Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا،  افشین صدر دادرس با تاکید بر اینکه دامداران دام کوچک سهم اندکی از نهاده‌های دولتی دارند، اظهار کرد: سهم اندک دامداران دام کوچک از نهاده‌های دامی دولتی همراه با خشکسالی شدیدی که کاهش مراتع را به دنبال داشته، تولیدکنندگان را با مشکل روبه‌رو کرده است.

وی ادامه داد: بخش بزرگی از جمعیت دام کوچک کشور وابستگی زیادی به مراتع دارد و رخ دادن خشکسالی به معنی از دست رفتن منابع تعلیف برای آن‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صدر دادرس با اشاره به گزارش‌های سازمان هوا شناسی کشور درباره سال آبی، افزود: گزارش این سازمان نشان می‌دهد 10 استان کشور با کاهش 50 درصدی بارندگی و 6 استان با کاهش 40 درصدی بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه هستند و این به معنی خشکسالی قطعی و خشکی مراتع است.

به گفته وی؛ در این شرایط بهترین اقدام تعلیف دستی دام است، اما سهم دامداران دام کوچک از نهادهای دولتی بسیار ناچیز و قیمت آن‌ها در بازار آزاد بسیار بالا است.

صدر دادرس تصریح کرد: به عنوان نمونه قیمت هر کیلوگرم جوی دولتی یک هزار و 700 تومان و قیمت آن در بازار آزاد بیش از 6 هزارتومان است.

وی معتقد است؛ روی آوردن دامداران به منابعی که با هزینه کمتر امکان تامین خوراک دام را برای آن‌ها فراهم کند امری طبیعی است و اکنون یکی از این منابع مزارع سبز گندم هستند.

صدر دادرس افزود: ناامیدی کشاورزان از قیمت مصوب مناسب خرید تضمینی گندم، آ‌ن‌ها را ترغیب کرده که مزارع خود را با قیمتی که برای هر دو طرف مورد قبول باشد برای چرای دام اجاره دهند.

وی اقدام گندمکاران را قابل دفاع دانست چراکه سال‌هاست گندمکاران از قیمت مصوب خرید تضمینی گندم ناراضی هستند و آن را متناسب با هزینه تمام شده تولید و نرخ تورم نمی‌دانند.

صدر دادرس با بیان اینکه ما ماه‌ها پیش شرایط کنونی را پیش‌بینی و به مسئولان هشدار داده بودیم، گفت: ماه‌ها پیش بود که با رصد بارندگی‌ها و دانستن ناچیز بودن سهم دامداران دام کوچک با ارسال نامه به مسئولان به آن‌ها درباره اتفاقات امروز هشدار دادیم، اما گوش شنوایی نبود.

 وی یادآوری شد: این اولین باری نیست مسئولان به هشدارهای بی توجه هستند و ما قبلا هم درباره انباشت دام و نتایج آن بر تولید اعلام خطرکرده و راهکار ارائه دادیم.

صدر دادرس با بیان اینکه گرانی در بازار در حالی که در دامداری‌ها انباشت دام وجود دارد نشان از مدیریت ضعیف است.

وی راهکار پیشنهادی را تولیدکنندگان را خرید دام از دامداران و عرضه و فروش آن به بازار با قیمت واقعی عنوان کرد.  

مدیر عامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور گفت: خشکسالی، کمبود و نبود نهاده‌های دامی، انباشت دام و گرانی بی‌قاعده گوشت قرمز واقعیت‌های هستند که برای دانستن آن‌ها نیاز به بررسی چندانی نیست و راهکارهای کارشناسی قابل قبولی نیز برای آن‌ها وجود دارد، اما چرا مسئولان به آن‌ها نمی‌پردازند عجب بوده و قابل قبول نیست.

پربیننده ترین افزایش ۴۰تا ۱۱۳درصدی قیمت کالاهای اساسی/ کدام کالا ارزان شد؟ هشدار درباره افزایش دوباره قیمت مرغ مردم پوست مرغ می‌خرند؟ کشاورزان مشکلی برای خرید تراکتور ندارند کارگاه پخت زولبیا بامیه در اصفهان + عکس

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خرید تضمینی گندم برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۸۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی تولید ۳۹۹ هزار تن گندم در سال جاری

                                                                    به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ حشمت عزیزان در نشست ستاد تنظیم بازار استان ایلام، اظهار داشت: سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۹۹ هزار تن گندم در استان تولید شده است که از این میزان گندم ۳۲۴ هزار تن به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.   وی افزود: امسال تعدادی از مزارع گندم در دشت عباس و دهلران به دلیل بارش‌های رگباری در پایان سال دچار خسارت شده است، اما انتظار می‌رود که به میزان سال گذشته گندم در استان تولید شود.   مدیرکل جهادکشاورزی استان ایلام یادآور شد: خرید تضمینی گندم در استان از روز گذشته در استان با تشکیل ستاد برداشت غلات و کمیته خرید تضمینی گندم آغاز شده است.   وی با بیان اینکه این کمیته در تمام شهرستان‌های استان تشکیل شده است، ادامه داد: قیمت تضمین خرید گندم در سال جاری ۱۷۵ هزار ریال است.   عزیزان مطرح کرد: ۳۰ فروردین سال جاری به عنوان روز ملی گندم در تقویم نامگذاری شده است که در این راستا جشن استانی گندم در شهرستان دهلران برگزار می‌شود.   مدیرکل جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به آغاز خرید تضمینی کلزا در سطح استان، عنوان کرد: تا کنون ۱۰ هزار تن گندم در سطح استان به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.   وی با بیان اینکه پیش بینی تولید کلزا در استان برای سال جاری ۱۷ هزار تن است، ابراز کرد: سال گذشته ۶ هزار تن کلزا در استان تولید شده بود.   قیمت خرید تضمینی گندم برای سال جاری به ازای هر کیلوگرم ۱۷ هزارو ۵۰۰ تومان تعیین شده است.   استان ایلام دارای ۳۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی دیم و آبی است.   تقویم سال زراعی و سال آبی از اول مهر هر سال تا پایان شهریور سال بعد محاسبه می‌شود.

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی بیش از ۲۶ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی
  • پیش بینی تولید ۳۹۹ هزار تن گندم در سال جاری
  • خرید بیش از ۲۴ هزار تن گندم در خوزستان
  • پیش بینی تولید ۳۹۹ هزار تن گندم در ایلام
  • اصلاح قیمت خریدتضمینی گندم ضرورتی اجتناب ناپذیر است
  • فصل خرید تضمینی گندم بهترین فرصت برای تحقق شعار سال است
  • خرید بیش از ۲۴ ‌هزار تن گندم در خوزستان
  • برداشت بیش از ۲۳ هزار گندم در خوزستان
  • نرخ خرید تضمینی گندم بالاخره چقدر شد؟
  • جداول پاکی خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد