Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-03-29@14:25:57 GMT

«اجی مجی لاترجی» برجامی، برج آرزوهای...

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۸۷۲۳

«اجی مجی لاترجی» برجامی، برج آرزوهای...

عصرایران؛ مصطفی داننده- عراقچی که این روزها به دور از دعواهای وزارت بهداشت و دولت و داستان هر روزه واکسن، در وین در حال مذاکره با طرف‌های برجام است، گفت:« ما فکر می‌کنیم مذاکرات به مرحله ای رسیده که طرف‌ها می‌توانند روی یک متن مشترک شروع به کار کنند و نگارش متن حداقل در حوزه هایی که اشتراک نظر وجود دارد  شروع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

همه ناظران سیاسی و اقتصادی می‌دانند که رسیدن به توافق جدید میان ایران و کشورهای 1+5، چه شوک مثبتی به بازار خواهد داد و تا حدودی اقتصاد کشور را از کُما خارج خواهد کرد.

خیلی‌ها فکر می‌کردند که دولت روحانی تنها با «اجی مجی لا ترجی» می‌تواند خود را از وضعیت فعلی  نجات دهد و حالا به نظر می‌رسد، ورد جادویی خوانده شده و دولت روحانی در آخرین روزهای عمر 8 ساله‌اش در حال رو کردن یک برگ برنده بزرگ است.

مردم ایران در دو انتخابات 92 و 96 به صورت واضح اعلام کردند که طرفدار مذاکره و گفت‌وگو هستند. اگر نبود ترامپ و البته انفعال بیش از اندازه حسن روحانی، طعم شیرین برجام حالا حالا زیر زبان‌مان مانده بود. 

در این میان اصول‌گرایان شاید ناراحت‌ترین افراد از اخبار وین هستند. آنها اصلا دوست نداشتند، بازی انتخابات اینگونه نوشته شود. آنها در خلوت خود فکر می‌کردند که با توجه به عملکرد دولت روحانی و مشکلات ریز و درشتی که بر سر مردم ریخته است، به راحتی به آرزوی دیرین خود یعنی رسیدن به ریاست قوه مجریه خواهند رسید.

توافق جدید اگر اجرایی شود و مردم متوجه تاثیر دوباره برجام در زندگی خود شوند، کاخ آرزوهای اصول‌گرایان خواهد شکست و آنها باید خود را دوباره آماده انتخاباتی سخت کنند.

آنها در سال 92 هم فکر می‌کردند در یک رقابت درون حزبی، به ریاست جمهوری خواهند رسید اما حسن روحانی با حمایت هاشمی و خاتمی، رویای آنها را نقش بر آب کرد.

ایرانی‌ها یک بار طعم برهم خوردن برجام را چشیده‌اند و تلخی آن را با تمام وجود لمس کرده‌اند. اگر برجام دوباره احیا شود و بتواند بعد از کمایی 3 ساله، راه بیفتد، رای مردم می‌تواند به سمت نامزدی مسیر کج کند که اهل مذاکره و گفت‌وگو و تعامل با دنیا است.

ممکن است این نامزد یک اصول‌گرا باشد اما قطعا کسی مثل نمایندگان مجلس یازدهم نیست که فکر می‌کنند سیاست خارجی مثل رابطه آدم‌ها در زیر یک بازارچه است.

آنگونه که از شواهد پیداست، مانند دو انتخابات ریاست جمهوری گذشته بازهم شاهد تاثیر مستقیم مذاکرات هسته‌ای و برجام بر انتخابات خواهیم بود. برجام در همین مدت کوتاه هم می‌تواند معجزه کند اگر همه کارها به درستی پیش برود.

باید صبر کرد و دید تا خرداد 1400 چه اتفاقی می‌افتد و سیب سیاست تا وقت زمین رسیدن، چند چرخ می‌خورد.

بیشتر بخوانید: فایننشیال تایمز: مذاکرات مستقیم ایران و سعودی در بغداد عراقچی: زمان شروع نگارش متن توافق فرا رسیده است/ مسیر روشن است (+فیلم) قابل توجه کیهان؛ با حمله به تاسیسات اتمی اسرائیل، نمی‌توان به ثبات اقتصادی رسید لینک کوتاه: asriran.com/003Gty

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۸۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا روحانی از گران شدن بنزین خبر نداشت؟

رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت در واکنش به سخنان اخیر حسن روحانی رییس‌جمهوری سابق درباره رخدادهای مربوط به افزایش قیمت بنزین در آبان ۱۳۹۸ واکنش نشان داد.

به گزارش مشرق، «سپهر خلجی» در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس در واکنش به اظهارات اخیر حسن روحانی درباره گرانی بنزین در آبان ۱۳۹۸، نوشت: «لطفا با مردم صادق باشید و تاریخ را درست روایت کنید! در ۸ سال که با مردم صداقت نداشتید و نتیجه آن سقوط محبوبیت دولت به ۷ درصد در پایان دوره ریاست‌جمهوری شد اما حداقل امروز تمرین کنید که با مردم صادق باشید!

وی‬ افزود: هم وزیر کشور وقت و هم معاون وی بارها گفتند که از زمان دقیق اجرای گرانی بنزین خبر داشتید و معلوم نیست چرا حتی سخنان منصوبان خود را رد می‌کنید. در جلسه مورد اشاره هم اولاً گرانی بنزین قبلاً در دولتتان تصویب شده بود و صرفاً در یکی از جلسات هماهنگی سران قوا از جنبه اطلاع‌رسانی مطرح شد ‏و نه از جنبه تصویب.

رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت تصریح کرد: ثانیاً تنها نحوه هزینه کردِ درآمدهای ناشی از افزایش قیمت بنزین در جلسه سران تصویب می‌شود نه زمان و چگونگی اجرای آن! در همان جلسه و پس از آن به‌صورت مکتوب، آقای رییسی پیش‌شرط افزایش قیمت بنزین را صحبت با مردم و اقناع عمومی برای پذیرش ضرورت‌های این کار مطرح کردند، نه اجرای یک‌شبه و غافلگیر کردن مردم! طوری مردم را غافلگیر کردید که خودتان هم صبح جمعه فهمیدید! همین دروغگویی‌هاست که باعث رد صلاحیت می‌شه!

وی افزود: ‏البته آقای رییسی در هنگامه مسوولیت به توصیه خودش عمل کرد. در سال ۱۴۰۱ برای حذف رانتی ۴۲۰۰ با مردم صحبت کرد و افکار عمومی را جریان گذاشت و اقدامات جبرانی دولت را برای مردم تشریح کرد. بعد طرح بدون تنش اجرا شد.»

گفتنی است، حسن روحانی به‌تازگی در گفت‌وگویی اظهار کرده که از تاریخ دقیق افزایش قیمت بنزین در آبان ۱۳۹۸ اطلاع نداشته و از «زیرنویس شبکه خبر» متوجه افزایش قیمت بنزین شده است.

دیگر خبرها

  • واکنش تند عضو دولت رئیسی به سخنان روحانی درباره بنزین
  • آیا روحانی از گران شدن بنزین خبر نداشت؟
  • دلیل رد صلاحیت حسن روحانی مشخص شد؟ | خلجی: آقای روحانی؛ لطفا با مردم صادق باشید!
  • آغوش گرم مالک برای محقق‌کننده آرزوهای لرستان (عکس)
  • (ویدیو) مصطفی معین: از انتخابات مجلس هفتم دیگر رای نداده‌ام جز یک بار به روحانی
  • خدایا حاجت‌ها و آرزوهای ما را برآورده کن
  • یک نماینده: FATF و برجام بر اساس فرهنگ غربی‌هاست
  • طرح نماینده مجلس برای FATF، برجام و سند ۲۰۳۰: آنها را بومی کنیم!
  • نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند ۲۰۳۰ را در کشور بومی کنیم!
  • جلالی، نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند 2030 را در کشور بومی کنیم!