Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-19@11:29:41 GMT

پنتاگون: برای مبارزه با داعش در عراق هستیم

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۴۵۷۸۴

پنتاگون: برای مبارزه با داعش در عراق هستیم

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری الجزیره، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با اعلام خبر ماندگاری تعدادی از نیرو‌های نظامی آمریکایی در عراق، گفت: نیرو‌های آمریکایی بمنظور کمک به شرکای آمریکا برای ادامه عملیات‌ها علیه گروه تروریستی داعش، در عراق حضور محدود دارند.

پارلمان عراق طرح خروج فوری نظامیان آمریکایی را پس از ترور ناجوانمردانه سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس از جمله فرماندهان ارشد مقاومت در فرودگاه بغداد و به دست نظامیان تروریست آمریکایی، تصویب کرده است و سخنگوی پنتاگون در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق طی اظهاراتی با اشاره به تشکیل کمیته نظامی فنی بمنظور تعیین ساز و کار‌های خروج نظامیان آمریکا از این کشور، گفت: توانستیم از طریق رایزنی‌های صورت گرفته و اقداماتی قانونی زمان مشخصی را برای عقب نشینی نیرو‌های ائتلاف بین المللی مشخص کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر تقریبا می‌توان گفت روزی نیست که به کاروان نظامیان آمریکایی از سوی گروه‌های مختلف حمله می‌شود و این امر بر عدم رضایت حضور نظامیان آمریکایی در عراق گواهی می‌دهد.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پنتاگون عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۵۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محور مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا

این مذاکرات محرمانه در ۱۰ ژانویه در مسقط، پایتخت عمان برگزار شد و مقامات عمانی پیام‌ها را بین هیات‌های ایرانی و آمریکایی که در اتاق‌های جداگانه نشسته بودند، منتقل می‌کردند. سرپرستی این هیات‌ها بر عهده علی باقری‌کنی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران و برت مک‌گرک، هماهنگ‌کننده رئیس‌جمهور بایدن در امور خاورمیانه بود. این دیدار که نخستین بار توسط فایننشال تایمز گزارش شد، اولین باری محسوب می‌شود که مقامات ایرانی و آمریکایی مذاکرات حضوری - هرچند غیرمستقیم - را طی هشت ماه اخیر برگزار کردند. مقامات آمریکایی گفتند که ایران در ژانویه درخواست این دیدار را داده و عمانی‌ها قویا توصیه کردند که ایالات متحده این پیشنهاد را بپذیرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، از زمان آغاز جنگ غزه و پس از حملات حماس در ۷ اکتبر به اسرائیل، ایالات متحده و ایران به یکدیگر اطمینان داده‌اند که هیچ یک به دنبال رویارویی مستقیم نبوده‌اند، موضعی که در پیام‌هایی که از طریق واسطه‌ها ارسال می‌شود، بار‌ها بیان شده است. به گفته مقامات آمریکایی و ایرانی، اما در مذاکرات عمان هر یک از طرفین درخواست روشنی از طرف دیگر داشتند. واشنگتن از ایران خواست که نیرو‌های نیابتی خود را مهار کند تا حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ و هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه متوقف شود. تهران نیز به نوبه خود از دولت بایدن خواست تا آتش‌بس را در غزه برقرار کند.

با این حال، هیچ توافقی حاصل نشد و چند ساعت پس از خروج مک گرک از نشست با ایرانی‌ها، ایالات متحده ۱۱ ژانویه حملات نظامی خود را به اهداف متعدد حوثی‌ها در یمن انجام داد. در اوایل فوریه، ایالات متحده حملاتی را به پایگاه‌های نظامی مرتبط با ایران در عراق و سوریه در تلافی قتل سه نظامی آمریکایی در حمله شبه نظامیان عراقی نزدیک به ایران انجام داد. از آن زمان حملات به پایگاه‌های ایالات متحده در عراق پایان یافته و تنها چند مورد از این حملات در سوریه گزارش شده است. یک مقام ارشد آمریکایی گفت که ایالات متحده در گفتگو‌ها شرکت کرده است تا نشان دهد که حتی با افزایش تنش‌ها، واشنگتن همچنان برای پیگیری دیپلماسی با ایران آماده است -، اما اگر این گفتگو به نتیجه نرسد، ایالات متحده از زور استفاده خواهد کرد.

دو مقام ایرانی، یکی در وزارت امور خارجه، گفتند که ایران در مذاکرات تاکید کرده است که فعالیت شبه نظامیان، به ویژه حوثی‌ها را کنترل نمی‌کند، اما می‌تواند از نفوذ خود بر آن‌ها استفاده کند تا اطمینان حاصل شود که در صورت برقراری آتش‌بس در غزه، همه حملات متوقف خواهند شد. مقامات آمریکایی و ایرانی گفتند که ایران و ایالات متحده از زمان دیدار در ژانویه به طور مرتب به پیام‌ها درباره شبه‌نظامیان نیابتی و آتش بس ادامه داده اند. علی واعظ، مدیر ایران در گروه بین‌المللی بحران گفت: «داشتن کانال‌های ارتباطی، حتی اگر غیرمستقیم باشد، قطعا می‌تواند برای کاهش احتمال اشتباه محاسباتی و سوءتفاهم مفید باشد. اما همان‌طور که از آن زمان تاکنون دیده ایم، به ویژه در مورد حملات یمنی‌ها در دریای سرخ، تنش‌ها بین دو طرف همچنان قابل‌توجه است.»

ایالات متحده و ایران هر دو تصمیماتی را برای جلوگیری از یک جنگ مستقیم در ماه فوریه گرفتند. نیرو‌های آمریکایی در واکنش نظامی خود از حملات مستقیم به ایران اجتناب کردند و ایران شبه‌نظامیان در عراق را متقاعد کرد که حملات به پایگاه‌های آمریکایی در سوریه را متوقف کنند تا از شدت حملات برای جلوگیری از کشته شدن آمریکایی‌ها بکاهند. اما به گفته پنتاگون، یمنی‌ها از ۱۹ نوامبر تاکنون ۱۰۲ حمله علیه کشتی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن انجام داده‌اند. تا ۱۴ مارس، ایالات متحده ۴۴ حمله به اهداف یمنی‌ها انجام داده است، اما این حملات، یمنی‌ها را که تهدید به استفاده از تسلیحات پیشرفته‌تر کرده‌اند، منصرف نکرده است. یک مقام ارشد آمریکایی گفت که حوثی‌ها یک موشک میان برد جدید را آزمایش کرده‌اند. اما این مقام گفت که گزارش رسانه‌های خبری روسیه در مورد دسترسی حوثی‌ها به موشک‌های مافوق صوت به احتمال زیاد دقیق نیستند. عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش حوثی ها، روز پنج‌شنبه گفت که یمنی‌ها محدوده هدف گیری خود را برای جلوگیری از عبور کشتی‌های مرتبط با اسرائیل از اقیانوس هند و دماغه امید نیک در امتداد سواحل جنوبی آفریقا، گسترش خواهند داد.

تحلیلگران می‌گویند حوثی‌ها برگ برنده‌ای برای ایران در درگیری‌های کنونی شده اند، زیرا کشتیرانی بین‌المللی را مختل کرده و خطرات جنگ در غزه را فراتر از منطقه افزایش داده اند. به گفته تحلیلگران، این اهرمی است که ایران به راحتی از آن دست نخواهد کشید. بهار سال گذشته؛ ایران و هیات آمریکایی در عمان، توافقی را برای آزادی بازداشت شدگان آمریکایی در ایران در ازای آزادی حدود ۶ میلیارد دلار از درآمد‌های نفتی مسدود شده ایران در کره‌جنوبی مورد مذاکره قرار دادند. آن‌ها همچنین به توافقی غیررسمی برای کاهش تنش در منطقه و کاهش شدت حملات به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه دست یافتند. ساسان کریمی، تحلیلگر سیاسی در تهران گفت: «هدف مذاکرات اخیر در عمان این بود که هر دو طرف به آن توافق غیررسمی بازگردند و تنش‌ها را در سطح پایین نگه دارند. ما نباید انتظار پیشرفت بین ایران و آمریکا را داشته باشیم. در حال حاضر همه به طور محدود روی منطقه متمرکز شده‌اند. آن‌ها می‌خواهند ایران از قدرت متقاعدکننده اش با شبه نظامیان استفاده کند و ایران می‌گوید: نه به این سرعت؛ تا زمانی که آتش بس برقرار شود.»

دیگر خبرها

  • درخواست نیجر از آمریکا برای ارائه یک جدول زمانی برای خروج نیرو‌های خود از منطقه آگادز
  • پنتاگون: نگرانی خود نسبت به روابط نیجر با ایران را به این کشور اعلام کردیم
  • نگران روابط نیجر با ایران هستیم
  • نگرانی پنتاگون از سطح روابط نیجر با ایران
  • پنتاگون: درباره سطح روابط نیجر با ایران و روسیه ابراز نگرانی کرده ایم
  • اخراج نظامیان آمریکایی از نیجر
  • اکثر جریان‌های سیاسی در عراق خواهان بیرون کردن آمریکایی‌ها هستند
  • محور مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا
  • مکرون: انجام عملیات زمینی مقطعی نظامیان غربی در اوکراین محتمل است
  • افشای پشت پرده مذاکرات خروج نظامیان آمریکا از عراق