Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین سمنان،  سمنان یکی از استان های شاخص کشور به لحاظ آداب، سنن و فرهنگ جوامع بومی و محلی است.
یکی از شاخصه های استان سمنان زبان، گویش و غذاهای محلی است که تا کنون 3 زبان و 1 گویش از این استان ثبت ملی شده است.
28 نان و غذای ثبت شده ی ملی حمیدرضا حسنی پژوهشگر مردم شناسی در استان سمنان می گوید: آثار ثبت شده باید دارای قابلیت های متفاوتی باشند و در برش های شهرستانی اولویت به غذاهایی داده می شود که مهمتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
مجموعه ای از غذاها و نان های محلی در استان سمنان وجود دارد که تاکنون 28 اثر ثبت ملی شده است و غذاهایی مانند ته چین گرمساری، سبزی پلو سمنانی،فسنجان پسته و نان دادچه دامغان و دیگی از جمله آن هاست.   شناسایی 42 نوع نان در منطقه مهدی شهر سمنان هانی رستگاران مسئول ثبت آثار و حرائم میراث ملی استان سمنان می گوید: در نواحی مختلف استان پهناور سمنان خرده فرهنگ هایی پیدا می شود که گاهی اوقات حتی با روستای همجوار خود متفاوت است و این به نوعی جذابیت های این استان را چند برابر می کند.   رستگار افزود: عمده مراسم هایی که در استان سمنان به لحاظ صبغه منطقه ای و جغرافیایی وجود دارد بیشتر در حوزه مراسم های دینی، مناسک مذهبی و غذاها از جمله نان می باشد که بسیار شاخص است.

مسئول ثبت آثار و حرائم میراث ملی استان سمنان ادامه داد: در استان سمنان در تمام مناطق مختلف نان های متفاوتی وجود دارد از جمله در منطقه مهدیشهر 42 مدل نان شناسایی شده که 13 نمونه آن ثبت ملی شده است.

رستگار با اشاره به جغرافیای متفاوت استان گفت: در حوزه غذا بسته به بوم و جغرافیای منطقه که در چه شرایطی هست غذاهای متنوع و مختلفی وجود دارد. به طور مثال در شهرستان مهدیشهر بخاطر آنکه سابقه اشتغال آن ها در حوزه عشایری بوده است و باید غذاهایی مصرف می کردند که توان و انرژی لازم را برای انجام کارهایشان و رفتن به کوه و دشت و دمن تا انتهای شب داشته باشند، بنابراین مصرف غذاهای متنوع و مقوی تر مرسوم است. در شهرستان دامغان نیز به عنوان یکی از شهرستانهایی که بیشترین تعداد روستا را در استان دارد عالوه بر خرده فرهنگ ها، غذاهای متنوعی که  وجود دارد تعداد زیادی از آنها هنوز شناسایی نشده اند.
وی در خصوص قدمت غذاهای ثبت شده می گوید: از سال 1391 که جمهوری اسالمی ایران به کنوانسیون میراث ناملموس جهانی پیوسته تا کنون 28 اثر در حوزه غذا و نان از استان سمنان با قدمت های متغیر ثبت شده است و معمولا موردی حائز قدمت قرار می گیرد که از 60 سال پیش به قبل بوده باشد.   مسئول ثبت آثار و حرائم میراث ملی استان سمنان در خصوص نوعی غذا به نام"لرزان" یا لرزانک درشهرستان دامغان استان سمنان می گوید: با اینکه بخشی از فرایند این دسر سنتی است و صبغه تاریخی هم دارد اما به لحاظ اینکه گستره آن منطقه ای است و در جاهای دیگر هم انجام می شود به عنوان یک اثر شاخص و منحصر به فرد در فهرست میراث ناملموس پذیرفته نشده است.

چگونه لرزانک دامغانی بپزیم کاویانی یکی از بانوان خوش ذوق دامغانی در خصوص تهیه "لرزانک" می گوید:برای تهیه این دسر 3 قاشق غذاخوری نشاسته را در یک استکان آب سرد حل می کنیم تاصاف و یکدست شود یک دوم پیمانه شکر را هم در یک پیمانه آب حل می کنیمو سپس نشاسته حل شده را با مخلوط آب و شکر در ظرفی ریخته و روی حرارت مالیم قرار داده به آرامی هم می زنیم تا ته نگیرد وقتی جوش آمد شعله را کم کرده یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده مقداری پودر هل و یک چهارم پیمانه گالب را به آن اضافه نموده و باز هم می زنیم تا به غلظت دلخواه برسد. بعد در ظرف مناسب سرو ریخته و به دلخواه تزئین می کنیم.   جندقی دیگر بانوی سمنانی در خصوص این دسر می گوید: لرزانک از قدیم الایام در دامغان مرسوم بوده و مادر بزرگ های ما طرز تهیه آن را از مادرانشان آموخته و به نسل های بعدی انتقال داده اند . این دسر بیشتر در ایام ماه مبارک رمضان برای سفره های افطار تهیه می شود و دامغانی ها بخاطر طبع گرم و شیرین آن اعتقاد دارند که لرزان را در مواقع افطار و زمانی که قند خون فرد بعد از چند ساعت روزه داری پایین افتاده حتی الامکان سر سفره مهیا کنند. این دسر علاوه بر ماه مبارک رمضان برای اعیاد و یا سفره های مذهبی هم تهیه می شود با این تفاوت که برای مصرف سفره های افطار به صورت شُل تر و برای مناسبت ها به صورت سفت تر تهیه و بعد از آن به صورت لوزی برش می دهند و روی آنرا به دلخواه با پودر نارگیل یا پسته تزئین می کنند. این دسربدون زعفران هم تهیه می شود ولی زعفران به آن رنگ و طعم خاصی می دهد و دامغانیها ازخالل پسته هم داخل آن استفاده می کنند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: استان سمنان آداب و رسوم متنوع در ایران استان سمنان ثبت ملی ثبت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۸۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هافبک استقلال پایش را به تیغ جراحان سپرد

مهدی مهدی پور هافبک تیم فوتبال استقلال که از ناحیه رباط پا دچار پارگی شده بود با نظر پزشکان عمل جراحی کرد و طبق گفته پزشکان از نیم فصل دوم رقابت‌های لیگ برتر فصل آینده می‌تواند به میادین بازگردد.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • گزارش زنده: مس رفسنجان-پیکان
  • پیشنهاد هلندی برای مهدی قایدی
  • مهدی قایدی به فوتبال هلند می‌رود؟
  • درویش تا پایان فصل در پرسپولیس می ماند
  • مهدی قایدی به پرسپولیس می‌پیوندد؟
  • پایان فصل برای مهدی‌پور؛ هافبک استقلال زیر تیغ جراحان رفت
  • ستاره استقلال پایش را به تیغ جراحان سپرد
  • هافبک استقلال پایش را به تیغ جراحان سپرد
  • مهدی مهدی‌پور زیر تیغ جراحان رفت
  • برای رشته ژیمناستیک هنری و ترامپولین برنامه ریزی داریم