارت بهداشت، مطالبه تهیه سند ملی گیاهان دارویی و اجرای فرآیند ادغام طب سنتی در تمامی فرآیندهای آموزش، بهداشت و درمان کشور و اختصاص ردیف بودجه مستقل برای طب ایرانی در بودجه ۱۴۰۰ بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی فراکسیون طب سنتی مجلس شورای اسلامی افزود: جلسات برگزار شده در کمیته طب سنتی و به طور مشترک با وزارت بهداشت در مهرماه گذشته منجر به ابلاغ دستور ادغام فرآیندهای طب سنتی در طب کلاسیک شد که در سه شاخه بهداشت، درمان و آموزش در حال پیگیری و جلساتی برای هر کدام با مشارکت دفتر طب سنتی وزارت بهداشت و  معاونت های درمان و بهداشت و آموزش در حال برگزاری است.

مجزا کردن ردیف بودجه طب سنتی با تلاش‌های کمیسیون بهداشت

وی پیگیری مجزا و مستقل کردن ردیف بودجه طب سنتی در کشور را از جمله تلاش‌های کمیته طب سنتی و کمیسیون بهداشت دانست و ادامه داد: از سال های ۹۳ تا ۹۷ بودجه طب سنتی به صورت مستقل بود اما این ردیف طی دو سال گذشته و پس از منحل شدن معاونت طب سنتی و تبدیل آن به دفتر مغفول ماند و از ردیف دفتر وزارتی بودجه محدودی برای طب سنتی پیش‌بینی می شد.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس یازدهم یادآور شد: بر این اساس پیشنهاد ردیف مستقل طب سنتی را در کمیسیون مطرح کردیم که مورد موافقت اعضای کمیسیون بهداشت، تلفیق بودجه و استقبال نمایندگان در صحن علنی قرار گرفت و ردیف بودجه مستقلی برای آن پیش‌بینی و احیا شد.

تاسیس سلامتکده ها برای مبارزه با کرونا از اقدامات مهم کمیته طب سنتی

محمدبیگی پیگیری تاسیس سلامتکده‌ها برای مبارزه با کرونا و استفاده از دستاوردهای طب سنتی در این حوزه را یکی از اقدامات مهم کمیته طب سنتی کمیسیون بهداشت مجلس دانست و گفت: با پیگیری‌های کمیسیون بهداشت و مشارکت‌های خوب و تلاش‌ها و زحمات متخصصان طب ایرانی در وزارت بهداشت و اهتمام دفتر طب ایرانی پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی طب سنتی بسیار مناسبی توسط متخصصان طب سنتی تهیه شد که چندین نوبت توسط وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها ابلاغ و از طریق رسانه‌ها منتشر شد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایجاد سلامتکده‌ها برای درمان کرونا پیگیری شد که یک مورد در دانشگاه شهید بهشتی افتتاح شد، البته مطالبه ما بیش از آنها بود و در جلساتی که با معاون درمان در ابتدای فصل زمستان داشتیم قرار بود ۱۰۰ سلامتکده و درمانگاه کرونا را در حوزه طب سنتی فعال کنند که متاسفانه در این زمینه تنها چند سلامتکده در کشور راه اندازی شد.

برخی مسئولان  وزارت بهداشت به مقابله با دستاوردهای طب سنتی می‌پردازند

وی افزود: مقالات و پژوهش‌های بسیاری در حوزه استفاده از داروها و گیاهان دارویی و فرآورده‌های طب سنتی به دست ما رسید که آنها را به کمیته‌های علمی مربوطه در وزارت بهداشت ارجاع دادیم و انتظار داشتیم وزارتخانه و معاونت پژوهشی برخورد مطلوبی با این تقاضاها داشته باشد اما متاسفانه در برخی موارد با سوءگیری‌ و تنگ‌نظری‌های غیرعلمی علیرغم طی مراحل علمی و اخلاقی کد اخلاق به مطالعات پژوهشی حوزه طب سنتی داده نشد و این اقدام ناراحتی برخی پژوهش‌گران این حوزه که عمدتا از دانش‌آموختگان علوم پزشکی و پزشکان متخصص طب سنتی و داروسازی و علوم پزشکی بودند را در پی داشت؛ به نظر می‌رسد برخی مسئولان  وزارت بهداشت با تعصب خاصی به مقابله با دستاوردهای طب سنتی می پردازند.

دنبال همگرایی و وحدت در حوزه طب سنتی هستیم

وی ادامه داد: دنبال همسویی، همگرایی و وحدت در حوزه ساماندهی طب سنتی هستیم و دیدگاه کمیته طب ایرانی استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود برای ساماندهی فعالیت‌های طب سنتی در حوزه پزشکی، گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و تعیین تکلیف متخصصان و فعالان این حوزه است برای اینکه تکلیف مردم و افراد فعال در این حوزه مشخص شود و شاخصی برای جدا کردن موارد علمی و مبتنی بر تولیت سلامت با مواردی که متاسفانه به اسم طب سنتی مشغول بازارسازی، تجارت و شیادی هستند وجود داشته باشد. در این زمینه فعالانی وجود دارند که رشته آنها مرتبط با علوم پزشکی نیست اما باید بتوانیم با ساماندهی مناسب و فضای قانون‌مند تکلیف تمامی گروه‌های فعال در صحنه و دوست داران طب سنتی را روشن کنیم و هر اندازه که در این زمینه تعلل شود می‌تواند زمینه سوء استفاده جریانی یا دلالی را در کشور افزایش دهد.

برنامه تقنینی و قانون‌گذاری در حوزه طب سنتی در دستور کار فراکسیون

سخنگوی فراکسیون طب سنتی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برنامه‌ و اولویت کمیته و فراکسیون طب سنتی در سال ۱۴۰۰ این است که یک برنامه تقنینی و قانون‌گذاری را داشته باشیم لذا طرحی بدین منظور در حال تدوین است که در آن غالب مشکلات حوزه طب سنتی را که اشاره کردیم ساماندهی خواهد شد.

محمدبیگی افزود: در اواخر اسفندماه شاهد تدوین و ارائه طرحی توسط برخی نمایندگان مجلس با عنوان طب اسلامی بودیم که در هفته‌ گذشته با طراحان آن  بحث و گفت و گو کردیم و مقرر شد تا طرحی جامع ارائه شود؛ حواشی که پس از اعلام خبر این طرح در جامعه مطرح شد نشان داد که باید برای تدوین هر طرحی در این حوزه با افراد نظام سلامت و کمیسیون بهداشت مجلس مشورت شود.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس یازدهم یادآور شد: از طراحان برای حضور در کمیسیون بهداشت دعوت خواهیم کرد و بررسی‌های کارشناسانه در مورد طرح انجام خواهد شد تا طرحی جامع در مجلس به صورت یک صدا برای ساماندهی طب سنتی عرضه شود به طور قطع ساختار سازمانی طب سنتی در کشور باید ارتقا یابد و این مهم مدنظر ما است تا بتوان از ظرفیت‌های سلامت محور، بهداشت محور و اقتصادی فوق العاده‌ موجود در حوزه گیاهان دارویی و داروهای گیاهان و اقلیمی طب سنتی به خوبی استفاده و به ارتقای سطح سلامت محور و مبارزه با پدیده‌هایی مانند ویروس منحوس کرونا کمک کرد.

منبع: نماینده

کلیدواژه: طب سنتی فاطمه محمدبيگي کمیسیون بهداشت و درمان کمیسیون بهداشت حوزه طب سنتی گیاهان دارویی کمیته طب سنتی وزارت بهداشت طب سنتی ردیف بودجه طب سنتی طب ایرانی طب سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۷۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات طغیانی درباره رفع موانع سرمایه‌گذاری در مصوبه امروز مجلس

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب یک فوریت اصلاح بند «س» تبصره ۶ قانون بودجه گفت: امیدواریم در مجلس یازدهم بند قانون بودجه را به نحوی اصلاح کنیم که در عمل مانع سرمایه‌گذاری‌های افراد در بازار سرمایه به‌خصوص شرکت‌ها و صندوق‌ها با درآمد ثابت شود.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص بررسی طرح اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ و نیز طرح کاهش درصد مالیات بر سود شرکت‌های حقوقی در مجلس اظهار کرد: مجلس سقفی را برای انواع معافیت شرکت‌ها در نظر گرفته بود فارغ از اینکه این شرکت‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؛ در آن زمان روشن نبود که این طرح شامل چه شرکت‌هایی خواهد بود و چه مشکلاتی را به وجود خواهد آورد؛ نگاه مجلس هم این بود که این شرکت‌ها بسیار سودآور و بزرگی هستند و سقف معافیت آنها می‌تواند به دولت در شرایط فعلی کمک کرده و مجموع معافیت‌های دولت را بالا ببرد.

وی افزود: متأسفانه برخی مشوق‌هایی که در قوانین مختلف از جمله قانون بازار سرمایه یا قانون مالیات‌های مستقیم برای شرکت‌های بورسی و به ویژه صندوق‌های با درآمد ثابت در نظر گرفته شده بود مورد اصابت بند قانون بودجه قرار گرفت و باعث شد عملاً آنها متضرر شوند از آن جهت که سرمایه‌های مردم می‌توانست به حساب‌های بانکی بورسی یا صندوق‌های سرمایه گذاری وارد شود یعنی دقیقاً همان کار بانک‌ها را در اوراق، سهام و… انجام می‌داد اما این سقف عملاً به سپرده گذاران خورد به جای صاحبان سرمایه برخورد می‌کرد و خلاف نظر اولیه قانونگذار در قانون بودجه بود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر همین اساس پیشنهاد اصلاحی این قانون توسط کمیسیون مربوطه آورده شد و یک فوریت آن تصویب شد؛ امیدواریم بتوانیم در هفته آینده این طرح را در دستور کار کمیسیون قرار دهیم و در همین مجلس یازدهم بند قانون بودجه را به نحوی اصلاح کنیم که عملاً مانع سرمایه گذاری‌های افراد در بازار سرمایه به خصوص شرکت‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت شود.

وی با بیان اینکه دولت در تلاش است تا ۵ درصد از مالیات شرکت‌ها کم کند، خاطر نشان کرد: مجلس این موضوع را در ایام بررسی بودجه پیشنهاد داده بود اما دولت موافقت نکرد تا اینکه امسال دولت خود طرح مذکور را در قالب جداول آورده و پیشنهاد داده است و چون نمی‌شد در قالب جداول حکم اضافه شود، یک بند دیگر به این طرح اضافه شد بنابراین مجلس با کاهش ۵ درصدی مالیات بر سود شرکت‌های حقوقی از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد موافقت کرد.

کد خبر 746850

دیگر خبرها

  • حقوق نیرو‌های خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • پایان بررسی جداول بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق مجلس/ حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • پایان بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در تلفیق/ حقوق نیرو‌های خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • دارو باز هم داد مجلس را درآورد؛ دارویار پس از ۲ سال به کجا رسید؟
  • متن گزارش کمیسیون بهداشت درباره دلایل کمبود و گرانی دارو
  • متن کامل گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره کمبود دارو
  • مخالفت مجلس با ارسال گزارش گرانی و کمبود دارو به قوه قضائیه
  • طغیانی: اصلاح موانع سرمایه‌گذاری در مصوبه امروز مجلس
  • توضیحات طغیانی درباره رفع موانع سرمایه‌گذاری در مصوبه امروز مجلس