Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-28@13:40:49 GMT

برنامه صدروزه آخر را فقط به جوجه یک‌روزه بپردازید!

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۸۲۲۶

برنامه صدروزه آخر را فقط به جوجه یک‌روزه بپردازید!

رئیس‌جمهور دوباره از برنامه صدروزه پایانی برای «خدمت» به مردم خبر داد، درحالی که وزارتخانه‌های او از ورود جوجه یک‌روزه به بازار سیاه می‌گویند. روحانی درسال ۹۲ هم از برنامه صد‌روزه گفته بود، اما سال ۹۶ آن‌را تکذیب کرد. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، به نقل از جوان، رئیس‌جمهور دوباره از برنامه صدروزه پایانی برای «خدمت» به مردم خبر داد، درحالی که وزارتخانه‌های او از ورود جوجه یک‌روزه به بازار سیاه می‌گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روحانی درسال 92 هم از برنامه صد‌روزه گفته بود، اما سال 96 آن‌را تکذیب کرد و گفت: «آن شخص دیگری بود که می‌خواست یک‌شبه مشکلات را حل کند. آدمی که عقل نداشته باشد می‌گوید مشکلات را صد روزه حل می‌کنم»! 

جوجه یک‌روزه وارد بازار سیاه شد! این خبر برای صد روز پایانی دولت یعنی اینکه در دو نوبت تولید مرغ با جوجه ریزی 45 روزه، وضع روشنی نخواهید داشت و شاید مثل قرار واردات 50 هزار تن مرغ یخ‌زده از خارج، دوباره دولت در صد روزه آخر، مجبور شود دلار دیریاب و دشواریاب را برای واردات یکی از معمول‌ترین و آسان‌یاب‌ترین غذا‌های دنیا خرج کند. غذایی با این مختصات: جوجه یک‌روزه، یک سالن و دان مرغ و 45 روز انتظار و تمام! ولی این سادگی در دولت تدبیر و امید به امر پیچیده و غیرقابل حلی تبدیل شده است تا آنجا که وقتی رئیس‌جمهور وعده می‌دهد که برای صد روزه آخر هم مثل صد روزه اول، «برنامه خدمت به مردم» تدارک دیده است، اذهان به این سمت می‌رود که به جناب ایشان پیشنهاد بدهیم در این فرصت صد روزه فقط به جوجه یک روزه برس تا مگر چار‌ه‌ای بیندیشید!

رئیس‌جمهور ظاهراً خود تلاش می‌کند که اوضاع در این دو، سه ماه پایانی بدون اظهارات شاذ و اعصاب‌خرد کن به پایان نرسد. به میان کشیدن بحث «برنامه صد روزه» در پایان هشت سال دولت انتظار، آن هم در حالی که برنامه صد روزه اول فقط یک شعار بود و بعد‌ها از سوی خود رئیس‌جمهور تکذیب و مخاطبان متهم به بدفهمی شدند، یعنی که آقای روحانی می‌خواهد با رسانه‌ها و منتقدان و در واقع با مردم سر جر و بحث را باز کند.

اگر از مردم پرسیده شود، چه خاطره یا چه دستاوردی از برنامه صدروزه دارید، چه خواهند گفت؟ حتی اگر از وزرای دولت بپرسید، چه برای گفتن دارند؟ با این حال روحانی دوباره حرف از برنامه صد روز آخر می‌زند، آن هم برای خدمت و البته «اگر بگذارند!»: «همچنان که در ابتدای دولت یازدهم برنامه‌ای برای صد روز ابتدایی داشتیم، امیدوارم با یک برنامه صد روزه پایانی هم قدم‌هایی را برای خدمت به مردم برداریم»!

جوجه یک روزه که با قیمت 4200 تومان به فروش می‌رسید، ظاهرا به حدود 6 هزار تومان رسیده است. البته برخی معتقدند ایران با داشتن بیش از 20 هزار مرغداری بزرگ در سراسر کشور نمی‌تواند و نباید با معضلی به نام قاچاق جوجه یک روزه مواجه شود و این فرافکنی دولتی‌ها صرفاً برای فرار از بی‌تدبیری در بازار مرغ بوده است. با این حال هر چه هست، الان جوجه یک روزه شده است دغدغه دو وزارتخانه و این دو وزارتخانه در روز‌های گذشته یکدیگر را به قصور در وضع بازار جوجه و مرغ متهم کردند.

از طرفی اوضاع مذاکرات وین و پیوندی که خواه ناخواه با وضع اقتصاد و سپس وضع انتخابات خواهد گذاشت، موضوع کمبود‌های کالا را در ایران برای مردم با مسائل سیاسی پیوند زده است و این یک نقطه ضعف برای دولت است که مسیری را طی کند که درست یا غلط، افکار عمومی هر کمبود و قصور و تقصیری را با یک پشت پرده سیاسی تفسیر و تأویل کند.

برخی معتقدند اوضاع وین خوب است و توافقی هم شده است و فقط اطلاع‌رسانی آن قطره‌چکانی است و تیم مذاکره‌کننده تلاش می‌کند کار را دشوار نشان دهد تا در لحظه اعلام توافق جای «خسته نباشید» را در زبان افکار عمومی برای خود حفظ کرده باشد! برخی دیگر می‌گویند تیم مذاکره‌کننده نتیجه مشخصی از مذاکرات وین نگرفته، اما برای آنکه در داخل به خاطر فرسایشی شدن آن با سرزنش و نقد روبه‌رو نشود، هر بار که از جلسه خارج می‌شود، مذاکرات را «روبه جلو» و «جدی» و «در مرحله رسیدن به یک پیش‌نویس»، ارزیابی می‌کند.

هرچه که هست مردم از دولت انتظاراتی دارند که فرقی نمی‌کند در صد روز آخر باشد یا در یکی از صدروزه‌های میانی. دولت اگر همتی و قدرتی دارد صراحتاً به مردم بگوید چگونه می‌تواند بدون خرج دلار‌های صندوق ذخیره و بدون واردات، مشکل جوجه یک‌روزه را حل کند؟ در این صورت شاید اقبال مردم به دولت و نامزد جریان دولت در انتخابات پیش‌رو بیشتر از اقبالی باشد که انتظار دارند از به نتیجه رسیدن مذاکرات وین ببینند!

جوجه‌هایی برای ارائه آدرس غلط

وقتی پای جوجه‌های یک روزه در میان باشد، برخی قاچاق آن را عامل گرانی مرغ می‌دانند و برخی دیگر از جمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، آن را بهانه‌ای برای افزایش قیمت مرغ می‌دانند.

از اواخر سال گذشته مرغ تبدیل به اصلی‌ترین موضوع معیشت مردم شد؛ قوتی که با افزایش قیمت شدید و شگفت‌انگیز، صف‌های طویل را دوباره به اقتصاد ایران هدیه کرد و بهانه‌های مختلف برای این پدیده عنوان شد. یکی از این بهانه‌ها، قاچاق جوجه‌های یک روزه بود، به‌طوری‌که حبیب‌الله اسدنژاد، نایب‌رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی مرغ گوشتی کشور گفت: برآورد تولید جوجه یک روزه از نیاز کشور بالاتر بوده و متأسفانه در سایه نبود نظارت، بخش زیادی از جوجه‌های تولیدی توسط واحد‌های مرغ مادر و به صورت غیرقانونی از کشور خارج می‌شود.

وی چند روز پیش گفته بود اگر در 15 تا 20 روز آینده برای این موضوع فکری نشود بازار مرغ دچار التهاب خواهد شد. اسدنژاد با تذکر این نکته که نباید تمام تقصیرات را به گردن واسطه‌ها و دلالان بیندازیم، گفت: در این قضیه، سود واحد‌های مرغ مادر مطرح است و این تأمین مرغ واحد‌های مرغ گوشتی را دچار مشکل کرده و هزینه تمام شده ما را بالا برده است. در پاسخ به اظهارات وی، اما یک مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق با بیان اینکه مسئولان درباره قاچاق جوجه آدرس غلط می‌دهند، عنوان کرد: گرانی مرغ به دلیل احتکار مرغ منجمد توسط واسطه‌هاست و ربطی به قاچاق جوجه یک روزه ندارد.

یاسر سوادکوهی در گفتگو با مهر در مورد قاچاق جوجه و تخم‌مرغ اظهار داشت: اساساً حمل و نقل و شرایط نگهداری جوجه و تخم‌مرغ قابلیت قاچاق آن را کاهش می‌دهد، به‌طوری‌که با بررسی‌های صورت گرفته و بازدید‌های میدانی، حجم بسیار اندک و نزدیک به صفر از این کالا قاچاق می‌شود، با این حال دلیل همان حجم ناچیز را نیز باید اشاره کنیم. مدیرکل هماهنگی امور مقابله و رصد جریان مالی قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: از دلایل اصلی خروج جوجه‌های یک‌روزه تفاوت قیمت در آن سوی مرز است، به‌طوری‌که قیمت مصوب هر قطعه جوجه یک روزه 4 هزار و 200 تومان است، ولی در حال حاضر حدود 5 هزار و 400 تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که قیمت هر قطعه جوجه در آن سوی مرز حدود 50 الی 60 سنت (معادل 15 هزار تومان) است. سوادکوهی یادآور شد: با توجه به حساسیت ایجاد شده طی روز‌های اخیر، آمار کشفیات جوجه یک روزه و تخم‌مرغ نطفه‌دار کاهش یافته است. برابر بررسی صورت گرفته، بیشترین تخلف در حوزه خروج جوجه‌های یک روزه از شبکه توزیع، متوجه شرکت‌های جوجه‌کشی است که در سایه عدم نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط با دور زدن سامانه‌های مرتبط و همکاری با دلالان این بخش اقدام به خروج از شبکه توزیع و متعاقب آن خروج غیرقانونی از کشور می‌کنند.

مدیرکل هماهنگی امور مقابله و رصد جریان مالی قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: با تصویب افزایش قیمت مصوب مرغ خوراکی طی روز‌های اخیر، بازار متلاطم مرغ در کشور آرام شد. از این‌رو این سؤال به اذهان متبادر می‌شود که چگونه ممکن است ظرف یک روز پس از ابلاغ نرخ جدید مشکل کمبود مرغ خوراکی بازار مرتفع شود؟ لذا نقش واسطه‌ها و محتکرین مرغ خوراکی (آن هم به صورت منجمد) کاملاً آشکار و قاچاق جوجه یک روزه صرفاً یک آدرس غلط است!

همچنین حسن نیری، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در این رابطه گفت: اینکه نمی‌توانیم مرهمی بر زخم مردم باشیم، نمک بر زخم‌شان هم نپاشیم. در دی‌ماه، در اصفهان 12 میلیون قطعه جوجه‌ریزی شده و این رقم در فروردین‌ماه به 6 میلیون قطعه رسیده است. این کمبود جوجه‌ریزی، چه ربطی به قاچاق دارد، مرغدار باید بگوید. ما یک مقداری قاچاق جوجه، آن هم به ندرت در اسفند‌ماه داشتیم. قاچاق جوجه اینطور نیست که با کانتینر و از مبادی غیررسمی و با حیوانات چهارپا آن را حمل کرد.

نیری خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان ما قاچاق جوجه که بخواهد کمبودی در داخل کشور ایجاد کند و روی قیمت تأثیر بگذارد، نداشتیم و نداریم. باید به سراغ احتکار، دلالی‌ها و واسطه‌ها بروید و از آن‌ها بپرسید.

 

اخبار گروه سایر رسانه‌ها صرفا بازنشر اخبار سایت‌ها و خبرگزاری‌هاست و خبرگزاری تسنیم هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز جوجه های یک روزه برنامه صد روزه برنامه صدروزه برنامه صد روز برنامه صد جوجه یک روزه رئیس جمهور قاچاق جوجه واسطه ها رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۸۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۵ درصدی جوجه ریزی و ۱۰ برابری صادرات میوه در مازندران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران،  بابک مومنی در دیدار با آیت اله معلمی نماینده خبرگان رهبری دراستان اظهار کرد: سال گذشته به رغم اتفاقات خاص و ویژه مانند خشکسالی بی سابقه در ۵۰ سال اخیر که ۸۰ درصد آورد رودخانه‌ها کاهش یافت و تغییرات اقلیمی در سال‌های اخیر و گرمای بی سابقه در زمستان نیاز به سازگاری ویژه با این شرایط داریم.

وی ادامه داد: مازندران یکی از ارکان امنیت غذایی کشور است و به همت همه مدیران و همکاران ضامن تامین مرغ استان بلکه ضامن بقای امنیت غذایی و مرغ پایتخت کشور است و این استان دارای بالاترین میزان جوجه ریزی در کشور است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: سال گذشته شاهد افزایش ۲۵ درصدی جوجه ریزی بودیم و دو ماه پیاپی رکود جوجه ریزی با ۱۷ میلیون قطعه را پشت سر گذاشتیم.

این مسوول ادامه داد: در حوزه صادرات محصولات کشاورزی استان برای اولین بار با رشد ۱۰ برابری صادرات مواجه بودیم و صادرات محموله‌های محصولات باغی از مبدا استان مازندران را داشتیم.

مومنی اضافه کرد: سال گذشته از مازندران ۱۱۷ هزار تن انواع محصولات باغی به کشور‌های همجوار صادر شد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه به دنبال افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی هستیم تا هم ارزآوری و هم افزایش درآمد اقتصادی کشاورزان را به دنبال داشته باشد، گفت: در عرصه تولید در دیمزار‌ها جهش خوبی داشتیم و امیدواریم برداشت کلزای بسیار خوبی را شاهد باشیم.

این مسؤول اضافه کرد: توفیقات خوبی در صنعت شیلات استان داریم و در مجموع با همه مشکلات و موانع اقلیمی و اعتباری، بخش کشاورزی اتفاقات خوبی رقم زد و برای سال جاری در راستای جهش تولید با رویکرد مشارکت مردم سیاست‌ها و برنامه‌هایی تدوین شده است که شامل توسعه تولید گوشت قرمز، توسعه صادرات، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و تولید محصول سالم و توسعه اقتصاد دریاپایه است.

مومنی اظهار کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی و پایانه‌های صادراتی هم در کنار این برنامه‌ها دنبال می‌شود که برای تحقق آن نیاز به حضور و مشارکت مردم است که از ظرفیت تشکل‌ها و اتحادیه‌های کشاورزی هم بهره گیری خواهد شد.

آیت اله معلمی در این دیدار اظهار کرد:  دغدغه امام راحل استقلال کشور در حوزه تامین اقلام غذایی و کشاورزی بود و همچنان این دغدغه وجود دارد و تاکید بر تولید و اقتصاد کشور در این سال‌ها به عنوان شعار سال همواره وجود داشته و ادامه دارد.   نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه همه مشکلات با حضور مردم بهتر حل خواهد شد، گفت:  لازم است کشاورزان و بهره برداران استان از راهنمایی‌ها و توصیه‌های جهاد کشاورزی بیش ازگذشته با اتخاذروشهایی نوین بهره‌مند شوند تا علوه بر افزایش تولید مطلوب  جلوی برخی از مشکلات گرفته شود.

 

دیگر خبرها

  • ۷۰۸ هزار قطعه جوجه‌ریزی در همدان انجام شده است
  • تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه جوجه ریزی در همدان
  • تحقق ۱۰۰ درصدی جوجه‌ریزی در استان همدان
  • تحقق 100درصدی جوجه ریزی در استان همدان
  • جوجه‌ریزی ۷۰۰ هزار قطعه‌ای در هفت روزه نخست سال در همدان
  • هدفگذاری ۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در ساری
  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه ریزی و ۱۰ برابری صادرات میوه در مازندران
  • اهمیت روز قدس امسال/ ایستادگی روزه‌داران غزه در برابر رژیم سفاک
  • سخنگوی شهرداری تهران : مردم به شادی جمعی نیاز دارند | هر شب ۲۰ هزار کاسه آش تقدیم روزه‌داران می‌ شود
  • اخبار سیاسی ۶ فروردین؛ حکم دیگر رهبر انقلاب برای روزه‌داران/تاکید رئیسی بر جلوگیری از رخنه فساد