Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از آی‌ای، احساس مداوم گرسنگی که گرسنگی کاذب هم خطاب می‌شود، صرف نظر از میزان و زمان غذا خوردن، چالش و مشکل بسیاری از افراد است. با اتخاذ یک رژیم غذایی مناسب یا تغییر در شیوه زندگی می‌توان به این مشکل رسیدگی کرد، اما در برخی موارد می‌تواند نشانه برخی از شرایط و مشکلات پزشکی باشد و در صورت عدم درمان، این گرسنگی مداوم می‌تواند منجر به چاقی شدید شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک مطالعه جدید منتشر شده در تاریخ ۱۵ آوریل در مجله Science به یافته‌هایی رسیده است که راه را برای ساخت داروهایی که می‌توانند «سوئیچ گرسنگی» را در مغز خاموش کنند، هموار کند.

محققان موسسه علوم وایزمن، دانشگاه کوئین مری لندن و دانشگاه اورشلیم چگونگی عملکرد سوئیچ گرسنگی در مغز را که «گیرنده ملانوکورتین ۴» (MC۴ receptor) نامیده می‌شود و گرسنگی و سیری را کنترل می‌کند، روشن کردند.

اعتقاد بر این است که جهش‌های ژنتیکی ارثی در این گیرنده دلیل شایع چاقی شدید در کودکان است. در حالی که شرکت‌ها در حال ساخت داروهایی هستند که MC۴ را هدف قرار می‌دهند، دانش محدود در مورد این گیرنده باعث شده است که این داروها عوارض جانبی مختلفی داشته باشند.

۸ راز کاهش وزن که درباره آنها نمی‌دانید

اکنون ساختار سه بعدی گیرنده MC۴ با استفاده از میکروسکوپ الکترونی کرایوژنیک کشف شده و نحوه عملکرد آن را روشن کرده است. این مطالعه نشان داد که "ستملانوتید"(Imcivree) که دارویی برای درمان چاقی است، MC۴ را فعال می‌کند و موجب احساس سیری می‌شود و جالب اینکه این کار را بهتر از هورمون سیری طبیعی انجام می‌دهد.

اما این دارو که در ماه نوامبر توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تصویب شده است، عوارض جانبی مختلفی نظیر افسردگی، افکار خودکشی، نعوظ خود به خودی در مردان و واکنش‌های جنسی نامطلوب در زنان و همچنین حالت تهوع، اسهال و درد شکم است.

دکتر "موران شالف-بنامی" از "موسسه ویزمن" گفت: اکنون که از جزئیات دقیق مولکولی سوئیچ گرسنگی مطلع شده‌ایم، می‌توانیم از آن برای هدف قرار دادن دقیق آن استفاده کنیم و داروهایی را طراحی کنیم که بتوانند از عوارض جانبی داروهای کنونی جلوگیری کنند.

دانشمندان همچنین از طریق آزمایش‌های بیشتر دریافتند که کلسیم دقیقاً مانند "ستملانوتید" به هورمون سیری طبیعی کمک می‌کند.

علاوه بر این، نقاطی که MC۴ را از گیرنده‌های مشابه در یک خانواده متمایز می‌کند، شناسایی شده است. به این معنی که دانشمندان اکنون می‌توانند داروهایی را طراحی کنند که فقط به MC۴ متصل شوند، بنابراین عوارض جانبی کمتری خواهند داشت.

در حالی که این مطالعه به منظور توسعه داروهای ضد چاقی و کمک به افراد مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی انجام شده است تا به طور مستقیم بر روی MC۴ تأثیر بگذارند، اما می‌تواند برای کسانی که سعی در رژیم گرفتن و لاغری دارند نیز دارای کاربردهایی باشد.

کد خبر 595728 برچسب‌ها چاقی مغز

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: چاقی مغز عوارض جانبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۴۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی در غزه

به گزارش قدس آنلاین، دفتر رسانه‌ای دولتی فلسطین در غزه اعلام کرد که در طول ۲۰۰ روز از نسل‌کشی مردم غزه،۳۰ کودک فلسطینی به دلیل گرسنگی در این منطقه به شهادت رسیدند.

وزارت بهداشت فلسطین ساعاتی پیش اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته رژیم صهیونیستی در ۳ مورد جنایت جدید، ۳۲ شهروند فلسطینی را در نوار غزه شهید و ۵۹ نفر دیگر را زخمی کرد.

براساس این بیانیه، از هفتم اکتبر۲۰۲۳ (۱۵ مهرماه ۱۴۰۲) و همزمان با آغاز عملیات طوفان الاقصی تاکنون ۳۴ هزار و ۱۸۳ فلسطینی در غزه شهید و ۷۷ هزار و ۱۴۳ نفر دیگر مجروح شده اند.

گفتنی است؛ گروه‌های مقاومت فلسطین هفتم اکتبر ۲۰۲۳ در پاسخ به چندین دهه جنایات رژیم صهیونیستی عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل انجام دادند و این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و متوقف ساختن عملیات مقاومت، بطور وحشیانه اقدام به بمباران این منطقه تحت محاصره کرد و پس از مدتی، حملات زمینی خود را آغاز کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی از همان آغاز هدف اصلی خود از جنگ علیه نوار غزه را بازگرداندن اسیران صهیونیستِ در نزد مقاومت و نابودی جنبش حماس اعلام کرد اما در نهایت، بعد از ۴۸ روز مجبور شد که به آتش بس موقت تن داده و از راه مذاکره با همین جنبش حماس تعدادی از اسرای خود را در مقابل اسرای فلسطینی آزاد کند.

رژیم صهیونیستی سپس با آغاز مجدد جنگ علیه غزه اعلام کرد که هدف از این اقدام فشار بر جنبش حماس برای آزادی سایر اسیران صهیونیست و نابودی کردن این جنبش است اما جنبش حماس نیز در مقابل اعلام کرد که تا زمانی که یک آتش بس دائمی و پایدار برقرار نشود، اسیران صهیونیست آزاد نخواهند شد و آزادی آنها نیز از طریق تبادل با اسیران فلسطینی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • انتقال مالکیت شرکت هفت تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تسریع شود
  • چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D
  • سازمان جهانی غذا: کودکان غزه دچار سوتغذیه شده‌اند
  • تا کمتر از دو ماه دیگر، غزه تمام مراحل قحطی را پشت سر می‌گذارد
  • تفاوت کیبورد مکانیکال و کیبورد گیمینگ: راهنمای جامع برای انتخاب بهترین کیبورد
  • هشدار برنامه جهانی غذا درباره بحران گرسنگی در غزه
  • ۲۲ درصد دانش آموزان قزوینی دچار اضافه وزن هستند
  • شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی در غزه
  • چاق ها، عصرها ورزش کنند
  • ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است