Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@01:47:58 GMT

کرونا، بالیوود را تعطیل کرد

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۳۱۸۴۱

کرونا، بالیوود را تعطیل کرد

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی ددلاین، دولت محلی هند هفته گذشته در واکنش به نرخ تصاعدی ابتلا به کرونا دستور توقف تولید و فیلمبرداری تمام فیلم های سینمایی و تلویزیونی را تا اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) صادر کرد. 

اوتاو تاکرای (Uddhav Thackeray) از مقامات ارشد مهاراشترا سومین ایالت بزرگ هند روز چهارشنبه (۲۵ فروردین) این تصمیم را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه وی از این طرح با عنوان قرنطینه و تعطیلی سراسری یاد نکرد در عمل تمام مردم از حضور در اماکن عمومی بدون دلیل موجه منع و سینماهای این کشور نیز بار دیگر تعطیل شدند. این محدودیت‌ها، تولید بسیاری فیلم‌های بزرگ سینمای هند را موقتا تعطیل کرده و صنعت بالیوود را عملا به تعطیلی کشانده است.

فیلم رام ستو اولین محصول مشترک هند و آمازون با بازی آکشی کومار یکی از این فیلم‌هاست. ساخت این فیلم پیش‌تر نیز به دلیل ابتلای بازیگر نقش اول و ۴۵ نفر از اعضای تیم تولید به کرونا، متوقف شده بود. از دیگر فیلم های بالیوودی که به خاطر محدودیت های جدید کار ساخت و فیلمبرداری را تعطیل کردند می‌توان به پاتان فیلم جدید شاهرخ خان، فیلم ورزشی میدان و خدانگهدار با بازی آمیتا باچان اشاره کرد. بسیاری از پروژه‌های فیلمسازی که در مراحل مقدمات ساخت بودند نیز تا بهبود اوضاع به حال تعلیق درآمدند.

این تعطیلی‌ها ضربه‌ای سخت به صنعت فیلمسازی هند است که برای عبور از مانع کرونا سخت تلاش کرد و برای ادامه فیلمبرداری در این شرایط سخت به راه‌های مختلفی متوسل شد. اوایل سال جاری میلادی هند با کاهش آمار مبتلا به ۱۰ هزار نفر در روز، به عنوان نمونه مقاومت موفق مقابله با کرونا شناخته می‌شد. از همین رو اقتصاد این کشور بازگشایی شد، سینماها با تمام ظرفیت فعالیت از سرگرفتند و استادیوم‌های ورزشی پر شد از هزارن تماشاگر. اما با شروع موج دوم کرونا در این کشور ورق برگشت؛ در یک هفته گذشته روزانه بیش از ۲۰۰ هزار مورد ابتلا به کرونا در این کشور گزارش می‌شود و بیمارستان‌ها دیگر تخت خالی ندارند.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر ۱۴۰ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان سه میلیون نفر جان باخته‌اند.

شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.

برچسب‌ها کرونا هند اقتصاد هنر سینمای جهان پروندهٔ خبری خسارت اقتصادی کرونا به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا هند اقتصاد هنر کرونا هند اقتصاد هنر سینمای جهان اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۱۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی پنجشنبه یعنی محروم‌سازی فعال اقتصادی ایرانی از ارتباطات جهانی/ تاکنون کمیسیون اجتماعی به جمع بندی نهایی نرسیده است

عباس آرگون گفت: امروز ایران عضو پیمان شانگهای، بریکس و اوراسیا است. اغلب کشورهای عضو این پیمان‌ها و گروه‌ها شنبه و یکشنبه تعطیل هستند، سوالی که پیش می‌آید این است که با تعطیلی پنجشنبه به چه نحوی می‌خواهیم با این کشورها ارتباط برقرار کنیم؟

عباس آرگون عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو در مورد افزودن روز پنجشنبه (به جای شنبه) به تعطیلات پایان هفته گفت: هیات رئیسه اتاق بازرگانی یکشنبه هفته جاری جلسه‌ای با کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی داشت؛ برآیند ما از این جلسه این بود که هنوز این کمیسیون به جمع بندی نهایی نرسیده و در حال بررسی است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: دلیل اصلی بخش خصوصی برای اینکه این تعطیلات به جای پنجشنبه، شنبه باشد این است که بتواند از ظرفیت تعامل با دنیا بهره گیرد. یعنی اگر روز پنجشنبه تعطیل شود تعامل اقتصادی کشورمان با دنیا به سه روز تقلیل پیدا می‌کند.

آرگون ادامه داد: همانطور که مستحضر هستید اگر پنجشنبه و جمعه ما تعطیل باشیم، شنبه و یکشنبه هم دیگر کشور‌ها تعطیل هستند عملا فرصت ارتباط اقتصادی دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه خواهد بود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اظهار داشت: طبق مطالعاتی که در اتاق داشتیم حدود ۹۰ درصد کشور‌ها روز‌های شنبه و یکشنبه تعطیل هستند الباقی کشور‌ها نیز که اکثرا اسلامی هستند جمعه و شنبه تعطیل هستند. اگر جمع بندی این باشد که پنجشنبه در کشور ما تعطیل باشد، اولین کشوری خواهیم بود که به طور رسمی این روز را تعطیل کرده‌ایم.

آرگون ادامه داد: مدافعان تعطیلی پنجشنبه اینگونه مطرح می‌کنند که ارتباطات سازمانی و اداری داخلی پایدار خواهد ماند اما باید به این نکته توجه داشت که بانک‌ها و سازمان‌های بین‌المللی طبق روال گذشته خود عمل می‌کنند و در این موقعیت فعالان اقتصادی که می‌خواهند ارتباطات فراسرزمینی داشته باشند متضرر می‌شوند.

وی تصریح کرد: البته فقط از ناحیه بانک‌های خارجی فعالان اقتصادی متضرر نمی‌شوند، از تعطیلی گمرکات کشور‌های دیگر، ادارات بیمه، ترانزیت و تمام زیر ساخت تجارت جهانی نیز متاثر و متضرر می‌شوند. ‎

این فعال اقتصادی گفت: تعطیلی روز پنجشنبه به مثابه محروم سازی اقتصاد و فعالان اقتصادی کشور از امکان ارتباطات بین المللی و اقتصادی است. در هر صورت نیاز است که ما یک هماهنگی با تقویم جهانی داشته باشیم.

عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: امروز ایران عضو پیمان شانگهای، بریکس و اوراسیا است. اغلب کشور‌های عضو این پیمان‌ها و گروه‌ها شنبه و یکشنبه تعطیل هستند، سوالی که پیش می‌آید این است که با تعطیلی پنجشنبه به چه نحوی می‌خواهیم با این کشور‌ها ارتباط برقرار کنیم؟ تصمیم‌سازان به این موضوع فکر کرده‌اند؟

وی افزود: واقعیت اینجاست، به غیر از فعالان اقتصادی مردم هم با تعطیلی شنبه موافق‎تر هستند. به عقیده من اصل افزایش تعطیلات اقدام مناسبی است و می‌تواند به صنعت گردشگری کمک کند و تقاضا را در بخش خدمات تحریک کند.

آرگون گفت: آنچه امروز اهمیت دارد میزان کارایی و بهره‌وری است و دیگر میزان حضور افراد در محل کار در اولویت نیست. دنیا هم به همین سمت در حال حرکت است. با کاهش ساعت کار مصرف انرژی، ترافیک و آلودگی نیز کاهش پیدا می‌کند.

 

بنابراین گزارش، اتاق بازرگانی تهران پیشتر در بیانیه‌ای اعتراض خود را به تعطیلی پنجشنبه اعلام کرده بود. در بیانیه پارلمان بخش خصوصی آمده بود: «اسباب نگرانی است که نمایندگان مردم در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در تازه‌ترین تصمیم خود با بی‌توجهی به پیشنهاد منطقی، کارشناسانه و مبتنی بر منافع ملی که توسط فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکار در مورد تعیین روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیلات پایان هفته ارائه شده بود، در اصلاح لایحه ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری با کاهش ساعات کاری هفته از ۴۴ به ۴۰ ساعت، روز‌های کاری را نیز شنبه تا چهارشنبه و تعطیلات دو روزه پایان هفته را روز‌های پنجشنبه و جمعه تعیین کردند.

تصمیم اخیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در صورت تایید نهایی و تبدیل به قانون جاری کشور، قطع ارتباط اقتصاد کشور با بازار‌های بین‌المللی را به چهار روز در هفته افزایش می‌دهد و روشن است که در شرایط تحریم و محدودیت‌های خارجی و تنگنا‌های داخلی، ضمن تحمیل زیان مضاعفی بر اقتصاد کشور خصوصاً در شرایط دشوار کنونی، نقض اکید منویات مقام معظم رهبری در دستیافت به اهداف شعار سال خواهد بود.»

دیگر خبرها

  • روزنامه اصولگرا: تعطیلی شنبه یا پنجشنبه، کشور را با خطر فضای دوقطبی جدید روبه‌رو کرده
  • ارتباط با دنیا در صورت تعطیلی پنجشنبه تنها ۳ روز می‌شود/ نظر بخش خصوصی را هم جویا شوید!
  • ارتباط با دنیا درصورت تعطیلی پنجشنبه تنها ۳ روز می‌شود/ نظر بخش خصوصی هم جویا شوید!
  • تعطیلی شنبه یا ۵ شنبه، کشور را با خطر فضای دوقطبی جدید روبرو کرده است
  • تعطیلی شنبه یا ۵شنبه، کشور را با خطر فضای دوقطبی جدید روبرو کرده
  • (ویدئو) نوری قزلجه: تعطیلی روز پنجشنبه ارتباطات رسمی را به مدت ۴ روز قطع خواهد کرد
  • نوری قزلجه: تعطیلی روز شنبه برای کل کشور یکسان است اما پنج شنبه فقط برای برخی شرکت ها اعمال می شود
  • آل اسحاق: افزایش تعطیلی‌ها در کشور مخالف تحقق شعار سال است
  • تعطیلی پنجشنبه یعنی محروم‌سازی فعال اقتصادی ایرانی از ارتباطات جهانی/ تاکنون کمیسیون اجتماعی به جمع بندی نهایی نرسیده است
  • چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /۴ روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست