Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-16@15:50:14 GMT

... تو را عشق شناسد نه خرد

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۴۵۸۲۸

... تو را عشق شناسد نه خرد

کمتر ازیک ماه پیش بود که پیمانه عمر پژوهشگری تیزبین و تحفه‌فروش پر شد و فیلسوف فاضل و فهیم هلندی به 88 سال زندگانی در این سراچه قناعت کرد و امانت جان را بارها ارزشمندتر از آنچه تحویل گرفته بود تقدیم صاحبش کرد.

 وینسنت برومر که به سال 1932 چشم بر جهان گشوده بود، دهم فروردین جاری مطابق با 30 مارس 2021 پلک‌های خسته را برهم نهاد و بال‌های خیال را باز کرد تا شهروند جاودانه جهان حقایق شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برومر فیلسوفی دقیق‌النظر و نوآور و چابک در عرصه دین بود. او را بنا به سنت، از مهم‌ترین فیلسوفان مسیحیت معاصر به شمار می‌آورند. آنچه در کار او درخشش داشت رجعتی عقلانی به جوهره عرفانی و عاشقانه دین – خصوصاً مسیحیت – بود. این فیلسوف فقید با کتاب‌هایی چون «الگوی عشق»، «سخن گفتن درباره خدایی متشخص» و «هنگام نیایش چه می‌کنیم؟» درصدد بود سرشت ایمان دینی را که تجربه اتحاد و پیوستگی با خداوند است بازسازی عقلی کند. برومر سعادت آدمی را بهره‌مندی از رابطه رفاقت عاشقانه با خدا می‌دانست و می‌کوشید به انسان معاصر بیاموزاند که زندگی شادمانه در روزگار محنت زده، از مسیر آشتی با آسمان امکان‌پذیر است.
کتاب خواندنی و پرنکته «هنگام نیایش چه می‌کنیم؟» از مهم‌ترین و ماندگارترین تحقیقات وینسنت برومر است. او این اثر را به سال 1984 منتشر کرد که بلافاصله تحسین و اعجاب محققان و دین‌پژوهان را برانگیخت و برای او شهرت و اعتنایی عالمگیر به همراه آورد. برومر این کتاب را در دو بخش کلان و یازده فصل سامان داده است. او در این کتاب تلاش دارد نشان دهد که ایمان، یک نظریه معرفتی یا یک کنش عادی و عادت‌وار نیست بلکه سرشت ایمان، از جنس یک «رابطه» است؛ رابطه‌ای عاشقانه که دو موجود زمینی و کیهانی را به یکدیگر پیوند می‌دهد. اگرچه جوهره این رابطه عشق است، اما برومر معتقد است بنیان شناخت خداوند همین رابطه عاشقانه است و آدمی فقط به اندازه دوستی و عشق خود به خداوند است که می‌تواند به شناخت او راه ببرد. به زعم فیلسوف هلندی این رابطه بیش از هرجا و هر چیز دیگر در «نیایش» نمود و تجلی می‌یابد. بر این اساس، نیایش در نظام الهیاتی برومر، فقط نوعی مناسک آیینی نیست بلکه شأنی شناختاری دارد و به جای آنکه در حاشیه دین باشد و از فرعیات و شرعیات به حساب بیاید در هسته و کانون الهیات می‌نشیند و مقامی محوری و تعیین کننده در دینداری می‌یابد.
کتاب «هنگام نیایش چه می‌کنیم؟» به همت آقایان اشکان بحرانی و مسعود رهبری ترجمه و تحت نظارت و ویرایش استاد دکتر قاسم کاکایی، اول بار به سال 1393 منتشر شد و اخیراً چاپ جدیدی از آن به بازار درآمده است. وینسنت برومر یکی، دوبار نیز به ایران سفر کرد و در جمع پژوهشگران حوزه فلسفه و الهیات به سخنرانی و گفت‌و‌گو نشست. خاطره لبخندهای عسل اندود و چشم‌های انگوری آن سرگشته راه حق در جان مخاطبان ایرانی‌اش هنوز فروزان است.
هنگام نیایش چه می‌کنیم؟
وینسنت برومر
ترجمه اشکان بحرانی - مسعود رهبری
ویرایش و مقدمه قاسم کاکایی/ نشر هرمس

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۵۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه اسرائیلی: کابینه راه خود را گم کرده است

روزنامه عبری زبان معاریو اسرائیل را به کشتی تشبیه کرد که در تلاطم موج‌های دریای طوفان زده از شکست ۷ اکتبر گرفتار شده و راه خود را گم کرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، روزنامه معاریو در شماره امروز دوشنبه خود نوشت: بی شک امروز هم کسانی در مورد ما تصمیم گیری خواهند کرد که باقی مانده مسئولیت پذیری را هم از دست داده‌اند و به طور حتم تصمیماتی خواهند گرفت که ما را به سوی فاجعه پیش خواهد برد.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است: کابینه اسرائیل امروز تصمیمات خود را بدون در نظر گرفتن عواقب وخیم و تبعات آن می‌گیرد.

آنها از داخل شکم خود و نه مغزشان تصمیم گیری می‌کنند و همه چیز بدون حتی یک ذره مسئولیت پذیری انجام می‌شود.

در راس این افراد نتانیاهو قرار دارد که تمام هم و غمش بقا در قدرت سیاسی است و هیچ پارامتری برای امنیت ملی قایل نیست.

در ادامه این یادداشت آمده ست: گالانت منطق و درک خود را از واقعیت‌های حقیقی که در آن قرار داده شده، از دست داده است، او تهدیدها را در همه جا و هر مکانی پخش می‌کند، گالانت امروز همانند فیلی شده است که در یک مغازه چینی فروشی گرفتار شده است، تصمیماتش بیشتر برای اسرائیل خطر آفرین است.

معاریو در مورد رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی هم نوشت: هالوی هم همانند یک عروسک خیمه شب بازی است که از طرف‌های بالاتر به وسیله نخ‌‌هایی که به او وصل شده به حرکت در می‌آید.

این رسانه عبری زبان اذعان کرد، اسرائیل امروز فاقد رهبری مسئولین پذیر در جایگاهی است که می‌تواند آن را به ساحل آرامش ببرد.

و در این رابطه افزود: گانتس به نتانیاهو، هالوی و گالانت پیوست و به جای آنکه با این سه نوعی تعادل ایجاد کند، عضوی از کابینه جنگ شد و در خدمت اهداف نخست وزیر قرار گرفت، امروز این چهار نفر در حال هدایت کشتی هستند و اسرائیل را به سوی بن بست پیش می‌برند.

معاریو تاکید کرد: اینها شبیه آتش افروزانی هستند که هر آن احتمال می‌رود آتش سوزی بزرگی در خاورمیانه به راه بیاندازند، آتشی که می‌تواند منجر به جنگ جهانی سوم شود، آنها بدون آن که فکری در رابطه با نتایج فاجعه بار و تبعات آن داشته باشند، فقط تصمیم می‌گیرند.

در ادامه هم آمده است: بعد از شش ماه از جنگ ارتش اسرائیل هیچ یک از اهداف جنگ را محقق نکرده و همچنان نیز در این باتلاق دست و پا می‌زند.

در این گیر و دار است که این دار و دسته تصمیم به گشودن جبهه جدیدی علیه ایران گرفته اند، این آتش افکنی را با حمله به کنسولگری در سوریه آغاز کردند بدون آنکه به عواقب بعدی آن فکر کنند.

ژنرال احتیاط اسحاق بریک نویسنده یادداشت تاکید می‌کند: من هیچ شکی ندارم که کابینه تصمیماتی را در رابطه با انجام اقدامی دیگر خواهد گرفت و با این کار ما را وارد یک فاجعه فراگیر خواهد کرد، فقط دخالت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا است که می‌تواند این چهار نفر را متوقف کند، کسانی که فقط از طریق شکم خود فکر می‌کنند و افکارشان حاصل مغزهایشان نیست، از اینرو هر تصمیمی در رابطه با تعامل با ایران هر قدر هم که مهم باشد باید حتما با هماهنگی کامل با رئیس جمهور آمریکا صورت بگیرد، ما باید مطمئن باشیم که تصمیمات این افراد ما را دوباره با واکنش سپاه پاسداران مواجه نخواهد کرد و باعث نخواهد شد که ما مجبور به جنگ در در شش جبهه آن هم در آن واحد باشیم، ما آماده چنین جنگی نیستیم.

به اعتراف معاریو، حتی اگر بتوانیم ضربه‌ای هم به ایرانی‌ها وارد کنیم، آنها ضربه قدرتمند تری را به ما وارد کرده و ویرانی وحشتناک و تلفات گسترده‌ای را برای ما به وجود خواهند آورد.

کارشناس آلمانی: اسرائیل در معرض شکست در جنگ غزه استاردن: توقف جنگ غزه و پایان اشغالگری تنها راه مهار تنش‌هاستهمصدایی تحلیلگران از شکست‌های رژیم صهیونیستی در جنگ غزه!

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کابینه اسرائیل ما را به سوی فاجعه پیش می برد |‌ آنها از داخل شکم خود تصمیم می گیرند نه مغزشان!
  • رسانه اسرائیلی: کابینه راه خود را گم کرده است
  • راه اندازی خط جدید درحوزه حمل و نقل شهری صدرا به سمت شیراز
  • ‌راه‌اندازی خط جدید درحوزه حمل و نقل شهری صدرا به سمت شیراز 
  • راه‌اندازی خط جدید درحوزه حمل و نقل شهری صدرا به سمت شیراز
  • نظر شهروندان یزدی در رابطه با عملیات «وعده صادق»
  • ضد حال چین به اسرائیل در رابطه با حمله ایران
  • گنجینه حکمت‌ و نیایش‌
  • (ویدئو) هدف قرار دادن مناره مسجد هنگام اذان
  • دویدن بنفش‌ها سن و سال نمی شناسد!