Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روسیاالیوم، پارلمان سوریه امروز، یکشنبه اعلام کرد انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در تاریخ ۲۶ مه (پنجم خرداد ماه) برگزار خواهد شد.

پارلمان سوریه همچنین در ادامه افزود نام‌نویسی از نامزدان انتخابات در تاریخ ۱۹ آوریل آغاز خواهد شد. بر اساس این گزارش شهروندانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، می‌توانند رأی خود را در اوایل روز ۲۰ مه به صندوق بیاندازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قانون اساسی سوریه که سال ۲۰۱۲ تصویب شده، برخی شروط را برای پذیرش نامزدی افراد در انتختابات ریاست‌جمهوری تعیین کرده است که از جمله آن، افرادی که می‌خواهد نامزد شوند، باید دست‌کم تایید ۳۵ نماینده پارلمان را به دست آورند و هر نماینده نمی‌تواند بیش از یک نامزد را تایید کند.

براین اساس و بر روی کاغذ، حداکثر ۷ فرد می‌توانند در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شوند؛ زیرا تعداد نمایندگان پارلمان سوریه ۲۵۰ عضو است، اما از آن‌جایی‌که ترکیب پارلمان به‌صورت تشکل‌ها و فراکسیون تقسیم شده است، عملا امکان نامزدی بیش از ۳ نفر در انتخابات وجود ندارد.

نمایندگان فراکسیون حزب حاکم بعث با ۱۶۷ صندلی در پارلمان سوریه، بیشترین عضو را دارد و این افراد نامزدی فرد رقیب بشار اسد، رئیس‌جمهور کنونی، یعنی دبیرکل حزب بعث را تأیید نخواهند کرد.

تعداد باقی‌مانده نمایندگان پارلمان سوریه متعلق به حزب المستقبل و در بین سایر احزاب، تحت ائتلاف جبهه ملی پیشرفت تقسیم شده است که هیچ‌یک از آن‌ها ۳۵ عضو ندارد؛ به‌گونه‌ای که حزب المستقبل ۷۰ نماینده دارد و دیگر احزاب در مجموع ۱۳ نماینده دارند.

براین اساس، نامزد‌های احتمالی برای دستیابی بر آرای مستقل‌ها رقابت خواهند کرد؛ اما این فراکسیون نیز نمی‌تواند از بیشتر از دو نامزد آن هم در صورت تقسیم آرا به ۳۵ حمایت کنند.

این در حالی است که به‌نظر می‌رسد احزاب این جبهه نمی‌توانند فردی از اعضاء خود را نامزد ریاست‌جمهوری کنند، بنابراین باید یا از نامزد حزب بعث حمایت کنند یا از نامزد فراکسیون مستقلین.

طبق قانون، اگر جز یک نفر نتواند شروط مورد نظر را طی مهلت تعیین شده به‌دست آورد، رئیس پارلمان باید دوباره مهلتی را برای نامزدی جدید افراد طبق همان شروط مشخص کند.

از دیگر شروط نامزدی برای ریاست‌جمهوری این است که فرد داوطلب باید ۱۰ گذشته را در سوریه حضور داشته باشد؛ از این رو بسیاری از افراد که در خارج از کشور سکونت دارند، حق نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارند.

علاوه براین، ۴ شرط دیگر نیز برای نامزدی افراد در انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه وجود دارد که عبارت است از:

۱- بیش از ۴۰ سال داشته باشد.

۲- خود او و پدر و مادر او باید تابعیت سوریه را داشته باشند و همگی در سوریه به دنیا آمده باشند.

۳- سابقه محکومیت به جرم بزرگ نداشته باشد، هرچند حکم برائت گرفته باشد.

۴- همسری غیرسوری نداشته باشد.

۵- باید ۱۰ سال اخیر عمر خود را به‌طور متوالی در سوریه مقیم بوده باشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری پارلمان سوریه نامزدهای انتخاباتی بشار اسد انتخابات سوریه انتخابات ریاست جمهوری پارلمان سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۳۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارلمان عراق: پاسخ ایران به اسرائیل یک حق طبیعی بود

نایب رئیس پارلمان عراق پاسخ موشکی و پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی را یک حق طبیعی و مشروع این کشور خواند.

به گزارش ایسنا، «محسن المندلاوی» نایب رئیس پارلمان عراق گفت: «طبق قوانین بین‌اللمللی، پاسخ ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری این کشور در دمشق، حق طبیعی و مشروع این کشور بود.»

فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران ضمن محکومیت مجدد تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق گفت که پاسخ ایران اقدامی مشروع و در راستای دفاع از خود بود.

وی همچنین تمام تجاوزهای رژیم صهیونیستی به حاکمیت ‌وخاک سوریه به‌ویژه اماکن غیرنظامی مانند فرودگاه‌های دمشق وحلب و زیرساخت‌های دیگر که منجر به شهادت و مجروح شدن تعدادی از شهروندان سوری شد را محکوم کرد.

پیش‌تر روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای از پاسخ نیروی هوا فضای سپاه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از مستشاران کشورمان در سوریه از حمله و اصابت موفق ده‌ها فروند موشک و پهپاد به اهدافی درون سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی
  • اعلام زمان بندی مرحله دوم انتخابات مجلس
  • حضور در انتخابات از پشت میله‌های زندان؟
  • یک تصویر متفاوت از صحن مجلس /مهمانان ویژه پارلمان چه کسانی بودند؟
  • اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • ترامپ در دادگاه: آمریکا توسط یک مرد ناتوان اداره می‌شود
  • منحنی محبوبیت ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری نزولی شده/ بایدن کم کم در نظرسنجی ها بالاتر می رود
  • پارلمان عراق: پاسخ ایران به اسرائیل یک حق طبیعی بود
  • درخواست رسانه‌ها از ترامپ و بایدن برای برگزاری مناظره
  • شرایط نامزدی در بیست و یکمین انتخابات نمایندگان مدیران مسئول در کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی