Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@12:43:33 GMT

تغییر دامنه نوسان نامتقارن کمکی به بازار بورس نداشته

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۳۸۵۲۳

تغییر دامنه نوسان نامتقارن کمکی به بازار بورس نداشته

ایسنا/همدان یک فعال بازار بورس و سرمایه با بیان اینکه متأسفانه قانون دو و شش درصد نتوانست به بازار بورس کمک کند، گفت: قانون های یک شبه در بورس اثر عکس دارد و تغییر دامنه نوسان نامتقارن کمکی به بازار بورس نداشته است.

حسین سمیعی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در  انتخابات پیش رو ممکن است کسانی سرکار بیایند که با بورس میانه خوبی ندارند و از همه مهمتر پولی که در تیر و مرداد سال گذشته از بورس خارج شده، به سمت بازارهای موازی رفته است که با این اتفاقات شاهد هستیم بازار رمقی ندارد و سرمایه گذاران خُرد میل دارند سریع تر از بازار خارج شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه صف فروش فعلی بازار بورس ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ میلیارد است، افزود: این میزان معادل حجم معاملات تیر و مرداد در یک ساعت بوده به‌طوریکه در حال حاضر صف فروش بازار بورس ۵۰۰۰ میلیارد است و هیچ پولی هم وجود ندارد که این صف فروش را جمع کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: مدیران بورس تصور می‌کنند با قانون می‌توانند جلوی خروج نقدینگی از بورس را بگیرند در حالیکه اثر عکس خواهد داشت و تنها راه این است که بازار را با همان دامنه‌ای که وجود دارد، به حال خود بگذارند و برای سهم هایی که صف فروش است، می‌توانند دامنه قیمتی باز در خارج از زمان بازار تعریف کنند که آسیبی به قیمت پایانی نرسد و از قانون دامنه باز استفاده شود.

سمیعی با اشاره به تأثیر انتخابات بر بورس، ادامه داد: اگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نظرات و برنامه‌های خود را در زمینه بازار بورس ارائه دهد آن زمان می‌توانیم آینده روشنی از بورس در کشور داشته باشیم و احتمال دارد بورس جان دوباره‌ای بگیرد.

وی با بیان اینکه سودی که در مجامع تقسیم می شود مدتی بعد دوباره وارد بورس می‌شود، تصریح کرد: این موضوع می‌تواند شرایط را بهتر کند ضمن اینکه پولی که به عنوان سود تقسیمی مجمع در بورسی که قرمز است، بین ۱۵۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد است که این عدد همان ۱۰۰ هزار میلیاردی است که تقریباً سال گذشته توسط سهامداران خُرد به بازار وارد شد.

سمیعی گفت: سازمان بورس به جای اینکه قانون را طوری دستکاری کند که فقط نتیجه آن صف‌های فروش شود، باید شرایط را به گونه ای ایجاد کند که سود را به سمت خرید سهام بکشاند در این صورت می توانیم سقف قبلی بورس و یا یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد را در بورس ببینیم.

این فعال بازار بورس با اشاره به فروش اوراق خزانه، تأکید کرد: ۲۴ هزار میلیارد تأمین مالی برای شرکت ها که به عنوان اوراق اجاره سهام قرار است فروخته شود، یک چهارم پولی است که از بورس خارج شده که اگر وارد شود می‌توانیم بگوییم صف فروش می‌تواند وجود نداشته باشد، آن هم نه برای همه بازار.

وی با بیان اینکه تغییر قوانین آزاردهنده ترین بخش بورس است، ادامه داد: تنها راه برون رفت از این وضعیت این است که بورس را به حال خود رها کنند و قوانین را یک شبه تغییر ندهند بلکه نقدینگی را به این سمت بیاورند و بازارگردان ها را مکلف به خرید کنند در غیر این صورت با تغییر دامنه نوسان کمکی به بورس نمی‌شود.

سمیعی با اشاره به اینکه آینده بورس هم به انتخابات ایران و هم به برجام بستگی دارد، تصریح کرد: برجام و اتفاقاتی که در وین رخ می‌دهد، واقعاً در بورس اثرگذار است و اگر برجام امضاء شود شاهد این خواهیم بود که شرکت‌های خودرویی و بانکی نخستین گام را بردارند.

این تحلیلگر بازار سرمایه با تأکید بر اینکه قوانین باید به‌گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذار احساس آرامش کند، گفت: تا ۲۴ هزار میلیارد اوراق اجاره سهام وارد بورس نشود این بازار تکانی نخواهد خورد و اینکه امروز می‌بینیم صف‌ها سنگین است به علت تغییر دامنه نوسان نامتقارن و تغییر قانون گره معاملاتی بوده است.

وی با بیان اینکه بازار بورس براساس عرضه و تقاضاست، اظهار کرد: در بازار بورس تقاضا باید تحریک شود که فعلاً تحریکی نمی‌بینیم، به نظر بنده قیمت ها در بیشتر بازار هنوز جذابیت دارد به شرط اینکه نرخ ارز خیلی تغییر نکند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بازار بورس بازار سرمايه عرضه و تقاضا استانی اقتصادی بورس دامنه نوسان انتخابات رياست جمهوري برجام تغییر دامنه نوسان هزار میلیارد بازار بورس صف فروش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۳۸۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید محدودیت دامنه نوسان سهام

به گزارش همشهری آنلاین،‌ در جلسه‌ای که سازمان بورس در روز یکشنبه (۲۶ فروردین ماه) با هدف حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از تاثیر هیجانات بر روند بازار برگزار کرد، مقرر شد تا دامنه نوسان همه نمادهای سهام و حق تقدم سهام قابل معامله در بازارهای بورس و فرابورس برای مدت سه روز متوالی تا (امروز سه شنبه ۲۸ فرودین ماه ۱۴۰۲) به مثبت و منفی ۱ درصد و دامنه نوسان صندوق‌های سهامی نیز به مثبت و منفی ۲ درصد محدود شود.

سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: تصمیمات اتخاذ شده در جلسه مذکور برای یک روز دیگر تمدید شد.

بنابراین گزارش، از دو روز قبل همزمان با افزایش ریسک‌های سیستماتیک، احتمال رفتارهای هیجانی و به منظور جلوگیری از ضرر و زیان سهامداران در بازار سرمایه، سازمان بورس تصمیم گرفت دامنه نوسان نمادهای بورس و فرابورس را از هفت درصد به مثبت و منفی یک درصد محدود کند.

کد خبر 845015 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر مهم شاخص کل بورس بورس تهران

دیگر خبرها

  • بورس در پی جبران سریع
  • از هفته آینده دامنه نوسان و روند معاملات به حالت عادی بازمی‌گردد
  • محدودیت دامنه نوسان سهام تمدید شد
  • تمدید محدودیت دامنه نوسان سهام
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
  • بازار سرمایه منفی شد | برای بازگشت دامنه نوسان امروز تصمیم گیری می شود
  • باز کردن یکباره دامنه نوسان اقدام مناسبی خواهد بود؟
  • بازگشت دامنه نوسان بورس به حالت عادی از فردا
  • روز سبز بورس تهران