Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-29@06:05:01 GMT

فواید و مضرات آجیل

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۴۲۵۳۸

فواید و مضرات آجیل

شهاب اولیایی، رژیم شناس و متخصص تغذیه  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: مغز دانه‌ها و آجیل حاوی میزان زیادی چربی هستند، مصرف بیش از حد آن‌ها می‌تواند موجب افزایش وزن و چاقی شود. ولی اگر مغز دانه‌ها را به مقدار معمول و متوسط مصرف کنید، می‌توانید از خواص آجیل بهره‌مند شوید، زیرا مواد مغذی بسیاری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: از جمله فواید آجیل می‌توان به چربی خوبی که آن وجود دارد اشاره کرد. در واقع چربی موجود در مغز آجیل از نوع اشباع نشده است که می‌تواند در بدن باعث کاهش چربی و کلسترول بد شود. در نتیجه می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را کم کند.

اولیایی گفت: پروتئین موجود در آجیل و انواع مغز‌ها از انواع گیاهی است و منبع خوبی برای تامین قسمتی از نیاز بدن محسوب می‌شود. آجیل سرشار از فیبر است. فیبر غذایی به تسهیل اجابت مزاج کمک می‌کند و به دلیل احساس سیری؛ مانع پرخوری در افراد می‌شود. البته این موضوع به شرطی است که افراد در مصرف خود آجیل پرخوری نکنند.

این متخصص تغذیه بیان کرد: آجیل حاوی انواع مواد معدنی از جمله روی و زینک که در بین خانواده‌ای ایرانی کاهش پیدا کرده است. این ماده غذایی حاوی مقادیر مناسبی از کلسیم، آهن، پتاسیم و آنتی اکسیدان است که از اکسید شدن و تخریب سلول‌ها جلوگیری می‌کند؛ بنابراین می‌توانند به عنوان عوامل ضد سرطانی مطرح باشند.

اولیایی ادامه داد: یکی از خواص مفید مغز‌ها و آجیل تقویت سیستم ایمنی بدن است؛ البته در کنار تمام این فواید مضراتی هم به دنبال دارد. یکی از مضرات آجیل در افرادی که اضافه وزن یا چاقی دارند، میزان انرژی و کالری بالای این تنقلات است. در واقع مصرف آجیل معادل یک وعده غذایی است؛ بنابراین اگر شخصی که دارای اضافه وزن است این مقدار آجیل را مصرف کند، انرژی بسیاری به بدن خود می‌رساند که می‌تواند تشدید کننده اضافه وزن باشد.

این مشاور تغذیه درباره مضرات دیگر آجیل مطرح کرد: از دیگر مضرات آجیل می‌توان به وجود برخی مواد آلرژن یا حساسیت زا در برخی از انواع آن اشاره کرد. برای مثال در بادام زمینی ماده آلرژنی وجود دارد که اگر فردی حساسیت داشته باشد؛ می‌تواند برای این شخص مشکل ساز شود. این موضوع به خصوص در بیماران مبتلا به آسم باید بیشتر دقت شود. از دیگر موادی که می‌توانند به عنوان مضرات آجیل مطرح باشند، وجود مقادیر نمک در آجیل‌های بوداده است. افرادی که به فشار خون مبتلا هستند، باید نسبت به مصرف این دسته تنقلات، مراقبت کنند. به همین دلیل توصیه بیشتر ما نسبت به مصرف آجیل خام و بدون نمک است.

اولیایی در پایان درباره نکات خرید آجیل تصریح کرد: از جمله نکات مهمی که زمان خرید آجیل وجود دارد این است که آجیل تازه باشد. سعی کنید از مکان‌های مطمئن خرید خود را انجام دهید. در صورتی که ظاهر آجیل خیلی رنگی بود باید توجه داشته باشید که حتما رنگ‌های مصنوعی اضافه شده و بهتر است از این نوع آجیل خریداری نکنید. همچنین مراقبت کنید که وجود حفره و کپک زدگی از نشانه‌های کهنگی آجیل است.

بیشتر بخوانید

عوارض عجیب زیاده روی در مصرف شیر چگونه نیاز بدن به ویتامین D را تامین کنیم؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تغذیه سالم آجیل و خشکبار مضرات آجیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۲۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گِرِه گِشو آیینی قدیمی بوشهری‌ها به مناسبت زادروز کریم اهل بیت (ع)

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، این آیین که در برخی نقاط آن را گِلِی گِشو می‌نامند، به معنی گشوده شدن گره وآسان شدن کار است.

این آیین هر چند در مرکز استان فراموش شده، اما در برخی شهرستان‌ها از جمله گناوه، دیلم و دیر، هنوز با شور و شوق خاصی برگزار می‌شود.

در این آیین، کودکان در حالی که کیسه‌هایی رنگارنگ در دست دارند، با خواندن اشعاری به در خانه همسایگان می‌روند و از صاحبخانه شیرینی و آجیل هدیه می‌گیرند.

کودکان این شعر را می‌خوانند «گره گشو سرت بشو با آرد بشو» و صاحبخانه نیز با اعتقاد به این‌که اگر دل کودکان را شاد کند گره از زندگی‌ا‌ش گشوده می‌شود، به آنها شیرینی، آجیل و دیگر تنقلاتی که بچه‌ها دوست دارند، می‌دهد.

بچه‌ها بعد از این‌که هدیه گرفتند، می‌خوانند «خونه گَچی پُرِهمه چی».

این آیین قدیمی در روستای محمد صالحی شهرستان گناوه پیش از ظهر چهاردهم ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، اما در دیگر مناطق استان بوشهر، همزمان با شب میلاد پیشوای دوم شیعیان به اجرا در می‌آید.

در برخی نقاط رسم بر این است کودکان به در خانه‌هایی می‌روند که از نیمه ماه رمضان پارسال تا نیمه رمضان امسال صاحب فرزند شده‌اند و از آنها هدیه می‌گیرند.

گره گشو سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

دیگر خبرها

  • فواید ورزش شنا که از آن ها بی خبر بودید
  • راهنمای خرید پسته از فروشگاه اینترنتی
  • با این ورزش‌های ساده عمر طولانی‌تری داشته باشید
  • فواید گرسنگی و روزه در ماه رمضان
  • اینگونه افطاری بخورید تا فواید روزه را حفظ کنید + فیلم
  • پیشنهاد طب سنتی؛ هر روز یک مدل آجیل بخورید
  • این غذاها را در بهار بخورید
  • گِرِه گِشو آیینی قدیمی بوشهری‌ها به مناسبت زادروز کریم اهل بیت (ع)
  • خاطره خنده دار اکبر عبدی از آجیل عید نوروز
  • باید‌ها و نباید‌های تغذیه در فصل بهار