Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-03-29@14:42:29 GMT

نقوی‌حسینی: موضع ایران و آمریکا درباره یمن مشابه شده

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۴۳۵۲۷

آفتاب‌‌نیوز :

جو بایدن رئیس جمهور جدید ایالات متحده آمریکا در بیانات انتخاباتی خود اعلام کرده بود که پس از به قدرت رسیدن در ایالات متحده در روابط با پادشاهی عربستان تجدیدنظر خواهد کرد و جنگ ۶ ساله یمن را خاتمه خواهد داد. این در حالی است که ماه‌ها از به قدرت رسیدن جو بایدن در آمریکا می‌گذرد و اکنون این کشور رسما اعلام کرده که نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نکته تحلیل‌ها را پیرامون توقف حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن تقویت می‌کند. همچنین اخیراً رسانه‌های غربی خبر از شروع مذاکراتی میان ایران و عربستان با میانجیگری عراق دادند.

سید حسین نقوی حسینی در این زمینه به اسپوتنیک در تهران گفت: عادی سازی روابط میان ایران و عربستان همواره در دستور کار حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی بوده چرا که ما معتقدیم اگر دو کشور ایران و عربستان با یکدیگر متحد باشند و اختلافات فی‌مابین را حل و فصل کنند در جهان اسلام و منطقه می توانند تاثیر گذار باشند.

موانعی مانند جنگ عربستان علیه ین، دخالت های قدرت های غربی در منطقه به ویژه آمریکایی‌ها، نقش منافقانه ای که رژیم صهیونیستی در منطقه بازی می‌کند و اختلاف افکنی میان کشور ما و عربستان سعودی توسط این رژیم و همچنین تبلیغات ایران هراسی که علیه جمهوری اسلامی ایران توسط پروپاگاندای غربی به راه افتاده عواملی است که میان ایران و عربستان فاصله ایجاد کرده، اگر این موضوعات و مباحث حل و فصل شود دو کشور ایران و عربستان که دو کشور بزرگ منطقه و کشورهایی اثرگذار هستند می تواند تاثیر زیادی بر همبستگی، اتحاد و بهبود مراودات میان کشورها در منطقه ایفا کنند بنابراین، این موضوع در دستور کار جمهوری اسلامی ایران بوده.

سید حسین نقوی حسینی و مسائل متعددی از جمله موضوع یمن، آتش‌افروزی و سلطه جویی آمریکا در منطقه و نقش رژیم صهیونیستی در منطقه را مهمترین نکات مورد بحث در صورت انجام مذاکرات میان ایران و عربستان دانسته و تاکید کرد: یکی از مسائل موضوع یمن است عربستان نیز خود متوجه شده که در این باتلاق گرفتار شده و نمی‌تواند نجات پیدا کند و هر روز خسارت های بیشتری را به واسطه جنگ با مردم یمن می‌بیند البته ملت یمن نیز به شدت در فشار هستند و تهدیدات انسانی جدی متوجه مردم یمن است، موضوع بعدی نقش رژیم صهیونیستی در منطقه است که به هر شکل جهان اسلام نباید رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد، همچنین موضوع دخالت قدرتهای سلطه گر مانند آمریکا در منطقه و آتش افروزی در منطقه بسیار مهم است که باید میان دو کشور گفتگو شود.

سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس موضع ایران و هیئت حاکمه جدید آمریکا در قبال یمن را مشابه توصیف کرد و پیرامون تاثیر آن بر مذاکرات میان ایران و عربستان اظهار داشت: قطعاً یکی از موضوعات مهم میان ایران و عربستان یمن است و هیئت حاکمه جدید آمریکا نیز نسبت به عملیات و فعالیت های نظامی و حمله های نظامی عربستان به یمن حرف دارد چراکه در یمن اکنون با یک فاجعه انسانی روبرو هستیم، شاید موضعی مشترک میان ایران و آمریکا در موضوع یمن در مقابل عربستان شکل بگیرد نه اینکه با هم هماهنگی کرده باشند اما به هر حال این موضع مشترک است که هم ایران نسبت به شرایط یمن بسیار معترض و نگران است و هم هیئت حاکمه ی جدید آمریکا نیز نسبت به این موضوع انتقاد دارند و معتقدند که عربستان باید فاجعه ی یمن را خاتمه داده و خاک این کشور را ترک کند، این نکته مشترک می تواند زمینه همکاری و گفتگوی دو کشور را فراهم کند.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: خاورمیانه جنگ یمن آمریکا حسین نقوی حسینی میان ایران و عربستان رژیم صهیونیستی دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۳۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی سفیر ایران با معاون وزیر خارجه عربستان

سفیر ایران در عربستان امروز با معاون وزیر خارجه این کشور دیدار کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، علیرضا عنایتی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی با سعود السطی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه عربستان دیدار و رایزنی کرد. 

طبق اعلام وزارت خارجه عربستان، در این دیدار روابط دوجانبه دو کشور و برجسته ترین موضوعات مورد علاقه مشترک مورد بررسی قرار گرفت.

تقدیم استوارنامه سفیر ایران به پادشاه مالزیعنایتی: فشار جامعه جهانی برای توقف تجاوزات رژیم اشغالگر قدس یک امر ضروری است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمله انصارالله یمن به ۶۳ کشتی در دریای سرخ/ وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی توسط روسیه/ موضع گیری چین درباره رزمایش دریایی با ایران و روسیه/ شکایت لبنان از اسرائیل به شورای امنیت سازمان ملل
  • جزئیات مذاکرات محرمانه میان ایران و امریکا برای ایجاد آتش بس در منطقه
  • پاکستان: موضع روشنی در قبال طرح انتقال گاز از ایران داریم
  • سرزمینی غوطه‌ور میان قدمت و تمدن/ با سفر به لرستان تاریخ را ورق بزنید
  • عراق همچنان «خویشاوند» ایران / روابط تهران- بغداد در ۱۴۰۲
  • ۱۰ چالش کلیدی میان چین و آمریکا در ۲۰۲۴
  • «آمرلی» روایت به مثابه منشوری چند وجهی
  • بازگشت نیمار به بارسلونا؟
  • شرط الهلال برای بازگشت نیمار به نیوکمپ
  • رایزنی سفیر ایران با معاون وزیر خارجه عربستان