Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-19@08:56:55 GMT

رضا عطاران خیر، سریال‌هایش آری!

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۴۵۸۲۵

رضا عطاران خیر، سریال‌هایش آری!

‌بیشتر از یک دهه از غیبت رضا عطاران در تلویزیون گذشته و در این بین، بیش از همه تلویزیون متضرر شده است. کوچ اجباری عطاران از تلویزیون، پس از ساخت سه مجموعه موفق و پربیننده و حضورش در سینما، به انتخابی هوشمندانه در بزنگاهی حساس منجر شد.

 عطاران در دهه نود، در سینما صاحب هویتی تازه شد. ستاره‌ای محبوب و پولساز که در آثار تجاری هم حضوری شیرین و دلنشین دارد و تجربه‌هایش در سینمای هنری، به یادمانی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، با دو بازی متفاوت در «شیشلیک» (محمدحسین مهدویان) و «روشن» (روح‌الله حجازی) نشان داد عیار بازیگری‌اش چقدر بالاست و هنوز می‌تواند تماشاگرش را مجذوب کند. در سال‌هایی که عطاران در تلویزیون غیبت داشته، سریال‌هایش مدام از شبکه‌های مختلف روی آنتن رفته است. مدیران تلویزیون خوب می‌دانند که نسخه بارها دیده شده «متهم گریخت» هنوز بیشتر از بسیاری از سریال‌های تازه شبکه‌های مختلف دیده می‌شود. امسال و در رمضانی که هیچ‌کدام از سریال‌هایش چنگی به دل نمی‌زنند، همزمان دو سریال از عطاران روی آنتن است و مخاطب جذب می‌کند. «ترش و شیرین» از شبکه آی‌فیلم و «متهم گریخت» از شبکه تماشا پخش می‌شوند و احتمالاً اگر نظرسنجی‌ها صادقانه باشند، در پایان ماه رمضان مشخص می‌شود که این مجموعه‌های تکراری از چهار سریال مناسبتی امسال بیننده بیشتری داشته‌اند. ماه رمضان در یک دهه پیش، مثل اکران عید فطر در سینماها بود. زمانی مناسب برای دیده شدن بخشی از بضاعت شبکه‌ها برای رقابت در جذب مخاطب. عطاران با «متهم گریخت» و «بزنگاه» ستاره سریال‌های طنز شده بود که مستقیم، اشاره و ربطی به حال و هوای معنوی ماه رمضان نداشتند، اما اخلاقی و خانوادگی بودند و در نمایش‌های مکرر، بواسطه طنز خاص و انعکاس بخشی از فرهنگ و روحیه ایرانی، هنوز دلنشین و دیدنی هستند. در یک ساختار درست، کارگردانی که در اوج است، سریال‌هایش بیننده جذب می‌کند و برای شبکه، تماشاگر می‌آورد نباید از چرخه حذف شود. اما عطاران که محصول تلویزیون است و با سیاه‌مشق کردن در همین رسانه به شهرت و محبوبیت رسیده، مجبور به ترک این رسانه می‌شود و به سینما می‌رود. یک دهه تماشاگر برای فیلم‌های تجاری می‌آورد و به بالا رفتن آمار فروش فیلم‌ها کمک می‌کند، در نهایت محبوبیتی که از تلویزیون به دست آمده در سینما خرج می‌شود. از سویی دیگر، عیار سریال‌سازی هر سال در تلویزیون پایین می‌آید، علیرضا افخمی که روزی «او یک فرشته بود» ساخته به «احضار» می‌رسد و کپی «ستایش» از شبکه‌ای روی آنتن می‌رود که زمانی بهترین سریال‌های رمضان را به‌نام خود ثبت می‌کرد. باور این که بهروز افخمی از «شوکران» به «رعد و برق» رسیده، با توجه به مسیری که طی کرده سخت نیست، اما این میزان خودویرانگری، اندوه‌بار است.
بازنده بزرگ این بازی، تلویزیون است که هم ستاره‌هایش را از دست داده، هم در مسیر حرفه‌ای‌شان آنها را نابود کرده، هم بینندگانش را از دست داده است. اعتباری که اندک اندک به دست آمده و به فرصتی به‌نام سریال‌های مناسبتی تبدیل شده بود در یکی، دو سال اخیر از دست رفته است. مردم دیگر منتظر تماشای سریال‌های ماه رمضان نیستند. آنها نوستالژی‌هایشان را در آی‌فیلم دنبال می‌کنند و برای سرگرمی، یا پای سریال‌های شبکه نمایش خانگی می‌نشینند یا تماشاگر سریال‌های محصول ترکیه و امریکا هستند. اگر واقع‌بین باشیم، بازگشت رضا عطاران و امثال او به تلویزیون، دیگر مفید نیست، نوشدارو پس از مرگ سهراب است.‌‌

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سریال هایش ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۵۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دقت جدی‌تری در ساخت دکورها صورت می‌گیرد/ واکنشی به حادثه «سلمان»

به گزارش خبرنگار مهر، چندی پیش طی حادثه‌ای سر صحنه سریال «سلمان فارسی» ۲ تن از هنروران این سریال جان باختند. سینما و تلویزیون طی فرایند تولید هنرمندانی را از دست داده‌ و حوادث مختلفی گریبانگیر این تولیدات شده است. آتش‌سوزی سریال «پایتخت»، انفجار سریال «معراجی‌ها» و حوادثی دیگر از این قبیل پیش از این خاطره‌های تلخی را برای گروه‌های فیلم و سریال رقم زده بود.

محسن برمهانی معاون سیما درباره اقدامات لازم برای امنیت هنرمندان در پروژه‌ها به خبرنگار مهر بیان کرد: اتفاق تاسف برانگیزی بود که ۲ تن از هنرمندان طی حادثه سریال «سلمان فارسی» به رحمت خدا رفتند و مصدومانی هم طی این حادثه داشتیم اما کسی که این بنا را ساخته و طراحی آن را انجام داده است، جزو بهترین‌های ایران است.

وی اضافه کرد: نباید این اتفاق صورت می‌گرفت و من به عنوان یک مسؤول رسانه ملی هم به خانواده آن مرحومین تسلیت می‌گویم و هم از قصورهای صورت‌گرفته عذرخواهی می‌کنم. این موضوع باعث شد ما دقتی جدی‌تر در طراحی دکورها داشته باشیم.

برمهانی با اشاره به حوادثی از این دست در سینما و تلویزیون، درباره سازه‌ای که اتفاق سریال «سلمان فارسی» در آن رخ داد، بیان کرد: این سازه‌ها سازه‌های سبک هستند چون قرار است ساخته شود و بعد جمع آوری شود. البته که باید محکم و مقاوم باشد و در این مورد هم می‌دانم که چنین ملاحظاتی به کار گرفته شده بود.

کد خبر 6057957 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • پخش جومونگ ۳ از تلویزیون در ایام عید
  • ۱۰ چهره موفق تلویزیون در سال ۱۴۰۲ | از مژده لواسانی تا کامران نجف زاده
  • (عکس) تصویری خنده‌داری که از سریال امنیتی تلویزیون وایرال شد
  • دقت جدی‌تری در ساخت دکورها صورت می‌گیرد/ واکنشی به حادثه «سلمان»
  • ساعت پخش جومونگ ۳ مشخص شد
  • ببینید| پشت صحنه هایی از دوبله سریال جومونگ ۳ که در نوروز پخش خواهد شد
  • ۱۰ چهره موفق تلویزیون در سال ۱۴۰۲ ‌ | از مژده لواسانی تا کامران نجف زاده
  • «هفت‌سر اژدها» بحث سریال انتقادی را زنده کرد
  • تیتراژ متفاوت (13+) سریال تلویزیونی برای ماه رمضان | فیلم
  • برنامه پخش سخنرانی های ماه رمضان در تلویزیون