Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم بزرگداشت روز علوم آزمایشگاهی و زادروز حکیم اسماعیل جرجانی، بر لزوم تجهیز و به‌روزرسانی آزمایشگاه‌های کشور با استفاده از روش‌های نوین، استانداردسازی و ایجاد آزمایشگاه‌های همکار سازمان ملی استاندارد تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالساده نیسی دراین آیین که به دلیل شیوع بیماری کرونا به‌صورت مجازی و به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد، ابتکار برگزاری بزرگداشت روز علوم آزمایشگاهی و زادروز حکیم اسماعیل جرجانی را از سوی دانشگاه شیراز و انجمن تحقیقاتی آزمایشگاه‌های ایران حرکتی هوشمندانه ارزیابی و اظهار کرد: این اقدام وظایف دانشگاهیان را در مقابله با بیماری کرونا دوچندان می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه وجود تجهیزات آزمایشگاهی وجه تمایز دانشگاه‌هاست، به بیان پیشنهاداتی در این زمینه ازجمله تدوین برنامه‌ای برای ثبت آرای مؤسسات درخصوص شرکت‌های تامین تجهیزات در سامانه شاعا، ایجاد شبکه‌های خدمات آزمایشگاهی منطقه‌ای، ارائه مدلی برای خدمات‌رسانی در دوران شیوع بیماری کرونا پرداخت و گفت: دانشگاه شیراز باتوجه به امکانات و ظرفیت‌هایی که دارد، می‌تواند دبیرخانه خوبی برای انجام این فعالیت‌ها باشد.

دکتر نیسی با انتقاد از روش سنتی استخدام کارشناسان آزمایشگاهی، افزود: باتوجه به اهمیت حوزه آزمایشگاه‌ها و لزوم جذب کارشناسان مجرب و زبده در این زمینه، این روش جذب برای کارشناسان آزمایشگاهی صحیح نیست و دراین خصوص با مقامات ذیربط درحال مذاکره هستیم.

هزینه‌ برای تاسیس آزمایشگاه‌های مرکزی، نوعی سرمایه‌گذاری است

دکتر حمید نادگران، رئیس دانشگاه شیراز نیز در این آیین با بیان اینکه اهمیت و لزوم وجود آزمایشگاه‌های تخصصی با تجهیزات پیشرفته در جهان امروز بسیار واضح و مبرهن است، گفت: آزمایشگران و متخصصان کارآزموده آزمایشگاهی به‌مثابه هنرمندانی هستند که علائم نظری را در قالبی هنرگونه به محک تجربه و آزمایش می‌گذارند و حتی راهگشای تحقیقات نظری هستند؛ چراکه تنها با مهارت‌های آزمایشگاهی و دستاوردهای بی‌بدیل آن می‌توان موتور تحقیق و تفحص در پهنه علم و تکنولوژی را هدایت کرد.

وی تاکید کرد: بی‌شک توسعه و پیشرفت پایدار مرهون ظهور و بروز آزمایش‌های بدیع، هنرمندانه، تکنیکی، دقیق و قابل اعتماد است.

رئیس دانشگاه شیراز افزود: هزینه‌کردن برای تاسیس آزمایشگاه‌های مرکزی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی درواقع هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است.

وی در ادامه گفت: دانشگاه شیراز از پیشگامان کشور در مسیر تحقیقات تجربی و کاربردی بوده و ازسال ۱۳۹۶ علیرغم وجود تنگناهای اعتباری، موفق شدیم مجموعه‌ای از تجهیزات پیشرفته را در آزمایشگاه‌های مرکزی این دانشگاه راه‌اندازی کنیم. همچنین کلیه آزمایشگاه‌های موجود در دانشکده‌ها، به‌طور سازماندهی شده زیرنظر آزمایشگاه مرکزی هستند، به طوری‌که مجموعه‌ای یک‌دست از خدمات ارزنده تجربی را در اختیار محققان قرار می‌دهند.

بر اساس اعلام وزارت علوم، دکتر نادگران، نبود کارشناسان زبده و مجرب و تنگناهای استخدام کارشناسان آزمایشگاهی را ازجمله مشکلات فراروی آزمایشگاه‌ها دانست و افزود: امید است با همت و درایت مسئولان ذیربط و طرح برنامه‌ها و ایده‌های فاخر، راه توسعه علم در کشور از مسیر تاسیس آزمایشگاه‌های دقیق و شفاف علمی طی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: علوم آزمایشگاهی تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه شيراز دانشگاه شیراز آزمایشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۵۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| کارشناسان عرب‌زبان: حب و بغض را در مورد ایران کنار بگذاریم،راهبرد منطقه‌ای ایران باید در دانشگاه‌ها تدریس شود

فیلم| کارشناسان عرب‌زبان: حب و بغض را در مورد ایران کنار بگذاریم،راهبرد منطقه‌ای ایران باید در دانشگاه‌ها تدریس شود

دیگر خبرها

  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور
  • ادعای صدور برگه‌های تقلبی توسط آزمایشگاه‌ها کذب است
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • پژوهش موتور محرک توسعه کشور و آزمایشگاه موتور محرک پژوهش است
  • فیلم| کارشناسان عرب‌زبان: حب و بغض را در مورد ایران کنار بگذاریم،راهبرد منطقه‌ای ایران باید در دانشگاه‌ها تدریس شود
  • بیمارستان رازی قائم شهر به دستگاه ام. آر. آی پیشرفته تجهیز شد
  • افزایش ده درصدی ارائه خدمات آزمایشگاهی بیمارستان حشمتیه سبزوار
  • ارایه رایگان یک میلیون و ۴۶۰ هزار خدمت آزمایشگاهی در مرکزی
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار می‌شود