Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-24@05:27:13 GMT

معنای شفاف‌سازی در مدیریت کرونا

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۳۳۲۲۸

معنای شفاف‌سازی در مدیریت کرونا

می‌خواهم فقط نظرم درباره مصادیق شفافیت در مدیریت کرونا را ذکر کنم. امید به این‌که دیگران هم بنویسند و از مسیر گفت‌وگوی جمعی، روزنه‌ امیدی گشوده شود. من فکر می‌کنم مصادیق شفافیت در مدیریت کرونا حداقل شامل موارد زیر است:

یک. انتشار دقیق بودجه‌ها و هزینه‌های اختصاصی کرونا از جمله مقادیر اختصاص‌یافته به وزارت بهداشت با اقلام هزینه‌کرد از جمله هزینه‌های پرداخت‌شده به کادرهای درمان، به زبان آدمیزاد نه به زبان اداری غیرقابل فهم برای عموم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو. شفاف شدن آمار و اطلاعات مربوط به تعداد انجام تست‌های کرونا در هر روز، به تفکیک استان‌ها، شهرستان‌ها و بقیه تقسیم‌بندی‌های مفید

سه. شفاف شدن آمار و اطلاعات مربوط به موارد مرگ و میر، به تفکیک سن، جنس، گروه‌های شغلی، استان‌ها و شهرستان‌ها

چهار. انتشار روشن و شفاف موضع دستگاه‌های مختلف اعم از دولتی و غیردولتی درباره مدیریت کرونا در قالب گزارش‌های رسمی، به نحوی که هیچ زمینه‌ای برای فرار از مسئولیت در قبال اعلام نظرهای تخصصی دستگاه‌ها باقی نماند و جنگ زرگری میان دستگاه‌ها و فرسایش بیش از پیش اعتماد عمومی و اعصاب فرسوده مردم باقی نماند.

پنج. تشکیل بانک اطلاعاتی از همه بیمارستان‌های پذیرنده بیماران کرونایی در کشور، تعداد تخت‌های اختصاص‌یافته به کرونا در هر بیمارستان، آمار ورود و خروج بیماران به تخت‌ها، و فراهم آوردن امکان دسترسی بیماران به اطلاعات امکانات بیمارستانی در هر منطقه برای بیماران کرونایی.

شش. اظهار نظر صریح و تعیین تکلیف تخصصی درباره ساخت واکسن داخلی، مراحل ساخت، روشن‌سازی فرایند پیشرفت کار، نظر مراجع بین‌المللی درباره واکسن ایرانی، ظرفیت‌های تولید، هزینه‌ها و منافع اقتصادی واکسن داخلی برای تولیدکنندگان و ...

هفت. روشن ساختن فرایندها، تصمیمات، چرایی تأخیرها و مقادیر سفارش واکسن خارجی که در روزها، هفته‌ها و ماه‌های آینده در اختیار ایرانیان قرار می‌گیرد.
 
هشت. ایجاد سایت و اطلاع‌رسانی دقیق درباره هر یک دوز از واکسن کرونا که به کشور وارد و تزریق می‌شود؛ به نحوی که اطلاعات قابل راستی‌آزمایی برای مراجع تخصصی و رسانه‌ها باشد.

نه. شفافیت درخصوص نقش و میزان تأثیرگذاری سایر دستگاه‌های دارای تأثیر بر مدیریت کرونا از قبیل وزارت اقتصاد، شهرداری‌ها، وزارت کشور، وزارت صمت، نیروهای مسلح، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و ... و جایگاه آن‌ها در کنار وزارت بهداشت.

ده. شفاف‌سازی درباره میزان هزینه‌ها و امکانات بسیج‌شده از سوی دستگاه‌های غیردولتی اعم از سازمان تأمین اجتماعی، نیروهای نظامی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، آستان قدس رضوی و ... برای مدیریت کرونا.

یازده. اطلاع‌رسانی دقیق درباره میزان واکسن خریداری‌شده توسط کشورهای دیگر، میزان تولید واکسن در جهان، میزان واکسیناسیون کرونا در کشورها، و جایگاه ایران در میزان انجام واکسیناسیون در جهان

افرادی که به شکل تخصصی و از نزدیک در جریان مدیریت کرونا قرار دارند حتماً و حتماً مصادیق دیگری از امکان شفاف‌سازی را می‌شناسند. باید هشدار داد که فقط با استفاده از شفاف‌سازی و اعتمادسازی است که می‌توان مشارکت عمومی برای مدیریت اجتماعی کرونا را ایجاد کرد. زمانی برای از دست دادن وجود ندارد.

مردم رمیده و رنجیده از بی‌اعتمادی، سخنان ضد و نقیض، تصمیمات ناروشن و آینده مبهم را با شفاف‌سازی و تقویت اعتماد، آرام‌تر سازید و عزم ملی برای مدیریت این بیماری را شکل دهید. هر دقیقه وقت تلف کردن با مرگ انسانی بر اثر کرونا همراه است.

* عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

کد خبر 1506296

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: محمد فاضلی ویروس کرونا مدیریت کرونا شفاف سازی دستگاه ها هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۳۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون همگانی گارداسیل انجام می‌شود؟ | مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون واکسن اچ‌پی‌وی

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره تبلیغات گسترده در فضای مجازی درباره فروش و تزریق واکسن «گارداسیل»، در زمینه وضعیت شیوع بیماری HPV در کشور و اهمیت واکسیناسیون علیه آن، اظهار کرد: عملکرد ما باید بر اساس اسناد و مدارک باشد. به طور مثال یک کشور در اروپا ادعا می‌کند که سالانه در جمعیت کشورش افرادی دچار سرطان مشخصی هستند. بنابراین برای این کشور واکسیناسیون برای پیشگیری از این نوع سرطان صرفه اقتصادی دارد. در فعالیت‌ها باید تحلیل هزینه داشته باشیم. به این ترتیب برای واکسیناسیون با واکسن گارداسیل نیز باید اسناد و مدارک داشته باشیم.

تفاوت مهم ۲ بیماری مقاربتی؛ زگیل و تبخال | تزریق واکسن HPV بعد از ابتلا تاثیر دارد؟ | این افراد حتما واکسن گارداسیل بزنند

وی ادامه داد: به‌طور مثال، ما اگر واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس را وارد برنامه واکسیناسیون کشوری می‌کنیم، مشخص است که واکسن پنوموکوک سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری می‌کند و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری در کودکان جلوگیری خواهد کرد و این بسیار رقم زیادی است.

فرشیدی افزود: معاونت پژوهشی و پژوهشگاه‌های وزارت بهداشت در رابطه با واکسن گارداسیل نیز از سال گذشته در حال انجام تحقیقات مورد لزوم هستند و اگر نتایج تحقیقات لزوم ورود آن به برنامه واکسیناسیون ملی را مشخص کند، وارد برنامه واکسیناسیون کشوری خواهیم کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر تولید و تزریق این واکسن از طریق وزارت بهداشت انجام نمی‌شود، گفت: در خارج از وزارت بهداشت شرکت‌هایی هستند که واکسن گارداسیل را تامین می‌کنند و بسیاری از افراد نیز که تمایل به تزریق آن دارند، خریداری می‌کنند، اما این کار از طریق وزارت بهداشت انجام نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره ضرورت استفاده از این واکسن نیز اظهار کرد: افراد دارای رفتار پرخطر و جوامع غربی و اروپایی به دلیل روابط خارج از عرف و شرع و خطر بالای انتقال این بیماری، این واکسن را تزریق می‌کنند. اما در کشور ما با توجه به شرایط موجود لزومی ندارد تمامی افراد جامعه را ملزم به تزریق این واکسن کنیم و اگر ما ذره‌ای به این اطمینان برسیم که برای سلامت مردم تزریق واکسن گارداسیل نیاز است حتما این کار انجام خواهد شد.

فرشیدی در پایان گفت: پژوهشگاه مربوطه این وعده را داده است که در بازه زمانی ۶ ماهه اطلاعات لازم را ارائه دهند و اگر نتیجه پژوهش‌ها این باشد که باید تزریق این واکسن انجام شود و به نفع مردم است، حتما انجام خواهد شد.

کد خبر 846551 منبع: ایسنا برچسب‌ها زگیل وزارت بهداشت و درمان اچ پی وی واکسن

دیگر خبرها

  • منادی شفاف سازی در تولیت
  • دادگاه های برخط گامی برای شفاف سازی است
  • واکسن گارداسیل برای همه ضروری است؟
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • واکسیناسیون همگانی گارداسیل انجام می‌شود؟ | مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون واکسن اچ‌پی‌وی
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل
  • عکس| مالک جدید پرسپولیس ابهاماتش را شفاف سازی کرد
  • واکسن سرطان همراه با ایمونوتراپی تومورهای کبد را کوچک می کند
  • شفاف سازی در خریدهای شهرداری تهران | فروزنده: ۳۵۰۰ میلیارد خریدهای ما از طریق بورس کالا انجام می‌شود