Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، برخلاف آنچه که این رسانه غربی کوشیده است آن را تابوشکنی یا برخلاف عرف دیپلماتیک بازتاب دهد، اصل گفت وگو بین دو کشور مسلمان و همسایه حتی در شرایط ناخوشایند مسبوق به سابقه و عادی است ضمن اینکه در مورد ایران و عربستان قبلا در مواردی همچون مذاکرات مناسک حج وجود داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که این روزها ارتباطات غیر متعارف از جمله عادی سازی رابطه بین رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی طبیعی جلوه داده می شود، برخی رسانه ها کوشیدند که گفت وگو و ارتباط بین دو کشور عربستان سعودی و ایران غیر طبیعی و نامتعارف قلمداد شود.

رسانه انگلیسی به گونه ای گزارش را منعکس کرد که انگار دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی نباید با هم ملاقات و گفت وگو کنند و دیدار بین مقامات دو کشور امری عجیب و غیرقابل باور است.

این رسانه همانند گزارش دیگر رسانه های غربی در سنوات گذشته کوشیده است ادعا کند که دو کشور ایران و سعودی از بیم رسوا نشدن، گفت وگوها را به صورت محرمانه و دور از چشم رسانه ها انجام داده اند در صورتی که واقعیت چیز دیگری است.

تمامی گزارش ها حاکیست که عراق در سال های اخیر به صورت داوطلبانه متولی وساطت بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی شده است که این اقدام عراق نیز برخاسته از آموزه ها و ارزش های دینی اسلام است که هرگاه بین دو مسلمان اختلاف ایجاد شد، طرف ثالثی بین آنها رفع کدورت کرده و واسطه خیر آشتی بین دو طرف شود.

از نگاه کارشناسان، خود عراق نیز از این وساطت ذینفع است و معتقد است که هرگونه نزدیکی بین تهران و ریاض به صورت مثبتی بر اوضاع داخلی این کشور منعکس می شود بر همین اساس در طول سنوات گذشته رهبران سیاسی و دولتمردان عراق، طرح های مختلفی برای کاهش تنش در منطقه مطرح کرده اند که آخرین مورد آن، طرح «برهم صالح» رییس جمهوری عراق تحت عنوان «ائتلاف منطقه ای بر مبنای توسعه اقتصادی» است که در اواخر آبان ماه ۹۷ در جریان سفر به تهران عنوان کرده بود.   

در دوره «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر سابق عراق تلاش های وساطت با جدیت بیشتری پیگیری شد و در شرف نتیجه دادن بود که آمریکایی ها با به شهادت رساندن سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی سپاه قدس در سپیده دم جمعه ۱۳ دیماه ۹۸ در این تلاش های بغداد وقفه ایجاد کردند.

عبدالمهدی در همان زمان در سخنرانی معروف خود در پارلمان عراق در ۱۵ دیماه ۹۸، متعاقب شهادت سپهبد شهید سلیمانی و «ابومهدی المهندس» فرمانده نیروی الحشد الشعبی گفت که سلیمانی حامل پیامی از جمهوری اسلامی ایران در پاسخ پیام قبلی سعودی ها بود.

در دولت «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر فعلی عراق نیز این وساطت ها دنبال شده و گزارش رسانه های عراقی حاکیست که بخشی از اهداف سفر اخیر او به عربستان سعودی (در ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۰) در این راستا بوده است.

از این رو بازتاب خبر گفت وگوی مستقیم بین مسوولان ایرانی و سعودی در بغداد در نهم ماه جاری میلادی (۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۰)، در رسانه های عراق امری طبیعی تلقی می شود زیرا آن را ناشی از موفقیت وساطت های کشور خود در طول سال های اخیر می دانند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز در مصاحبه مبسوط با ایرنا که بزودی منتشر می شود، درباره وساطت عراق بین ایران و عربستان سعودی گفت ایران از هرگونه تحرکی که منجر به توسعه روابط، همکاری ها و نزدیکی بین همسایگان شود استقبال و حمایت می کند و مشوق آن است.

وی با بیان اینکه بخشی از وساطت های عراق برای تنش زدایی در منطقه برای بازیافت جایگاه سیاسی عراق است، افزود: ایران از توسعه روابط عراق با دنیای عرب و اسلام و رفت و آمد مقامات و مسوولان این کشورها به بغداد و سفر مقامات عراقی به این کشورها استقبال  و از آن حمایت می کند.

به گفته وی، به هر میزان که این تلاش ها منجر به توسعه روابط و همکاری و دوستی بین کشورهای منطقه به ویژه همسایگان شود، به نفع منطقه است.

پیش از این نیز ادعایی در خصوص گفت وگوی مستقیم بین عربستان سعودی و ایران شده بود که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ۲۵ آذرماه ۹۸ آن را تکذیب کرد و گفت که هیچ گونه گفت وگوی محرمانه بین تهران و ریاض وجود ندارد.

طبق گفته سخنگوی وقت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آن زمان، برخی کشورها از روی حسن نیت برای وساطت بین ایران و عربستان سعودی تلاش می کنند اما گفت وگوهای تهران و ریاض در زمان حاضر به تدابیر مربوط به مناسک حج ارتباط دارد.

آنچه را رسانه های غربی در روز یکشنبه کوشیدند غیر طبیعی جلوه دهند کاملا طبیعی و در راستای منافع ملت های منطقه است، اما غیر طبیعی و نامتعارف آنجاست که می کوشند، تابوشکنی کرده و عادی سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی  را عادی القا کنند.

به اعتقاد ناظران، گفت و گو و ملاقات بین مقامات دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی نیازمند محرمانه بودن و پشت درهای بسته نیست بلکه هر زمان انجام شود، در روز روشن خواهد بود و همه افکار عمومی از آن مطلع خواهند شد، آنچه در این برهه مهم است اینکه هنوز این دیدار و گفت وگوها شروع نشده است.

کد خبر 595883 برچسب‌ها ایران و عربستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ایران و عربستان جمهوری اسلامی ایران ایران و عربستان سعودی رسانه ها عراق نیز گفت وگو دو کشور بین دو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۲۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی | از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا عنایتی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی امروز دوشنبه از خدمات این کشور برای حجاج ایرانی قدردانی و تشکر کرد.

عنایتی ضمن استقبال از سفر شهروندان عربستانی به ایران، گفت: «ما مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی هستیم که به ایران سفر می‌کنند. از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد».

وی درباره ورود نخستین گروه از عمره‌گذاران ایرانی به عربستان پس از ۹ سال، تأکید کرد: «این افراد نخستین گروه از عمره‌گذاران هستند، ولی پس از موسم حج، این سفرها ادامه خواهد داشت».

مراسم اعزام اولین گروه زائران ایرانی به عمره، بامداد امروز دوشنبه با حضور عبدالله بن سعود العنزی سفیر عربستان در ایران، در فرودگاه بین‌المللی حضرت امام خمینی برگزار شد.

محمدحسین آجیلیان مسؤول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها خبر داد که از امروز روزانه ۲ پرواز برای انتقال زائران عمره به عربستان انجام می‌شود.

زائران ایرانی در قالب کاروان‌های ۸۵ نفره به زیارت خانه خدا می‌روند. رئیس سازمان حج سیدعباس حسینی می‌گوید که «اعزام عمره‌گزاران ۱۰ روز طول می‌کشد.» بر همین اساس آخرین پرواز عمره ۱۳ اردیبهشت صورت می‌گیرد.

عمره که سال ۹۴ تعطیل شده بود، سال گذشته قرار بود با اعزام ۷۰ هزار نفر در ۲ ماه برقرار شود که به دلیل مشکل فنی در پروازها هیچ اعزامی صورت نگرفت.

کد خبر 846497 منبع: فارس برچسب‌ها ایران و عربستان خبر ویژه عربستان

دیگر خبرها

  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • اردوغان: نتانیاهو شبیه هیتلر است/ عربستان سعودی: تداوم ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیلی در غزه را محکوم می کنیم/ حزب الله مقر تیپ گولانی در عکا را هدف حمله پهپادی قرار داد/ رسانه صهیونیستی: داستان حقیقی این است که ما آنگونه که نتانیاهو م
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • ایران مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی | از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد