Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-18@07:43:38 GMT

کاروانسرای شاه‌عباسی قطور خوی ثبت جهانی می‌شود

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۴۳۳۹۵

به‌گزارش جام جم آنلاین آذربایجان غربی، جلیل جباری از ارسال پرونده کاروانسرای تاریخی شاه عباس قطور خوی جهت ثبت جهانی خبر داد و گفت: برای ثبت جهانی مجموعه کاروانسراهای تاریخی ایران در فهرست جهانی یونسکو، کاروانسراهای تاریخی 24 استان کشور مورد شناسایی قرار گرفته است.
وی افزود: در همین راستا کاروانسرای تاریخی شاه‌عباسی قطور خوی نیز از آذربایجان غربی مورد تائید وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی عنوان کرد: همچنین این اداره‌کل با پیگیری‌های انجام گرفته، تلاش دارد تا در صورت موافقت وزارت‌خانه متبوع کارونسرای تاریخی خان خوی و کاروانسرای شرکت نفت ارومیه را هم در این مجموعه جهانی به ثبت برساند.
وی در ادامه تصریح کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در چند سال گذشته با تلاش‌هایی که انجام داد موفق به تعیین حریم 40 بنا و 15 محوطه تاریخی در سطح استان شد.
جباری گفت: یکی دیگر از اقدامات مهمی که در سطح استان برای حفاظت از بناهای تاریخی انجام گرفته، تلاش برای ثبت ملی آنها است که در سال گذشته 9 اثر میراث ناملموس و 6 اثر طبیعی استان در فهرست ملی به ثبت رسیدند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از چالش‌های این اداره‌کل مربوط به صدور مجوز و تعمیر بناهایی هست که در محدوده بناها و محوطه‌های تاریخی روستاهای استان قرار دارند که برای حل این مشکل باید تدابیر خاص اندشیده شود.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: آذربایجان غربی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری ثبت میراث جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۳۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص شعب ویژه برای رسیدگی تخصصی به پرونده‌های حوزه میراث فرهنگی در گلستان

حیدر آسیابی گفت: شعب ویژه برای رسیدگی تخصصی به جرائم حوزه میراث فرهنگی در دادسرا‌ها و محاکم استان اختصاص پیدا می‌کند.

محمود اسپانلو، دادستان مرکز استان هم در این بازدید گفت: حفظ و حراست از میراث فرهنگی استان از وظایف اصلی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و در دادگستری استان هم آمادگی هرگونه همکاری در این راستا را داریم.

محمود اسپانلو از مسئولان این اداره خواست: مسئولیت‌ها و تکالیف دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان در حوزه بافت‌ها و بنا‌های تاریخی را به دادستانی اعلام کنند تا از باب حقوق عامه پیگیری کنیم.

محمدجواد ساوری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان هم در این بازدید گفت: شهر تاریخی استرآباد به دلیل وسعت کار مرمت و احیا، اعتبارات موردنیاز، همچنین تأثیر احیا آن بر توسعه و رونق گردشگری استان از مگا پروژه‌های مهم استان است.

خانه تاریخی شعرباف، مدرسه تاریخی تقوی، خانه تاریخی شیرنگی، سرای باقری‌ها (هتل بوتیک هفت پیکر)، خانه تاریخی شفیعی‌ها و خانه تاریخی رضاقلی‌نژاد (هتل بوتیک سرای خان)، امامزاده نور (ع)، خانه تاریخی میرشهیدی و باغ مزار استاد محمدرضا لطفی از جمله بنا‌هایی بود که مسئولان قضایی استان از آن دیدن کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • اختصاص شعب ویژه برای رسیدگی تخصصی به پرونده‌های حوزه میراث فرهنگی در گلستان
  • بازدید از بناهای تاریخی کردستان روز پنجشنبه رایگان است
  • ثبت ۲ هزار و ۱۰۰ اثر ملی و ۸ اثر جهانی در خراسان رضوی
  • فردا بازدید از تمامی اماکن تاریخی استان فارس رایگان است
  • ۱۸میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد
  • حسینیه تکیه تاریخی مسجد یری پایین شهر زنجان مرمت می‌شود
  • کشف بیش از ۳۰ شی عتیقه از قاچاقچیان در رودبار
  • موزه‌های قلعه چالشتر پررونق‌ترین موزه در چهارمحال و بختیاری
  • ثبت ملی ۲۵ اثر تاریخی استان اردبیل
  • ثبت ۴ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی