Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@14:58:45 GMT

برجام قابل‌دفاع است

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۳۵۹۲۹

برجام قابل‌دفاع است

روزنامه آرمان ملی ۳۰ فروردین یادداشتی به قلم حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس دهم منتشر کرد و نوشت: بعد از برجام کشور از این امکان برخوردار شد که با کشورهای مختلف مانند چین، انگلستان و روسیه حتی با واسطه با خود آمریکا  قراردادهای تازه ببندد، اما متاسفانه شرایط به وجود آمده به واسطه خروج ترامپ از برجام به هم ریخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین مجموعه دیپلمات‌هایی که در دنیا دغدغه صلح و امنیت بین‌المللی دارند هنوز نتوانسته‌اند این شرارت را استثنا کنند. برجام یک توافق قابل‌دفاع به لحاظ «فنی» بود. به لحاظ سیاسی حتی همان زمان هم بنده اعلام کردم بندهای ۱۱ تا ۱۳ قطعنامه ۲۲۳۱ که مربوط به مکانیسم ماشه است، جزو ضعف‌های برجام است اما به هر حال پذیرفته شد. البته حساسیت اصلی در رابطه با افزایش قابلیت علمی و فناوری ایران است. چون ایران این قابلیت را پیدا کرده به فناوری تکنولوژی برتر دست پیدا کند و تنها یک نمونه آن مربوط به مباحث پزشکی است.

به هرحال بیش از یک میلیون ایرانی می‌توانند از فعالیت‌ها و فناوری پزشکی هسته‌ای برخوردار شوند که اگر این فناوری نبود باید با هزینه‌های گزاف در خارج از کشور آن را دنبال می‌کردند. بنابراین می‌توان گفت ایران در حوزه‌های مختلف به این قابلیت رسیده و حتی برای اینکه تهدید را از بین ببرد، ایران ابعاد نظامی احتمالی این مساله را بست و دیگر ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار نمی‌گرفت. ولی ایران کشوری است که اگر غنی‌سازی را تا هر میزانی ادامه بدهد؛ می‌تواند به توان لازم هم برسد و حتی اگر یک زمان، بخواهد به سمت بمب هم برود، توان آن را به لحاظ علمی دارد، اما در این حوزه «منع فقهی» به صورت جدی وجود دارد.

به هرحال با برجام ایران این تعهد را پذیرفت که تخطی از این مسائل به وجود نیاید. ایران در قالب «ان‌پی‌تی» عمل کرده و پروتکل الحاقی را هم به صورت داوطلبانه تا زمان توافق با آژانس اجرا کرد و معتقدم برجام این شرایط را فراهم کرد، اما شرایط در دوران ترامپ به‌گونه‌ای شد که حتی موجب شد «رابرت مالی»، نماینده ویژه کنونی ایالات متحده آمریکا در امور ایران هم به وضوح اعلام کند آمریکا نتوانست با ایجاد شرایط جدید (خروج از برجام) و تحریم‌ها به آن اطمینانی که در رابطه با موضوع هسته‌ای ایران مطرح بود، دسترسی پیدا کند. اگر برجام امضا نمی‌شد ایران ذیل فصل هفتم در زمان «اوباما» بود که سیاست چندجانبه‌گرایانه داشت.

فصل هفتم دو ماده اصلی دارد. ماده ۴۱ «تحریم» و ماده ۴۲ «تنبیه و یا جنگ» است. ماده ۴۱ دارای ۱۵ بند است که همه آن در قالب ۶ قطعنامه عملیاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران اعمال شده بود. طبق قانون هم همه کشور های دنیا که عضو سازمان ملل هستند موظف بودند تا هر سه ماه یک بار گزارشی را در رابطه با اجرای این قطعنامه‌ها علیه ایران به شورای امنیت بدهند. بنابراین حتی کشورهایی که دوست ما بودند مانند عراق، باید این گزارش را می‌دادند.

این فشار ها هم سوای فشاری بود که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا هم در این خصوص به سایر کشورها وارد می‌آورد. علاوه بر این اگر بازهم قطعنامه دیگری علیه ایران شکل می‌گرفت این به معنای جنگ و اقدام نظامی و از این دست مسایل بود که مسیر خوبی برای کشور نبود و ایران در مسیری می‌افتاد که کشورهایی نظیر عراق و آنگولا و برخی دیگر در آن هستند. بنابراین برجام به رغم این‌که کار کاملی نبود، اما از این حیث قابل دفاع بود و تنها توافقی بود که یک کشور با قدرت منطقه‌ای می‌توانست با قدرت ‌های جهانی و سازمان‌ های معتبر ببندد.

منبع: روزنامه آرمان ملی برچسب‌ها برجام روسیه شورای عالی امنیت ملی چین ترامپ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام روسیه شورای عالی امنیت ملی برجام روسیه شورای عالی امنیت ملی چین ترامپ اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۵۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد قابل تامل پول افغانستان خبرساز شد 

گزارش کامل از گزیده‌خبرهای امروز «تابناک با تو» را با کلیک بر تیتر آن بخوانید.

رشد قابل تامل پول افغانستان خبرساز شد 

 

طرز تهیه دو خورش بی‌نظیر برای روزهای بهاری 


جلب‌توجه بازیگر گیلدخت با یک استایل شیک 


خبر خوشحال‌کننده‌ احسان علیخانی به هوادارانش

 
عکسی که ۳ هزار نفر در آن حضور دارند! 

تصاویری از سفر نوروزی بازیگر دلدادگان به یزد

 
این قسمت از ویندوز ۳۰ سال بدون تغییر ماند! 


مقایسه جالب دو جنگنده قدرتمند آمریکا 


آپارتمان نوساز در تهران چند؟ 
تفاله لیموترش را دور نریزید 


فال روزانه پنجشنبه ۹ فرودین ۱۴۰۳ 


دستگیری ۳ نفر در لرستان به جرم توهین به نظام 

پارکینگ پارک ارم تهران جمع‌آوری شد 


اولین واکنش معین به خبر رفت و آمدش به ایران 


کارت ویزیت دو رو چه مزایایی دارد؟ 


انفجار وحشتناک مین در کوه بلفت سردشت  

تکرار اتفاق شبکه «منوتو» برای ایران اینترنشنال

دیگر خبرها

  • رشد قابل تامل پول افغانستان خبرساز شد 
  • یک نماینده: FATF و برجام بر اساس فرهنگ غربی‌هاست
  • طرح نماینده مجلس برای FATF، برجام و سند ۲۰۳۰: آنها را بومی کنیم!
  • نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند ۲۰۳۰ را در کشور بومی کنیم!
  • جلالی، نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند 2030 را در کشور بومی کنیم!
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • پیشنهادی برای احیای برجام از طریق پوتین به ترامپ داده شد (فیلم)
  • افشای دیدار ضدبرجامی جان کری و سعودالفیصل در داخل هواپیما به روایت روحانی /چه کسانی ترامپ را برای خروج از برجام تشویق کردند؟
  • ظریف : چون از آمریکا آمدم خودی محسوب نمی‌شدم/ برای کشت بادمجان در این دولت گفتند شش ماه صبر کنید، از برجام توقع داشتند یکی دو ماهه جواب دهد!
  • مساجد سنگرهای دفاع از اعتقادات دینی مردم هستند