Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-16@21:12:43 GMT

عرضه ۵۵۳ هزار کیلووات ساعت برق در بورس انرژی

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۳۶۵۷۶

عرضه ۵۵۳ هزار کیلووات ساعت برق در بورس انرژی

ایران اکونومیست- در جلسه معاملاتی امروز دوشنبه ۳۰ فروردین ماه در تابلوی برق بازار فیزیکی بورس انرژی ایران، ۵۵۳ هزار کیلووات ساعت برق توسط شرکت تدبیر سازان سرآمد –نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه برای دوره تحویل ماهانه اردیبهشت ۱۴۰۰ عرضه خواهد شد.

در جلسه معاملاتی دیروز نیز در بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله بورس انرژی ایران و در تابلوی اوراق گواهی ظرفیت، ۱، ۷۵۰ ورقه گواهی ظرفیت نقدی با ارزش ۲۲ میلیارد و ۶۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزارریال معامله شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شایان ذکر است، در تابلو سلف موازی استاندارد در نماد "سمیعا۰۰۲" تعداد ۱۲۹ هزار و ۱۹۸ قرارداد با ارزش بیش از یک هزار و ۶۶۳ میلیارد ریال و در نماد "سحرا۰۲۱" تعداد ۲۴ هزار و ۲۰۸ قرارداد با ارزش بیش ۶۸ میلیارد و ۸۱۱ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

گفتنی است، در بازار عمده فروشی برق نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه ۲۸ اردیهشت ۱۴۰۰ گشایش یافتند. همچنین در بازار عمده فروشی برق نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه دوم ازردیبهشت ۱۴۰۰ پایان جلسه معاملاتی دیروز متوقف و فرآیند تحویل آن ها آغاز شد.

سنا

 

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: باری روزانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۶۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۴ برابری معاملات برق در بورس انرژی

مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران(توانیر) از افزایش چهار برابری سهم معاملات برق در بورس انرژی خبر داد و گفت: خرید برق خارج از بازار عمده فروشی در سال گذشته با ٣٠ درصد افزایش به ٥٣ تراوات ساعت رسید که این میزان حدود ١٥ درصد کل معاملات بازار برق را شامل می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از توانیر، مصطفی رجبی مشهدی در نشست آشنایی تولیدکنندگان برق با سازوکار جدید جریان مالی صنعت برق، اظهار کرد: از سال گذشته مشترکان با قدرت قراردادی بالای یک مگاوات مکلف به خرید برق از بورس انرژی شدند و در این مرحله شرکت‌های توزیع عمده برق مورد نیاز خود را از این طریق خریداری می‌کنند.

وی با اشاره به عزم دولت و وزارت نیرو بر عدم مداخله در خرید و فروش برق اظهار کرد: خرید برق خارج از بازار عمده فروشی در سال گذشته با حدود ٣٠ درصد افزایش به ٥٣ تراوات ساعت رسید، این میزان سهم مصرف حدود ١٥ درصد کل معاملات بازار برق بوده و ٥٩ درصد مجموع برق مصرفی صنایع بالای یک مگاوات کشور را شامل می‌شود.

مدیرعامل توانیر افزود: در برنامه هفتم توسعه تکلیف شده حجم معاملات برق خارج از بازار عمده فروشی از ۱۵ درصد کنونی به ٣٠ درصد در سال اول اجرای برنامه و حداقل ٦٠ درصد در سال پایان برنامه برسد که در دستور کار امسال شرکت توانیر و وزارت نیرو قرار دارد و اقدامات اولیه در این زمینه انجام شده است.

رجبی مشهدی فعال سازی حساب‌های وکالتی خرید برق در بخش توزیع را از جمله اقدامات انجام شده بیان کرد و تصریح کرد: انتظار می‌رود از اول اردیبهشت امسال، ماهانه حداقل ٢ هزار میلیارد تومان در این حساب‌ها شارژ شود تا شرکت‌های توزیع نیروی برق نسبت به تأمین برق مورد نیاز خود از بورس انرژی اقدام کنند.

وی یادآور شد: بر اساس رویه جدید مالی صنعت برق کشور، تمامی مبالغ واریزی به حساب مدیریت منابع صنعت برق به صورت منظم و یکشنبه هر هفته تسویه و به حساب ذی‌نفعان و همچنین حساب خرید برق شرکت‌های توزیع واریز خواهد شد.

مدیرعامل توانیر استقلال مالی شرکت‌های توزیع و انجام نقدی معاملات را از مزایای سازوکار جدید روابط مالی صنعت برق عنوان کرد و گفت: در فاز دوم و با فعال شدن بازار خرده فروشی، سهم شرکت‌های توزیع برق نیز در عملیات خرید و فروش برق کاهش می‌یابد و فقط هزینه‌های مربوط خدمات شرکت در بخش‌های بهره برداری را دریافت می‌کنند و عملیات بازرگانی برق به شرکت‌های خرده فروش برق واگذار می‌شود.

کد خبر 745063

دیگر خبرها

  • گزارش روزانه بورس ۲۸ فروردین/ بازار سرمایه در تردید
  • کاهش ۴ هزار و ۹۹۹ واحدی شاخص کل بورس
  • رشد ۴ برابری معاملات برق در بورس انرژی
  • توزیع روزانه پیاز در میدان مرکزی به ۳۵۰ تن رسید
  • افزایش بیش از ۱۰ هزار واحدی شاخص کل بورس
  • ۱۲۴ کیلو شمش طلا در مرکز مبادله ایران معامله شد
  • امکان تامین نیمی از مصرف برق خانگی با انرژی خورشیدی
  • خروج روزانه ۲۸۸ میلیارد تومان از بورس از ابتدای دولت
  • تخلیه رشد بهاری بورس
  • از ابتدای دولت رئیسی روزانه 288 میلیاردتومان از بورس فرار کرده/ ۵۰ میلیون نفر درگیر بازار سرمایه هستند