Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-24@09:19:33 GMT

شرط وزارت بهداشت برای واردات واکسن کرونا با ارز نیمایی

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۳۵۲۵۸

آفتاب‌‌نیوز :

سید حیدر محمدی درباره وضعیت واردات واکسن کرونا در کشور، گفت: تاکنون ۵۲۰ هزار دُز اسپوتنیک‌وی وارد کشور شده، ۶۵۰ هزار دُز واکسن چینی، ۷۰۰ هزار دُز واکسن آسترازنکا و ۱۲۵ هزار دُز واکسن بهارات هند وارد کشور شده است که تاکنون حدود ۵۰۰ هزار دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

وی افزود: به طور کلی کووکس قرار بود ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دُز واکسن به ما بدهد، اما فعلا فقط ۷۰۰ هزار دُز به ما داده‌اند یا مثلا بهارات هند قرار بود طبق قرارداد به ما ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ میلیون دُز واکسن دهند، اما فقط ۱۲۵ هزار دُز دادند. در عین حال روسیه برای واکسن اسپوتنیک از قرارداد ۱۰ میلیونی ۲ میلیون دُزش را نهایی کرد که از آن هم فعلا ۵۲۰ هزار دُز به ما داده‌اند.

واکسیناسیون کرونا رایگان و فقط از طریق مراکز بهداشتی درمانی
وی تاکید کرد: در حال حاضر وزارت بهداشت واکسیناسیون را فقط از طریق مراکز بهداشت و درمانی و به صورت رایگان است. بنابراین اگر کسی گفت که واکسن کرونا می‌فروشم، مردم مطمئن باشند که واکسنش تقلبی است. مگر اینکه ما خودمان رسما اعلام کنیم که فلان جا واکسن را عرضه می‌کند.

واردات واکسن با ارز نیمایی و شروط وزارت بهداشت
محمدی درباره واردات واکسن از سوی بخش خصوصی و با ارز نیمایی که چندی پیش از سوی رییس جمهور مطرح شده بود نیز گفت: ما از تیر ماه سال گذشته این اطلاع‌رسانی را کرده بودیم که بخش خصوصی اگر می‌تواند در زمینه واردات واکسن کرونا وارد شود، اما خیلی مورد استقبال قرار نگرفت و برخی هم که اعلام آمادگی کردند، موفق به واردات واکسن نشدند. در حال حاضر اما بسیاری از شرکت‌ها برای واردات واکسن اعلام آمادگی کردند.

وی گفت: در واردات واکسن از سوی بخش خصوصی تنها چیزی که برایمان مهم است، این است که شرکت واردکننده، از طرف خارجی که کمپانی تولید کننده واکسن است، یک برگه نمایندگی داشته باشد که به تایید اتاق بازرگانی آن کشور و سفارت ما در آن کشور برسد. یعنی کسی که داوطلب واردات واکسن کرونا به ایران است، اولا باید یک شرکت دارویی مورد تایید وزارت بهداشت ایران باشد و دوما از طرف خارجی که تولیدکننده واکسن است، یک نامه نمایندگی برای ما بیاورد که اتاق بازرگانی کشور مبداء و سفارت ما در آن کشور، آن را تایید کند. بنابراین لازم است از سمت طرف خارجی یک نامه نمایندگی یا معرفی نامه مورد تایید داشته باشند.

محمدی ادامه داد: بنابراین شرکت یا به طور مستقیم با شرکت تولیدکننده واکسن، قرارداد می بندد و کمپانی یک نامه به شرکت می دهد و می گوید شما نماینده کمپانی هستید یا یک معرفی نامه می دهد و می گوید شما می توانید از ما واکسن بخرید. شرکت آن نامه را باید به تایید سفارت ایران در آن کشور رسانده و برای سازمان غذا و دارو بیاورد.

وی افزود: حالت دیگر این است که یکسری شرکت های بازرگانی بین المللی داریم که اصطلاحا عمده فروش بین المللی هستند که اعلام می کنند واکسن معتبر مورد تایید ما دارند. در این حالت شرکت، نامه نمایندگی یا معرفی نامه کمپانی را از عمده فروش بین المللی می گیرد و به تایید سفارت می رساند و یک نامه هم از واسطه گرفته و برای سازمان غذا و دارو می آورد. شرکت های خصوصی از این دو راه می توانند برای واردات واکسن کرونا از سازمان غذا و دارو مجوز دریافت کنند.

مجوز واردات به ۳ شرکت خصوصی؛ تاکنون
وی گفت: تاکنون سه شرکت از بخش خصوصی مجوز واردات واکسن کرونا را از سازمان غذا و دارو دریافت کردند و قرار شده واکسن را وارد کنند.

گفتنی است که پیش از این رییس جمهور اعلام کرده بود که بخش خصوصی می تواند با ارز نیمایی نسبت به واردات واکسن کرونا البته با مجوز و تایید وزارت بهداشت اقدام کند.

همچنین پیش از این دکتر کیانوش جهانپور _ سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد که «هر واکسن مجاز از هرجا وارد کشور شود توسط وزارت بهداشت خریداری و در چارچوب برنامه واکسیناسیون ملی علیه کووید19 بصورت رایگان توزیع و تلقیح خواهد شد.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: وزارت بهداشت واکسن کرونا واردات واکسن کرونا سازمان غذا و دارو هزار د ز واکسن ارز نیمایی وزارت بهداشت بخش خصوصی آن کشور یک نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۵۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل/ فعلا الزامی به تزریق همگانی نیست

حسین فرشیدی درخصوص تزریق واکسن «گارداسیل»، وضعیت شیوع بیماری HPV درکشور و اهمیت واکسیناسیون علیه آن، اظهار کرد: عملکرد ما باید بر اساس اسناد و مدارک باشد؛ به طور مثال یک کشور در اروپا ادعا می‌کند که سالیانه در جمعیت کشورش افرادی دچار سرطان مشخصی هستند؛ بنابراین برای این کشور، واکسیناسیون برای پیشگیری از این نوع سرطان، صرفه اقتصادی دارد. بنابراین در فعالیت‌ها باید تحلیل هزینه داشته باشیم؛ به این ترتیب برای واکسیناسیون با واکسن گارداسیل نیز باید اسناد و مدارک داشته باشیم.  

وی ادامه داد: به‌طور مثال ما اگر واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس را وارد برنامه واکسیناسیون کشوری می‌کنیم، مشخص است که واکسن پنوموکوک سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری می‌کند و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری در کودکان جلوگیری خواهد کرد و این بسیار رقم زیادی است.

فرشیدی افزود: معاونت پژوهشی و پژوهشگاه‌های وزارت بهداشت در رابطه با واکسن گارداسیل نیز از سال گذشته در حال انجام تحقیقات مورد لزوم هستند و اگر نتایج تحقیقات، لزوم ورود آن به برنامه واکسیناسیون ملی را مشخص کند، وارد برنامه واکسیناسیون کشوری خواهیم کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر تولید و تزریق این واکسن از طریق وزارت بهداشت انجام نمی‌شود، اظهار کرد: در خارج از وزارت بهداشت شرکت‌هایی هستند که واکسن گارداسیل را تامین می‌کنند و بسیاری از افراد نیز که تمایل به تزریق آن دارند، خریداری می‌کنند؛ اما این کار از طریق وزارت بهداشت انجام نمی‌شود.

وی در خصوص ضرورت استفاده از این واکسن گفت: افراد دارای رفتار پرخطر و جوامع غربی و اروپایی به دلیل روابط خارج از عرف و شرع و خطر بالای انتقال این بیماری، این واکسن را تزریق می‌کنند. اما در کشور ما با توجه به شرایط موجود لزومی ندارد که تمامی افراد جامعه را ملزم به تزریق این واکسن کنیم و اگر ما ذره‌ای به این اطمینان برسیم که برای سلامت مردم تزریق واکسن گارداسیل نیاز است حتما این کار انجام خواهد شد.

فرشیدی در پایان خاطرنشان کرد: پژوهشگاه مربوطه این وعده را داده است که در بازه زمانی شش ماهه اطلاعات لازم را ارائه دهند و اگر نتیجه پژوهش‌ها این باشد که باید تزریق این واکسن انجام شود و به نفع مردم است، حتما انجام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست
  • واکسن گارداسیل برای همه ضروری است؟
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • سالانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتن برنج مورد نیاز کشور است
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • واکسیناسیون همگانی گارداسیل انجام می‌شود؟ | مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون واکسن اچ‌پی‌وی
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل
  • وزارت بهداشت ضرورتی برای تزریق واکسن گارداسیل نمی بیند
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل/ فعلا الزامی به تزریق همگانی نیست