Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-23@18:13:58 GMT

۱۲ سکه ولایت عهدی امام رضا (ع) در گنجینه رضوی وجود دارد

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۴۲۶۰۱

۱۲ سکه ولایت عهدی امام رضا (ع) در گنجینه رضوی وجود دارد

یزدی نژاد با بیان اینکه موزه سکه آستان قدس رضوی یکی از غنی‌ترین موزه‌های سکه ایران است، گفت:۱۲ سکه ولایت عهدی امام رضا (ع) در گنجینه سکه رضوی وجود دارد.

«محمدحسین یزدی‌ نژاد» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد با بیان اینکه موزه سکه آستان قدس رضوی یکی از غنی‌ترین موزه‌های سکه ایران است، اظهار کرد: در گنجینه سکه موزه آستان قدس رضوی ۲ هزار و ۳۵۸ سکه تاریخی به نمایش گذاشته شده است که بسیاری از آنها در نوع خود منحصربه‌فرد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس هم‌زمان با سالروز ولایت‌عهدی امام رضا (ع) در ششم رمضان ۲۰۱ قمری، به نگهداری ۱۲ سکه ولایت‌عهدی امام رضا (ع) در این گنجینه اشاره کرد و افزود: این سکه‌ها در شهر‌های محمدیه، مرو، فارس، سمرقند و نیشابور ضرب شده که اغلب از سوی ارادتمندان به امام رئوف (ع) به این مرکز اهدا شده است.

 

وی در تشریح ویژگی این سکه‌ها یادآور شد: سکه‌های ولایت‌عهدی امام‌رضا(ع) در فاصله سال‌ها ۲۰۲ تا ۲۰۴ هجری قمری ضرب شده و در حال حاضر ۳ مورد از آن در معرض نمایش قرار گرفته است. ????وی ادامه داد: جنس این سکه‌ها از طلا و نقره و بهای اسمی آن‌ها درهم است و اغلب در وزن‌های ۹۲/۲ گرم، ۱/۳۱ گرم،۲/۶۷ گرم، ۲/۹۵ گرم و ۳/۲۱ گرم ضرب شده است.

 

یزدی‌نژاد به عبارات حک شده بر روی این سکه‌ها اشاره و تصریح کرد: در دایره وسط این سکه‌ها عبارت «لااله الاالله وحده لا شریک له المشرق»، و در وسط پشت سکه، عبارت «لله محمد رسول‌الله المأمون خلیفه الله مما امر به الأمیرالرضا، ولی عهد المسلمین علی بن موسی بن علی بن ابیطالب ذوالریاستین» حک شده است.

 

مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس افزود: در حاشیه بیرونی روی سکه‌ها، عبارت «لله الأمر من قبل و من بعد و یومئذ یفرح المومنون بنصرالله» و حاشیه بیرونی پشت سکه، عبارت «محمد رسول الله ارسله بالهدی و دین الحق ولیظهره علی الدین و لو کره المشرکون» درج شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: این سکه‌ها اغلب از سوی ارادتمندان به حضرت رضا (ع) از جمله محمدتقی صفار از مشهد، حاج محمدتقی و صدیقه رضایی از تهران و همچنین گُلی خاتم؛ مادر سردار شهید محمدرضا فردچیان از اندیمشک به موزه آستان قدس رضوی اهدا شده است که به دلیل وجود نام مبارک امام رضا (ع) بر روی سکه و قدمت تاریخی آن، از سوی علاقه‌مندان و مجموعه‌داران سکه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

پایان پیام/483

منبع: شبستان

کلیدواژه: سکه موزه آستان قدس رضوی امام رضا ع ولایت عهدی امام رضا آستان قدس رضوی موزه آستان قدس سکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۲۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت آستان قدس رضوی در مالزی

یک قرآن نفیس ویژه فلسطین که در حمایت از مردم غزه به چاپ رسیده است به هیئت اعزامی آستان قدس رضوی به کشور مالزی اهدا شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، امیر مهدی حکیمی، مدیر عامل موسسه آفرینش های هنری، مسعود فرزانه، مدیر عامل موسسه چاپ و انتشارات و جعفر مروارید، معاون طرح و برنامه سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به دعوت بنیاد کتابت و نشر قرآن «رستو» به کشور مالزی سفر کردند.

هیئت اعزامی آستان قدس رضوی در پی سفر بنیاد رستو به ایران و دیدار با برخی از مدیران آستان قدس رضوی که سال گذشته صورت گرفت، در راستای پیگیری تفاهمات صورت گرفته در زمینه تبادل تجربیات مشترک، چاپ قرآن، آموزش‌های هنر اسلامی و مرمت نسخ خطی و همچنین چاپ کتب مشترک در خصوص فلسطین به کشور مالزی سفر کردند.

این هیئت اعزامی، ضمن حضور در بنیاد کتابت و نشر قرآن «رستو» از نزدیک با فعالیت‌های مختلف و دستاوردهای قرآنی این مجموعه آشنا شدند. 

در این بازدید هیئت اعزامی آستان قدس رضوی با پروفسورعبداللطیف، و رئیس بنیاد رستو دیدار و گفت وگو کردند و قرآن ویژه مردم فلسطین که به منظور حمایت از مردم مظلوم و ستمدیده غزه به چاپ رسیده است به این هیئت اهدا شد. 

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت آستان قدس رضوی در مالزی
  • جشن‌های دهه کرامت از ۲۰ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • پذیرایی موزه‌های آستان قدس رضوی از بیش از ۴۳ هزار زائر داخلی و خارجی
  • ۴۳ هزار نفر در نوروز ۱۴۰۳ از موزه های آستان قدس رضوی بازدید کردند
  • 43 هزار نفر در نوروز 1403 از موزه های آستان قدس رضوی بازدید کردند
  • سکه های تاریخی از اوایل قرن ۴ تا قرن ۸ هجری به موزه رضوی اهدا شد
  • سکه های تاریخی از اوایل قرن 4 تا قرن 8 هجری به موزه رضوی اهدا شد
  • همکاری های بهزیستی و آستان قدس رضوی در استان بوشهر تقویت شود