Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  اینجا هرکس به اندازه دانش تبلیغاتی و چهارچوب‌های فکری و ارزشی خود درحال تبلیغ است! منظورم از «اینجا» همین اینستاگرام است که بستر اصلی فعالیتِ طیف وسیع مزون‌های لباس پوشیده و ملزومات حجاب قرار گرفته است.

اگر دقت کرده باشید، شما هم متوجه این مسئله شده‌اید که این روز‌ها نظر مخاطبان زیادی به این نوع محصولات جلب شده است و تقاضا برای لباس پوشیده بالا رفته است و فضای خالی برای ورود مزون‌داران و طراحان زیادی فراهم است تا به تولید و عرضه محصولات پوشیده به مشتریان بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما بحث تبلیغات، آشفته‌ترین حوزه در میان انبوه این مزون‌های کوچک و بزرگ است. قانون یک حرفی می‌زند، بعضی برند‌ها طبق اصولی که خودشان از مارکتینگ به دست آورده‌اند، فعالیت می‌کنند و ممکن است عده‌ای نیز به دلیل صرفه مالی از همان شیوه تقلید کنند. یعنی ما با مسئله‌ای رو به رو می‌شویم که از یک طرف طبق قانون، استفاده از مدل زنده ممنوع اعلام می‌شود که عملا کارایی ندارد و از طرفی برند‌های پر مخاطب عرصه حجاب هم، علاوه بر اینکه از روی آن به راحتی رد می‌شوند، پایشان را از خط قرمز‌ها نیز فراتر می‌گذارند!

وقتی هم می‌گوییم خطوط قرمز، منظورمان همان فراتر رفتن از رفتار‌های معمول اجتماعی و نادیده گرفتن حیا در کنار تبلیغ حجاب استایل و لباس پوشیده‌است.. به طوری که انگار بدون در نظر گرفتن رفتار‌ها و حرکاتی مغایر با حیا در تهیه عکس‌ها و کلیپ‌های تبلیغاتی، نمی‌توان به تبلیغ لباس پرداخت.

اما در این بین گروهی از تولیدکنندگان لباس پوشیده هستند که سعی می‌کنند در میان اصول تعریف نشده تبلیغات از سوی نهاد متولی آن، آنچه به ارزش‌ها و عقایدشان نزدیک‌تر است را انتخاب کنند؛ و به همین منظور به گفتگو با مزون‌هایی پرداختیم که در این فضا تبلیغات بهتری ارائه می‌دهند و مخاطبان نیز همراهی می‌کنند..

گفتگو را از اینجا شروع کردیم که به طور کلی دیدگاه این فعالان حوزه مد و لباس را درباره مدلینگ اسلامی بدانیم..

آسیه دریس سلمانی، مدیریت مزون شکرانه، که به همراه گروه ۱۰ نفره خود، برای تهیه و تولید محصولات تلاش می‌کنند، دیدگاه خود را نسبت به استفاده از مدلینگ اسلامی در تبلیغات به این صورت بیان می‌کند: «با توجه به اینکه جامعه امروزی مدام در حال پیشرفت و بروز شدن است، روش‌های تبلیغاتی هم قطعا باید متناسب با نیاز‌های جامعه تغییر کند. استفاده از مدلینگ در چارچوب اصول اسلامی می‌تواند بسیار مفید و تشویق کننده باشد.»

در ادامه زهرا حسن زاد و زهرا کرانپایه که مدیریت مزون مشکات را به عهده دارند و در گروه پنج نفره مشکات به تولید و عرضه لباس‌های پوشیده می‌پردازند، بیان می‌کنند که شکی نیست که وجود مدلینگ تاثیر بسیار زیادی در دیدگاه مخاطب دارد، اما چگونگی و کیفیت مدل مورد نظر از حساسیت‌های زیادی برخوردار است. مراقبت و دقت نظر به اینکه فرد استفاده شده به عنوان مدل حالت ابزاری پیدا نکند و اهداف و اعتقادات تولیدکننده دست خوش تغییر نشود بسیار همیت دارد.

 

دمی با فعالان عرصه مد و لباس / مزون‌داران و دغدغه حیا در تبلیغات!


در واقع با وجود اینکه درمیان فعالان عرصه مد و لباس، هستند کسانی که در خصوص اصول مدلینگ اطلاع زیادی ندارند، اما آنچه بسیاری از آن‌ها در آن همصدا هستند، این است که مدلینگ باید در چهارچوب‌های فرهنگی و ارزشی هر کشوری تعریف شود تا سودمند باشد.

بیشتر بخوانید

سایه سنگین مالکیت فکری بر سر مد و لباس / کپی‌کاران، صنعت پوشاک را به تاراج برده‌اند؟

مدلینگ اسلامی با رنگ و بویی از حیا!

با توجه به دغدغه‌ای که درخصوص سامان داشتن مدلینگ درمیان جمع وجود داشت، آنچه در ادامه بیشتر درباره آن صحبت کردیم این بود که از نگاه این صاحبان کسب و کار وجود چه چهارچوب‌هایی برای مدلینگ اسلامی الزامی به نظر می‌رسد..

سلمانی در این خصوص بیان کرد: «حجاب پوششی، حجاب آرایشی، حجاب رفتاری باید در این شیوه تبلیغات رعایت شود و در کل باید استفاده از مدل طوری باشد که توجه‌ها به سمت محصول باشد نه مدل.»

در ادامه حسن زاد افزود: «عدم وجود هرگونه آرایش چهره، رفتاری سنگین و کنترل شده در تهیه ویدئو‌ها از نکاتی است که باید رعایت شود، چرا که هدف از این تبلیغات چیز دیگری ا‌ست.»

همچنین عارفه سلمان زاده، مدیریت مزون نهال حجاب، که با وجود همکارانش در یک گروه سه نفره تلاش می‌کنند، ادامه داد: «از نظر شخصی، من خیلی موافق این نیستم که خیلی برای زیبایی چهره مانور بدهم. در کل روی آرایش صورت یا نما دادن اندام خیلی موافق نیستم و به حد و حدود همان حجاب که در دین اسلام است-پوشیده بودن مچ دست، بدن و برجستگی‌ها و گردی صورت- پایبند هستم.»

 

دمی با فعالان عرصه مد و لباس / مزون‌داران و دغدغه حیا در تبلیغات!


با توجه به تجربه ملموس این افراد در رعایت نکات اخلاقی و اعتقادی در اجرای تبلیغات، درباره واکنش مخاطبان به این نوع تبلیغات بیشتر صحبت کردیم و جواب‌ها نشان می‌دادند که مخاطبان نیز با عبور نکردن از خط قرمز‌های اعتقادی همراهی می‌کنند..

در اینباره سلمان زاده از سبک تبلیغات خود و واکنش مخاطبان چنین می‌گوید: «ما در تبلیغات چهره را می‌پوشانیم و دلیل و منطق برای پوشاندن چهره این است که ما صرفا می‌خواهیم محصول‌مان را معرفی کنیم، یعنی چه عبایا باشد و چه روسری، در قالب تن مدل باشد که مشتری بتواند تنخور کار را ببیند و انتخاب راحتی داشته باشد. من تقریبا بازخورد‌های مثبتی از فالور‌ها گرفته‌ام، ۹۹ درصد بازخورد‌ها مثبت بوده است، از این جهت که نخواستیم صرفا با آرایش و چهره‌های جذاب پیج را بالا ببریم تا تاثیری در فروش داشته باشد. اکثرا استقبال شده و شاید یک مورد بوده که می‌گفتند اگر چهره مدل معلوم بود جذاب‌تر می‌شد. اکثریت از این نوع استقبال و تشویق کردند.»

مدیریت مزون شکرانه نیز که تبلیغات متفاوتی نسبت به سایر مزون‌ها دارد، بیان می‌کند: «با توجه به شرایط، امکانات و دغدغه‌هایی که داریم بعد از مشورت با گروه، سبکی از مدلینگ را انتخاب کردیم که قطعا دائمی نیست و با توجه به شرایط و زمان متغیر خواهد بود. اما همچنان در همان چهارچوب و اصول اسلامی باقی خواهد ماند. استفاده از این سبک در ابتدای کار با جبهه‌گیری‌هایی مواجه شد، اما بعد اکثرا موافق این سبک مدلینگ بودند و بسیار استقبال کردند. در این بین درخواست‌هایی برای استفاده از مدلینگ بازتر هم بوده است.»

 

دمی با فعالان عرصه مد و لباس / مزون‌داران و دغدغه حیا در تبلیغات!


حسن زاد نیز اضافه می‌کند که برای مزون مشکات اینکه در تبلیغات، شئونات اسلامی حفظ شود و نگاه ابزاری به شخصیت زن ترویج نیابد، اهمیت دارد و مورد توجه گروه است و مخاطبان تا به حال همراه با سبک تبلیغات آن‌ها بوده‌اند.

جای خالی ضوابطی برای تبلیغات

آنچه تا اینجا از زبان فعالان حوزه مد و لباس شنیدیم، نشان از دغدغه شخصی خود آنان برای انجام تبلیغاتی بود که در چهارچوب اسلامی قرار گرفته باشد و از هدف آن‌ها که ارائه درست و بدون تبرج محصولشان است، فاصله نگرفته باشد. اما وقتی حرف از نظارت بر تبلیغات می‌زنیم و اینکه آیا کارگروه ساماندهی مد و لباس ضوابطی را برای تبلیغات به مزون‌ها ارائه می‌کند یا خیر؟ در درجه اول پاسخ می‌گیریم که آشنایی با این کارگروه ندارند! و در ادامه آن، حسن زاد و کرانپایه، بیان می‌کنند: «با این کارگروه در ارتباط نیستیم، اما تبلیغات مزون‌های مختلف نشان دهنده کوتاهی در تعیین ضوابط است.»

با توجه به این موضوع، خواستیم که دیدگاه این تولیدکنندگان لباس پوشیده و ملزومات حجاب را در خصوص فضای کلی حاکم بر تبلیغات مزون‌های حجاب بیشتر بدانیم..

سلمان زاده بیان می‌کند: «در زمینه فروش محصولات حجاب پیج‌های متفاوتی وجود دارند. یک سری پیج‌ها را می‌بینیم که واقعا فروش کارشان و تنخور آن خیلی برای‌شان اهمیت دارد، ولی یک سری هم دیده شده اند که تبرج هم برای‌شان اهمیت داشته است. هر دو طیف در حرفه ما در مقوله حجاب وجود دارند، ولی خواسته ما قلبا این بوده است که تنخور کار مشخص باشد نه اینکه صرفا مانوری روی مدل داده باشیم.»

همچنین مزون مشکات در اینباره میی‌گوید: «بسیاری از مزون‌ها نکات اسلامی مربوط به این زمینه را نادیده گرفته‌اند و تبلیغات را بهانه و توجیه اقدامات خود قرار می‌دهند.»

ذائقه سازی برای سبک تبلیغات بهتر

در این فضای باز تبلیغاتی که به گفته سلمانی «شیوه تبلیغات هرکس متفاوت است و هر شخص هدف خاص خودش را دارد و با توجه به دغدغه و دیدگاه خودش عمل می‌کند» سوالی مطرح کردیم که آیا ذائقه مخاطبانی که به این شیوه تبلیغات بی چهارچوب خو گرفته‌است قابلیت اصلاح و بهتر شدن را دارد؟

سلمانی پاسخ داد: «قطعا ذائقه مخاطب قابل تغییراست. مخاطبین همیشه از خلاقیت و کیفیت استقبال می‌کنند و تبلیغات در جامعه کنونی بسیار بسیار جای پیشرفت و بهتر شدن دارد.»

و این شاید نشان دهنده کم‌کاری‌ها و غفلت از تاثیرات تبلیغات حوزه مد و لباس است که باعث شده تا کنون به صورت جدی به آن فکر نشود و شاهد این بی‌سامانی در تبلیغات باشیم.

مدل‌ها بخشی از شخصیت مزون‌ها

در پایان، درباره یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انتخاب مدل، با صاحبان مزون گفتگویی کردیم. درباره اینکه چه میزان شخصیت، رفتار و نوع پوشش یک مدل خارج از فضای تبلیغاتی مزون باید مورد توجه قرار گیرد، ضمن بیان این نکته از جانب مدیریت مزون مشکات که قطعا کسی که خودش و باورهایش شبیه به ابعاد مورد نظر برای تبلیغ است، تاثیر بیشتر و اثرگذاری مثبت‌تری خواهد داشت، سلمانی نیز افزود: «استفاده از مدل برای تبلیغ محصول اسلامی از حساسیت خاص خودش برخوردار است. از آنجایی که مدل یک مزون حجاب، صاحب بخشی از شخصیت آن مزون می‌شود و مخاطب با دیدن مدل در جای دیگر، آن مزون برایش تداعی می‌شود برای همین به نظر بنده در انتخاب مدل باید شخصیت و رفتار اجتماعی آن مدل در واقعیت هم در نظر گرفته شود.»

منبع:خبرگزاری دانشجو

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مدلینگ در فضای مجازی مدلینگ اسلامی حجاب استفاده از مدل مدلینگ اسلامی لباس پوشیده برای تبلیغ مزون ها حسن زاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۵۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«ایتا» یک کانال فروشگاهی را به دلیل استفاده از مدلینگ مسدود کرد

مدیر یک فروشگاه پوشاک اعلام کرد پیام‌رسان «ایتا»، کانال این فروشگاه را به‌دلیل نمایش چهره مدل لباس مسدود کرده است.

به گزارش دیجیاتو، «بنفشه ابراهیمی»، مؤسس و مدیر این فروشگاه پوشاک با انتشار پستی در شبکه اجتماعی X نوشت: «واقعا متاسفم برای ایتا که به خاطر تصویر چهره، کانال ۵ هزار تایی منو بست. حیف ما برندای ایرانی که داریم حمایتتون می‌کنیم.»

تصویر ویدئویی که ایتا به خاطر آن، کانال فروشگاه را مسدود کرد

بر اساس قوانین ایتا، کانال‌های فروشگاهی باید چهره مدل‌ها را به صورت «برش‌خورده» یا «محو» نمایش دهند. در این قوانین به جنسیت مدل اشاره‌ای نشده است.

قوانین ایتا، نمایش چهره مدل‌های زن را ممنوع کرده است

مدیر این فروشگاه اینترنتی در این مورد گفت: «ما بعد از بسته شدن اینستاگرام با صرف هزینه‌های قابل توجهی در ایتا کانال ایجاد کردیم. صورت مدل‌های ما در فیلم‌های معرفی محصول در ایتا پوشانده می‌شد. یکی دو ماه پیش فیلمی ده ثانیه‌ای منتشر کردیم که چند ثانیه چهره خانم مشخص بود. به ما اخطار دادند که پاک کنید و پاک کردیم. یک بار دیگر فیلم دیگری منتشر کردیم که چهره خانم در آن مشخص بود و بعد از آن به ما اطلاع دادند کانال‌مان بسته شده است.»

او اضافه کرد: «من مشکلی با بسته شدن کانالم ندارم، ولی ایتا خیلی ضعف دارد. بدا به حال آن آدم‌هایی که بنای کسب‌وکارشان را روی ایتا بسته‌اند و این پیام‌رسان یک‌شبه کسب‌وکارشان را می‌بندد. کسب‌وکار من در پلتفرم‌های دیگر فعال است و نیازی به ایتا ندارم. ایتا نه پلتفرم خوبی است نه برای ما بازدهی دارد.»

این نخستین بار نیست که ایتا دست به چنین اقداماتی می‌زند. پیش از آن نیز، در آبان ماه ۱۴۰۱، ایتا کانال «مهدی نصیری»، فعال سیاسی را به اتهام «نشر اکاذیب» و «تشویش اذهان عمومی» مسدود کرد.

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق آبروی دنیای اسلام شد
  • توجه به مساله عفاف و حجاب دغدغه مهم خانواده‌ها است
  • توجه به مسئله عفاف و حجاب دغدغه مهم خانواده‌ها است
  • قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر ۱۱ ساله
  • قتل در مزون لباس
  • دستگیری دختر دهه نودی که فروشنده مزون لباس را به قتل رسانده بود
  • قتل در شیراز / دختر ۱۱ ساله در مزون لباس فروشنده را کشت!
  • قتل هولناک در مزون لباس | دختر ۱۱ ساله قاتل شد | دستگیری قاتل و مادرش پس از فرار نافرجام
  • دختر ۱۱ ساله فروشنده مزون لباس را با چاقو کشت
  • «ایتا» یک کانال فروشگاهی را به دلیل استفاده از مدلینگ مسدود کرد