Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شهر تهران به محاسبه و اعلام دستی عوارض به شهروندان در برخی از مناطق اعتراض کرد و خواستار ورود نهادهای نظارتی به این موضوع شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد سالاری در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران در تذکری خواستاری اجرایی شدن هرچه سریع‌تر مصوبه «الزام شهرداری تهران به عارضه سنجی ترافیکی از پروژه‌های بزرگ مقیاس» شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: علی رغم اینکه قرار بود یک ماه بعد از تصویب مصوبه که مهر ماه بود، این کار انجام شود اما هنوز کمیته مربوطه تشکیل نشده و دستورالعمل مربوطه نیز هنور نوشته نشده است که در این خصوص هم به معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تذکر می‌دهم که سریعاً در راستای عملیاتی کردن مصوبه شورا اقدام کنند.

سالاری در تذکر دیگری با اشاره به این که طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر شاهد تخلفاتی در بعضی از مناطق ۲۲ گانه هستیم گفت: در این مناطق اعلام دستی و شفاهی عوارض به شهروندان وجود دارد که شاهد اعتراضات مردمی در مراجعه به شورا یا صفحات مجازی اعضا، مبنی بر اینکه شهرداری‌های مناطق عوارض را به صورت سیستمی اعلام نمی‌کنند، هستیم و این منجر به فساد و رانت در مناطق شده است که به هیچ عنوان با رویکرد مدیریت شهری دوره پنجم مطابقت ندارد و لطمه اساسی به مهم‌ترین دستاورد مدیریت شهری این دوره می‌زند.

وی ادامه داد: من بارها و بارها این موضوع را به شهردار تهران، معاون شهرسازی و معماری شهرداری، مدیران مربوطه و شهرداران مناطق گوشزد کرده‌ام اما این رویه همچنان در حال افزایش است. ما مصوبات قابل توجهی را در این دوره داریم که صراحتاً اعلام می‌کند، نحوه محاسبه و اخذ عوارض صدور پروانه و نظارت فنی و تخلفات ساختمانی باید مبتنی بر ساز و کار سیستمی و شفاف باشد و برای تک تک آیتم‌ها عوارض مشخص و معینی را مصوب کردیم و گفتیم نحوه محاسبه عوارض در خود فرم اعلام عوارض درج شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: در سال ۹۷ نیز در شورا مصوب کردیم که مصوبات حوزه عوارض به هنگام سازی و یکپارچه سازی شوند، یعنی تمام بخشنامه‌ها و مصوبات قبلی را ابطال کردیم و تنقیحی در مصوبات این حوزه انجام دادیم که شهرداری‌های مناطق دچار سردرگمی نشوند اما از آنجایی که رویکردهای جاری در خصوص اعلام عوارض در حوزه شهرسازی منجر به ایجاد اقتدار مبتنی بر فساد و رانت در مناطق می‌شود، همچنان به آن دامن زده می‌شود.

سالاری با طرح این سوال که چرا وقتی شورای شهر یک عدد و رقمی را تصویب کرده و فرمول تعیین عوارض هم مشخص است، چند برابر عوارض قانونی از مردم پول دریافت می‌شود؟ تصریح کرد: من از شهردار تهران، نهادهای نظارتی شهرداری تهران، حراست شهرداری و سازمان بازرسی تعجب می‌کنم که چرا در این خصوص اقدامی انجام نمی‌شود. من به عنوان مسئول کمیسیون شهرسازی و معماری شورا این موضوع را بارها و بارها اعلام کرده‌ام، این مساله به اعتبار و رویکرد شورای پنجم لطمه می‌زند.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: من از شهردار تهران تقاضا دارم که صراحتاً دستور دهد، هر شهردار و هر معاون شهرسازی و معماری که نسبت به مصوبات شورا تعدی می‌کند، مورد مواخذه قرار بگیرد. از ریاست شورای شهر نیز می‌خواهم تا علیه خاطیان شکایت شود.

وی اضافه کرد: اکثر فرم‌های اعلام عوارض که به مردم داده می‌شود، میزان عوارض اعلام شده، مازاد بر مصوبات شورا است و وقتی شکایات و فرم‌ها برای آنها ارسال می‌شود بلافاصله اعلام می‌کنند که اصلاح شد، این چه معنی می‌دهد؟ یعنی هر شهروندی دسترسی به جایی داشته فرم او اصلاح می‌شود اما تکلیف مابقی شهروندان چه می‌شود؟ این مساله خود زمینه فساد و رانت ایجاد می‌کند لذا از نهادهای نظارتی شهرداری سازمان بازرسی کل کشور تقاضا می‌کنیم به این حوزه نیز ورود کنند و تمام متخلفین را به مراجع قضائی و تخلفات اداری معرفی کنند.

کد خبر 487771

منبع: ایمنا

کلیدواژه: محمد سالاری شوراي شهر تهران تخلفات اداری عوارض فساد در شهرداری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شهرسازی و معماری شهر تهران شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۰۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۴ آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد

با پیگیری و ورود سازمان بازرسی درباره راه‌اندازی سامانه‌های اخذ الکترونیکی عوارض در شبکه آزادراهی کشور و انجام یک تکلیف قانونی، ۳۶ میلیون لیتر بنزین معادل ۱۲۰۰۰ میلیارد ریال در سال صرفه جویی شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بر اساس تکلیف قانونی مندرج در بند (ی) تبصره 18 قانون بودجه سال 1401 و بند (ک) تبصره 11 قانون بودجه سال 1402 کل کشور مبنی بر اتصال تمامی آزادراه‌های کشور به پرداخت عوارض به صورت الکترونیکی، به دلیل عدم تحقق این امر معاونت نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور به موضوع ورود کرد.

با ورود سازمان بازرسی، در مجموع از 29 آزادراه در دست بهره برداری، 24 آزادراه به طور کامل به سامانه اخذ الکترونیکی عوارض تجهیز شده و 5 آزادراه دیگر شامل آزادراه‌های اراک-خرم آباد، کنار گذر جنوبی تهران (غدیر)، قم-گرمسار، خرم آباد-پل زال و تهران-شمال باقیمانده که پیگیری این امر نیز در دستور کار است.

وصول 119 همت از بیت‌المال با ورود سازمان بازرسی

بنابراین گزارش، با تجهیز آزادراه‌های فوق به سامانه اخذ الکترونیکی عوارض و عدم توقف وسائل نقلیه پشت دروازه‌های مربوطه، ضمن جلوگیری از اتلاف وقت مسافران، طبق برآورد انجام شده و بر اساس گزارش وزارت راه، سالانه حدود 36 میلیون لیتر بنزین (معادل 12000 میلیارد ریال) و 17 میلیون لیتر گازوئیل (معادل 5600 میلیارد ریال)، در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد شد.

در این راستا خیراله خادمی؛ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور با ارسال نامه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور از پیگیری‌های به عمل آمده سازمان بازرسی و همچنین تلاشهای صورت گرفته دست اندرکاران ذیربط تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ورود ۵ هزار اتوبوس نو به حمل و نقل عمومی تا پایان سال
  • ‌راه‌اندازی دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی شیراز
  • دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی شهرداری شیراز راه‌اندازی شد
  • راه‌اندازی دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی شهرداری شیراز
  • ورود ۵ هزار اتوبوس فعال به حمل و نقل عمومی تا پایان سال
  • ۲۴ آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد
  • بررسی بخش شهرسازی مسابقه معماری یادمانی و طراحی مکان رویدادها
  • لزوم ورود مدیریت شهری به مسائل زیست‌محیطی برای جلوگیری از ایجاد بحران‌ها
  • قطار ملی مترو در انتظار ورود به چرخه خدمت‌رسانی
  • طرح های توسعه محلی مناطق ۲۲ گانه تهران زیر ذره بین شورا