Web Analytics Made Easy - Statcounter

اندیشکده ونزوئلایی میسیون بِردد در گزارشی تحلیلی به قلم  «الیجا مگنیر» تحلیلگر عرب مسائل خاورمیانه نوشت: نمی‌شود بین تحریم‌های اتحادیه اروپا، حملات خرابکارانه نطنز و مذاکرات وین ارتباطی قائل نشد. آمریکا در حال آزمایش ابزارهای مختلف علیه ایران است اما تهران همچنان بر موضع اصولی خود مبنی بر لغو همه تحریم ها، بدون به فراموشی سپردن وعده انتقام، ثابت قدم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته این تارنمای تحقیقاتی، نباید فراموش کرد که ایران بسته به شرایط، روش‌های مختلفی برای پاسخگویی مستقیم یا از طریق متحدانش به اسرائیل دارد اما این پاسخگویی لزوما محدود به زمان و مکان و یا به همان شیوه مورد انتظار اسرائیل نیست.  

در ادامه این گزارش آمده است: ظاهرا آمریکا هنوز از اینکه ایران بر موضع خود در لغو یکهزار و ۶۵۰ تحریم اعمال شده محکم ایستاده است، آگاه نیست. از زمان روی کارآمدن جو بایدن، اسرائیل چنین حمله برای تحریک ایران انجام داده است اما ایران در مقابل حملات اسرائیل با غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم مقابله به مثل کرده و موقعیت چانه زنی خود در مذاکرات وین را بهبود بخشید.

دولت آمریکا هر چند مداخله و دست داشتن در حادثه نطنز را انکار کرد اما این الزاما به معنای بی اطلاعی کاخ سفید از قصد اسرائیل نیست. از طرفی به اذعان منابع اروپایی، همین انکار آمریکا نشانه مثبتی است. با این حال این احتمال وجود دارد که آمریکا و تیمش بخواهند از حمله اسرائیل به عنوان اهرمی برای گنجاندن سایر مسائل منطقه ای در توافق برجام بهره ببرند.

تحریم‌های آمریکا اگر چه برای اقتصاد ایران بسیار آسیب زا بوده است اما این کشور را بیش از هر زمان دیگری به خودکفایی رسانده و در صورت آزاد شدن چند صد میلیارد ثروت ایران در بسیاری از کشورها، با تقویت اقتصادی، موقعیت ایران به عنوان قدرتی منطقه ای در خاورمیانه تحکیم می‌کند.

به نوشته میسیون بِردد، در واکاوی اهداف اسرائیل از حملات اخیر به ایران می‌توان گفت که پس از چهار سال تلاش ناموفق برای دستیابی به یک دولت متحد، بنیامین نتانیاهو در این موقعیت سرنوشت ساز انتخاباتی به دنبال بهره برداری‌های سیاسی است. نتانیاهو در حالی برای آینده سیاسی خود می‌جنگد که به دریافت رشوه و سو استفاده از موقعیت خود برای پیشبرد اهداف سیاسی متهم است. از طرفی اسرائیل با این اقدامات، آزردگی خود از نزدیک شدن واشنگتن- تهران را برای جهانیان به نمایش گذاشته است. بی تردید نتانیاهو اکنون بیش از هر زمانی دلتنگ دونالد ترامپی است که بی هیچ چون و چرا از اسرائیل حمایت می‌کرد.

این تارنمای تحلیلی ونزوئلایی با تاکید بر اینکه هم آمریکا و هم اسرائیل از نتایج بازگشت دارایی‌های ایران  مطلعند، این امر را یکی از دلایل اصلی دانست که نتانیاهو همچون «اراذل و اوباش» خاورمیانه رفتار کرده و از این طریق به اهداف آمریکا خدمت می‌کند. اسرائیل از خدمات اطلاعاتی، نظامی و رسانه‌ای اکثر کشورهای جهان، عمدتا غربی و اکثریت کشورهای حوزه خلیج فارس پشتیبانی کرده و بهره مند بوده و بر خلاف آنچه علیه ایران انجام می‌دهد، عملیات‌های خرابکارانه خود را مخفیانه و پنهان به سرانجام می‌رساند.

با این وجود اسرائیل دریافته است که بیش از هزار مورد ادعای حمله به اهداف ایرانی، تجزیه سوریه و عراق و جنگ علیه یمن، اهدافی دست نیافتنی است و همه این ناکامی‌ها عمدتا به دلیل حمایت ایران از متحدان خود بوده که سبب شد نه فقط اسرائیل که کشورهای غربی و عرب خلیج فارس نتوانند در دهه های گذشته در مقابل بزرگترین ائتلاف خاورمیانه به برتری دست یابند.   

در ادامه این گزارش آمده است: اروپا نیز با نقض حقوق بشر در تحت فشار قرار دادن ایران به اسرائیل پیوست. تحمیل ممنوعیت سفر و دارایی‌هایی که البته نمادین است؛ این اقدامات علیه افرادی چون حسن سلامی، فرمانده سپاه پاسدان جمهوری اسلامی ایران و غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج صورت گرفته که نه تنها هرگز به غرب سفر نخواهند کرد بلکه در بانک‌های خارجی حسابی نخواهند داشت. اروپا با چشم بستن بر فهرست طولانی جنایات ضد انسانی عربستان سعودی در یمن، به ویژه در اعمال تحریم‌ها علیه ایران، روسیه، چین، لیبی و یا سودان، دستورات دیکته شده آمریکا را انجام می‌دهد.

311311

کد خبر 1506550

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ایران و آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۰۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سناتور آمریکایی ضد ایران درگذشت/ جو لیبرمن چه می گفت؟

به گزارش جماران؛ جو لیبرمن، سناتور سابق روز چهارشنبه، ۸ فروردین (۲۷ مارس) در ۸۲ سالگی در نیویورک درگذشت. 

لیبرمن رئیس گروه "اتحاد علیه ایران هسته‌ای" بود که سال ۲۰۰۸ برای جلوگیری از تبدیل شدن جمهوری اسلامی ایران به یک قدرت هسته‌ای تشکیل شد.

او در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۰۰ میلادی به عنوان نخستین شهروند یهودی آمریکا در یک‌قدمی کسب سمت معاون رئیس‌جمهور (در صورت پیروزی ال گور) قرار گرفته بود.  

این سیاست‌مدار پرنفوذ یکی از سناتورهای فعال در ارتباط با سیاست‌های آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران بود.

 او اخیرا در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی "ولت" از بمباران احتمالی تاسیسات اتمی ایران استقبال کرده بود. لیبرمن جمهوری اسلامی را "تهدیدی مستقیم برای ناتو و متحدان فراآتلانتیک آن" خوانده و سقوط رژیم را بهترین راه‌حل می‌دانست. 

این سیاستمدار حزب دموکرات آمریکا در مصاحبه خود با ولت از کشورهای اروپایی خواسته بود که برای مقابله با تهدیدهای ایران "وارد عمل" شوند. لیبرمن گفته بود که "تهران آنقدر اورانیوم غنی شده دارد که می‌تواند ظرف یک هفته، بمب هسته‌ای تولید کند."

او اظهار امیدواری کرده بود که نظام جمهوری اسلامی ایران در اثر فشارهای ناشی از اعتراضات مردمی سقوط کند. لیبرمن همیشه در مصاحبه‌های خود تاکید می‌کرد که "سقوط رژیم از همه گزینه‌ها بهتر خواهد بود." 

به نوشته دویچه وله، هفته‌نامه آلمانی "اشپیگل" در سال ۲۰۰۶ جو لیبرمن را قدرتمندترین سناتور آمریکایی توصیف کرده بود.

دیگر خبرها

  • جزئیات مذاکرات محرمانه میان ایران و امریکا برای ایجاد آتش بس در منطقه
  • یکی دیگر از مخالفان جدی جمهوری اسلامی هم مُرد
  • سناتور آمریکایی ضد ایران درگذشت/ جو لیبرمن چه می گفت؟
  • روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا
  • الهندی: مقاومت زیر بار آتش‌بس موقت نخواهد رفت
  • نتانیاهو به دنبال پایان جنگ نیست/آمریکا در نسل‌کشی غزه شریک است
  • رونمایی از یک بلوغ واقعی
  • مسکو: در زمینه مذاکرات امنیتی به کشور‌های دوست متکی هستیم
  • مسکو: در زمینه مذاکرات امنیتی به کشورهای دوست متکی هستیم
  • گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه ایران با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا/ بورل: به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای همچنان از اولویت های اتحادیه اروپاست