Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: پیشنهاد عربستان به آمریکا برای حضور نیروهای عربی در عراق، واکنش ایران به خبر مذاکره میان تهران و ریاض، حملات راکتی به پایگاه هوایی بلد در شمال عراق، اعلام زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه و تشکیل کمیته خروج نظامیان آمریکا از عراق از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشنهاد عربستان به آمریکا برای حضور نیروهای عربی در عراق

«ترکی الفیصل» سفیر سابق عربستان در آمریکا روز یکشنبه سخنانی را منتسب به «سعود الفیصل» وزیر خارجه اسبق عربستان سعودی درباره واگذاری عراق به ایران توسط آمریکا بیان داشت.

به گزارش پایگاه خبری الخلیج الجدید، ترکی الفیصل در گفت‌وگو با برنامه المسار شبکه «السعودیه» مدعی شد : در سال ۲۰۰۴ پس از سرنگونی کامل دولت (عراق) و گمان می‌کنم حتی پس از اعدام صدام، او (سعود الفیصل) ملاقاتی با کالین پاول (وزیر خارجه وقت آمریکا) در جده داشت و به پاول پیشنهادی داد.

او افزود: سعود الفیصل خطاب به پاول گفت، حالا که آمریکا مأموریت خود را در عراق به پایان رسانده است، نظرش درباره اینکه نیروهای خود را با نیروهایی عربی و اسلامی جایگزین کند، چیست؟ تا از این طریق عراق را توسعه دهند و امنیت آن را فراهم کنند، اما طرف آمریکایی متأسفانه این پیشنهاد را نپذیرفت.

الفیصل ادامه داد: هنگامی که من (به عنوان سفیر) به آمریکا رفتم، اوضاع وقت عراق پس از اوج گیری جنبش‌های ضد اشغالگری رو به وخامت گذاشته بود و بخشی از آن از طریق حزب بعث بود که پشت سر خود ارتش، امنیت و کشور عراق را از هم پاشیده رها کرده بود و بخشی هم از طریق طرفداران ایران بود.

سفیر سابق عربستان در آمریکا همچنین گفت: وزیر خارجه وقت عربستان در سفری که به واشنگتن برای ملاقات با مقامات آمریکایی داشت، در اظهاراتی خبری گفت که آمریکا، عراق را در طبقی از نقره [=دودستی] تقدیم ایران کرد.

الفیصل گفت: اظهارات وزیر خارجه وقت عربستان موجب خشم کاندولیزا رایس شده بود که با او تماس گرفت و درخواست داد که حرفش را پس بگیرد اما سعود الفیصل این خواسته او را رد کرد.

عربستان سعودی که سال‌ها با حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق موجب ایجاد ناامنی و بی ثباتی در منطقه شده است، در مقطع اخیر درصدد نزدیک شدن به عراق و حتی بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب با هدف آن چیزی است که مقابله با نفوذ ایران در کشورهای عربی خوانده است.

واکنش ایران به خبر مذاکره میان تهران و ریاض

یک منبع ایرانی بدون ذکر نام خود به شبکه المیادین گفت که خبر گفت‌وگوی ایران و عربستان سعودی در عراق صحت ندارد.

او در واکنش به ادعای روزنامه «فایننشال تایمز» این سخن را گفته و در ادامه توضیحات دیگری ارائه نداده است.

روزنامه «فایننشال تایمز» روز یکشنبه در گزارشی به نقل از «سه مقام» مدعی شد که مقام‌های ارشد عربستان سعودی و ایران در تلاش برای بهبود روابط بین این دو کشور رقیب در منطقه، در عراق مذاکره کرده‌اند. بنا بر این ادعا، اولین دور مذاکرات مستقیم عربستان سعودی و ایران در تاریخ نهم آوریل (۲۰ فروردین) انجام شده و به گفته یکی از مقام‌ها، این گفت‌و‌گوها «مثبت» بوده است.

ادعای فایننشال تایمز درباره مذاکرات مستقیم عربستان سعودی و ایران با ایفای نقش نخست‌وزیر عراق در شرایطی مطرح شده که به دنبال اعدام «شیخ النمر» روحانی شیعه برجسته عربستان سعودی و اتفاق‌های صورت گرفته در مقابل سفارت ریاض در تهران، سعودی‌ها روابط دیپلماتیک این کشور با ایران را قطع کردند.

ساعاتی بعد از انتشار خبر روزنامه فایننشال تایمز، روزنامه «عرب نیوز» عربستان سعودی این خبر را تکذیب کرد. در گزارش این رسانه آمده است: «یک مقام ارشد سعودی انجام شدن مذاکرات مستقیم با ایران را تکذیب کرده است».

حملات راکتی به پایگاه هوایی بلد در شمال عراق

منابع خبری اعلام کردند، پایگاه هوایی بلد در استان صلاح‌الدین در شمال عراق عصر امروز، یکشنبه هدف حملات راکتی قرار گرفت.

به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، فرمانده پایگاه هوایی بلد، سرلشکر ضیاء محسن سعد به خبرگزاری "واع" عراق گفت، در اثر اصابت دو موشک به داخل پایگاه دو سرباز عراقی زخمی شدند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد، پنج راکت به سمت این پایگاه شلیک شد که دست‌کم دو مورد آن به تاسیسات شرکت‌های پیمانکار آمریکایی اصابت کرد.

پایگاه هوایی قبلا محل استقرار نیروهای آمریکایی بود که ماه‌ها قبل از آن عقب‌نشینی کردند. امروز گروهی از پیمانکاران آمریکایی و کارمندان محافظت از جنگنده‌های اف‌-۱۶ در آنجا مستقر هستند.

اعلام زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه

رئیس پارلمان سوریه موعد دقیق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در داخل و خارج این کشور را اعلام کرد.

به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، حموده صباغ، رئیس پارلمان سوریه در جریان نشست فوق‌العاده پارلمان اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری سوریه در خارج از این کشور بیستم مه (۳۰ اردیبهشت) و در داخل کشور نیز ۲۶ مه (پنجم خرداد) برگزار خواهد شد.

وی از نامزدهای تصدی پست ریاست جمهوری خواست که طی ۱۰ روز از ۱۹ آوریل تا ۲۸ همین ماه درخواست‌هایشان را به دادگاه عالی قانون اساسی این کشور ارائه دهند.

صباغ در ادامه نشست فوق‌العاده پارلمان را "تاریخی" خواند و انتخابات ریاست جمهوری سوریه را بسیار مهم دانست.

وی همچنین از سوری‌های مقیم خارج خواست که مشارکت گسترده‌ای در این انتخابات داشته باشند.

تشکیل کمیته خروج نظامیان آمریکا از عراق

نخست وزیر عراق از تشکیل کمیته‌ای برای تعیین سازوکارهای قانونی خروج نظامیان آمریکایی از این کشور خبر داد.

بر اساس این گزارش، «مصطفی الکاظمی» در ضیافت افطاری که با حضور فرماندهان نظامی امنیتی عراق برگزار شد، گفت: کمیته‌ای نظامی برای تعیین نیازها و ضروریات عراق و ساز و کارهای تحویل مسئولیت از نیروهای ائتلاف بین المللی تشکیل شده است.

الکاظمی افزود: ما درپی آمادگی بیشتر نیروهای عراقی برای عهده گیری وظایف امنیتی در مقابله با بقایای تروریست های داعش، موفق شدیم که از طریق گفتگوی سازنده، واقعی و مسئولانه سازو کارهای قانونی و زمانی برای خروج نیروهای ائتلاف بین المللی را اعمال کنیم.

نخست وزیر عراق همچنین از وجود چالش هایی در این زمینه خبر داد و در عین حال نسبت به رفع آن ابراز امیدواری کرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: گروه های شغلی سایت غنی سازی نطنز ماه رمضان غنی سازی اورانیوم دعای روز ششم رمضان سردار حجازی تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین عربستان اسرائیل گروه های شغلی سایت غنی سازی نطنز ماه رمضان غنی سازی اورانیوم دعای روز ششم رمضان سردار حجازی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری سوریه خروج نظامیان آمریکا پایگاه هوایی بلد عربستان سعودی فایننشال تایمز شمال عراق حملات راکتی سعود الفیصل تشکیل کمیته وزیر خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۵۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

آفتاب‌‌نیوز :

رسانه عبری: اسرائیل با استفاده از هواپیما‌های F۳۵ حملاتی را در عراق، سوریه و ایران انجام داد و در این حمله از حریم هوایی اردن استفاده کرد.

●سناتور مارکو روبیو: اسرائیل این توانایی را دارد که بدون ورود به حریم هوایی ایران، از حریم هوایی سوریه و عراق به اهدافی در داخل ایران حمله کند.

●زیرنویس شبکه خبر: منابع خبری از شنیده‌شدن صدای قوی در برخی مناطق مرکزی کشور خبر دادند.

●تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاهی گفت:  پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز، فرودگاه‌های غرب، شمال غرب و جنوب غرب به حالت تعلیق درآمدند. این پرواز‌ها تا بدین لحظه لغو نشده؛ مسافران پیش‌از عزیمت اطلاعات پرواز را چک کنند.

●اورشلیم پست: یک حمله موشکی اسرائیل بامداد روز جمعه یک سایت در ایران را هدف قرار داد

●جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

منابع خبری به فارس می‌گویند صدای سه انفجار در حوالی پایگاه شکاری ارتش در شمال شرق اصفهان شنیده شده است.

 پدافند در واکنش به یک شی که احتمال داده می‌شود ریزپرنده باشد فعال شده است.

گفته شده رادار ارتش از اهداف احتمالی بوده است؛ و شیشه‌های چند ساختمان اداری در این محدوده شکسته شده است. 

 فارس نوشته است گزارش از جلوی پایگاه شکاری ارتش در اصفهان نشان می‌دهد وضعیت عادی است.

●خبرنگار المیادین در تهران: اطلاعاتی مبنی بر رهگیری ۵ هدف از سوی پدافند هوایی در آسمان اصفهان منتشر شده است.

●شهروندان در شمال شهر اصفهان از شدت صدای انفجار از خانه بیرون آمدند.

●الون بن دیوید تحلیلگر اسرائیلی: بر اساس گزارش‌های ایران و آمریکا، این حمله محدود و هدفمند به یک پایگاه نیروی هوایی در نزدیکی اصفهان است.

●یک هواپیمای آمریکایی در صحرای سماوه در جنوب عراق در حال سوخت رسانی به یک هواپیمای جنگنده ناشناس است.

●ادعای abc: اسرائیل به 9 هدف در ایران حمله کرد!

●گفته شده شورای عالی امنیت ملی در پی وقوع حوادث امشب جلسه تشکیل داد.

●سخنگوی سازمان فضایی کشور: چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است.

●منشاء صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

صبح امروز برخی منابع محلی از شنیده شدن صدایی شبیه صدای انفجار در جنوب غرب شهر تبریز خبر داده‌اند.

بررسی‌های فارس نشان می‌دهد هیچ‌گونه انفجاری در تبریز رخ نداده است و پدافند هوایی تبریز در پی مشاهده شی مشکوک اقدام به شلیک کرده است.

پدافند هوایی تبریز در محدوده وادی رحمت در شمال این شهر قرار دارد.

این پدافند مشرف به شهر تبریز و در فاصله حدود ۲ تا ۳ کیلومتری از پالایشگاه و پتروشیمی تبریز قرار دارد.

هم اکنون تبریز در آرامش کامل است.

●خبرگزاری اسپوتنیک روسیه: نشست اضطراری شورای عالی امنیت ملی ایران و سپاه پاسداران، وضعیت آماده باش حداکثری را اعلام کرد.

●منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

در پی شنیده شدن صدای انفجار در غرب تبریز و حوالی منطقه‌ای بنام وادی رحمت، طبق پیگیری‌های ایرنا مشخص شد، پدافند هوایی تبریز در پی مشاهده شی مشکوک شلیک کرده است.

هیچ گونه انفجاری در تبریز رخ نداده و هم اکنون نیز شهر در آرامش کامل بسر می‌برد.

هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

منابع آگاه به تسنیم گفتند که علیرغم شایعات تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر اینکه انفجار بزرگی در اصفهان رخ داده و یا موشکی اصابت کرده باشد وجود ندارد.

بر اساس گفته این منابع، با توجه به سطح بالای حساسیت، پدافند شلیک‌هایی را در اطراف پایگاه هوایی اصفهان انجام داده است، اما تا این لحظه صرفاً احتمال موضوع ریزپرنده مطرح است، اگر چه این موضوع نیز هنوز قطعی نشده است.

●منابع موثق: تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان در امنیت کامل است 

صداوسیما اعلام کرد: گزارش برخی رسانه‌های خارجی درباره حادثه در این تأسیسات نادرست است.

دیگر خبرها

  • نخستین واکنش آمریکا به انفجار در پایگاه حشدالشعبی
  • نخستین واکنش آمریکا به انفجار بزرگ در پایگاه حشدالشعبی عراق
  • چرا کشور‌های عربی در زمان حمله ایران به اسرائیل کمک کردند؟
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنایع وابسته به پهپاد و موشک ایران/ وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در شورای امنیت توسط آمریکا/ روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک/ حمله اسرائیل به پایگاه‌های دفاع هوایی در جنوب سوریه
  • صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد
  • رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد/ برخی کشورهای عربی به بهانه جلوگیری از تشدید تنش، به دنبال ممانعت از واکنش ایران بودند/ عربستان و امارات خود را رهبر کشور‌های عربی معرفی می‌کنند، اما حمایتی از فلسطین نکردند
  • امضای تفاهم‌نامه کمیته قضایی سه جانبه مقابله با تروریسم میان ایران، عراق و سوریه
  • امضای تفاهم‌نامه قضایی میان ایران، عراق و سوریه
  • پیشنهاد پوتین برای میانجیگری میان ایران - اسرائیل / 3 شرط تهران / روزنامه کویتی: روسیه قطعات حساس جنگنده سوخو35 را به ایران نداده
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات