Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-25@07:30:05 GMT

کودتای پدرخوانده های اصولگرا علیه «سیدابراهیم رئیسی»

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۴۳۸۳۱

خرداد: "درباره نگارش نامه‌ای به رهبری برای عدم حضور آقای رئیسی در انتخابات نیز اطلاعی ندارم اما آن‌هایی که مخالف حضور آقای رئیسی در انتخابات هستند یا خودشان نامزد دیگری دارند یا آینده روشنی بعد از آقای رئیسی در قوه قضاییه نمی‌بینند."
 این بخش هایی از اظهارات منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت به ریاست مصطفی پورمحمدی و جامعه روحانیت مبارز است که در نشست خبری امروز خود بدون نام بردن از گروه خاصی به آن اشاره کرد و تلویحاً به دیگر شورای جریان اصولگرایی یعنی شورای ائتلاف به ریاست مهدی چمران و غلامعلی حدادعادل کنایه زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شورایی که به نظر می رسد برای معرفی «محمدباقر قالیباف» به عنوان گزینه نهایی جریان اصولگرایی این روزها به مشکل برخورده است و حداقل تا اینجای کار شورای وحدت و جبهه پایداری مشخصاً حاضر به حمایت از او نشده اند.
اما ماجرا جایی حائز اهمیت می شود که روزنامه سازندگی، ارگان رسانه ای حزب کارگزاران انقلاب اسلامی در شماره امروز خود از شروط قالیباف برای حضور در انتخابات خبر داده است.
این روزنامه می نویسد: محمدباقر قالیباف اخیراً به اصولگرایان پیام داده که به سه شرط حاضراست در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدای آنها باشد. این سه شرط عبارتند از اینکه:
- ابراهیم رئیسی نیاید.
-رسماً اعلام شود پرونده «عیسی شریفی» مربوط به او نیست.
- او در انتخابات هیات رئیسه مجلس،کاندیدا شود.
شروط قابل تاملی که به نظر می رسد قابل تایید باشد هرچند که مهدی چمران سلف او در بین پدرخوانده های جریان اصولگرا در واکنش به این خبر به خبرگزاری تسنیم گفته است که "روز گذشته جلسه‌ای با حضور رئیس و دبیر شورای ائتلاف و برخی چهره‌های نزدیک به آقای قالیباف برگزار شد اما در این جلسه به هیچ عنوان ادعاهای روزنامه سازندگی طرح نشده بود."
در همین حال طی چند ساعت گذشته برخی از رسانه های نزدیک به جریان اصولگرایی تندرو موسوم به جریان انقلابی از نگارش نامه ای خطاب به آیت الله خامنه ای خبر می دهند که به امضای چند فرمانده سپاه و بزرگان اصولگرا (نزدیک به جریان قالیباف) رسیده و در آن از رهبری درخواست شده است که از حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 ممانعت بعمل آورده شود.
این رسانه ها مدعی شده اند که جمعی کهاین  نامه را امضاء کرده اند معتقدند "بهترین فرد برای نامزدی از جبهه اصولگرا در این برهه «محمد باقر قالیباف» است و با توجه مشارکت پایین در انتخابات می تواند این بار رییس جمهور شود و نیاز به حضور آیت الله رییسی نیست."
اما نکته قابل توجه ای که در این نامه به چشم می خورد امضاء «غلامعلی حدادعادل» به عنوان دبیر شورای ائتلاف و پشت پرده نگارش این نامه است که می تواند به تنهایی دوقطبی قالیباف و رئیسی را در بین جریان اصولگرایی وارد مرحله تازه ای کند.
خردادماه سال 97 حمیدرضا ترقی به سایت نزدیک به مصطفی پورمحمدی در واکنش به انتقاد قالیباف نسبت به وجود پدرخواندگی در بین اصولگرایان گفته بود: "ما که در جریان اصولگرایی پدرخوانده سراغ نداریم. نمی دانم منظور آقای قالیباف چه کسی است. بعد از مناظره سوم در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ نظر جمنا بر این بود که قالیباف به نفع اقای رئیسی کنار برود که مشخص شد آقای قالیباف از این تصمیم جمنا هنوز هم ناراحت باشد."
موضوعی که مهدی چمران هم به آن اشاره کرده است و در گفت وگو با روزنامه اعتماد درباره دلخوری قالیباف از رئیسی و اصولگرایان گفته بود: " کناره‌گیری آقای قالیباف به نفع رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایثار و یک نوع گذشت و مردانگی واقعی بود. اطرافیان با کناره‌گیری ایشان به شدت ناراحت بودند و هنوز هم ناراحت هستند چرا که معتقد بودند اگر می‌ماند پیروز می‌شد."
دلخوری که به نظر می رسد بعد از گذشت چهار سال هنوز هم برطرف نشده است و قالیباف این بار عهد کرده که تحت هیچ شرایطی میدان را خالی نکند و در کوتاه ترین مسیر با رانندگی حدادعادل از بهارستان به پاستور برسد.
 
منبع: دیده بان ایران برچسب ها: اصولگرا ، سید ابراهیم رئیسی

منبع: خرداد

کلیدواژه: اصولگرا سید ابراهیم رئیسی انتخابات ریاست جمهوری رئیسی در انتخابات جریان اصولگرایی جریان اصولگرا آقای قالیباف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۳۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه شد که پاجوش‌ها چنار‌ها را کنار زدند؟

خبر‌ها حاکی از تلاش پاجوش‌ها برای دور دوم انتخابات است.

به گزارش شرق، یکی از فعالان جوان نزدیک به پاجوش‌ها که قبلا هم در دفتر سعید جلیلی مشغول به کار بود، در توییتی نوشت: «مسیری که با پیروزی در انتخابات دور اول مجلس شورای اسلامی آغاز شد، ادامه پیدا خواهد کرد. تغییر ریاست و ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس و در ادامه آن اصلاح آیین‌نامه داخلی، تا حد زیادی می‌تواند مسیر تحول را هموار کند. کار بزرگی که شروع شده باید به سرانجام برسد».

در عین حال نشانه‌ها حاکی از عقب‌نشینی شورای ائتلاف (شانا) در مقابل اَمنا (لیست پاجوش‌ها) است. سخنگوی شورای ائتلاف دو ماه بعد از شکست انتخاباتی در مقابل رسانه‌ها حاضر شد و از استراتژی ائتلاف با کاندیدا‌ها سخن گفت. آن‌ها نمی‌توانند برای دور دوم تهران یک لیست کامل ارائه کنند و مشکل از جایی آغاز می‌شود که در دور اول استراتژی آن‌ها «اشتراک صفر» با سایر لیست‌ها بود. اما حالا عقب‌نشینی کردند. در چنین وضعیتی باخت قالیباف و تیم او در انتخابات به نظر حتمی است.

چرا قالیباف بازنده شد؟

قالیباف در اسفند ۱۴۰۲ باخت. او باخت، چون به مشارکت حداکثری باور نداشت؛ درست مانند سایر اصولگرایان. آن‌ها سبد رأی را روز به روز خالی‌تر می‌خواهند. به انواع مختلف تلاش می‌کنند تا مردم از صندوق رأی دلزده و افسرده شوند. این بازی البته بیشتر مربوط به تهران است نه شهرستان‌های دیگر. فقط در تهران است که آن‌ها می‌دانند از یک سبد رأی حداقلی ۸۰۰ هزارتایی برخوردارند. رأیی که البته این انتخابات نشان داد به خاطر پراکندگی و اختلاف در میان آن‌ها و ناکارآمدی دولت، به ۶۰۰ هزار رأی کاهش یافته و از طرف دیگر آرای باطله را افزایش داده است.

در صورتی که قالیباف (و مجموعه اصولگرایان) برای مشارکت حداکثری تلاش کرده بودند، این‌گونه به راحتی حذف نمی‌شدند. اگر فضای رقابتی شکل گرفته بود، صدای «پاجوش‌ها» مانند همیشه به خاطر اندک‌بودن نمی‌توانست خودنمایی کند. رأی آن‌ها به چشم آمد، چون اکثریت در صحنه حاضر نبودند. بازنده این وضعیت هم همان بانیان اصلی شکل‌دادن چنین وضعیتی در انتخابات هستند.

در نهایت انتخابات دور دوم تهران در چنین شرایطی سرد و بی‌رمق برگزار می‌شود. اصلاح‌طلبان هیچ گزینه‌ای در انتخابات دور اول نداشتند. حتی روزنه‌گشا‌ها هم هیچ گزینه‌ای برای این دور از انتخابات ندارند. طبیعتا حاضر نخواهند بود برای راه‌نیافتن جریان «پاجوش‌ها» به مجلس، برای قالیباف و تیمش کمپین انتخاباتی تشکیل دهند. بدنه اصلی اصولگرا که رأی تکلیفی می‌داد هم یک بار در اسفند دست به شناسنامه برده و این بار به خاطر بی‌رمق‌بودن فضا کمتر پای صندوق رأی حاضر می‌شود.

اما از میان رأی‌دهندگان متصلب «جریان پاجوش»، اگر نیمی از آن‌ها هم پای صندوق رأی حاضر شوند، بار دیگر پیروزی چشمگیری علیه «چنارها» رقم خواهد خورد. این پیروزی البته مقدمه‌ای است برای رسیدن به کرسی‌های اصلی در کمیسیون‌ها و هیئت‌رئیسه مجلس.

دیگر خبرها

  • آمادگی ستاد انتخابات لرستان برای برگزاری دور دوم انتخابات
  • انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود
  • ۲ وزیر احمدی نژاد رقیب قالیباف شدند /ذوالنوری هم وارد گود شد /اولین گزینه نایب رئیسی مجلس مشخص شد
  • تائید ۶ کاندیدا برای حضور در انتخابات فدراسیون ورزش‌های رزمی
  • اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد
  • پایان ریاست قالیباف نزدیک است؟
  • پیش بینی ریاست یک چهره جدید بر مجلس آینده /پایان ریاست قالیباف نزدیک است؟
  • چه شد که پاجوش‌ها چنار‌ها را کنار زدند؟
  • چرا رئیسی مسئولیت کارهای خود و دولتش را قبول نمی کند؟
  • ممکن است چهره جدیدی رئیس مجلس شود/ هیات رئیسه ترکیبی از دو جریان اصولگرا خواهد داشت