Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-20@04:02:05 GMT

نهادینه سازی خویشتن داری با فیض رمضان

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۴۳۴۲۶

نهادینه سازی خویشتن داری با فیض رمضان

خویشتن داری، مهارتی برای مدیریت فردی که فیوضات عظیم ماه مبارک رمضان برای نهادینه سازی آن در درون انسان کارگشا و موثر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، خویشتن داری، ویژگی و مهارتی درونی و با ماهیت اکتسابی است یعنی وراثتی نبوده و باید از افراد در کسب این مهارت و توانایی اقدام کرده و البته جامعه نیز در آموزش آن نقش دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیریت رفتار و خواسته های خود و انطباق آن بر اساس شرایط زمانه از مهمترین توانایی هایی است که افراد خویشتن دار در درون خود دارد و به خاطر مسائل شخصی هیچ گاه تخریب شخصیت، توهین و یا اقدامات غلط و خشن از خود سر نمی دهند.

تقویت این ویژگی در جامعه امروز بیش از گذشته لازم است چرا که فراموشی سنت های نیکویی مثل خویشتن داری و گذشت و همچنین چالش های اجتماعی مثل کاهش روابط اجتماعی، ترویج ناهنجاری ها در جامعه از بسترشبکه های مجازی و رسانه ای غلط، صدمه های جدی بر پیکر روابط عمومی و جمعی نهاده است.

 

کسانی که خود را تسلیم خواسته ها و امیال درونی خود نمی کنند و حق و حقوق دیگران را حفظ و یا از خواسته های خود می گذرند، آن ها دارای کیفیت زندگی بالاتری برخوردار بوده و آرامش ارمغان زندگی آن ها خواهد بود.

 

محرمات ماه مبارک رمضان و فیوضات این ماه مثل تمرین بردباری و انس با خوبی ها، در تقویت و آموزش این مولفه اساسی و مهارتی نقش کارآمدی داشته و که فیوضات عظیم ماه مبارک رمضان برای نهادینه سازی آن در درون انسان کارگشا و موثر خواهد بود.

 

نفس و خواسته های انسانی گاهی به قدری بوده که منجر به مرگ دیگران و حتی شکستن شخصیت اجتماعی طرف مقابل شده به همین خاطر برای تبیین و تشریح این مهارت مهم باید فعالیت های آموزشی روی آن انجام شود.

بیان هر موضوعی و اعلام واکنش نسبت به هر مسئله ای چالش ساز بوده و نباید به راحتی هر کسی امیال خود در جامعه بیان و یا اجرایی کند که چنین وضعی عدالت اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده و امنیت عمومی را به خطر می اندازد و اما اگر این خویشتن داری در درون انسان ها با بهره گیری از منویات و توصیه های دینی و فردی اجرایی شود آنگاه بیش از اینکه به نظارت بیرونی نیاز داشته باشیم، نظارت درونی کارآمد و اثربخش بوده است.

 

*خویشتن داری بر اساس مبانی دینی و اعتقادی

 

آیات و روایات زیادی برای خویشتن داری و مدیریت رفتارها بیان شده و از جنبه های مختلف نیز مطرح شده مثل خویشتن داری در رفتار با اعضای خانواده، خویشتن داری جنسی، خویشتن داری روابط اجتماعی و مواردی از این قیبل که در فرمایشات معصومین و آیات قرآن به آن پرداخته شده است.

 

خویشتن داری در ترک معصیت، صبر بر مشکلات و کنترل خواسته های خود و انتظار دادن به آن ها و یا ترک کردن این امیال دیده می شود که اگر مردم نسبت به این موضوعات توجه و دقت داشته باشند شاهد روند روبه رشد آسیب های اجتماعی مثل طلاق و نابسمانی های رفتاری نخواهیم بود.

 

*غفلت از آموزش های مهارتی عامل افزایش مشکلات

 

پژوهشگر و صاحب نظر در حوزه روانشناسی با اشاره به نیازهای جامعه مبنی بر فراگیری بسیاری از سرفصل های مهارتی مثل آموزش های مثبت گفت: جامعه امروز ما از فراگیری این مهارت ها غفلت کرده و این موضوع موجب افزایش مشکلات و آسیب ها شده است.

 

«علیرضا معماریان» با تشریح ابعاد مختلف این مهارت ها گفت: خویشتن داری یکی از این آموزه های مهم است اما به دلیل عدم فراگیری آسیب های زیادی را در جامعه ایجاد کرده که گاهی خسارت های آن ها جبران ناپذیر است.

 

وی با تاکید بر اینکه نهادهای فرهنگی، متولیان اوقات فراغت و مدرسان و مربیان مدارس و نهادهای علمی و آموزشی در آموزش این مباحث تاکید داشته باشند، خاطرنشان کرد: فراگیری چنین مباحث و توانمندکردن جامعه بیش از گذشته لازم است تا در برابر توسعه و حجم بالای آسیب ها و دگرگونی ها به خوبی عمل شود.

*آموزش خویشتن داری در کجای برنامه های نظام آموزشی و فراغتی قرار دارد؟

 

چنین مهارت مهمی که در مباحث دینی و اعتقادی با دامنه گسترده ای تشریح و تبیین شده چه جایگاهی در نظام آموزشی و مراکز متولی حوزه فرهنگی و فراغتی قرار گرفته تا افراد برای حضور اجتماعی و رفتار فردی و خانوادگی توانمند و دارای مهارت باشند.

 

سرمایه گذاری در این خصوص لازم بوده و باید برای آن اقدام جدی و موثری از سوی متولیان امر، رسانه ها، نهادهای فرهنگی و خانواده ها صورت بگیرد.

 

رئیس انجمن روانشناسی مثبت گرای ایران با اشاره به اینکه آموزش چنین مهارتی در کنار دیگر مولفه های آموزشی مثبت بسیاری از دغدغه های اجتماعی را کاهش می دهد، خاطرنشان کرد: تجربه چنین اقداماتی در دیگر کشورهای جهان وجود داشته اما در جامعه ما با وجود ظرفیت های عظیم و منابع گسترده و موثر مثل دستورات دینی اما این امر مغفول یا کم اهمیت قرار گرفته است.

پایان پیام/128

منبع: شبستان

کلیدواژه: خویشتن داری دوره آموزشی اصفهان آموزش و پرورش آموزش خویشتن داری خواسته ها آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۳۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

فراجا طی اطلاعیه‌ای ضمن اعلام اینکه وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است، گفت: همچینن برخی شیطنت‌های رسانه‌ای توسط جریان‌سازی معاندین در اجرای سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی کشور در اطلاعیه‌ای ضمن قدردانی مجدد از مردم قانون‌مدار ایران برای همکاری و همراهی در اجرای "طرح نور"؛گزارشی از اقداماتِ فراجا را از آغازِ طرح تاکنون تشریح کرد.

 در اطلاعیه شماره سه فرماندهی انتظامی کشور در خصوص "طرحِ نور"(عفاف و حجاب) آمده است:

با اجرای طرح نور از روز شنبه 25 فروردین 1403  اکثر بانوان این مرز و بوم با مجریان قانون و حافظان امنیت در تعامل، همکاری و همراهی بودند.

گزارش‌های میدانی و بررسی‌های دقیق با ابزار هوشمند نشان‌داده است که وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح مطلوب‌تر بوده و این شرایط در روزها و هفته‌هایِ آینده روندِ بهتر و مناسب‌تری خواهد یافت.

براین اساس اجرای طرح نور منطبق با خواست و ساخت عمومی جامعه و مسئولین اجرایی کشور و براساس وظایف محوله به پلیس بعنوان مجری قانون در کنار دیگر ماموریت‌های امنیتی و انتظامی ، تداوم خواهد داشت و برخی شیطنت‌های رسانه‌ای توسط جریان سازی معاندین در اجرای سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت.

ناگفته پیداست که پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد. فضای فعلی و راهبرد فراجا در شرایط کنونی حفظِ نظم و انضباطِ اجتماعی در قالبی ایجابی و تذکره ای است و صِرفاً با هنجارشکنانی که به حریم و حُرمتِ شهروندِ ایرانی تعدی می‌کنند برخورد قانونی توام با دقت و حساسیت خواهد کرد.

در پایان ضمن تقدیر وسپاس از مامورین وظیفه شناس  پلیس که با سعه صدر و خویشتنداری توام با اقتدار، در اجرای این ماموریت مهم تلاش میکنند، قدردان شما ملت فهیم و عزیز هستیم که همواره و پیوسته برای ارتقای امنیت روانی و اجتماعی جامعه با پلیس همگام و همراه هستید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور
  • اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»
  • فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است
  • حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است
  • «خط رو خط» با محوریت طنز جامعه شهری روایت می‌شود
  • اوج اخلاق اجتماعی غربی «دیگرخواهی» است
  • گفتمان سازی برای محوری شدن مدارس در جامعه
  • سبک زندگی ایرانی - اسلامی باید در جامعه نهادینه شود
  • فیک بیوتی
  • شکل‌گیری مفهوم محیط‌زیست در تفکر اجتماعی