Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه کاغذ کم و گران است، بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه چه اقداماتی داشته و چه اقداماتی می‌خواهد داشته باشد، گفت: در سال ۱۳۹۸ که اوج تحریم‌ها بود، دولت جمهوری اسلامی با تخصیص ارز دولتی برای کاغذ تحریر و مطبوعات نیاز‌های نشر کشور و مطبوعات را به صورت حداقلی تامین کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین موضوع موجب ثبات نسبی در قیمت کاغذ در بازار آزاد هم بود. حتی به رغم عدم تخصیص ارز در سال ۹۹ باز از موجودی کاغذ‌های سال ۹۸ بازار کاغذ تا نیمه دوم سال ۹۹ از ثبات نسبی برخوردار بود، اما با توجه به اینکه دولت در سال ۹۹ تصمیم گرفت به دلیل کمبود ارز، تخصیص ارز دولتی به کالا‌های مصرفی را به کم‌تر از نصف نقلیل دهد، کاغذ هم از شمول ارز دولتی خارج و از گروه کالائی اول بیرون رفت.

این موضع علاوه بر مشکلاتی که برای سال ۹۹ و ۱۴۰۰ ایجاد می‌کرد در خصوص ترخیص کاغذ‌های وارادتی با ارز دولتی ۹۸ هم که در بهار سال ۹۹ وارد کشور شدند، مشکلات زیادی ایجاد کرد.

پیگیری‌های متوالی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکل ترخیص کاغذ‌های قبلی را حل کرد به طوریکه بخشی از همان کاغذ‌ها در حال حاضر در دست توزیع است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با درک دشواری موضوع و نگرانی از کمبود کاغذ برای نشر و مطبوعات در نیمه دوم ۹۹ و در ۱۴۰۰، در چندین مرحله موضوع را به مسئولان مربوطه منتقل و دلایل نگرانی خود را بازگو کرد.


این نامه نگاری‌ها به معاون اول محترم رئیس جمهور، معاون اقتصادی رئیس جمهور و بالاخره به شخص ریاست محترم جمهوری صورت گرفت.

موضوع اصلی این نامه‌ها انتقال دغدغه‌های صنوف محترم نشر و مطبوعات و درخواست تامین ارز در حد اقل مقدار ممکن بود.پی نوشت بسیار همدلانه رئیس محترم جمهوری در ذیل نامه اخیر وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مایه دلگرمی شد. ایشان تاکید کردند که در خصوص درخواست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام صورت گیرد تا نگرانی از کمبود کاغذ در سال ۱۴۰۰ مرتفع شود.

پس از این نامه نگاری‌ها و پیگیری‌های مجدانه چه اقداماتی صورت گرفت؟

متاسفانه تغییر وزرای صمت و از طرف دیگر استناد مدیران مربوطه در آن وزارتخانه به مصوبه قبلی که کاغذ را از گروه کالائی مشمول ارز دولتی خارج کرده است، موجب بی نتیجه ماندن اقدامات ما شد. پی گیری‌های متعدد برای یافتن راه حلی برای اجرای دستور ریاست جمهوری به این انجامید که موضوع تغییر گروه کالائی کاغذ در ستاد اقتصادی دولت مطرح و تصویب شود تا راه برای تامین ارز باقیمانده ۹۸ یا تامین ارز جدید برای سال ۱۴۰۰ فراهم شود.

من در جریان پی گیری‌های کتبی و شفاهی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم، اما هنوز موضوع حل نشده است و ظاهرا قرار است در ستاد اقتصادی دولت درباره آن تصمیم گیری شود. به نظر من ستاد اقتصادی دولت باید هر چه زودتر در این خصوص مساعدت کند تا در بازار کاغذ که در اوج تحریم‌ها در قیاس با کالا‌های مشابه که از ارز دولتی استفاده می‌کردند، ثبات نسبی داشت و نیاز‌های نشر و مطبوعات را در حد اقل تامین کرد، دچار آشفتگی نشود.

این وزارتخانه البته با درک شرائط دشوار دولت، به صورت واقع بینانه و صرفا در حد نیاز واقعی نشر و مطبوعات برای سال جاری درخواست تخصیص ارز در حد ۵۰ درصد سال ۹۸ را ارائه داد که به رغم دستور ریاست جمهوری که اتفاقا در آن ایشان هم از بابت کمبود کاغذ اظهار نگرانی کرده و خواستار حل مساله شده‌اند، اقدام جدی صورت نگرفته است.

در این زمینه چه باید کرد؟

به نظر می‌رسد مجموعه وزیر و مدیران صمت و نیز اعضای ستاد اقتصادی دولت باید هر چه زودتر شرائط قانونی استفاده از ارز باقیمانده ۹۸ را فراهم کند تا بانک مرکزی اعتبار مربوطه را تامین و تخصیص دهد.

البته ما به رغم نگرانی از بابت کمبود کاغذ که جدی است سعی می‌کنیم تا علاوه بر پی گیری تامین ارز سال جاری برای کاغذ، با تشویق وارد کنندگان به استفاده از ارز نیمایی این بازار را مدیدریت کرده، نیاز نشر و مطبوعات را بر آورده کنیم.

ما بدون آنکه بخواهیم در این مسیر کمبود را به گردن این و آن بیندازیم سعی کردیم در یک روال قانونی و با درک شرایط اقتصادی و اجتماعی، درخواست خود را مبنی بر تامین ارز کاغذ پی گیری کنیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ادبیات داستانی قیمت کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ستاد اقتصادی دولت نشر و مطبوعات کمبود کاغذ تخصیص ارز ارز دولتی تامین ارز کاغذ ها پی گیری سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۱۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

التهابات «بازار ارز» حتماً قابل مدیریت است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی امروز (دوشنبه، ۳ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی، اظهار کرد: سیاست‌های ارزی در کشور بسیار مهم است و باید برای آن تصمیم‌گیری کرد.

وی تاکید کرد: اگر با سیاست‌هایی که الان بانک مرکزی در حوزه ارز اتخاذ کرده است پیش برویم، نگرانی ما برای افزایش التهابات ارزی به مراتب بیشتر خواهد شد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: کمیسیون اقتصادی مجلس سال گذشته پیش بینی‌هایی درباره مساله ارز داشت که این پیش بینی‌ها در حال تحقق است. انتظار داریم دولتمردان بر اساس تجارب علمی، اجرایی و سند تحول دولت مردمی، مسیر حرکت ارزی کشور را مدیریت کرده و کاری کنند که التهابات در این بازار کاهش یابد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه التهابات بازار ارز حتماً قابل مدیریت است، گفت: امیدواریم بانک مرکزی و وزارت اقتصاد بتوانند آثار تورمی ارز بر زندگی مردم را کاهش دهند. البته کمیسیون اقتصادی مجلس هم در نامه‌ای به رئیس‌جمهور راهکارهای لازم جهت بهبود بازار ارز را ارائه داده است که امیدواریم که این موارد مورد توجه قرار گیرد و عملیاتی شود.

کد خبر 6085021 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • سازمان بازرسی کل کشور به ماجرای «نوکیای ایرانی» ورود کند
  • عقب‌گرد قیمت کاغذ در بازار آزاد
  • بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند
  • تامین ارز کالای قاچاق در چهارراه استانبول/ بازار غیررسمی آرام می‌شود
  • التهابات «بازار ارز» حتماً قابل مدیریت است
  • فروپاشی اقتصادی با ارز ۹۰ هزار تومانی
  • پیگیری اخراج ۱۰۰ نفر از کارگران شرکت کاغذ پارس
  • رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی منصوب شد
  • ببینید | آمار جنجالی کارشناس برنامه تلویزیون درباره دولت؛ تامین کسری بودجه با برداشت از بازار سرمایه؟
  • صندوق ملی مسکن؛ حیاط خلوت دولت یا منبع مولد تسهیلات؟