Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-03-28@13:49:11 GMT

همه چیز درباره تعویض پلاک

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۳۳۶۴۳

همه چیز درباره تعویض پلاک

تین نیوز

رییس کانون سردفترداران و دفتریاران قم بیان کرد: بعد از تعطیلی تنها مرکز تعویض پلاک استان به دلیل اوج گیری مجدد ویروس کرونا، تنظیم اسناد وکالتی در بین مردم روبه افزایش بوده و دفاتر ثبت اسناد رسمی از ظرفیت قانونی لازم برای تعویض پلاک و سایر نقل و انتقالات خودرو برخودار هستند و نیازی به مراجعه حضوری مردم به مرکز تعویض پلاک نیست و بهتر است شهروندان به جای مراجعه به مراکز تعویض پلاک برای نقل و انتقال اسناد خودرو، در محضرخانه های ثبت اسناد اقدام به این کار نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، محمدرضا محامد در نشست خبری ریاست کانون سردفتران و دفتریاران استان قم در جمع خبرنگاران با محوریت موضوع نقل و انتقال اسناد خودرو بیان کرد: یکی از چالش های مبحث خودرو این است که عده ای انتقال سند را اختیاری می دانند در حالیکه طبق قانون سال ۸۹ قوه قضاییه انتقال سند خودرو اجباری است و قانون سال ۱۳۱۰ شمسی در این خصوص منسوخ شده است.

وی ادامه داد: هزینه‌های انتقال سند چالش دیگر مردم در این رابطه است در حالیکه بخش مهمی از هزینه های دریافت شده در دفاتر ثبت به عنوان یکی از منابع درآمدی دولت در قالب مالیات و ارزش افزوده به حساب دولت و بخشی نیز صرف عوارض شهرداری می شود و ۸۰ درصد هزینه های دریافت شده صرف اموری از این دست می شود.

به گفته محامد، دفاتر ثبت اسناد رسمی طبق تصریح قانون راهنمایی و رانندگی تنها نهاد صلاحیت دار در انتقال سند خودرو هستند که می توانند از حقوق مردم در بروز هر گونه مشکل قانونی و عرفی دفاع کنند.

رییس کانون سردفترداران و دفتریاران قم اضافه کرد: وظیفه دفاتر ثبت اسناد رسمی ثبت وضعیت خودرو و نقل و انتقالات آن است تا در مراحل بعدی در صورت لزوم در مراجع ذیصلاح مورد بررسی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: بعد از تعطیلی تنها مرکز تعویض پلاک استان به دلیل اوج گیری مجدد ویروس کرونا، تنظیم اسناد وکالتی در بین مردم روبه افزایش بوده و دفاتر ثبت اسناد رسمی از ظرفیت قانونی لازم برای تعویض پلاک و سایر نقل و انتقالات خودرو برخودار هستند و نیازی به مراجعه حضوری مردم به مرکز تعویض پلاک نیست.

محامد یاداور شد: هزینه انتقال سند در خودروهای مختلف با یک دیگر متفاوت است و تعرفه انتقال اسناد را نیز سازمان ثبت اسناد کشور در ابتدای هر سال به دفاتر ثبت اسناد رسمی ابلاغ می کند.

وی در ادامه عنوان کرد: با توجه به سازوکار تعریف شده از کارکردهای مهم دفاتر ثبت اسناد رسمی جلوگیری از پیش فروش یا فروش مال غیر به صورت غیرقانونی یا فروش یک واحد مسکونی یا هر کالای سرمایه ای به چند نفر است.

رییس کانون سردفترداران و دفتریاران قم گفت: دفاتر ثبت اسناد رسمی دارای بالاترین سطوح نظارتی هستند و اقدامات این دفاتر در زیر ذره بین نهادهای ذیصلاح است.

محامد با بیان اینکه ۸ هزار و ۵۰۰ دفتر رسمی در سطح کشور مشغول خدمات رسانی هستند، بیان کرد: بهره گیری از فناوری های نوین مانند سامانه ثبت آنی ضمن افزایش اعتبار این دفاتر بار سنگینی از دعاوی قضایی و مراجعات پرتکرار مردم را کم کرده است.

به گفته وی، حدود ۳۰ درصد از دعاوی و پرونده های واصله به قوه قضاییه به دلیل مشکلاتی است که افراد به دلیل ثبت اسناد عادی مانند کلاهبرداری،فرارمالیاتی، پولشویی، فروش مال غیر وغیره به آن دچار شدند.

رییس کانون سردفترداران و دفتریاران قم عنوان کرد: طبق سند تحول قضایی پیشگیری از جرم در اولویت برنامه های این قوه است و دفاتر ثبت اسناد رسمی در این خصوص سهم زیادی در کاهش بار پرونده های ورودی به محاکم قضایی دارند.

وی یادآور شد: دفاتر ثبت اسناد رسمی با بیش از یک قرن تجربه فعالیت اولین نهادی بود که کارهای حاکمیتی به آن واسپاری شده و سایر خصوصی سازی ها به الگوپردازی از آن انجام گرفته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: تعویض پلاک دفاتر ثبت اسناد رسمی مرکز تعویض پلاک نقل و انتقال انتقال سند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۳۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز هفته اکرام در استان سمنان/ دفاتر ۱۱گانه آماده حضور خیران است

محمد حسین ذوالفقاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه هفته اکرام ایتام از پانزدهم ماه مبارک رمضان آغاز و تا شهادت حضرت علی علیه السلام ادامه دارد، ابراز داشت: این بازه فرصت خوبی تا فرزندان معنوی تحت پوشش کمیته امداد مورد حمایت مالی و معنوی قرار گیرند.

وی ضمن بیان اینکه حمایت از ایتام و کودکان بد سرپرست می‌تواند آینده بهتری را برای آنها بسازد، افزود: ۹۸۰ کودک فاقد حامی در استان سمنان هستند که حمایت از آنها بهترین فرصت برای نیکوکاری است.

مدیرکل کمیته امداد استان سمنان با بیان اینکه پنج هزار کودک نیازمند در طرح ایتام و محسنین تحت حمایت هستند، ابراز داشت: در واقع هدف اصلی این طرح‌ها تأمین معیشت، کمک تحصیل و درمان این کودکان است.

ذوالفقاری در ادامه تصریح کرد: خانواده این فرزندان معنوی به دلیل از کار افتادگی، زندان و غیره توان اداره فرزند خود را ندارند لذا حمایت نیکوکاران در طرح محسنین می‌توانند فرصت زیست بهتری را به آنها دهند.

وی ضمن بیان اینکه دفاتر ۱۱ گانه کمیته امداد استان سمنان آماده حضور نیکوکاران است، افزود: طرح اکرام کودکانی که سرپرست خود را از دست دادند را تحت پوشش دارد.

کد خبر 6062588

دیگر خبرها

  • توقیف خودرو‌های شوتی حامل سوخت قاچاق در سیریک
  • اعتراف نظامی صهیونیست به بمب گذاری دفاتر آنروا
  • پیش از سفر‌های نوروزی چگونه خودروی خود را چک کنیم؟
  • انجام ۶۱۸ بازدید نظارتی از دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی
  • ۶۱۸ بازدید نظارتی از دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی
  • انجام ۶۱۸ بازدید نظارتی از شرکت‌های خدمات مسافرتی خراسان رضوی
  • انجام ۳۰۶ مورد نظارت بر مراکز اقامتی و خدماتی نوروزی ایلام
  • آغاز هفته اکرام در استان سمنان/ دفاتر ۱۱گانه آماده حضور خیران است
  • سقوط خودرو به رودخانه با ۵ سرنشین
  • اعلام رسمی تعداد خودرو‌های وارداتی در ۱۴۰۲/ خروج بیش از ۳ میلیارد دلار از کشور برای واردات موبایل/ چینی‌ها در ۱۴۰۲ بیشترین ورود سرمایه به ایران را داشتند/ الزام ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس