Web Analytics Made Easy - Statcounter

سانسور شدید محتوای انقلابی در فضای مجازی توسط شبکه های اجتماعی خارجی مثل اینستاگرام به رویه ای ثابت تبدیل شده است. در این گزارش به این مساله می پردازیم. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ مروری بر اقدامات شبکه های اجتماعی بزرگ نظیر فیس بوک، اینستاگرام، توییتر و غیره نشان می دهد در سال های اخیر، این شبکه های اجتماعی به نوعی به پوشش حمایتی از سیاست ها و اهداف ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی پرداخته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مثلا اینستاگرام و شبکه های اجتماعی مشابه مثل فیس بوک در راستای حمایت از رژیم صهیونسیتی و با ممنوعیت انتقاد از این رژیم، پست هایی را که در حمایت از مردم فلسطین و علیه سیاست های این رژیم نوشته می شود، حذف می کند.

حذف این محتواها در صورتی است که بر اساس خط مشی ها و قوانینی که اینستاگرام درباره فعالیت کاربران در این شبکه اجتماعی منتشر کرده است: «مطالب ارسالی نباید دارای محتوای خشونت آمیز، غیرقانونی، دشمنی و کینه توزی و مخصوصا جنسی و پورنوگرافی باشند. در صورت تخطی از قوانین مذکور با پست ارسال شده حذف و یا کاربری غیر فعال می شود» بسیاری از کاربری ها و پست های ارسال شده باید در معرض خطر حذف یا حداقل سانسور قرار بگیرد ولی این اتفاق معمولا رخ نمی دهد. این در حالی است که اینستاگرام به بهانه های مختلف اقدام به سانسور و حذف جریان مقاومت اسلامی کرده است. اهم موارد سانسور شده توسط اینستاگرام در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی عبارت است از:

حذف صفحات و مطالب ضد صهیونیستی و جبهه مقاومت

صفحه «عاشق مبارزه با اسرائیل» در اینستاگرام یکی از صفحاتی است که به درخواست رژیم صهیونیستی تاکنون دوبار حذف شده است. حذف و مسدودسازی اکانت وابسته به خبرگزاری قدس در اینستاگرام نمونه دیگری از اقدامات حمایت گرایانه اینستاگرام از رژیم صهیونیستی است. این در حالی است که موسسه مذکور در صفحه اینستاگرام خود تنها به پوشش اخبار و رویدادهای مرتبط با فلسطین و مقاومت مبادرت ورزیده است. اما مسئولان اینستاگرام به بهانه انتشار انتشار محتوای خشونت آمیز این صفحه و صفحات مشابه را مسدود کرده اند. اینستاگرام به دفعات متعدد صفحه خبرگزاری قدس را به دلیل انتشار مطالبی در مورد جنایات رژیم صهیونیستی و مظلومیت مردم فلسطین و انتشار تصاویر شهید سردار سلیمانی مسدود کرده است.

حذف صفحه مقام معظم رهبری

اینستاگرام به کرات مطالب مربوط به حساب کاربری مقام معظم رهبری را حذف کرده است. برای نمونه اینستاگرام روایت حضرت آیت الله خامنه ای درباره فساد خاندان منحوس و شخص اشرف پهلوی را از صفحه کاربری پایگاه اطلاع رسانی Khamenei.ir حذف کرد. همچنین این شبکه اجتماعی چندین بار اقدام به بستن حساب کاربری مقام معظم رهبری کرده است.

حذف مکرر صفحات سیدحسن نصرالله

اینستاگرام در آبان 1394 حساب کاربری رسمی سیدحسن نصرالله را بست. بسته شدن این صفحه در پی درج ویدئوهای سخنرانی سیدحسن نصرالله و اعلام حمایت وی از انتفاضه سوم مردم فلسطین رخ داد. صفحه رسمی سیدحسن نصرالله تاکنون سه بار توسط اینستاگرام و بدون اخطار قبلی حذف شده است.

مسدود سازی صفحات منتسب به مسئولان نظامی سیاسی ایران

اقدام اینستاگرام در حذف صفحات بسیاری از مسئولان سیاسی و نظامی کشور و برخی از مقامات ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز آزادی و استقلال این رسانه را زیر سوال برده و وابستگی آن به آمریکا و لابی صهیونیستی را نشان می دهد. یکی از مدیران ارشد اینستاگرام درباره بسته شدن حساب برخی از فرماندهان سپاه انقلاب اسلامی گفته است: «ما تحت مدیریت قوانین تحریم های ایالات متحده عمل می کنیم. با مقامات دولتی مرتبط همکاری می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که تعهدات قانونی مان از جمله مربوط به تعیین سپاه به عنوان سازمان تروریستی خارجی را رعایت می کنیم. در این راستا حساب های کاربری برخی از مسئولان و سرداران سپاه و افراد منتسب به فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط شبکه اجتماعی اینستاگرام مسدود شده اند.» این تصمیمات یکجانبه پس از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و پس از آن در زمان ترور شهید فخری زاده به وفور تکرار شد.

این سانسور شدید مدعیان حقوق بشر و آزادی بیان در شبکه های اجتماعی غربی،  که در سایه عدم مدیریت صحیح فضای مجازی در کشور اتفاق می افتد این سوال را در اذهان تداعی می کند آیا وقت آن نرسیده است که مثل بسیاری از کشورهای دنیا حتی کشورهای غربی، شبکه های اجتماعی خارج پایه سازماندهی شده و قوانین و مقررات سختگیرانه بر آنها اعمال شود؟ و آیا وقت آن نرسیده است طبق قانون، شبکه های اجتماعی داخلی مورد حمایت جدی دولت و مجلس واقع شود تا از آسیب ها و تهدیدات فراوان شبکه های اجتماعی خارجی جلوگیری به عمل آید و با توجه به اینکه عناد و دشمنی این شبکه ها از ملت ایران به وضوح آشکار شده است معنا و علت حضور پرتعداد مسئولان دولتی در این شبکه ها چیست؟

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|تکالیف قانونی وزارت ارتباطات برای توسعه موتور جستجوی ملیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|عذر بخواهیم بابت «فضایِ مجازیِ وِل»فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| اجرای قانون اینترنت پاک برای کودکان و نوجوانان؛ آمریکا آری ایران خیرفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|گوگل چه اطلاعاتی را از کاربران خود دریافت می‌کند؟«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟» تحلیلی بر بیانات امام خامنه‌ای در روز مبعث/ مهمترین مصادیق تواصی به حق در فضای مجازی چیست؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| 15 راهکار مقابله با آسیب ها و تهدیدات شبکه های اجتماعی بیگانهفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|فرانسه، رتبه اول محدودیت اینترنت در اروپا/جستجوی برخی عبارات در اینترنت ممنوع استفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|راهبرد دولت آلمان برای تنظیم‌گری شبکه های اجتماعی خارجی چیست؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|مهمترین سناریوهای حکمرانی فضای مجازی در آلمان چیست؟«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|نفوذ جریان معاند به شبکه های داخلی اینترنت/ ضرورت تحقیق و تفحص از وزارت ارتباطاتفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| راه مقابله با انحصارگرایی آمریکا در اینترنت، استقلال در فضای مجازی است/ نگرانی آمریکایی ها از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در ایرانفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در چین از چه زمانی آغاز شد؟«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|پیشنهاد الگوی شش‌ضلعی حکمرانی در فضای مجازی کشورفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|شبکه ملی اطلاعات؛ راهکار مقابله با کودک‌آزاری در فضای مجازی انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فضای مجازی فضای مجازی شبکه های اجتماعی سیدحسن نصرالله رژیم صهیونیستی تهدید یا فرصت فضای مجازی شبکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۶۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایش ویژگی پیام‌رسانی در تردز

ایتنا - ​​​​​​​شرکت متا سرگرم آزمایش قابلیت‌های پیام‌رسانی برای شبکه اجتماعی تردز (Threads) است اما آنها را پیام مستقیم نمی‌خواند.

در حالی که شبکه اجتماعی تردز، بیش از ۱۳۰ میلیون کاربر دارد، یکی از قابلیت‌های مهمی که کاربران اغلب از نبود آن شکایت دارند، امکان ارسال پیام مستقیم است. اما با گزینه جدید برای ارسال پیام به سایر کاربران تردز، این فقدان ممکن است به زودی برطرف شود.

به گزارش ایتنا از ایسنا، شرکت متا، تست قابلیت‌های پیام‌رسانی را آغاز کرده که به اینباکس اینستاگرام متکی است اما اجازه می‌دهد پیام‌های جدید از اپلیکیشن تردز ارسال شوند. این ویژگی برای بعضی از کاربران تردز ظاهر شده است که اعلام کرده اند دکمه «پیام» را در بالای پروفایل کاربران دیگر مشاهده کرده اند. سخنگوی شرکت متا، این تغییر را تائید و اعلام کرد این شرکت، سرگرم تست قابلیتی برای ارسال پیام از تردز به اینستاگرام است.

تردز هنوز اینباکس اختصاصی ندارد و هنوز معلوم نیست که بالاخره صاحب اینباکس می‌شود یا خیر. آدام موسری، مدیر اینستاگرام، به دفعات گفته است نمی‌خواهد اینباکس جداگانه‌ای برای تردز ایجاد کند بلکه ترجیح می‌دهد اینباکس اینستاگرام در داخل تردز کار کند. سخنگوی متا اعلام کرد این تست پیام‌های مستقیم در تردز نیست.

بر اساس گزارش انگجت، هر چند قابلیت ارسال پیام در تردز، یک تجربه کامل ارسال پیام مستقیم نیست اما ارسال پیام از اپلیکیشن تردز بدون نیاز به سوئیچ به اینستاگرام، دستکم تجربه ارسال پیام از این شبکه اجتماعی نوپا را راحت‌تر می‌کند. با این حال، کاربران برای چک یا پاسخ دادن به پیام‌ها، همچنان باید به اپلیکیشن اینستاگرام مراجعه کنند.

شبکه اجتماعی متن محور «تردز» که سبکی مشابه «ایکس» دارد، در سال میلادی گذشته راه اندازی شد و ظرف مدت چند روز، ۱۰۰ میلیون کاربر جذب کرد اما فاقد ویژگی‌های اساسی بوده که شرکت مادرش می‌گوید به تدریج، اضافه خواهند شد.

دیگر خبرها

  • نگاه به حوزه اتباع و مهاجرین نگاه فرصت و تهدید است
  • تعطیلی موقت تردز در ترکیه
  • تعطیلی شبکه اجتماعی تردز در ترکیه
  • دادستان اردبیل : عامل تشویش اذهان عمومی در اردبیل شناسایی و دستگیر شد
  •  دستگیری عامل تشویش اذهان عمومی در اردبیل
  • عامل تشویش اذهان عمومی در اردبیل شناسایی و دستگیر شد
  • عامل تشویش اذهان عمومی در اردبیل دستگیر شد
  • هنرمندان برای «وعده صادق»، دست به‌کار شدند
  • آزمایش ویژگی پیام‌رسانی در تردز
  • قابلیت‌های پیام‌رسانی در تردز آزمایش می‌شود