Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@14:30:52 GMT

توافقات افغانستان و غرب پس ار خروج نظامیان اجرایی نیست

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۳۱۵۳۹

توافقات افغانستان و غرب پس ار خروج نظامیان اجرایی نیست

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، خبرگزاری صدای افغان (آوا) در گزارشی نوشت که یکی از  اهداف سفر آنتونی بلینکن به کابل گفت‌وگو درباره فصل جدید روابط با افغانستان اعلام شد اما آگاهان سیاسی و کارشناسان می گویند فصل جدید روابط غرب با افغانستان و ادامه همکاری ها بر اساس هیچ تعهدی نخواهد بود و تنها وعده شفاهی داده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش، پس از خروج نظامیان خارجی از افغانستان پیمان امنیتی کابل- واشنگتن نیز ملغی می شود اما برخی کارشناسان مسایل سیاسی معتقدند که رابطه افغانستان با غرب به‌ ویژه آمریکا در آینده در ادامه پیمان راهبردی کابل- واشنگتن که شامل حمایت‌های مالی و تجهیزاتی از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان است، ادامه خواهد یافتغ هرچند که این تعهدات بعد از خروج، الزام آور نیست.

«سید جمال فکوری بهشتی» نماینده بامیان در مجلس افغانستان می‌گوید که آمریکا دو پیمان‌نامه مهم راهبردی و امنیتی را با افغانستان امضا کرده است.

وی گفت: بر اساس این دو پیمان، آمریکا تعهد کرده بود که تا سال ۲۰۲۴ در هردو بخش راهبردی و امنیتی با افغانستان همکاری خواهد کرد؛ اما متاسفانه از روز امضای این پیمان‌ها تاکنون همواره برخلاف تعهدات خود عمل کرده است.

بهشتی افزود: ادامه همکاری غرب و یا فصل جدید روابط افغانستان و غرب همکاری های استراتژیک و ادامه کمک‌های مالی و تجهیزاتی به نیروهای امنیتی و دفاعی کشور خواهد بود.

وی معتقد است: حقیقت افغانستان متاسفانه در حال حاضر این است که اگر نشست ترکیه با شکست مواجه شود و طالبان برای گفت‌وگو حاضر نشوند، احتمال وقوع درگیری های داخلی و افزایش خشونت زیاد است.

بهشتی گفت: وعده های همکاری غرب با افغانستان قابل اعتبار و اعتماد نیست، زیرا آمریکا از دو سال پیش به این سو بر خلاف تعهدات خود عمل کرده است.

وی می گوید: در تفاهمنامه امنیتی گفته شده است که اگر یک طرف از تعهد خود منصرف شد، باید دو سال جلوتر به طرف مقابل اطلاع دهد؛ اما امریکا بدون اینکه با طرف افغانستانی مشورت کند با گروه طالبان وارد مذاکره شد و موافقت نامه امضا کرد که این کار خلاف توافق‌نامه امنیتی بود.

این عضو مجلس افغانستان تأکید می‌کند: با توجه به عملکرد گذشته غرب، دولت افغانستان باید متکی به خود بوده و منتظر حمایت آمریکا و غرب نباشد.

«غلام‌جیلانی زواک» کارشناس مسائل سیاسی دیگر می گوید: فصل جدید روابط غرب با افغانستان و ادامه همکاری‌ها بر اساس هیچ تعهدی نخواهد بود و فقط یک وعده زبانی است که صورت می گیرد،؛ زیرا بعد از خروج آمریکا و ناتو، تعهدات امنیتی و راهبردی بطور عملی لغو خواهد شد.

زواک گفت: در مرحله جدید از روابط آمریکا و غرب شاید وعده همکاری های دیپلماتیک و کمک به قطعات ویژه نیروهای امنیتی و دفاعی و همچنین نیروی هوایی افغانستان داده شود، اما نه بر اساس تعهدات و چارچوبی که برای آمریکا و غرب الزام آور باشد.

وی گفت نگران است که اگر نشست استانبول به نتیجه نرسد، دولت افغانستان فرصت های زیادی را از دست خواهد داد از جمله توافق بین افغانستانی برای انتقال مسالمت آمیز قدرت و اجماع نظر داخلی برای صلح.

زواک افزود: از طرف دیگر خروج بدون قید و شرط آمریکا راه را برای فشار نظامی طالبان باز گذاشته است در حالی که ترامپ خروج را مشروط به اوضاع امنیتی کرده بود.

برچسب‌ها افغانستان روابط خارجی ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان روابط خارجی ایالات متحده آمریکا افغانستان روابط خارجی ایالات متحده آمریکا اخبار کنکور فصل جدید روابط همکاری ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۱۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش همکاری‌های امنیتی و ضد تروریسم محور دیدار مقامات ایران و پاکستان

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از اسلام آباد، «دکتر رضا امیری مقدم» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان در جریان دیدار با «خواجه آصف» وزیر دفاع این کشور در خصوص موضوعات مورد علاقه دوجانبه بویژه همکاری‌های امنیتی میان دو کشور همسایه به رایزنی پرداخت.
طرفین در این دیدار که در آستانه سفر «آیت الله رئیسی» رئیس جمهور کشورمان به پاکستان انجام شد، بر ضرورت استفاده از توانمندی بالای دو کشور برای همکاری در عرصه دفاعی و امنیتی با هدف کمک هرچه بیشتر به صلح منطقه‌ای و تامین امنیت مرز‌های مشترک تاکید کردند.
«خواجه محمد آصف» وزیر دفاع پاکستان در این دیدار با ابراز خرسندی از پیوند‌های ناگسستنی ایران و پاکستان بویژه روابط تاریخی و برادرانه دو کشور، خواستار فعال سازی بیشتر کمیسیون مشترک مرزی برای مدیریت بهتر مرز‌های دو کشور همسایه شد.
امیری مقدم سفیر کشورمان در این دیدار با تمجید از توان دفاعی پاکستان گفت دو کشور ظرفیت‌های بالقوه برای همکاری‌های بیشتر در زمینه همکاری‌های دفاعی و انرژی دارند.
طرفین با ابراز اطمینان از سطح موجود همکاری‌های دوجانبه متعهد شدند آن را در زمینه‌های منافع مشترک، دفاعی، امنیتی، مقابله با تروریسم و ارتباطات اقتصادی منطقه‌ای ادامه دهند.
دو طرف همچنین در خصوص تحولات امنیتی مهم منطقه بویژه وضعیت فلسطین و جنگ غزه نیز بحث و تبادل نظر کردند.
«خواجه محمد آصف» وزیر دفاع پاکستان اخیرا در واکنش به عملیات «وعده صادق» توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، حملات پهپادی و موشکی ایران به رژیم صهیونسیتی را حق مشروع ایران برای دفاع از خود دانست و اظهار داشت: آمادگی نظامی ایران به قدری بالاست که هرگونه اقدام و ماجراجویی بیشتر توسط اسرائیل به ضرر صهیونیست‌ها تمام خواهد شد

دیگر خبرها

  • جلسه هم اندیشی بازگردانی اتباع در شهرستان بهارستان
  • حکیم: ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی قدرت خود را ثابت کرد
  • افزایش همکاری‌های امنیتی و ضد تروریسم محور دیدار مقامات ایران و پاکستان
  • تاکید سئول و توکیو بر گسترش روابط با واشنگتن
  • لزوم همکاری ‌های امنیتی در بستر سازمان شانگهای
  • ماجرای خروج ایران از «ایکوم» و «ایکوموس» چه بود؟
  • ماجرای خروج ایران از «ایکو» و «ایکوموس» چه بود؟
  • آغاز کهربا در ۶ بانک/ خرید با موبایل و بدون کارت اجرایی شد
  • شبه‌نظامیان مستقر در افغانستان منافع اقتصادی پاکستان را هدف گرفته است
  • اولین گفت‌وگوی وزیران دفاع آمریکا و چین