Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-23@14:08:25 GMT

واردات محصولات کشاورزی ۲۵درصد بودجه را می‌بلعد

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۴۲۸۲۷

عضو هیأت مدیره انجمن تغذیه ایران در یادداشتی با محاسبه اینکه تقریباً معادل کل فروش نفت ایران در سال جاری صرف واردات محصولات کشاورزی به کشور خواهد شد، تاکید کرد که اختصاص این رقم کلان برای تأمین امنیت غذایی و کنترل تورم اقلام خوراکی نتوانسته است مؤثر واقع شود.

در یادداشت دکتر علی میلانی آمده است: سالانه بیش از ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز، برابر با یک چهارم رقم کل بودجه، صرف واردات محصولات کشاورزی به کشور می‌شود که با در نظر گرفتن رقم ۴۰ دلار به ازای هر بشکه نفت، بر اساس پیش‌بینی بودجه ۱۴۰۰، در سال معادل ۲۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت محصول کشاورزی به کشور وارد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارتی چنانچه بر اساس پیش‌بینی‌های بودجه ۱۴۰۰، روزانه امکان صادرات ۶۵۰ هزار بشکه نفت برای کشور وجود داشته باشد، تقریباً معادل کل فروش نفت در سال جاری صرف واردات محصولات کشاورزی به کشور خواهد شد.  این در حالی است که اختصاص این رقم کلان برای تأمین امنیت غذایی و کنترل تورم اقلام خوراکی نتوانسته است مؤثر واقع شود و در حال حاضر تورم این بخش به بالاترین رقم خود در ۲۰ سال گذشته رسیده است.

 وابستگی شدید به واردات محصولات کشاورزی ضمن آنکه آسیب‌پذیری در برابر تحریم‌ها و کاهش درآمدهای نفتی را افزایش می‌دهد و ناامنی غذایی در کشور را عمیق‌تر می‌کند، تهدید جدی برای امنیت ملی است؛ چرا که این حجم از وابستگی می‌تواند به عنوان اهرم فشار تحریمی بر کشور باشد. به رغم این اهمیت، به نظر می‌رسد هنوز توجه درخور و متناسب با درجه اهمیت بخش غذا و کشاورزی و توسعه آن، برای کاهش وابستگی به واردات، معطوف نشده است.

تخصیص این رقم بودجه به واردات محصولات کشاورزی در حالی انجام می‌شود که بخش کشاورزی با دارا بودن ظرفیت‌های قابل ملاحظه در تأمین امنیت غذایی و تحقق خودکفایی، به دلیل کمبود سرمایه‌گذرای، توسعه نیافتن زیرساخت‌ها، بهره‌وری پایین، سیاست‌گذاری‌های ناکارآمد غذا و کشاورزی و اقتصادی و دیگر معظلات ساختاری، از توسعه پایدار باز مانده است.

دامنه اثرات سیاست‌های ناکارآمد بخش غذا و کشاورزی بسیار گسترده بوده و پرداختن به آن به مراتب فراتر از حیطه وظایف وزارت جهاد کشاورزی است. به نظر می‌رسد نگرش به این مشکل از منظر امنیت ملی و پدافند غیرعامل می‌تواند در شرایط جنگ اقتصادی کنونی به طور شایسته‌تری سیاست‌های بخش غذا و کشاورزی را در دستور کار نهادهای ذی‌ربط قرار دهد.

برچسب ها: بودجه ، محصولات کشاورزی ، کشاورزی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000O3i

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: بودجه محصولات کشاورزی کشاورزی واردات محصولات کشاورزی کشاورزی به کشور غذا و کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۲۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزی در توسعه اقتصاد همدان سهم ۳۰ درصدی دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه کشاورزی در توسعه اقتصاد همدان سهم ۳۰ درصدی دارد، گفت: کشاورزی مسیری برای مردمی‌سازی پروژه‌های اقتصادی همدان است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، سیدمجتبی حسینی ظهر امروز در مراسم عملیاتی‌سازی جهش تولیدات کشاورزی با ایده مولد‌سازی روستاها‌ اظهار‌ داشت: تأمین امنیت غذایی، اشتغال‌زایی تولید مواد خام صنایع تکمیلی و تبدیلی، ثروت آفرینی از ویژگی‌های بخش کشاورزی استان است که اثر‌گذاری 30 درصدی بر توسعه اقتصادی همدان دارد.

وی اصلاح الگوی کشت را در استان همدان ضروری دانست و با تأکید بر تکمیل زنجیره تولید و توسعه صنعت فرآوری محصولات بیان کرد: امسال ادبیات اقتصادی ما در استان همدان با کارشناسی شدن فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی اصولی برای تحقق شعار سال تقویت خواهد شد.

مقام ارشد اقتصادی استان همدان با بیان اینکه استفاده از یافته‌های نوین تحقیقاتی در کمیت و کیفیت محصولات تولیدی کشاورزی استان نقش به سزایی دارد، گفت: استفاده از توان شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان برای توسعه اقتصادی در بخش کشاورزی اهمیت بسیار دارد و برون سپاری بخشی از فعالیت‌های این حوزه از جمله راه‌های چابک سازی در دولت محسوب می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه نام‌گذاری اقتصادی سال از سوی مقام معظم رهبری نشان از اهمیت این مهم دارد افزود: مردمی سازی اقتصاد از راه‌های برون رفت اقتصاد دولتی و در هم تنیده موجود است به نحوی که تصدی‌گری مردم در امور اقتصادی می‌تواند راهگشا باشد.

وی افزود: ارتباط واحد تحقیقات با سازمان جهاد کشاورزی در راستای اجرای سیاست‌های اتخاذ شده اقتصادی استان نقش پررنگی در تولید با کیفیت محصولات کشاورزی استان دارد.

معاون اقتصادی استاندار همدان همچنین عنوان کرد: توجه به زیربخش‌های مختلف از جمله گلخانه‌ها، صنایع تبدیلی و توسعه واحدهای دام و طیور همچنین پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون از راه‌های تحقق سهمیه 17670 نفری اشتغال سال جاری در استان است.

حسینی مردمی شدن اقتصاد را دارای ملاحظاتی از جمله قدرت تدبیر در جهان‌سکولاری دانست و گفت: در تلاشیم با استفاده از توان بخش خصوصی و حمایت‌های دولت اتفاقات خوبی را در استان شاهد باشیم بر همین اساس برای رسیدن به این هدف ضرورت دارد فرصت خطا را از میان برداشته و با نقطه‌زنی دقیق عمل کنیم.

 وی در پایان تاکید کرد: استان همدان در کشاورزی متفاوت با سایر مناطق ایران است و شرایط آب و هوایی، توانایی، دانش، علاقمندی و تلاش کشاورزان در همدان می‌تواند موجب ارتقاء کشاورزی مبتنی بر شرایط آبی موجود و تغییر الگوی کشتی استان شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • متن کامل گزارش نهایی تفحص درباره عملکرد سازمان حفظ نباتات
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • شناسنامه‌دار شدن۳۰ درصد باغات جویبار
  • متن کامل گزارش نهایی تحقیق و تفحص درباره عملکرد سازمان حفظ نباتات
  • بانک مرکزی در تامین ارز واردات دارو تاخیر داشته است
  • قالیباف: پیش از تصویب جداول تخصیص‌های بودجه‌ای علی‌الحساب است
  • کشاورزی در توسعه اقتصاد همدان سهم ۳۰ درصدی دارد
  • تولید سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در مرکزی
  • لزوم شناسنامه‌دار کردن محصولات باغی برای توسعه صادرات
  • کشور‌های همسایه مقصد ۸۰ درصد صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران