Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@12:04:38 GMT

خطری نهفته در خواب بعد از وعده سحر

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۴۵۱۳۱

خطری نهفته در خواب بعد از وعده سحر

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، از عادت‌های اشتباهی که بسیاری از افراد در ماه رمضان به آن عادت کرده اند، خواب مستقیم پس از خوردن وعده سحر است. در حالی که بسیاری از کارشناسان بر مضر بودن این عادت تأکید دارند، توصیه می‌کنند زمانی مناسب میان سحری و خواب انداخته شود تا بدن در معرض بیماری‌های مختلف قرار نگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان تغذیه بر اهمیت بیدار ماندن و انجام برخی از فعالیت‌ها پیش از خواب تأکید می‌کنند تا بدن انسان دچار بسیاری از خسارت‌ها و عوارض منفی که بر عملکرد‌های حیاتی بدن تأثیر می‌گذارد، نشوند.

ایمان فکری مشاور تغذیه و چاقی در گفت‌وگو با شبکه «اسکای نیوز عربی» می‌گوید سحری فواید فراوانی دارد؛ به شرط آنکه در خوردن زیاده روی نشود و وعده‌ای مختصر مانند ماست، پنیر وتخم مرغ مصرف شود؛ چرا که این وعده غذایی انرژی مورد نیاز بدن را در طول ساعات روزه داری در اختیار بدن قرار می‌دهد، اما در همین حال لازم است تا پس از خوردن وعده سحری، نخوابید؛ چرا که این مسأله بر سلامتی تأثیری منفی دارد و به افزایش وزن منجر می‌شود.

آسیب‌های جدی

این مشاور تغذیه به مهمترین مضراتی که خوابیدن مستقیم پس از وعده سحری دارد اشاره کرده و می‌گوید از جمله این ضرر‌ها می‌توان به بیماری‌های قلب، کبد، روده بزرگ اشاره کرد. از این رو باید افراد پس از خوردن سحری مابین یک الی دو ساعت بیدار بمانند تا به بدن شان فرصت هضم غذا را بدهند؛ به خصوص افرادی که از سندرم روده تحریک پذیر رنج می‌برند، باید برای جلوگیری از التهاب یا نفخ این چنین کنند.

این مشاور تغذیه و چاقی همچنین در خصوص خوردن غذا‌های سرخ شده در وعده سحری هشدار داد و اعلام کرد این مسأله سبب نفخ و سوء هاضمه شده و به همین سبب فرد احساس نفخ و ناراحتی در تمامی مدت روزه داری می‌کند.

او با اشاره به یکی از آسیب‌های ناشی از خواب مستقیم پس از وعده سحری گفت یکی از مضرات آن «اضافه وزن» است؛ مشکلی که بسیاری از افراد در ماه رمضان با آن دست به گریبان هستند. چرا که خون بعد از غذا با انرژی لازم اشباع می‌شود و استفاده نکردن از این انرژی سبب می‌شود تا در بدن به شکل چربی ذخیره شود و همین امر به افزایش سریع وزن در مدت کوتاهی منجر می‌شود.

این متخصص تغذیه همچنین گفت: معده پر بر ریه و روند تنفس تأثیر می‌گذارد؛ مسأله‌ای که به دشوار شدن تنفس به هنگام خواب منجر می‌شود. از این رو وعده سحری دو ساعت قبل از خواب سرو شود؛ همچنانکه توصیه می‌شود پس از خوردن وعده سحری حرکتی داشته باشید تا به سرعت هضم غذا کمک کند.

این متخصص تغذیه همچنین اعلام کرد برای کاهش احساس تشنگی توصیه می‌شود تا از غذا‌هایی که دارای میزان بالایی نمک هستند و سبب می‌شوند تا آب درون سلول‌ها خارج شوند، خودداری شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ماه رمضان وعده سحری کارشناس تغذیه پس از خوردن وعده سحری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۵۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره بردن از بازار سرمایه و ظرفیتهای نهفته آن در سال جهش تولید

به گزارش خبرگزاری مهر، داوود دانش جعفری در مصاحبه رادیویی در مورد شعار سال اظهار کرد: کشور حداکثر ۱۰ درصد از نیازهای مالی خود را از بازار سرمایه تأمین می‌کند و باقی از سیستم بانکی کشور انجام می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تولید و توسعه یا جهش تولید شعاری است که سال‌ها مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفت و انتخاب دوباره آن با محوریت مشارکت مردم بیانگر اهمیت روز افزون مساله تولید در اقتصاد است.

دانش جعفری اضافه کرد: تولید به مسائل مختلفی بستگی دارد و هر چقدر دستیابی به تکنولوژی‌های جدید افزایش یابد تولید افزایش می‌یابد. همچنین دستیابی به منابع مالی یکی از اجزای اصلی تولید است که از گلوگاه‌های تولید هم محسوب می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تورم بالا نیازمند منابع مالی سرمایه گذاری است، خاطر نشان کرد: یکی از ظرفیت‌های نهفته کشور استفاده از بازار سرمایه است که در حال حاضر ۱۰ درصد از آن استفاده می‌شود.

وی راه دیگر تأمین مالی را استفاده از صندوق توسعه ملی دانست و گفت: برای رهایی از وابستگی به ارز، بنگاه‌های بزرگ و کوچک می‌توانند از منابع صندوق توسعه ملی برای تأمین نیازهای خود بهره ببرند.

دانش جعفری افزایش صادرات خدمات فنی مهندسی و ورود شرکت‌های توانمند به بازار دیگر کشورها را مهم بر شمرد و گفت: رفع بوروکراسی اداری باید در دستور کار دولت قرار بگیرد.

کد خبر 6062729 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • روش بسیار آسان برای جلوگیری از خواب آلودگی در هنگام رانندگی
  • تغذیه صحیح به هنگام سحر و افطار
  • هرچه خوردیم دیگر بس است! چند توصیه برای کنترل وزن در تعطیلات
  • عوارض خوردن خوراکی و نوشیدنی‌های صنعتی بجای وعده غذایی
  • گنج نهفته در همدان، بهترین مکان برای مسافران نوروزی
  • وضو داروی بی‌حالی برای روزه‌داران
  • خوردن یک وعده این غذا ۳۶ دقیقه از طول عمر را کم می‌کند!
  • بهره بردن از بازار سرمایه و ظرفیتهای نهفته آن در سال جهش تولید
  • فقط با رعایت این ۶ نکته ساده وزن خود را کم کنید
  • بشنوید | آیا می‌توان تا پایان اذان صبح خوردن سحری را طول داد؟