Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@04:04:01 GMT

آنتن تلویزیون در مسیر رعد و برق

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۳۴۵۵۱

آنتن تلویزیون در مسیر رعد و برق

گروه فرهنگی/ بیش از دو دهه از تولید سریال‌های ماه رمضانی می‌گذرد و تجربه قابل قبول سریال‌ها در گونه‌های مختلف طنز (خانه به دوش، متهم گریخت، بزنگاه و...)، اخلاقی و اجتماعی (میوه ممنوعه، برای آخرین بار، مثل هیچکس و...) و ماورایی (او یک فرشته بود، اغما و...) سریال‌های ماه رمضان را تبدیل به بخشی از آیین این ایام کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ساعات پس از افطار تایم طلایی تلویزیون محسوب می‌شود و انتظار می‌رفت در روزهایی که محدودیت‌های کرونایی رسالت تلویزیون در سرگرمی‌سازی را سنگین‌تر کرده است این فرصت از دست نرود. از زمان اعلام ترکیب سریال‌های ماه رمضانی امسال اما می‌شد پیش‌بینی کرد که با این چینش امید بستن به جلب رضایت مخاطب خوش‌بینانه است.
در نگاه کلی و از همان ابتدای امر نبود سریال طنز در این فهرست جای سؤال بود. در حالی که تجربه‌های موفق و خاطره‌انگیز کارنامه تلویزیون در این ایام، عموماً مربوط به سریال‌های طنز بخصوص آثار رضا عطاران است و فضای اجتماعی این روزها قرار گرفتن سریال طنز در میان آثار ماه رمضان را می‌طلبید و با وجود مطرح شدن نام سریال‌های «دودکش» برزو نیک‌نژاد و «زیر خاکی» جلیل سامان به‌عنوان گزینه‌های رمضانی تلویزیون؛ هیچکدام از این آثار به آنتن پخش نرسید. فارغ از جای خالی سریال طنز، در این میان کیفیت چند قسمت پخش شده از سریال‌ها گواهی می‌دهد که پیش‌بینی‌ها راجع به کارنامه کاری تلویزیون در ایام ماه رمضان چندان شتابزده نبوده است. اگر چه قضاوت درست درباره یک اثر نمایشی در حال پخش به زمان نیاز دارد اما چند مؤلفه در سریال‌های ماه رمضان امسال آنقدر مشهود و گل درشت است که از همین ابتدای کار به چشم می‌آید. کار تازه علیرضا افخمی که برگرفته از سریال شبکه نمایش خانگی «احضار» نام گرفته با وجود قصه‌ای نسبتاً سرگرم‌کننده‌ به خاطر ضعف در مایه‌های ماورایی و بازی تصنعی و بی‌روح بازیگران اصلی که عموماً برای اولین بار بازیگری را تجربه می‌کنند نتوانست انتظار مخاطب را برآورده کند. برخلاف نگرانی‌ها بابت به توافق نرسیدن روزبه حصاری بازیگر نقش جواد جوادی در فصل چهار «بچه مهندس»، محمدرضا رهبر نشان داد که جایگزین مناسبی برای این نقش است اما این سریال در همین چند قسمت ابتدایی از روایت کند، قصه گنگ و باورپذیر نبودن روابط ضربه خورده است که در دو فصل قبلی سریال هم دیده می‌شد. سریال شبکه 3 سیما «یاور» با وجود تسلط سعید مطلبی (نویسنده) در روایت قصه، به خاطر شباهت‌ رفتار و گفتار شخصیت اصلی قصه و رابطه با پسرش سریال «ستایش» سعید سلطانی را تداعی می‌کند. شخصیت اصلی قصه «یاور» با بازی داریوش ارجمند همان «حشمت فردوس» است و نوع رابطه‌اش با فرزندش یادآور رابطه حشمت و صابر. مؤلفه مشترک سریال‌های در حال پخش تلویزیون بی‌توجهی به شیوع کروناست. به جز سریال شبکه یک سیما که در برخی سکانس‌ها شخصیت‌ها ماسک دارند در دو سریال دیگر(یاور و بچه مهندس) که اتفاقاً همزمان با پخش، مراحل تصویربرداری را پشت سر می‌گذارند نه اشاره‌ای به بحران کرونا شده است و نه اثری از رعایت پروتکل‌های بهداشتی دیده می‌شود. در این میان عجیب‌ترین اتفاق حذف سریال «رعد و برق» از کنداکتور شبکه تهران و جایگزین شدن یک سریال چینی است. سریالی که از اردیبهشت ماه سال 98 خبر تولید آن با موضوع روز آن ایام یعنی سیل‌های نوروز به کارگردانی بهروز افخمی رسانه‌ای شد، اواسط زمستان 98 کلید خورد و در نهایت سال 1400 چند هفته قبل از ماه رمضان تبلیغ و پخش تیزر آن آغاز شد اما اولین قسمت آن با یک روز تأخیر (دوم ماه رمضان) روی آنتن رفت، قسمت دوم با توجیه مسائل فنی به آنتن نرسید و به روز بعد موکول شد و در نهایت در چهارمین روز ماه رمضان و ساعاتی قبل از پخش در خبری به نقل از روابط عمومی این شبکه اعلام شد که به‌دلیل سنگینی مراحل پس تولید پخش آن متوقف شده است. اگر چه عوامل سریال در بیانیه‌ای نگاه ایده‌الیستی سازندگان سریال به کیفیت را عامل توقف پخش عنوان کرده‌اند و عدم موفقیت در رساندن به پخش را غیرمنصفانه خوانده‌اند اما نکته اصلی اینجاست که با وجود آگاهی سازندگان سریال به وسواس خودشان و مدیران شبکه از کم و کیف مراحل تولید چرا چنین سریالی در کنداکتور پخش قرار
گرفته است.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سریال های ماه رمضان سریال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۴۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۹/۲ درصد ایرانیان، تلویزیون می‌بینند | شبکه 3، آی فیلم و شبکه یک؛ به ترتیب پربازدیدترین شبکه‌های تلویزیونی

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) یک طرح نظرسنجی با عنوان «سنجش نگرش مردم در خصوص برنامه‌های صدا و سیما» با تعداد نمونه‌ی 1715 نفر از شهروندان 15 سال به بالای سراسر کشور در «هفته آخر فروردین ماه» سال جاری، به شیوه مصاحبه تلفنی انجام داده است که مهم‌ترین یافته‌های این نظرسنجی به شرح ذیل است:

تماشای شبکه‌های تلویزیونی

40.8 درصد «ایرانیان» شبکه سه را بیشتر از سایر شبکه‌های تلویزیونی می‌بینند، 35.2 درصد شبکه‌ آی‌فیلم  و 21 درصد شبکه یک را تماشا می‌کنند. میزان تماشای این شبکه‌ها در بین «بینندگان صدا و سیما» به ترتیب از این قرار است؛ 58.9 درصد شبکه سه،  50.8 درصد شبکه آی‌فیلم و 30.3 درصد شبکه یک. 69.2 درصد «ایرانیان» بیننده برنامه‌های صدا و سیما هستند.

تماشای برخی برنامه‌های تلویزیون

یافته‌های نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد 36.9 درصد از «ایرانیان» برنامه مردان آهنین و 34.7 درصد برنامه زندگی پس از زندگی، 34.2 درصد برنامه محفل، 32.3 درصد برنامه شب خوش، 31.8 درصد برنامه فوتبال برتر، 29.7 درصد برنامه پانتولیگ و 26.5 درصد برنامه معرکه، 24.5 درصد برنامه مهمونی، 21.3 درصد برنامه ماه خدا، 18.8 درصد برنامه ماه من، 17.2 درصد برنامه ایران دوست داشتنی، 16 درصد برنامه پاورقی و 12.1 درصد برنامه برمودا را دیده‌اند.

میزان تماشای این برنامه‌ها در بین «افرادی که تلویزیون تماشا می‌کنند» به این ترتیب است؛ 53.3 درصد برنامه مردان آهنین و 50.1 درصد برنامه زندگی پس از زندگی را دیده‌اند، 49.4 درصد برنامه محفل، 48 درصد برنامه شب خوش، 46 درصد برنامه فوتبال برتر، 42.9 درصد برنامه پانتولیگ و 38.3 درصد برنامه معرکه، 35.4 درصد برنامه مهمونی، 30.7 درصد برنامه ماه خدا، 27.2 درصد برنامه ماه من، 24.8 درصد برنامه ایران دوست داشتنی، 23.1 درصد برنامه پاورقی و 17.5 درصد برنامه برمودا را دیده‌اند.

پربازدیدترین سریال‌های تلویزیونی

45.4 درصد از «ایرانیان» گفته‌اند سریال زیرخاکی، 23.2 درصد سریال هفت سر اژدها و 20.4 درصد سریال رستگاری را دیده‌اند.

میزان تماشای این سریال‌های تلویزیونی در بین «بینندگان تلویزیون» حاکی از این است که 65.5 درصد آنها گفته‌اند سریال زیرخاکی را دیده‌اند. 33.5 درصد سریال هفت سر اژدها و 29.4 درصد سریال رستگاری را دیده‌اند.

دیگر خبرها

  • پخش یک سریال خارجی جدید از تلویزیون
  • سریال جدید تلویزیون به دو شبکه می‌رسد
  • پخش زنده بازی‌های فوتبال امروز چهارشنبه ۵‌ اردیبهشت از تلویزیون + سایت آنتن و آپارات
  • شبکه سه؛ پربازدیدترین شبکه تلویزیون
  • پخش زنده جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ چهارشنبه ۵‌ اردیبهشت از تلویزیون و آنلاین
  • ۶۹/۲ درصد ایرانیان، تلویزیون می‌بینند | شبکه 3، آی فیلم و شبکه یک؛ به ترتیب پربازدیدترین شبکه‌های تلویزیونی
  • بازگشت بهزاد خلج به تلویزیون/ «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» روی آنتن شبکه دو می‌رود
  • پخش زنده بازی‌های فوتبال امروز سه‌شنبه ۴‌ اردیبهشت از تلویزیون + سایت آنتن و آپارات
  • پخش زنده بازی‌های فوتبال امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت از تلویزیون + سایت آنتن و آپارات
  • پخش زنده جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ دوشنبه ۳ اردیبهشت‌ از تلویزیون و آنلاین