«صد سال نقاشی در تهران» منتشر شد
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۲۹۰۹۲
به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی انتشارت علمی و فرهنگی، هنر دریای بیکرانی است که شروع تحقیق در آن ممکن است به اختیار آدمی باشد اما پایان آن در دیدرس هیچکس نیست. از همین رو پژوهش در هنر و تاریخ هنر زمانی برای پژوهشگر عملی میشود که با نگاه خاص و هدفمندی سراغ آن برود. دستکم زمانی این پژوهش، رنگ واقعیت میگیرد که از نظر زمان و مکان آن را محدود کنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نویسنده در مقدمه کتاب اشارهای به سال ۱۴۰۰ میکند و اینکه این زمان «بازخوانی رخدادها، جریانات و بزنگاههای هنرهای تجسمی [را] در صد سال اخیر الزامی مینماید.» مخاطب با تورق این این کتاب، درمییابد که نخستین تصاویر تهران، نه با دوربین عکاسی، که در نقاشی ثبت شدهاند؛ «برخی از این تصاویر در آثار شرقشناسان یا بازرگانان و سفیران دولتهای غربی گرد آمدهاند.» این کتاب تلاش کرده چهره تهران را تا حد امکان با جامعیتی درخور تأمل نشان دهد؛ چه مناظر و طبیعت تهران، چه منظره ساختمانها و گذرها و چه ابزار و اشیاء. برخی از این نقاشیها که روایتگر تهران است اطلاعاتی ارزشمند درباره خلقوخوی مردم، پوشش مردم و مشاغل آنها در اختیار ذهن وقاد مخاطب قرار میدهد؛ همچنین «عزاداری و تعزیه، طبیعت و مناظر شهری، مراسمهای سنتی و ملی، زیارتگاهها و گورستانها و بسیاری از چیزهای دیگر از زندگی روزمره مردم کوچه و خیابان در این نقاشیها ثبت شده است.»
صد سال نقاشی در تهران دو فصل دارد: فصل اول؛ پایتختی تهران، پیش از ورود عکاسی و فصل دوم؛ هنرمندان.
در فصل اول نویسنده به مباحثی همچون «سیمای تهران در نقاشیهای سفرنامهنویسان غربی»، «تصویر تهران در نقشههای اروپاییان»، «چاپ سنگی، مطبوعات، کتاب و تصویر تهران»، «شهر و مردم در آثار نقاشان زبردست قاجاری»، «نوگرایی و هنرمندان نوگرا» و … پرداخته است.
در فصل دوم که به هنرمندان اختصاص دارد کمتر شاهد توضیح و متن هستیم و بیشتر صفحات کتاب به نقاشیهای هنرمندان مختلف اختصاص دارد.
این کتاب با طرحها و نقاشیهای فراوان علاوه بر اینکه برای پژوهشگران هنر نقاشی مناسب و مفید است، برای مخاطبان غیرحرفهای هم که از هنر لذت میبرند خالی از لطف و فایده نخواهد بود.
در بخشی از این کتاب میخوانیم:
«اگرچه نوگرایی در نقاشی باعث بروز لهجه جدیدی در نقاشی ایران شد و کشیدن از طبیعت و مناظر به شیوه قدیم دیگر باب نبود، نقاشان نوگرای ایران یعنی کسانی مانند محمود جوادیپور (متولد ۱۲۹۹ ش در تهران)، احمد اسفندیاری (متولد ۱۳۰۱ ش در تهران) و عبدالله عامری الحسینی (متولد ۱۳۰۱ ش در تهران) کشیدن نقاشی از طبیعت و منظره به شیوه خود ادامه دادند. جوادیپور، اسفندیاری و عامری هر سه در دانشکده هنرهای زیبای تهران درس خواندند. آنچه در آثار این سه هنرمند دیده میشود نماهایی روستایی از فضای تهران در دوره پهلوی اول است که تهران هنوز درگیر مشکلات حاد شهرنشینی و آشوبهای زیستمحیطی نشده بود. تهران در آثار این سه نماینده هنر نوگرا مظهر ملایمت، آرامش و وابستگی به سنتهای زیست قدیم است، سنتهایی همچون رفتن به چشمه، گردش در بیرون از تهران، بازار روستایی و کوچ (در آثار جوادیپور)؛ چوپانی، زنان زارع، بازار دستفروشان و فروشندهها (در آثار اسفندیاری) و کار در مزرعه، کوچ پاییزی و خفتن در طبیعت (در آثار عامری). نقاشیهای این سه تن گزارشهایی هستند از زیباییهای زندگی و آرامش محیطهای روستایی اطراف تهران، کارهای آرام و ملایم با رنگپردازی و قلمگذاریهای نرم و لطیف که هم نمایش روحیات و خلقیات این هنرمندان در نگاه کردن به پیرامون است و هم نمایش تهران در روزگار گذشته. این لطافت نقاشی از تهران را دیگر کمتر در نقاشیهای بعد از این تاریخ شاهدیم. آن سکوت و سکون و زیبایی که در نقاشی از تهران در دوره قاجار هست تا این نقاشیها هم ادامه مییابد.» (صفحه ۸۴)
انتشارات علمی و فرهنگی کتاب صد سال نقاشی در تهران اثر سید امیر سقراطی را در ۲۲۸ صفحه و در قطع خشتی با قیمت ۱۴۶ هزار تومان منتشر کرده و در اختیار علاقهمندان قرار داده است.
کد خبر 5191998 محمد آسیابانیمنبع: مهر
کلیدواژه: انتشارات علمی و فرهنگی تازه های نشر ترجمه تازه های نشر معرفی کتاب ادبیات داستانی ماه رمضان ۱۴۰۰ فریدالدین عطار نیشابوری فرهنگ عمومی رایزنی فرهنگی رمان ایرانی کتاب و کتابخوانی کتاب پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات نقد کتاب انتشارات راه یار نقاشی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۲۹۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
داستانهایی پیرامون عفاف و حجاب در «ای کاش زودتر» منتشر شد
کتاب «ای کاش زودتر» با متنی روان و ساده به موضوع شبهات و سؤالات پیرامون عفاف و حجاب برای دختران نوجوان میپردازد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، کتاب «ای کاش زودتر» با متنی روان و ساده به موضوع شبهات و سؤالات پیرامون عفاف و حجاب برای دختران نوجوان در بستر کلاس درسِ دخترانه توسط معلم در قالب داستانهای کوتاه، تمثیلات و اشارات سلیس پیرامون تبیین فلسفه وجودی حجاب، الزام امر به معروف و نهی از منکر، تفاوتهای زن و مرد، نحوه ارتباط زن و مرد در اجتماع و ... میپردازد.
استقبال از کتابی که رهبر انقلاب خواندن آن را توصیه کردند
مجموعه داستانهای متصل به یکدیگر است که در سه لایه با خواننده ارتباط برقرار میکند. در یک لایه، داستانی یکپارچه از دختری نوجوان است که با ارتباط و دوستی مخفیانه با پسری زندگیاش دستخوش ناملایماتی میگردد و در نهایت با کمک معلم خود و پلیس فتا میتواند از بحرانی ناشی از هک گوشی خود توسط دوستش رهایی یابد. در لایه دیگر، محوریت پاسخ به شبهات و سؤالات نوجوانان پیرامون مسئله عفاف و حجاب است که در قالب داستانهای کوتاه اما به هم پیوسته در طول داستانِ لایه اول توسط معلم مدرسه پرداخته میشود و در لایه سوم به نحوه ارتباط صحیح و اثرگذار توسط معلمان و والدین میپردازد که چگونه میتوان با نوجوانان ارتباط برقرار کرد و آنها را جذب نمود.
این کتاب به قلم سید احمد رضوی کهن و به سفارش قرارگاه فرهنگی سنگر کتاب در انتشارات رودآبی به چاپ رسیده است.
انتهای پیام/