Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی از برنامه ریزی جهت طرح واکسیناسیون عمومی و رایگان طاعون نشخوارکنندگان کوچک با حداکثر پوشش(بالای ۸۵ درصد) در جمعیت دام سبک( گوسفند و بز ) استان خبر داد.

به گزارش ایسنا، سعید رحیمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همگام با برنامه جهانی کنترل و ریشه کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک و با توجه به هدف گذاری سازمان دامپزشکی کشور در راستای به صفر رساندن رخدادهای بالینی بیماری در کشور، مقرر شده واکسیناسیون علیه این بیماری به مدت ۳ سال متوالی صورت پذیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اولویت مایه کوبی، حاشیه مناطق حفاظت شده و کانون های بیماری در سالیان اخیر است و به تدریج کل جمعیت دام سبک استان را در بر خواهد گرفت.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: اصلی ترین هدف اجرای این طرح کاهش کانون های بیماری و زمینه سازی شرایط لازم برای ریشه کنی آن در سال های آینده است.

رحیمی گفت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک، یک بیماری ویروسی بسیار واگیردار گوسفند و بز است. این بیماری قابلیت سرایت از دام اهلی به حیات وحش را نیز داراست و در مکان هایی مشاهده می شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می کنند و در صورت بروز، باعث خسارات و تلفات شدیدی در حیات وحش می شود.

وی افزود: این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی تنفس، اسهال بد بو و سرفه بروز پیدا می کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و در نهایت تلف می شود. میزان تلفات در دام های جوان و حساس بیشتر است.

وی افزود: واکسیناسیون به موقع، انجام ضدعفونی به صورت مرتب و جلوگیری از تردد افراد متفرقه و وسایل نقلیه به دامداری مهم ترین راه پیشگیری از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک است.

رحیمی در پایان یادآور شد: دامداران در صورت بروز بیماری، برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری باید از جابجا کردن دام اکیدا خودداری کرده و دام و دامداری را قرنطینه کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی استان مرکزی طاعون نشخوارکنندگان کوچک دامپزشكي طاعون نشخوارکنندگان کوچک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۷۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دامداران ضوابط قرق مراتع را رعایت کنند

رئیس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: دامداران ضوابط قرق مراتع را باید رعایت کنند و در صورت چرای غیرمجاز جریمه خواهند شد.

عزت‌الله سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال و بختیاری با اشاره به انجام اقدامات مدیریتی، اصلاحی و احیایی همچون بذرکاری، کپه‌کاری و عملیات‌های بیولوژیک در مراتع استان اظهار کرد: این اقدامات در راستای بهبود و اصلاح شرایط فعلی مراتع و رسیدن به شرایط پایدار انجام می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بخشی از اقدامات مدیریتی توسط اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری هر استان و بخش دیگر توسط بهره‌برداران انجام می‌شود، افزود: قرق و ممیزی کردن مراتع، تهیه طرح‌های مرتع‌داری و مدیریت طرح‌های چرا از جمله اقدامات صورت گرفته است.

رئیس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ادامه داد: قرق توسط مردم انجام می‌شود که نتیجه آن می‌تواند به تقویت کمی و کیفی پوشش گیاهی و زادآوری گیاهان کمک کند.

سلیمانی با اشاره به اینکه پیش‌بینی قرق در یک مرتع نیازمند رعایت ملزومات در نظر گرفته شده است، گفت: دامداران ضوابط قرق مراتع را باید رعایت کنند و در صورت اقدام به چرا با گزارش مجری طرح جرایم، جریمه مربوط به چرای غیرمجاز برای آن‌ها محاسبه می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در راستای انجام اقدامات مدیریتی منابع طبیعی، عملیات ممیزی کردن مراتع با هدف شناسایی بهره‌برداران قانونی با صدور پروانه چرا انجام شده است و این عملیات در بیش از یک میلیون و ۲۰ هزار هکتار از مراتع استان از حدود یک میلیون و ۴۰ هزار هکتار صورت گرفته است.

کد خبر 745664

دیگر خبرها

  • ایمن سازی دام‌ها علیه بیماری‌ها
  • آغاز طرح واکسیناسیون سراسری دام علیه بیماری تب مالت از اردیبهشت
  • واکسیناسیون رایگان طیور بومی و روستایی در گنابادعلیه بیماری نیوکاسل
  • توصیه دامپزشکی گناباد در خصوص واکسیناسیون آنتروتوکسمی دام سبک
  • دامداران ضوابط قرق مراتع را رعایت کنند
  • واکسیناسیون طیور علیه بیماری «سالمونلا» اولویت سازمان دامپزشکی شد
  • بیش از ۴۳۰۰ مورد نمونه برداری از مرکز تولیدی مرکزی انجام شد
  • واکسیناسیون رایگان حدود ۵۰۰ هزار نوبت سر دام
  • دستگاه قضا مهمترین حامی پلیس در انجام مأموریت‌ها
  • اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر