Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرانجام تئاتر کشور پس از نزدیک به یکسال تعطیلی در آستانه برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بازگشایی شد، این بازگشایی در اوایل فروردین سال ۱۴۰۰ با دیگر به تعطیلی کشانده شد، اما سریعا با تغییر گروه شغلی تماشاخانه‌ها آغاز به کار کردند.

خبرگزاری میزان - سرانجام تئاتر کشور پس از نزدیک به یکسال تعطیلی در آستانه برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بازگشایی شد، این بازگشایی در اوایل فروردین سال ۱۴۰۰ با دیگر به تعطیلی کشانده شد، اما سریعا با تغییر گروه شغلی تماشاخانه‌ها آغاز به کار کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین مناسبت خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به مهمترین اخبار تئاتر در هفته جاری پرداخته است:

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر طی هفته جاری اینجا کلیک کنید

برگزاری فستیوال آموزشی تئاتر کودک و نوجوان

مریم کاظمی از برنامه‌ریزی برای برگزاری یک فستیوال آموزشی تئاتر کودکان و نوجوانان در تابستان سال جاری خبر داد.

مریم کاظمی مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر که سال‌های متمادی در زمینه آموزش و تئاتر گروه سنی کودک و نوجوان نیز فعالیت‌هایی تأثیرگذار داشته، درباره فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود برای سال ۱۴۰۰ گفت: از زمستان ۹۹ و اعلام بازگشایی آموزشگاه‌ها، کلاس‌های تئاتر ویژه رده سنی کودک و نوجوان را به صورت حضوری و با تعداد محدود حاضران در هر جلسه، برگزار کردیم و توانستیم تا اندازه‌ای کار نیمه تمام سال ۹۸ را جلو ببریم. در حال حاضر روی هشت نمایشنامه به طور همزمان در کلاس‌های رده بندی شده کار می‌کنیم.

وی ادامه داد: نمایشنامه‌ها را بر اساس داستان‌های محبوب کودکان و نوجوانان از ادبیات ایران و جهان نوشته و تنظیم کرده‌ام.

کاظمی با اشاره به اینکه در حال حاضر روی این نمایشنامه‌ها کار می‌کنیم، یادآور شد: در نظر داریم برنامه تابستان ۹۹ را در تابستان ۱۴۰۰ عملی کرده و نمایش‌ها را در قالب یک فستیوال متمرکز اجرا کنیم؛ فستیوال آموزشی تئاتر کودکان و نوجوانان.

این کارگردان تئاتر توضیح داد: بازیگران این نمایش‌ها خود هنرجویان هستند و در همه نمایش‌ها بازیگران بزرگسال به آنها کمک خواهند کرد. در مورد صحنه و لباس و موسیقی و گریم نمایش‌ها هم جلساتی داشته‌ایم.

وی درباره زمان و مکان مدنظر برای برگزاری فستیوال اظهار کرد: اگر همه چیز خوب پیش برود از نیمه دوم تیر تا قبل از ایام سوگواری ماه محرم فستیوال را برگزار خواهیم کرد. در مورد محل اجرا هم با چند مجموعه تئاتری دولتی و خصوصی صحبت کرده‌ایم ولی هنوز هیچکدام قطعی نیست.

کاظمی تأکید کرد: فعلاً با توجه به شرایط قرمز شهر تهران، موقتاً تمرین‌ها را کنار گذاشته‌ایم و امیدوارم در یک مکان روباز یا اطراف باز، بتوانم تمرین‌ها را از نیمه اردیبهشت از سر بگیرم و به زمان‌بندی کاری‌مان برسیم.

این هنرمند با سابقه تئاتر درباره دیگر برنامه‌های خود برای تولید و اجرای اثری نمایشی، یادآور شد: پیش از این قصد داشتم نمایش «علاء الدین» را نوروز ۱۴۰۰ در تالار هنر اجرا کنم که به دلیل ثابت نشدن وضعیت ایمنی اجتماعی ناشی از پاندمی کرونا این امر میسر نشد ولی فعلاً برای اجرای این نمایش در مهر و آبان ۱۴۰۰ تصمیمم قطعی گرفته‌ام و امیدوارم شرایط هم پشتیبان ما باشد.

شمارش معکوس برای تکمیل پروژه تالار مرکزی ساری

با تخصیص اعتبار و پبگیری های صورت پذیرفته تکمیل و تجهیز تالار مرکزی ساری یک گام به گشایش نزدیکتر شد.

عباس زارع مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، صبح امروز ضمن بازدید از روند کار تکمیل پروژه تالار مرکزی ساری ، از پیشرفت کار اعلام رضایت کرده و گفت: خوشبختانه کارهای والکریت زیرسازی سالن‌های اصلی توسط پیمانکار دکوراتیو به خوبی درحال انجام بوده و همچنین، تکمیل راه پله‌ها، نصب نرده استیل‌ها، نصب کامپوزیت، لکه‌گیری ، نقاشی ساختمان و گچ کاری‌ها پیشرفت چشمگیری داشته است.

وی ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌ها و رایزنی‌های سرکار خانم دکترلادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز همت و پی‌گیری‌های مستمر آقای حسین زادگان استاندار  مازندران و دکتر غلامی راد رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ، تصریح کرد: به یاری خدا، این پروژه در صورت تداوم روند فعلی، در  آینده‌ای نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

کتاب «هنرهای نمایشی؛ روان شناسی و جامعه شناسی تئاتر» منتشر شد

کتاب «هنرهای نمایشی؛ روان شناسی و جامعه شناسی تئاتر» به قلم دکتر حسن پورگل محمدی بهار ۱۴۰۰ وارد بازار کتاب شد.

حسن پورگل محمدی نویسنده کتاب «هنرهای نمایشی؛ روان شناسی و جامعه شناسی تئاتر» در این باره گفت: این کتاب پس از یک سال نگارش، پژوهش و گردآوری اردیبهشت ۱۴۰۰ برای علاقه‌مندان این حوزه وارد بازار کتاب می‌شود. بسیاری از تحقیقات و پژوهش‌های این کتاب در فرآیند یک پروژه اجرایی و آزمایشگاهی که از آذر ۱۳۹۶ تا خرداد ۱۳۹۹ رخ داد و به جشنواره بین المللی تئاتر مجازی «تک» رسید، صورت گرفته است.

وی افزود: این کتاب در ۹ فصل مختلف به تئاتر صحنه در ایران و اروپا، فلسفه و تئاتر، تئاتر کودک و نوجوان، تئاتر آئینی و سنتی،طراحی تئاتر، شناخت نمایش و تئاتر از حوزه فهم و درک جامعه به هنر نمایش با زبان روان شناسی و جامعه شناسی با مقدمه و نوشتاری از دکتر رحمت امینی، دکتر شهرام خرازی‌ها،دکتر جلال افشار و علیرضا غفاری که همگی عضو کانون ملی منتقدان تئاتر و از مدیران و مدرسان دانشگاه در حوزه فرهنگ و هنر کشور هستند، توسط انتشارات طراحان تین منتشر شده است.

این نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر در پایان عنوان کرد: این اثر هنری برای آموزشگاه ها و دانشگاه های رشته هنر نمایش و دانشجویان می تواند مفید واقع شود و امید که تک‌تک این ۹ فصل هر چه زودتر توسط خود دانشجویان به بحث و تبادل نظر گذاشته شود و باب مباحث جدیدی را باز کند تا جامعه ای پراز آرامش و صلح داشته باشیم که جوانان نویسنده و فعال فرهنگ و هنر باعث آگاهی و بالندگی و رشد در جامعه خواهند شد و آن وقت شهر پویا و با نشاط است.

پخش تئاترهای متنوع از شبکه های رادیویی

این روزها، سه سریال متنوع از شبکه های رادیویی پخش می شود که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. شیرینی پزون، زنهار از قرین بد و در امتداد انتها عناوین سریال‌های رادیویی هستند که علاوه بر رادیو نمایش از شبکه‌های رادیویی سلامت، ایران و تهران نیز پخش می‌شوند.

نمایش رادیویی شیرینی پزون به کارگردانی میرطاهر مظلومی و نویسندگی بهناز امینی موسی آبادی، موضوعی خانوادگی – اجتماعی دارد و هر روز ساعت ۶:۱۵ دقیقه از رادیو نمایش پخش می‌شود، این نمایش همچنین ساعت ۲۱:۴۵ دقیقه به روی آنتن رادیو سلامت می‌رود.

سریال رادیویی زنهار از قرین بد نیز هر روز ساعت ۲۲:۴۵ از رادیو نمایش پخش می‌شود و ساعت ۲۲:۳۰ به روی آنتن رادیو ایران می‌رود. این نمایش روایتگر ماجرای ازدواج پردردسر سعدی شیرازی است که به نویسندگی اکبر خورد چشم و کارگردانی امیر زنده دلان دراداره کل هنر‌های نمایشی رادیو تولید شده است.

نمایش رادیویی در امتداد انتها به کارگردانی جواد پیشگر و نویسندگی روح الله نوری اتفاقاتی را که در جریان انتخاباتی در یک کارخانه رخ می‌دهد، روایت می‌کند، این نمایش هر شب ساعت ۱:۰۰ بامداد از رادیو نمایش پخش می‌شود و ساعت ۱:۴۰ دقیقه به روی آنتن رادیو تهران می‌رود. در این آثار رادیویی نویسندگان، کارگردانان، تهیه کنندگان، بازیگران، صدابرداران و افکتور‌های حرفه‌ای اداره کل هنر‌های نمایشی رادیو همکاری داشته اند.

برگزاری جشنواره منطقه‌ای تئاتر طنز دیواندره در تابستان

پنجمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر طنز دیواندره در دو بخش مجازی (با گستره کشوری) و صحنه ای و زنده (گستره منطقه‌ای) در تابستان امسال برگزار خواهد شد

در نشستی که بیست و یکم فروردین ۱۴۰۰ در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان برگزار شد، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان حمایت همه جانبه خود از بر گزاری پنجمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر طنز دیواندره را اعلام کرد و افزود ما آمادگی برگزاری این جشنواره را داریم، این جشنواره نیاز جامعه امروز ماست و در دنیای پسا کرونایی و کرونایی مردم به شدت نیازمند تفریح، شور و نشاط هستند و جشنواره منطقه‌ای طنز دیواندره می‌تواند این نیاز مردم را برآورده کرده از فشار‌ها و استرس‌های ناشی از این دوران بکاهد.

وی افزود: تعامل مردم و مسئولین بخش خصوصی و دولتی در این امر خطیر موجب دلگرمی و مباهات است و هر چه تمام‌تر پای کار باشند انگیزه و علاقه ماهم برای برگزاری این جشنواره بیشتر و عمیق تر خواهد شد و تمام تلاش خود را بکار خواهیم بست که با همکاری هنرمندان استان و شهرستان جشنواره‌ای در خور و شان استان کردستان و منطقه غرب و مردم شهرستان دیواندره برگزار گردد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: این جشنواره در دو بخش مجازی (با گستره کشوری) و صحنه ای و زنده (گستره منطقه‌ای) در تابستان امسال برگزار گردد، لذا از تمامی هنرمندان، مسولین و خیرین محترم دعوت به عمل می آید دبیرخانه جشنواره را مورد حمایت خود قرار داده و با بازتاب ان در فضای مجازی موجبات پیشبرد این اتفاق فاخر هنری را فراهم نمایند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار تئاتر تئاتر ایران

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار تئاتر تئاتر ایران روان شناسی و جامعه شناسی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شبکه های رادیویی جشنواره منطقه ای کودک و نوجوان طنز دیواندره رادیو نمایش پخش می شود نمایش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۲۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیمان طالبی مجری افتتاحیه جشنواره رادیو شد

رئیس کمیته برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه سومین جشنواره پژواک اعلام کرد که پیمان طالبی اجرای مراسم افتتاحیه این جشنواره را برعهده دارد که چهارم اردیبهشت‌ برگزار می‌شود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جشنواره مستند رادیویی «پژواک» برای سومین بار برگزار می‌شود و این بار رادیویی‌ها شاهد یک افتتاحیه جذاب با هدایتِ تهیه‌کننده و کارگردان برنامه طنز «صبح جمعه با شما» خواهند بود.

ساجد قدوسیان که به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان «صبح جمعه با شما» شناخته می‌‌شود رئیس کمیته برگزاری افتتاحیه و اختتامیه جشنواره پژواک و کارگردان برنامه است. او درباره جزئیات افتتاحیه گفت: مراسم افتتاحیه سومین جشنواره پژواک روز چهارم اردیبهشت همزمان با سالگرد رادیو در استودیو شماره یک ساختمان شهدای رادیو ساعت 15 برگزار می‌شود. اجرای مراسم هم برعهده پیمان طالبی است.

خبر معاون صدا از راه‌اندازی رادیو بانوان تا سهم کودکان

وی با بیان اینکه مراسم افتتاحیه بخش‌های متنوعی دارد، تصریح کرد: در این مراسم قرار است از محمد قربانی، پیشکسوت رادیو تقدیر کنیم. همچنین خاطره بازی با حضور هنرمندان از دیگر بخش‌های این مراسم است.

قدوسیان همچنین تأکید کرده که قرار است نمایش‌های طنز با محوریت مباحثی که رادیویی‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اجرا شود. محمد قربانی از پیشکسوتان رادیو است که به تاریخ شفاهی رادیو شهره است. او از دهه 40 راهی رادیو شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درخشش رادیو فرهنگ در جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک
  • معرفی برگزیدگان سومین جشنواره پژواک/ وعده معاون صدا برای برگزاری دور چهارم به صورت بین‌المللی
  • افتتاحیه سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک
  • پیش بینی استقبال ۱۰ برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی
  • ۸۴ بهار با رادیو
  • صفا آقاجانی بازیگر پیشکسوت جراحی شد
  • بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون جراحی شد
  • پیمان طالبی مجری افتتاحیه جشنواره رادیو شد
  • ‌برگزاری کارگاه آموزشی بازتاب داستان‌های کهن در ادبیات کودک و نوجوان معاصر در شیراز
  • آخرین جزییات از مراسم افتتاحیه سومین جشنواره پژواک رادیو