Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-23@10:09:55 GMT

به کمک این سبزی می توانید پشه ها را از خود دور کنید

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۳۶۶۰۴

 افراد بسیاری از ریحان در تهیه غذاهای مختلف استفاده می کنند. با رایحه ای که به راحتی قابل تشخیص است، ریحان گزینه ای خوب برای استفاده در تهیه پاستاها، پیتزاها و روغن های معطر است. اما آیا می دانستید که می توان از ریحان به عنوان یک دافع پشه ها نیز استفاده کرد؟

 به عنوان یک دافع طبیعی حشرات می توان از گیاه معطر ریحان در ماه های گرم سال برای مقابله با پشه ها استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشخصات گیاه ریحان

ریحان گیاهی بومی آسیا است و با گذشت زمان، کشت و برداشت آن در سراسر جهان گسترش یافته است. امروزه می دانیم که بیش از 40 گونه مختلف از این گیاه وجود دارد که ریحان شیرین یا Ocimum Basilicum از بین آنها شناخته شده‌ترین مورد است.

ریحان یک گیاه چند ساله است که برگ هایی معطر دارد. به طور کلی، ریحان در تابستان گل می دهد و خوشه های کوچک از گل های سفید و یاسی شکوفا می شوند.

ریحان به واسطه محتوای زیاد روغن های اساسی خود شناخته شده است که خواص دارویی مختلفی را ارائه می کند. از آن جمله می توان به استفاده برای بهبود مشکلات معده، تنفسی و ادراری اشاره کرد.

بنابر مطالعه ای که در نشریه the Cuban Journal of Pharmacy منتشر شد، ریحان در پزشکی برای درمان موارد زیر استفاده می شود:

 مشکلات دستگاه گوارش، مانند اسهال و مسائل انگلی

 بیماری های تنفسی، مانند برونشیت

 مشکلات عمومی پوست

 بیماری ارتفاع یا ارتفاع‌زدگی. از آن جایی که ریحان حاوی اوژنول است، خواص ضد انعقادی ارائه می کند که جریان خون را بهبود می بخشد

 روغن اساسی ریحان دارای خواص ضد قارچ است و علیه قارچ ها و باکتری ها عمل می کند

ریحان یک گزینه طبیعی برای مقابله با پشه هاست

برای درک این که چرا ریحان پشه ها را دور می کند، لازم است بدانیم که این حشرات چگونه طعمه های خود تشخیص می دهند. جدا از آزاردهنده و دردناک بودن، نیش پشه ها می تواند ناقل بیماری های خطرناک باشد. همانگونه که شاید بدانید، پشه ها عامل انتقال بیماری هایی خطرناک مانند، مالاریا، تب زرد و تب دانگ هستند.

پشه ها از حسگرهای گرمایی و شیمیایی استفاده می کنند که به آنها اجازه می دهد طعمه خود را تشخیص دهند. هر قسمت از بدن کوچک آنها با هم کار می کنند تا قربانی بعدی را شناسایی کنند:

 پاهای پشه متوجه تفاوت بین دمای بین طعمه و محیط می شوند.

 شاخک های پشه بخار آب و دی اکسید کربن موجود در هوای بازدم را حس می کنند. افزون بر این، پوست انسان برخی مواد مانند اسید لاکتیک را از طریق عرق پخش می کند که این نیز می تواند موجب جذب پشه ها شود.

زمانی که از دافع حشرات استفاده می کنیم، آنچه در واقع انجام می دهیم حمله به حسگرهای طبیعی پشه است. این شرایط موجب می شود تا پشه توانایی تشخیص طعمه خود را از دست داده و در پی یافتن قربانی دیگری از ما دور شود. ریحان حاوی موادی است که به طور طبیعی دافع حشرات محسوب می شوند که از آن جمله می توان به استراگل، سیترونلول، لیمونن و ترانس-نرولیدول اشاره کرد.

قرار دادن یک گلدان حاوی ریحان روی لبه پنجره، تراس یا در باغچه می تواند به کاهش حضور حشرات کمک کند.

برای آماده کردن یک دافع حشرات طبیعی مبتنی بر ریحان می توانید از مواد زیر استفاده کنید:

 0.25 پینت آب

 برگ های ریحان

 0.25 پینت الکل 96 درصد

با آب و برگ های ریحان یک چای درست کرده و آن را از صافی عبور دهید. مایع باقی مانده را با الکل ترکیب کنید و آن را در یک ظرف اسپری بریزید.

خرید روغن اساسی بدن با عطر ریحان گزینه دیگری است که می توانید مد نظر قرار دهید. افزون بر معطر کردن و آبرسانی به پوست، این محصول می تواند پشه ها را از شما دور نگه دارد. همچنین، شما می توانید از آن برای معطر کردن محیط استفاده کنید.

ریحان یک درمان طبیعی برای پشه ها در مقایسه با محصولات مصنوعی

محصولات مصنوعی که برای دفع حشرات استفاده می شوند همواره به آن اندازه که فکر می کنیم، موثر نیستند. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده اند محصولاتی که محتوای DEET (N, N-diethyl-3-methylbenzamide) آنها کمتر از 25 درصد نیست، موثر عمل می کنند.

در مورد روغن های اساسی طبیعی، زمانی که به عنوان دافع حشرات استفاده می شوند، باید توجه داشت که به راحتی تبخیر می شوند. بر همین اساس، مجبور به استفاده با تکرر بیشتر هستیم زیرا اثر آنها پس از مدت کوتاهی از بین می رود.

در نهایت، افزون بر درمان های طبیعی، مانند ریحان، باید اقدامات دیگری را نیز برای دور نگه داشن پشه ها از خود انجام دهیم:

از پشه بند روی پنجره ها و درهای خود و تختخواب نوزادان استفاده کنید.

برچسب محصولاتی که قرار است استفاده کنید را به دقت مطالعه کنید تا مشخص شود مصنوعی یا طبیعی هستند. در آن باید زمان اثربخشی، سن و نوع پوست مناسب برای استفاده مشخص شده باشد.

بهداشت نیوز

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۶۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۹۰ درصد بذور هیبرید سبزی و صیفی وارداتی است

الهام فتاحی‌فر مدیرکل دفتر امور گلخانه و گیاهان زینتی گفت: در راستای افزایش بهره‌وری از منابع آب و انرژی، افزایش عملکرد تولید، افزایش صادرات محصولات و تثبیت اشتغال ایجاد شده، برنامه اصلاح و بازسازی گلخانه‌های قدیمی و فرسوده و تبدیل گلخانه‌های چوبی به مدرن و نیمه‌مدرن، از سال ۱۳۹۵ در دستور کار این دفتر قرار گرفت.

او با تاکید بر افزایش خوداتکایی در تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی در داخل کشور افزود: برآورد‌ها نشان می‌دهد تا پایان سال گذشته حدود ۱۶۰ میلیون عدد بذور هیبرید سبزی و صیفی در داخل کشور توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی ادامه داد: در راستای خوداتکایی در تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم برای شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند و متقاضی برای تولید بذور هیبرید، معرفی شرکت‌های مذکور به معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان تحقیقات و همچنین اجرای دوره‌های ترویجی توسعه مصرف بذور تولید داخل برای گلخانه‌داران را انجام داده‌ایم.

او افزود: در شرایط کنونی بیش از ۹۰ درصد از بذور هیبرید سبزی و صیفی مورد نیاز کشور با واردات تامین می‌شود و بررسی آمار واردات بذور هیبرید سبزی و صیفی در چند سال اخیر حاکی از آن است که سالانه به طور میانگین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون یورو ارز برای تامین بذور مذکور از کشور خارج می‌شود.

او افزود: براساس برآورد‌ها تا پایان برنامه هفتم به بیش از ۳۰۰ هزار نفر نیروی کار ماهر گلخانه‌ای نیاز است و از این رو برنامه اجرایی تربیت نیروی کار ماهر گلخانه‌ای و قارچ خوراکی با همکاری دفتر آموزش بهره‌برداران کشاورزی، ابلاغ شده است.

فتاحی‌فر ادامه داد: براساس آخرین گزارش‌ها در سال گذشته، ۷۹۴۲ نفر نیروی کار در زمینه محصولات گلخانه‌ای و قارچ خوراکی آموزش دیده‌اند.

او گفت: با توجه به رویکرد دولت و وزارت جهادکشاورزی برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای با هدف افزایش بهره‌وری از منابع آب و خاک کشاورزی و افزایش سطح گلخانه‌ها، یکی از مهمترین الزامات افزایش تولیدات گلخانه‌ای، تامین نیروی کار ماهر گلخانه‌ای است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • (ویدئو) لشکری از سوسک‌های سایبورگ کوله‌بر که از راه دور هدایت می‌شوند
  • 5 نکته برای ارزانترین راه‌ها برای سفر به عمان
  • کاهش قند خون با مصرف یک سبزی معطر
  • زنده گیری مار افعی سمی در یکی از مدارس حاشیه تالاب بامدژ
  • برگزاری هفتمین جشنواره استانی شمیم ریحان در قم
  • جشنواره شمیم ریحان در استان قم برگزار می‌شود
  • ۱۸ دختر برتر استان قم در جشنواره شمیم ریحان تجلیل می‌شوند
  • تلاش برای زندگی؛ از پرورش مرغ و کاشت سبزی تا تولید عسل در حیاط خانه
  • بیش از ۹۰ درصد بذور هیبرید سبزی و صیفی وارداتی است
  • ۱۲ گام برای زندگی سالم، به سبک ایرانی‌ها