Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-03-29@15:13:01 GMT

تعرفه خدمات درمان اعتیاد در سال ۱۴۰۰ افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۸۳۵۶

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، از افزایش نرخ تعرفه ارائه خدمات درمان اعتیاد در بخش خصوصی و دولتی خبر داد.

مهدی شادنوش، به تشریح سایر اقدامات این مرکز در سال ۱۳۹۹ پرداخته و با اشاره به چالش‌ها و نارسایی‌های تعرفه خدمات درمان اعتیاد سال ۹۹، اظهار کرد: این مرکز با برگزاری جلسات متعدد با همکاران دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت و با در نظر گرفتن نرخ تورم و رعایت عدالت، متناسب با حفظ کرامت انسانی و رعایت حقوق مادی و معنوی مددجویان و همچنین، در نظر گرفتن زحمات درمانگران، پیشنهاد اصلاحی خود برای تعرفه‌های خدمات درمان اعتیاد در سال ۱۴۰۰ را به مراجع ذی ربط ارائه داد که خوشبختانه این پیشنهادها پس از تصویب در هیأت وزیران در تاریخ ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ جهت اجرا، ابلاغ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: با اصلاح این تعرفه‌ها انتظار داریم درمانگران با سعی و جدیّت بیشتری در به روزرسانی دانش و تجربیات خود و ارائه کیفیت بهتر خدمات درمان اعتیاد اهتمام ورزند و شاهد بهبود عملکرد مراکز و کاهش چشمگیر این معضل خانمان سوز در کشور باشیم.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، همچنین در تشریح دیگر اقدامات این مرکز در سال ۹۹ با اشاره به برگزاری کارگروه‌های تخصصی بازبینی و به روزرسانی دستورالعمل تأسیس مراکز درمان اعتیاد (موضوع ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر)، گفت: در همین راستا جلسات متعددی با همکاری و حضور نمایندگان دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر و کلیه سازمان‌ها و اصناف ذی‌نفع به نحو مناسبی در سال گذشته تشکیل شد و ماحصل کار در مراحل نهایی بررسی و ابلاغ است.

شادنوش افزود: بازبینی پروتکل‌های درمان دارویی اختلال مصرف مواد اولویت مهم سال ۱۴۰۰ مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها است و تلاش خواهیم کرد با بهره‌مندی از تجارب و دانش بهترین اساتید، مدیران ارشد، کارشناسان دانشگاه‌ها و نمایندگان صنف درمانگران اعتیاد، علاوه بر بازبینی این پروتکل‌ها، چک لیست‌های پایش و نظارت بر مراکز درمان اعتیاد را نیز به لحاظ تأثیر مستقیم این چک لیست‌ها بر کاهش تخلفات و افزایش دقت عملکرد مراکز مورد بازبینی قرار داده و جهت اجرا به دانشگاه‌های سراسر کشور ابلاغ کنیم.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها در ادامه ضمن برشمردن بازبینی و اصلاح دستورالعمل اجرایی ارائه خدمات بیمه درمانی به معتادان مواد مخدر و روانگردان به عنوان یکی از مهمترین اقدامات این مرکز در سال ۹۹، گفت: در سال‌های پیش از این، به دلیل مشکلات و ناهماهنگی‌هایی که میان سازمان‌های مجری این دستورالعمل وجود داشت، بخش اعظم بودجه مصوب این قانون بدون استفاده باقی می‌ماند که در سال ۹۹ با پیگیری‌ها و جلسات متعددی که در این زمینه برگزار شد، برای نخستین بار موفق به تخصیص و جذب قریب به تمام بودجه خدمات بیمه درمانی به معتادان مواد مخدر شدیم و به علاوه و با توجه به تجربه موفق سال ۹۹ و با رایزنی‌های صورت گرفته با دستگاه‌های مربوطه، اعتبارات موضوع این قانون در بودجه سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است که امیدواریم میزان تخصیص و جذب اعتبارات این ردیف در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ باز هم افزایش داشته باشد.

وی همچنین از موافقت این مرکز با تأسیس ۴۰ مرکز جدید درمان سرپایی اختلال مصرف مواد در بخش دولتی در کشور و نیز تحت پوشش بیمه قرار دادن مددجویان مراکز دولتی خبر داد و گفت: این اقدامات که با هدف در دسترس قرار گرفتن بیش از پیش خدمات درمان اعتیاد و نیز کاهش هزینه‌های مددجویان نیازمند صورت گرفته است، در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه خواهد داشت.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت در پایان با اشاره به ابلاغ پروتکل‌های جامع درمان اختلال مصرف مواد افیونی، کانابیس و مداخلات روان درمانی اختلالات مذکور در گروه سنی کودکان و نوجوان در سال گذشته، افزود: اجرای پایلوت طرح درمان تخصصی اعتیاد کودک و نوجوان و تشکیل کارگاه‌های بازآموزی و توانمندسازی درمانگران از جمله روانپزشکان، روانشناسان و مددکاران در این حوزه، از دیگر برنامه‌های مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها در سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

برچسب ها: اعتیاد ، وزارت بهداشت ، تعرفه لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000O2d

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: اعتیاد وزارت بهداشت تعرفه خدمات درمان اعتیاد وزارت بهداشت سال ۱۴۰۰ مواد مخدر سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۸۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای‌ عالی نظام‌پزشکی: در تعرفه‌های مصوب دولت بازنگری شود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، شورای عالی نظام پزشکی در نامه‌ای به رئیس جمهور درباره تعرفه‌های پزشکی خواستار بازنگری در تعرفه‌ تصویب شده هیئت دولت شد.

در بخش‌هایی از این نامه آمده است:

براساس تکلیف شرعی و مدنی که جناب عالی خود را پای بند به آن می‌دانید ضروری است حقوق بدیهی و اولیه‌ ارائه دهندگان خدمات سلامت تضمین شود.

هیئت دولت در مصوبه‌ای حیرت انگیز در پنجم فروردین ۱۴۰۳ با فروبستن چشم بر واقعیتی روشن، مجموعه رشدی معادل ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته را برای تعرفه تصویب کرد و به عدد شورای عالی بیمه سلامت که اکثر قریب به اتفاق آنان نمایندگان دولت و مصرف کنندگان خدمات هستند بی اعتنایی کرده و آن را کاهش داد.

شورای عالی نظام پزشکی ضمن گلایه و انتقاد شدید از این مصوبه، آن را عملیاتی و اجرایی نمی‌بیند و مسئولیت ورشکستگی مراکز درمانی، عدم انضباط و درهم ریختگی در دریافت تعرفه، محروم شدن مردم از خدمات باکیفیت، عدم ارتقای سلامت را  برعهده تصمیم گیران می‌داند.

دستور  فرمایید نسبت به بازنگری و ترمیم تعرفه در اولین جلسه هیئت محترم وزیران و همچنین رشد مجدد آن در طول سال اقدام گردد و کسب تعرفه‌ی حلال و متعارف را روا دارید.

مکررا تاکید می‌شود تقویت بنیه‌ مالی سازمان‌های بیمه گر را از طریق روش‌های تخصصی و فنی دستور عاجل صادر فرمایید تا با پوشش حداکثری هزینه‌های سلامت تشفّایی بر دل مردم دردمند حاصل آید.

دستور فرمایید فشار مالی مضاعف و غیرمنطقی بر ارائه دهندگان خدمات سلامت کاسته شود تا این کمبود رشد تعرفه (با روش‌هایی نظیر کاهش مالیات و ضرایب مالیاتی، بازگرداندن مابه التفاوت تورم، کاهش هزینه‌های مربوط به دولت مانند آب، برق، عوارض متنوع و ...) تا حدودی جبران شود.

شورای‌عالی نظام پزشکی آمادگی خود را برای تقدیم راهکار‌های کارشناسانه و مسئولانه اعلام می‌دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیم افزایش مصرف شیشه در کشور
  • درمان بیش از ۵ هزار بیمار در بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد
  • شورای‌ عالی نظام‌پزشکی: در تعرفه‌های مصوب دولت بازنگری شود
  • زندگی دوباره ۳ بیماربا اهدای عضو در مشهد
  • ۱۱ هزار متخلف بهداشتی به مراجع قضایی معرفی شدند
  • فیلیپه نیستروم؛ ماجرای گدایی و اعتیاد قهرمان دوچرخه‌سواری جهان
  • ماجرای گدایی و اعتیاد قهرمان دوچرخه‌سواری جهان
  • ریشه بیشتر آسیب‌های اجتماعی در استان اعتیاد و مشکلات معیشتی است
  • واقعی شدن تعرفه پزشکی به نفع بیماران است | ارزان بودن خدمات درمانی باعث اضافه بار مراجعات بیماران شده است !
  • ۱۱۲ مرکز خدمات نوروزی و اقامتی غیرمجاز پلمب شد