Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@09:47:54 GMT

زمین لرزه به وقت ۱۱:۱۱ صبح...

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۳۵۱۳۱

زمین لرزه به وقت ۱۱:۱۱ صبح...

ایسنا/بوشهر «حدود ساعت ۱۱ ظهر بود که زمین و زمان لرزید و گچ های سقف خانه به خاک افتاد»؛ این جملات یکی از ساکنان روستای "تاج ملکی" گناوه پس از وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری در این شهرستان است...

به گزارش ایسنا، روستای تاج ملکی در ۲۲ کیلومتری شهرستان گناوه واقع شده است و در زلزله ای که روز گذشته -۲۹ فروردین ماه- رخ داد برخی از خانه‌های این روستا آسیب دیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمّد یکی از ساکنان روستای‌ تاج ملکی است که در این زلزله یکی از دام های خود را از دست داده، او در گفت وگو با خبرنگار ایسنا جزئیات حادثه را اینگونه شرح می‌دهد: "در خانه بودم که همه جا لرزید و من نمی‌دانستم باید چه کاری انجام دهم. زلزله خیلی طول کشید و کل خانه می لرزید. چند دیوار خانه ترک خورد و حتی بعضی از کاشی های دیوار از جا کنده شد".

محمّد از زلزله شوکه شده و می‌گوید: "اصلا تاکنون چنین زلزله ای با این شدت ندیده بودم و واقعا ترسناک بود. یکی از همسایه‌ها خانه اش بیشتر از ما خراب شده و حتی دو گاو شیرده هم آوار بر رویشان افتاد و مُردند".

در روستای تاج ملکی اهالی با دلهره به حیاط خانه‌هایشان آمده بودند و از پس‌ لرزه هایی که مرتبا در گناوه رخ میداد نگران بودند. ترس و وحشت از فضا می بارید، هر خانواده پتویی بر زمین پهن کرده و به دور از دیوارهای ترک خورده نشسته بود.

فاطمه یکی دیگر از اهالی روستا، نگران وضعیت خود و فرزندانش است‌. او می‌گوید: "من وقتی که زلزله آمد در حیاط بودم اما دخترم در اتاق بود که گچ سقف روی دستش افتاد و فهمید که زلزله آمده است و سریع از اتاق بیرون آمد. شیشه های خانه شکستند و همه وسایل ما از کمدها بیرون افتاد. واقعا شرایط ترسناکی بود".

فاطمه با چهره‌ی پر از نگرانی می‌افزاید: "الان جرات نداریم وارد خانه شویم. پشت سر هم زمین می لرزد و خانه ی ما خیلی محکم نیست. می ترسم اتفاقی برای بچه هایم بیافتد". دیوار بسیاری از خانه‌ها ترک خورده است. بعضی از دیوارهای بلوکی حیاط خانه ها به کلی تخریب شده و ده ها دام سبک و سنگین نیز در زلزله مهیب گناوه تلف شده‌اند.

روستای‌ تاج ملکی شبیه یک روستای ویرانه از زلزله نیست اما اندک داشته‌های ساکنان این روستا خسارت دیده و همان هیچ‌شان هم بر باد رفته است.

غلامرضا یکی دیگر از ساکنان تاج ملکی که بیش از ۵۰ سال است در این روستا زندگی می‌کند. او درباره لحظه وقوع زلزله به ایسنا می‌گوید: "در اتاق خوابیده بودم که صدای شکستن شیشه و ریختن گچ و سیمان های دیوار منو شوکه کرد. انگار موشک زده بودن ولی نگو زلزله بود. اینم لطف امروز اوس کریم بود دیگه و ما بازم میگیم شُکر".

او اضافه می‌کند: "دیوار پذیرایی و آشپزخونه همش ترک برداشته و هرچی ظرف و وسیله توی کمد داشتیم از کمد افتاد بیرون و شکست. خداروشکر که خودمون سالم هستیم و این خسارت‌ها هم جبران میشن بالاخره."

سقف خشک و گلی یکی از خانه ها پر از شکاف و ترک های عمیق شده است. دیوار بلوکی دور تا دور حیاط خانه فرو ریخته و پیر زنی که غمگینانه همه وسایلش را در حیاط خانه جمع کرده است می‌گوید: "از دار دنیا همین خانه خشت و گلی را داشتم و پسری که شغل ندارد. یکی از بزغاله هایم زیر آوار ماند و یکی هم پایش شکسته است. کسی هست که به ما وضع ما رسیدگی کند؟ کاش بگویید بیایند و وضع ما را ببینند شاید کاری کنند."

او در ادامه می‌گوید:" خانواده‌ام‌ گناوه هستند و فقط‌ من و پسرم اینجا زندگی می‌کنیم. جایی که غذا می‌پختم، جایی که استراحت می‌کردم و سراسر خانه همه خراب شده و ترک برداشته است. نمی‌دانم از این به بعد چطور اینجا زندگی کنم؟ من نمیتوانم در شهر زندگی کنم اما حالا اینجا هم دیگر جای زندگی نیست".

محمّد که همراه مادرش در این خانه زندگی می‌کند نیز به ایسنا گفت: "مسئولان به وضعیت ما رسیدگی کنند. چند وقت دیگر که باران بیاید سقف خانه کامل فرو می‌ریزد و اصلا نمی‌شود اینجا زندگی کرد، پس باید زودتر برای رفع خرابی‌ها اقدام کرد".

او می‌گوید: "همه خانه قبل از زلزله سالم بود اما یک باره همه چیز خراب شد و هر چه داشتیم از دست رفت. زلزله همه ی خانه را خراب کرد و ما آواره هستیم. پولی نداریم تا خانه بخریم و واقعاً از بعد زلزله زندگی برای ما سخت می‌شود چون چیزی نداریم".

امید است با توجه به شرایط آب و هوایی و شرایط خاص بهار و بعد از آن شروع فصل تابستان، هر چه زودتر نهادهای مسئول از جمله بنیاد مسکن و سایر دستگاه های مرتبط به یاری مردم زلزله‌زده بشتابند. ماه رمضان است و ساکنان روستاهای منطقه که از زلزله متاثر شده‌اند در بیم و امید به سر می‌برند و به دلیل رخداد پس لرزه های متعدد جرات ماندن در خانه را ندارند. 

به گزارش ایسنا، زلزله امروز گناوه آنقدر شدت داشت که استان های خوزستان و فارس و بویراحمد را نیز لرزاند. این زلزله شاید مثل زلزله‌های ویرانگر گذشته ی ایران آثار تخریبی از خود به جای نگذاشت اما شاید تلنگری بود تا مسئولان به بحث ایمن سازی خانه ها توجه ویژه تری داشته باشند.

گزارش از «شایان حاجی نجف» - ایسنا

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بنیاد مسکن گناوه خوزستان فارس ماه رمضان بندر گناوه ایران زلزله حیاط خانه تاج ملکی خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۵۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

به گزارش خبرآنلاین ،زمین لرزه‌ای به بزرگی ۴.۲درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) سحرگاه جمعه شهر "روداب"، در جنوب غرب شهرستان سبزوار را تکان داد.

ایرنا در خبری نوشت:شبکه لرزه نگاری وابسته به مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زلزله ساعت وقوع این زمین لرزه را ساعت ۲ و ۳۹ دقیقه بامداد عنوان کرده است.

موقعیت وقوع این زمین لرزه به عرض جغرافیایی ۳۵.۷۹ شمالی و طول جغرافیایی آن را ۵۷.۴۹ شرقی در عمق ۶ کیلومتری زمین در ۳۱ کیلومتری شهرهای روداب و ششتمد و ۵۰ کیلومتری سبزوار عنوان شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار ویژه سبزوار اعلام کرد: زمین لرزه ۴.۲ ریشتری که بامداد امروز شهر روداب، در جنوب غربی این شهرستان را لرزانده بود، خسارتی نداشته است.

شهر روداب، مرکز بخش ۱۴ هزار نفری به همین نام در ۴۵ کیلومتری سبزوار قرار دارد.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896939

دیگر خبرها

  • زمین لرزه در روداب سبزوار/زلزله خسارتی نداشت
  • زلزله ۵.۶ ریشتری در ترکیه / آنکارا هم لرزید
  • وقوع زلزله در سبزوار
  • اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار
  • اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر
  • زلزله ۴.۱ ریشتری در دامغان خسارتی نداشت
  • زلزله ۴.۲ ریشتری «روداب» سبزوار را لرزاند
  • زلزله ۴.۲ ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند
  • زلزله ۴.۱ ریشتری سمنان را لرزاند
  • زلزله ۵.۶ ریشتری شمال ترکیه را لرزاند