Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@21:32:39 GMT

شفافیت عملکرد اوقاف زمینه‎‌ساز گسترش فرهنگ وقف است

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۴۲۳۱۰

شفافیت عملکرد اوقاف زمینه‎‌ساز گسترش فرهنگ وقف است

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه قم، آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی در جمع مدیرکل و معاونان این اداره کل، افزود: مردم باید مطمئن شوند مالی را که وقف می‌کنند در همان مورد وقف صرف شده و از آثار خیر دنیوی و اخروی آن بهره‌مند می‌شوند.

مدرس حوزه علمیه قم ادامه داد: بر این اساس هر چه بتوانید اعتماد مردم را بالا ببرید موفق‌تر خواهید بود البته با وجود تمام تلاش‌هایی که صورت گرفته هنوز هم به خاطر آن سنگینی بی‌اعتمادی دوران طاغوت نمی‌توان گفت آثار آن جبران شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: قبل از انقلاب موقوفات مردم آنطور که باید و شاید درست مصرف نمی‌شد و مردم دغدغه امانتداری اوقاف را داشتند چون مسائل و احکام وقف رعایت نمی‌شد یا اگر هم می‌شد خیلی محدود بود، ولی بعد از انقلاب اوقاف در مسیری صحیح قرار گرفت.

مدرس حوزه علمیه قم، راه ارتقای اعتماد مردم به وقف و اوقاف را عملکرد شفاف این سازمان دانست و تصریح کرد: سازمان اوقاف باید به مردم گزارش دهد که درآمدش چقدر بوده و چقدر و کجا خرج کرده است در واقع باید جامع و کامل شفاف‌سازی شود.

فاضل لنکرانی افزود: گزارش فعالیت‌های اوقاف استان قم در سال گذشته و خدماتی که برای مردم انجام داده، بسیار امیدوارکننده است.

وی ادامه داد: باید ایران اسلامی و مردم شیعه الگویی برای سایر کشورها شوند بر این اساس باید خیرین را شناسایی و برای وقف و انفاق، نیازهای روز جامعه را در اختیارشان قرار داد همچنین فعالیت‌های تبلیغی در حوزه وقف افزایش یابد تا افراد متمول جامعه در زمان حیات، اقدام به وقف اموالشان کنند.

فاضل لنکرانی تصریح کرد: ارائه گزارش به مردم هیچ اشکالی ندارد، مگر در موارد محدودی که مصلحت نباشد یا واقف شرط کرده باشد که آن را اعلام نکنید بنابراین معتقدیم شفاف سازی سبب می‌شود اعتماد مردم بیشتر شود.

وی با اشاره به ضرورت رعایت کامل جوانب شرعی در مورد وقف گفت: وقتی مردم بدانند که ضوابط وقف به دقّت رعایت می‌شود اعتمادشان بالا می‌رود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به احیای بقاع متبرکه در دوران بعد از انقلاب اسلامی گفت: قبل از انقلاب و حتی قبل از این دو دهه بسیاری از بقاع متبرکه به صورت مخروبه‌ای بود که استفاده درستی از آن نمی‌شد اما الان آباد شده و محلی برای عبادت و زیارت مردم شده که این خیلی مهم است.

وی تصریح کرد: لازم است در کنار خدمات معیشتی، خدمات دینی و مذهبی هم توسط سازمان اوقاف به طور گسترده مورد توجه قرار بگیرد، مثلا نشر کتاب های دینی یکی از این موارد است.

۱۹۰ میلیارد ریال از عواید موقوفات برای فعالیت‌های اجتماعی در قم هزینه شد

مدیرکل اوقاف استان قم نیز در این دیدار با اشاره به آزادی ۵۰ زندانی از محل موقوفات گفت: طی یک سال گذشته و از محل عواید موقوقات، بیش از ۱۹۰ میلیارد ریال برای انجام فعالیت‌های اجتماعی و کمک به نیازمندان در سطح استان قم هزینه شده است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری افزود: این مبلغ صرف خرید و توزیع بسته‌های معیشتی برای نیازمندان، تهیه و توزیع غذای گرم، آزادی زندانیان و فراهم کردن تجهیزات بیمارستانی برای مراکز درمانی، ویزیت و داروی رایگان برای نیازمندان با محوریت بقاع متبرکه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم تصریح کرد: این کمک‌ها از محل موقوفات خاص با نیات مشخص یا موقوفات عام بوده که با رعایت همه مصوبات و قوانین شرعی و همچنین در جهت کمک به اجرای پروتکل‌های بهداشتی بوده است.

وی اظهار کرد: در دوره جدید مدیریتی اوقاف سعی کرده‌ایم نظم و انضباط قابل قبولی به مجموعه بدهیم که شامل رعایت بیشتر قوانین سازمانی و شرعی است که هم اکنون با اقدام های انجام شده به نظم و انسجام قابل قبولی دست یافته‌ایم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه رتبه اوقاف قم از ۱۷ به ۲ ارتقا یافته است، ادامه داد: حضور این اداره کل در حوزه کمک‌رسانی به نیازمندان و مستمندان به ویژه طی یک سال اخیر که فشار اقتصادی از یک سو و شیوع کرونا از سوی دیگر، موجب بروز مشکلات فراوانی شده‌اند، چشمگیر است.

وی ادامه داد: سعی کرده‌ایم تا آنجا که در توان داریم، اجاره بهای منازل مسکونی خانواده‌های نیازمند یا املاک تجاری موقوفه را که در دوران شیوع کرونا رونق چندانی نداشته‌اند اخذ نکنیم.

اسکندری با بیان اینکه به خاطر محدودیت‌های کرونا، بیشتر روزهای سال گذشته بقاع متبرکه بسته بودند گفت: با این حال سعی کرده‌ایم با تکیه بر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و همچنین تولید و پخش برنامه‌های تلویزیونی از جوار حرم‌های مطهر امامزادگان، فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی را ادامه بدهیم. /

برچسب‌ها حوزه علميه سازمان اوقاف و امور خیریه قم موسسه مرکز فقهی ائمه اطهار (ع ) قم وقف

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوزه علميه سازمان اوقاف و امور خیریه قم حوزه علميه سازمان اوقاف و امور خیریه قم وقف اخبار کنکور اوقاف و امور خیریه بقاع متبرکه استان قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۲۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خزعلی: در زمینه حجاب، دنبال فرهنگ‌سازی هستیم

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوردر مورد اقدامات معاونت امور زنان برای حجاب و عفاف گفت: «در زمینه حجاب کار اجرایی انجام نمی‌دهیم؛ دنبال فرهنگ‌سازی هستیم.»

به گزارش تسنیم، انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور روز چهارشنبه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در حاشیه جلسه هیئت‌دولت در جمع خبرنگاران در مورد اقدامات معاونت امور زنان برای حجاب و عفاف گفت: ما عملاً نمی‌توانیم در مسئله اجرا وارد شویم، اما در تلاش برای فرهنگ‌سازی هستیم.

خزعلی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که سال گذشته در این زمینه، توسط معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری انجام شد، آموزش زیست عفیفانه به مربیان بود تا آن‌ها برای والدین برنامه‌های الگویی و کارگاهی برگزار کنند و در پنج استان این کار انجام شده و برای ۱۰ استان دیگر هم برنامه کارگاهی در مشهد برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • از شگفتی سفر به پاکستان و سریلانکا استقبال گروه‌های گوناگون از رئیس‌جمهور بود
  • گسترش همکاری‌های فرهنگی با فعال شدن خانه‌های فرهنگ ایران در پاکستان
  • ادارات استان در رعایت شئون اسلامی و قانونی پیشتاز باشند
  • در زمینه حجاب کار اجرایی نمی‌کنیم؛ دنبال فرهنگ سازی هستیم
  • خزعلی: در زمینه حجاب، دنبال فرهنگ‌سازی هستیم
  • توسلی : رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت در زمینه خودرو را پیگیری می‌کند + فیلم
  • زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی
  • تبادل ظرفیت‌های متقابل زمینه تأمین منافع و افزایش قدرت ایران و پاکستان است
  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری ایران و پاکستان در حوزه انرژی فراهم است
  • پیام رئیس جمهور به زبان اردو