Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش space.com این چرخبال ۱.۸ کیلوگرمی قرار بود در ساعت ۰۴:۳۱ به وقت گرینیچ (GMT) از دهانه جزرو تا ارتفاع ۳ متری از سطح مریخ بلند شود و حدود ۴۰ ثانیه بعد فرود آید.

در ساعت ۱۰:۱۵ به قوت گرینیچ داده‌های فرستاده شده از مریخ‌نورد «استفامت» به زمین رسید و نشان داد که «نبوغ» کارش را به درستی انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخستین عکس فرستاده شده بوسیله «استقامت» سایه بالگرد را روی سطح مریخ نشان داد و «استقامت» همچنین ویدئوی خیره‌کننده از این پرواز تاریخی را ضبط کرد.

با پرواز موفقیت‌آمیز بالگرد «نبوغ» راه برای استفاده از بالگردهای مشابه در ماموریت‌های آینده مریخ گشوده می‌شود که به عنوان پیشاهنگ‌های مریخ‌نوردها برای گردآوری داده‌ها استفاده کنند.

بالگرد «نبوغ» در نخستین پرواز یک وسیله موتوردار در فراسوی زمین از سطح مریخ بلند شده است

گروه هدایت‌کننده این پرواز در اتاق کنترل آزمایشگاه رانش جت ناسا در پاسادنای کالیفرنیا مراقب تحولات بودند و پس از تایید موفقیت پرواز دست‌هایشان را بالا بردند و فریاد شادی سر دادند.

ناسا میدان هوایی بالگرد نبوغ در مریخ را به یادبود اوریل و ویلبر رایت که نخستین پرواز با یک وسیله سنگین‌تر از هوا در زمین را سال ۱۹۰۳ انجام دادند، «میدان برادران رایت» نامیدند. همچنین قطعه‌ای از هواپیمای برادران رایت روی بالگرد «نبوغ» قرار داده شده است تا یادآور نخستین پرواز آن هواپیما در زمین باشد.و

بالگرد «نبوغ» به زودی دوباره پرواز خواهد کرد و اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود در طول یک پنجره زمانی یک ماهه چهار بار این کار را تکرار خواهد کرد. «نبوغ» در پروازهای دوم و سومش ارتفاع بیشتری خواهد گرفت و مسافت بیشتری را خواهد پیمود، یعنی تا ارتفاع ۵ متر و مسافتی تا حداکثر ۵۰ متر.

مریخ‌نورد «استقامت» در حین این پروازها حامی بالگرد «نبوغ» خواهد بود و برقرار ارتباط با بالگرد از طریق آن انجام خواهد گرفت.

البته «استقامت» بعدا باید بر کار اصلی خودش متمرکز شود، یعنی جستجوی شواهد احتمال حیایت در گذشته مریخ در دهانه با قطر ۴۵ کیلومتر «جزرو» که میلیارده سال پیش محل یک دریاچه و دلتای یک رودخانه بوده است و گردآوری و ذخبره چندین نمونه از سنگ‌های مریخ.

این نمونه‌ها در یک ماموریت مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا احتمال در اوائل سال ۲۰۳۱ به زمین بازگردانده خواهد شد.

کد خبر 596152 برچسب‌ها مریخ مریخ‌نورد استقامت

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مریخ مریخ نورد استقامت نخستین پرواز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۵۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفته آینده، نخستین پرواز زائران عمره مفرده از مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، مدیرکل فرودگاه‌های استان مازندران گفت: نخستین پرواز اعزام زائران عمره مفرده از مازندران در تاریخ ۱۰ اردیبهشت انجام خواهد شد.


حسنی افزود: پرواز‌های عممره مفرده پس از ۹ سال، دوباره از سر گرفته شد و در این تنها پرواز عمره از فرودگاه شهدای ساری، دو کاروان از مازندران و یک کاروان از استان گلستان راهی سرزمین وحی خواهند شد.

مدیرکل فرودگاه‌های استان مازندران تصریح کرد: امسال با توجه به افزایش ظرفیت پرواز‌ها و تعداد زائرین و عوامل کاروانها، عملیات حج تمتع در قالب ۳۲ کاروان و با بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ زائر از فرودگاه شهدای ساری به سرزمین وحی الهی انجام خواهد شد.


حسنی افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته به منظور ارائه خدمات و تشریفات پروازی بهتر به حجاج بیت الله الحرام، جلسات هماهنگی بین دستگاه‌های ذیربط تشکیل شده است و فرودگاه شهدای ساری آمادگی کامل برای انجام عملیات حج عمره و تمتع سال ۱۴۰۳ را دارد.

 


فرودگاه شهدای ساری جزو پیشتازان فرودگاه‌های اعزام کننده زائرین عمره و تمتع بوده و ان شاالله با برنامه ریزی‌های صورت گرفته خدمات مطلوب و شایسته‌ای به حجاج محترم در انجام عملیات عمره مفرده و حج تمتع ۱۴۰۳ ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • هفته آینده، نخستین پرواز زائران عمره مفرده از مازندران
  • ببینید | نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ
  • (ویدئو) نقشه ۷۲ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ
  • نخستین پرواز زائران عمره از فرودگاه مشهد انجام شد
  • نخستین پرواز حج تمتع ۲۴ اردیبهشت از فرودگاه تبریز انجام می‌شود
  • اعزام چهار هزار و ۱۰۰ نفر از فرودگاه تبریز به سرزمین وحی
  • اعزام نخستین گروه از زائران عمره به عربستان پس از ۹ سال
  • نخستین گروه از زائران عمره راهی عربستان شدند
  • نخستین پرواز فضاپیمای سرنشین‌دار «استارلاینر» انجام می‌شود
  • جزئیات انجام نخستین پرواز حج تمتع از فرودگاه تبریز