Web Analytics Made Easy - Statcounter

قزوین - معاون کل وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی با بیان اینکه باید به دنبال قرنطینه بیماران باشیم گفت: بیش از ۴۲ هزار نفر از افرادی که تست مثبت بوده‌اند از اصول قرنطینه تخطیی کرده اند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، ایرج حریرچی بعد از ظهر دوشنبه در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان قزوین که در استانداری قزوین برگزار شد اظهار کرد: با توجه به خصوصاً جغرافیایی استان اعم از تردد و تراکم جمعیتی جزو استان‌هایی است که از نظر تعداد بیماران در این پیک از متوسط کشوری کمی بالاتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: خوشبختانه تصمیماتی که در سطح استان گرفته شده و همکاری همه جانبه‌ای که صورت گرفته جزو استان‌های موفق و نمونه و متأسفانه معدودی است که توانسته با اعمال محدودیت‌ها در کاهش زنجیره ابتلاء مؤثر باشد.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی تاکید کرد: کووید ۱۹ مهمترین مشکلی است که در یک صد سال اخیر برای جامعه جهانی بوجود آمده و ابعاد اجتماعی و اقتصادی آن سال‌ها بر روی جهان تأثیر خواهد گذاشت و مقابله با آن نیازمند یک برنامه همه جانبه و جامع است.

وی تصریح کرد: هیچ اقدام منفردی حتی واکسیناسیون جوابگوی این بیماری نیست و در نتیجه ما باید تمام تلاش خود را به کار ببریم تا یا مجموعه کار‌های کوچک و بزرگ به دنبال مقابله با این ویروس باشیم.

حریرچی اضافه کرد: در دنیا مسائل مرتبط با سلامت مردم تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد در اختیار دستگاه‌های متولی سلامت است و هشتاد درصد آن در بیرون از دستگاه سلامت شکل می‌گیرد.

وی بیان کرد: در مورد کرونا و کووید ۱۹ یک بیماری تنفسی ویروسی با سرایت بسیار زیاد است، میزان تأثیر حوزه سلامت در مقابله با آن بسیار کمتر از این ۲۰ درصد است و بر همین اساس نیازمند کمک همه دستگاه‌ها هستیم.

معاون وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی عنوان کرد: در هر مرحله‌ای بیماری اقدامات اجتماعی و پیشگیرانه نقش اساسی را دارند و کشور‌هایی در برابر این ویروس موفق بوده‌اند که توانسته‌اند همه ساز و کار‌های اجتماعی را پای کار مقابله به میدان بیاورند.

وی بیان کرد: راه مقابله با ویروس عدم ابتلاء است و عدم ابتلاء با قطع زنجیره انتقال که همان شناسایی و قرنطینه بیمار در همان روز‌های نخست است صورت خواهد گرفت.

حریرچی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین راه انتقال از طریق ارتباط مستقیم و چهره به چهره بیمار با افراد سالم است، گفت: بهترین راه مقابله جداکردن بیماران در همان روز‌های نخست از غیر بیمار است.

وی افزود: تا روز یکشنبه بیش از ۴۲ هزار نفر از افرادی که تست مثبت بوده‌اند از اصول قرنطینه تخطی کرده‌اند و اسم این افراد را باید تروریست انتحاری گذاشت که سلامت خود و دیگران را به خطر می‌اندازند.

معاون وزارت بهداشت تصریح کرد: ابعاد این موج بسیار سنگین و سهمگین‌تر از دیگر پیک‌ها است و اگر بی توجهی کنیم به مراتب مشکلات بیشتری را شاهد خواهیم بود.

وی اضافه کرد: شناسایی افراد مبتلا باید در دستور کار بگیرد و باید از هر طریق ممکن به دنبال افزایش تعداد تست هدفمند رپید در سطح استان قزوین باشیم.

حریرچی ادامه داد: تردد در اسفندماه تنها ۴ تا ۶ درصد کم شده و تا وقتی تردد اجتماعی کم نشود اعمال محدودیت‌ها تأثیری نخواهد داشت.

وی گفت: از بیمارستان‌های خصوصی گلایه داریم و در شرایطی که مردم نیاز به کمک دارند باید پای کار باشیم نه اینکه تنها درصدی از ظرفیت خود را به این کار اختصاص دهیم.

معاون وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی استان قزوین تصریح کرد: سرعت در واکسیناسیون مهم استو هرچقدر این واکسن زودتر تزریق شود قسمتی از زنجیره انتقال قطع می‌شود.

وی اظهار کرد: از هر ۱۰۰ نفری که مبتلا به این ویروس مبتلا می‌شوند ۱۶ درصد دچار اختلالات انعقادی می‌شوند و این در حالی است که اختلالات انعقادی در واکسن‌ها نزدیک به یک درصد است و منطقی است که نسبت به تزریق آن حساسیت کمتری داشته باشیم.

حریرچی در پایان یادآور شد: همه تلاش خود را برای قطع زنجیره ابتلاء و درمان در خانه به کار بگیریم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ایرج حریرچی ستاد مقابله با کرونا قرنطینه معاون کل وزارت بهداشت درمان و علوم پزشکی وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۳۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرستاران سر دو راهی؛ خانه نشینی یا تغییر شغل؟

نیرو‌های پرستاری در بالین، بیشترین خدمات را ارائه می‌دهند و از همین رو، همواره در خط مقدم خدمت به بیماران قرار دارند. به طوری که در طول شبانه روز نمی‌توان بخش‌های بیمارستانی را خالی از پرستار دید. در عین حال و به رغم حجم سنگین خدمات پرستاری؛ متأسفانه آن طور که باید و شاید از حقوق کافی برخوردار نیستند و همین موضوع سبب شده که در سال‌های اخیر، شاهد خروج پرستاران از بخش دولتی، تغییر شغل، خانه نشینی و در نهایت، مهاجرت آن‌ها به کشور‌های منطقه و…، باشیم. این در حالی است که بحران کمبود پرستار در بیمارستان‌های دولتی، به مرز خطر رسیده و می‌بایست برای جبران کمبود نیروی پرستاری، اقدامات عاجلی صورت داد.

به گزارش مهر، روند خروج پرستاران از بیمارستان‌های دولتی، در مقابل افتتاح و بهره برداری از بیمارستان‌های جدید؛ نقطه مقابل هم قرار گرفته‌اند و همین موضوع در حوزه پرستاری، چالش ساز شده است. زیرا، از یک طرف شاهد کم شدن نیرو‌های پرستاری هستیم و از سوی دیگر، بیمارستان‌های جدید افتتاح می‌شوند که نیازمند نیروی پرستاری هستند.

عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت، با اشاره به اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، گفت: امسال برای نخستین بار اعمال تعرفه ترجیحی در مناطق کمتر برخوردار تصویب شد که گامی در جهت دسترسی عادلانه مردم به خدمات پرستاری و انگیزه همکاران جهت ماندگاری در این مناطق است.

وی به افزایش ۵۰ درصدی ضریب ریالی k پایه کارشناسان پروانه‌دار و پرستاری اشاره کرد و افزود: این افزایش نسبت به سال گذشته از ۲۰ هزار و ۱۰۰ تومان به ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

عبادی همچنین گفت: ۱۵ درصد به ارزش نسبی خدمات پرستاری (k) نسبت به سال قبل اضافه شده که این مصوبات منجر به رشد مناسبی در میزان تعرفه پرستاران در سال ۱۴۰۳ خواهد شد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به مزایای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، تصریح کرد: این قانون منابع جدید مالی را برای بیمارستان‌ها فراهم کرده و دانشگاه‌های علوم پزشکی موظفند در توزیع این منابع وفق دستورالعمل‌های ابلاغی نقش فعالانه‌ای داشته باشند تا منافع آن به طور عادلانه به تمامی پرستاران برسد.

در همین حال، سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، افزایش ضریب K از ۲۰ به ۳۰ هزار تومان را مبنای تعرفه گذاری خدمات پرستاری عنوان کرد و گفت: پرستاران دریافتی پایین‌تری داشتند و با این مساعدت، کارانه گروه پرستاری تا حدودی ترمیم می‌شود.

با توجه به اظهارات معاونان پرستاری و درمان وزارت بهداشت که مدعی هستند وضعیت دریافتی پرستاران در سال ۱۴۰۳ بهتر خواهد شد، اما یوسف رحیمی معاون توسعه و منابع سازمان نظام پرستاری، معتقد است که وضعیت درآمدی پرستاران پاسخگوی هزینه‌های آن‌ها نیست.

وی در توضیح این ادعای خود گفت: طبق آمار‌های رسمی و غیر رسمی که وجود دارد برای اجاره یک واحد آپارتمان به صورت میانگین در شهر تهران ماهیانه ۲۲ میلیون تومان باید اجاره پرداخت شود، در صورتی که درآمد یک پرستار ماهانه ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است. به طوری که پرستار ساکن تهران با دو شیفت کار کردن فقط می‌تواند هزینه اجاره خانه را پرداخت کند و در معیشت روزانه خود دچار مشکل می‌شود.

معاون توسعه سازمان نظام پرستاری افزود: هر روز ما شاهد این هستیم که بیمارستان‌های تهران خالی از پرستار می‌شوند، در واقع پرستاران یا تغییر شغل می‌دهند یا به مهاجرت روی می‌آورند.

رحیمی گفت: در حال حاضر وضعیت معیشت پرستاران اصلاً خوب نیست و با یک بحران واقعی در خصوص معیشت پرستاران روبرو هستیم که دولت هم به این نتیجه رسیده که باید توجه ویژه‌تری به پرستاران کند. زیرا، طبق آمار‌هایی که از مهاجرت پرستاران داریم حدود یک چهارم یا حتی بیشتر از خروجی دانشکده‌های پرستاری در حال مهاجرت هستند.

وی اظهار داشت: وقت آن رسیده هرچه سریع‌تر برای معیشت پرستاران فکر کنیم، گاهی برای گروه‌های مختلف چه در حوزه سلامت چه در خارج از حوزه سلامت؛ مزایایی پرداخت می‌شود، اما وقتی به حوزه پرستاری می‌رسد، احساس می‌شود میان اجرای حقوق و منافع پرستاران و تصمیم‌گیران فاصله وجود دارد. امیدواریم در سال جدید، دولت، وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و…، نشان دهند که می‌خواهند با پرستاران همکاری کنند.

دیگر خبرها

  • واکسن گارداسیل برای همه ضروری است؟
  • انجام ۱۸۰ هزار عمل جراحی در تعطیلات نوروز
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد/ تخمین وجود ۲۰۰ هزار بیمار در ایران
  • معاون بهداشت وزارت بهداشت: ایرانی‌ها ۳.۵ برابر استاندارد جهانی شکر مصرف می‌کنند
  • تدوین بسته ماندگاری پرستاران برای رفع مشکلات معیشتی
  • درمان رایگان بیماران هپاتیت C؟
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد + جزئیات
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد/ تخمین وجود ۲۰۰۰۰۰ بیمار در ایران
  • پرستاران سر دو راهی؛ خانه نشینی یا تغییر شغل؟