Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛  به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، از کوکاکولا و آی‌بی‌ام تا جانسون اند جانسون و نتفلیکس، سرمایه‌گذاران گستره وسیعی از اخبار را در طول هفته دریافت خواهند کرد. بر اساس گزارشی از رفینیتیو Refinitiv شرکت‌ها پیش بینی کرده‌اند که در سه ماهه نخست ۲۰۲۱ سود بیش از ۸۴ درصد داشته باشند. 

این دوره سه ماهه سال ۲۰۲۱، نخستین دوره سه ماهه‌ای است که با سال قبل و شرایط همه‌گیری کرونا مورد مقایسه قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رشد سود اس‌اندپی بر اساس گزارش‌ها و برآوردهای واقعی تاکنون به عدد خیره کننده ۳۰.۲ درصد برای یک دوره سه ماهه رسیده است. بر اساس گزارش فکت‌ست FactSet این بهترین دوره سه ماهه از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۰ تاکنون است. 

علائم فشارهای حاشیه‌ای

بانک‌های بزرگ از جمله گلدمن ساکس، جی‌پی مورگان و بانک آمریکا در هفته گذشته سود خود را بیش از حد انتظار گزارش کردند. اس‌اندپی۵۰۰ هفته را با صعود ۱.۴ درصدی به پایان رساند. داو برای چهارمین هفته متوالی روند صعودی داشت و رشد ۱.۲ درصدی به ثبت رساند و در نهایت شاخص نزدک در پایان هفته رشد ۱.۱ درصدی داشت.

صنایع آب، برق، گاز بیشترین رشد را در شاخص اس‌اندپی۵۰۰ با ۳.۷ درصد سود به ثبت رسانده و پس از آن بخش مواد با ۳.۲، خدمات بهداشتی با ۲.۹، فناوری با ۱و خدمات مالی با ۰.۷ درصد قرار دارند و صنایع هم ۰.۶ درصد رشد سود داشته‌اند. 

(رشد شاخص اس‌اندپی۵۰۰ در سه ماهه نخست ۲۰۲۱)

لوری کالوازینا رییس بخش استراتژی سهام ایالات متحده در RBC گفت که برای مشاهده نشانه‌های فشارهای حاشیه سود از افزایش قیمت کالاها، مسائل مربوط به زنجیره تامین و سایر هزینه‌ها، درآمدهای هفته آینده را بررسی می‌کند. در این راستا باید به موارد مطرح شده از سوی شرکت‌ها درباره مالیات هم توجه کرد.

گفتنی است جو بایدن رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا همزمان با ارائه طرح زیرساختی خود، مساله افزایش مالیات شرکت‌ها از ۲۱ درصد به ۲۸ درصد را مطرح کرده است. در حالی که هنوز افزایش مالیات چندان مشهود نیست اما افزایش هزینه‌ها به شدت مشهود است. هزینه سوخت با افزایش ۳۰ درصدی قیمت نفت از ابتدای سال ۲۰۲۱ از جمله موارد تاثیرگذار بر این فرآیند بوده است. قیمت الوار هم در معاملات آتی در بالاترین سطح خود قرار گرفته و همزمان قیمت معاملات آتی مس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۷ درصدی به ثبت رسانده است.

کالوازینا در این باره عنوان کرد: شرکت‌ها عنوان می‌کنند که روش‌های جدیدی برای کاهش هزینه‌ها دارند به این مفهوم که وقتی درآمد افزایش پیدا کند، حاشیه‌ها نیز تا میزان قابل توجهی افزایش خواهند یافت. این در حالی است که همزمان برخی هزینه‌های مرتبط با کووید – ۱۹ کاهش یافته که از جمله نکات مثبتی است که شرکت‌ها با آن روبرو هستند.

وی افزود: ممکن است شاهد بازگشت فشارهای دستمزد باشیم. افزایش هزینه کالاها - افزایش شاخص قیمت تولیدکننده و مصرف کننده - موارد منفی برای حاشیه سود به حساب می‌آید. 

جستجو برای نکات مرتبط با تورم

پیتر بوکوار مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در گروه مشاوران بلیکلی تاکید دارد که باید نظرات حاشیه‌ای و تمام مواردی را که بر تورم تاثیرگذار است به دقت مورد بررسی قرار داد. جالب‌ترین نکته در رابطه با درآمد بدون شک حاشیه سود است. برخی از شرکت‌ها در این باره تحت فشار خواهند بود چرا که افزایش قیمت‌ها به شدت مشهود است. وی افزود: باید دید آیا کمبود تجهیزات نیمه رسانا بر روی درآمد شرکت‌های فناوری تاثیرگذار خواهد بود یا خیر؟ این در حالی است که پیش از این هم خودروسازان به دلیل کمبود قطعات، تولید خود را کاهش داده بودند.

شاخص قیمت مصرف کننده افزایش ۲.۶ درصدی نسبت به سال گذشته نشان داده است، مساله‌ای که جهش ۹.۱ درصدی قیمت بنزین در این افزایش سهیم بوده است. انتظار می‌رود دستاوردهای تورمی در بهار سال جاری موقتی باشد، این مساله در مقایسه با سطح بسیار پایین این دستاوردها در شرایط همه‌گیری سال گذشته مطرح می‌شود.

انتظار می‌رود در هفته جاری به غیر از مساله درآمدها، هفته معاملاتی آرامی پیش رو باشد. 

بازگشت اقتصادی

در معاملات هفته گذشته، گزارش‌های اقتصادی تاکید داشتند که رشد اقتصادی در سه ماهه دوم تا چه اندازه می‌تواند بزرگ باشد، با توجه به افزایش ۱۰ درصدی خرده فروشی در ماه مارس و کاهش ادعای بیکاری، رشد قابل توجهی برای اقتصاد ایالات متحده پیش بینی شده بود.

اقتصاددانان بر این باورند که کاهش ادعای بیکاری ممکن است به معنای عادی شدن میزان اتمام شغل باشد که نشانه خوبی برای تعداد افراد شاغل ماه آوریل به حساب می‌آید. با در نظر گرفتن این مساله که در ماه مارس ۹۱۶ هزار فرصت جدید شغلی ایجاد شده است، انتظار می‌رود که لیست افراد حقوق‌بگیر ماه آوریل به بیش از یک میلیون برسد.

با این حال، استفان استنلی اقتصاددان ارشد امهرست پیرپونت معتقد است که اکنون برای اظهارنظر در مورد اطلاعات مرتبط با ادعای بیکاری زود است و برای اظهارنظر قطعی باید منتظر گزارش مهم هفته جدید باشیم. وی افزود: کاهش ادعای بیکاری ناشی از کاهش قابل توجه میزان ابتلا در چند ایالت آمریکا از جمله کالیفرنیا، کنتاکی و ویرجینیاست.

بررسی اوراق قرضه

از جمله نکاتی که سرمایه‌گذاران بازارهای سهام به آن توجه دارند باید به اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا اشاره کرد. با کاهش بازده اوراق قرضه تقاضا برای بازارهای سهام افزایش می‌یابد و بالعکس. پس از کاهش شدید روز پنجشنبه بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا، روز جمعه بازده به محدوده ۱.۵۹ درصدی رسید. این نکته هم قابل ذکر است که اوراق قرضه بر نرخ وام مسکن و سایر وام‌ها بسیار تاثیرگذار است.

  

(نمودار رشد بازده اوراق قرضه ده ساله از ماه جولای ۲۰۲۰ تاکنون)

بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری اکنون در محدوده ۱.۵۰ تا ۱.۷۵ درصدی معامله می‌شود. بوکووار در این رابطه تصریح کرد: اگر تورم گذرا باشد بازده اوراق قرضه بیش از این کاهش خواهد یافت و اگر خلاف این مساله باشد، بازده بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

پربیننده ترین مصوبه افزایش ضریب حقوق کارکنان ابلاغ شد چرا یارانه رمضان کم واریز شد؟ بانک‌ها نرخ سود تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار را رعایت کنند/ معاونت نظارت بانک مرکزی با تخلفات برخورد می‌کند ۵ خبر مهم اقتصادی ۱۴۰۰/۱/۲۸ ۵ خبر مهم اقتصادی ۱۴۰۰/۱/۲۹

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بازدهی بازارهای مالی بازده اوراق قرضه ادعای بیکاری دوره سه ماهه هزینه ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۸۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار با همان شدتی که رشد کرد، بزودی سقوط می‌کند

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با تأکید براینکه روند افزایش نرخ ارز قطعاً در میان مدت متوقف خواهد شد؛ گفت: با هر شدتی که هیجانات موجب شده نرخ ارز افزایش یابد، با همان شدت هم تخلیه خواهد شد و نرخ ارز به قیمت‌های قبلی بازمی‌گردد. - اخبار اقتصادی -

جهانبخش سنجابی شیرازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره نوسانات اخیر بازار ارز گفت: نوسانات نرخ ارز تابع دو روند است که اولی انتظارات تورمی و دومی منطق اقتصادی است. منطق اقتصادی تابع قابل پیش بینی است و سازکارهای مشخص خود را دارد، بنابراین در عمل نرخ ارز در بلندمدت را منطق اقتصادی مشخص خواهد کرد که باید این نرخ را پذیرفت.

هشدار عرضه دلار تقلبی در بازار آزاد

 

وی در مورد تاثیر انتظارات تورمی بر بازار ارز گفت: هر گونه تغییر و تحول فضای سیاسی، اجتماعی، احساس ناامنی، بروز هیجانات، شروع کاری در سال جدید و... بر انتظارات تورمی تاثیر گذار است و این روزها شاهد هستیم که هیجانات لحظه‌ای در نوسانات نرخ ارز با شتاب فزاینده اثر خود را می‌گذارد.

این فعال اقتصادی ابراز کرد: هیجانات شتاب‌زده فاقد منطق اقتصادی است، چرا که در دوهفته یا یک ماه گذشته اتفاق محسوسی در اقتصاد و تجارت کشور روی نداده است تا بخواهد نرخ ارز را بنیادی افزایش دهد.

سنجابی با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که انتظارات تورمی بر مردم چیره شده است، تاکید کرد: انتظارات تورمی به دلیل تنش‌های سیاسی منطقه‌ای موجب شده است تا نرخ ارز در بازار غیررسمی افزایش یابد.

 این فعال اقتصادی تصریح کرد: این موضوع شرایطی را فراهم کرده تا برخی سفته بازها بیشترین استفاده را از این تنش‌ها ببرند، چون آنها بهتر از مردم عادی می‌دانند که افزایش نرخ ارز نمی‌تواند به صورت طولانی مدت ادامه داشته باشد، بنابراین تلاش می‌کنند در کمترین زمان ممکن بیشترین بهره را از تنش‌های سیاسی ببرند و یا حتی به این تنش‌ها دامن بزنند.

 دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: به نظر بنده، در کوتاه مدت باید نرخ ارز را به شکل‌های مختلف حفظ کرد، یکی از این اقدامات آگاه کردن مردم است، به عنوان نمونه، ترسیم چشم انداز مشخص و اطمینان بخشی از اینکه روند نا امن کننده در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی در کشور وجود ندارد، راهگشاست.

 وی بیان داشت: اقدام دیگری که می‌توان برای آرام کردن انتظارات مردم انجام داد این است که واقعیت‌های اقتصادی توسط بانک مرکزی و دولت تبیین شود؛ مثلا اینکه آیا این نوسان نرخ ارز بر اساس منطق و متغیرهای اقتصادی نیست. 

 سنجابی اضافه کرد:  بهتر است که این آمار توسط افراد غیررسمی‌تر و محبوب‌تر و افرادی که سودی در ارائه واقعیت‌ها بدست نمی‌آورند مطرح شود تا آرامش به فضای سیاسی، رسانه ای و روانی جامعه تزریق شود تا حداقل در کوتاه مدت روند شتابان افزایش نرخ ارز کند و کنترل شود.

* روند افزایش نرخ ارز متوقف خواهد شد

 این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: روند افزایش نرخ ارز قطعاً در میان مدت متوقف خواهد شد و با هر شدتی که هیجانات موجب شده نرخ ارز افزایش یابد، با همان شدت هم تخلیه خواهد شد و نرخ ارز به قیمت‌های قبلی بازمی‌گردد.

 وی گفت: بنده به عنوان یک کارشناس مستقل عنوان می‌کنم که قطعاً به دلیل تورم بالا در کشور نرخ ارز در طول امسال درصدی افزایش می‌یافت. همان طور که در سال گذشته افزایش حدود 20درصدی نرخ ارز به دلیل تورم بالا در کشور را تجربه کردیم.

 سنجابی در پایان تاکید کرد: به طور قطع نوسانات چند هفته اخیر بازار ارز بیش از این که ریشه اقتصادی داشته باشد، ریشه سیاسی - امنیتی دارد و با همان شدتی که رشد کرده با همان شدت نیز سقوط خواهد کرد. بنابراین مردم باید دقت کنند که حتی برای کسب سود در دام سفته بازها نیافتند تا آسیبی متوجه سرمایه‌هایشان نشود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رکورد تاریخی قیمت جهانی طلا
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه
  • تداوم کاهش قیمت سکه در بازار
  •  سیگنال بازارهای جهانی به دلار تهران
  • پیش‌بینی طلا و سکه؛ آینده طلا درخشان‌تر می‌شود
  • گلایه رئیس سازمان بورس از سود بانکی ۳۰ درصدی؛ مردم به سمت سهام نمی‌آیند!
  • سقوط بیش از یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • چشم انداز تاریک تقاضا مانع افزایش قیمت نفت شد
  • کاهش ۰.۴۷ درصدی قیمت جهانی نفت
  • قیمت دلار با همان شدتی که رشد کرد، بزودی سقوط می‌کند