Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در ماه مبارک رمضان بسیاری از خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند. دعوت کردن روزه‌داران برای افطار یک عمل نیکو محسوب می‌شود. همچنین مراسم و شعائر جمعی زیادی در ماه مبارک رمضان وجود دارد.

همین مسائل روزه‌گرفتن را از یک عمل منحصراً فردی خارج کرده و به آن جلوه‌ای اجتماعی می‌بخشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این روز‌ها و با توجه به شیوع بیماری کرونا و همه‌گیری محدودیت‌هایی برای اجتماعات و کنار هم بودن وجود دارد که باعث ایجاد تغییراتی در روش‌ها و شیوه‌های برگزاریِ مراسمات عرفی و دینی در این ماه شده است.

ممکن است بسیاری از افراد نتوانند در نماز‌های جماعت حاضر شوند یا یک افطار دسته‌جمعی با دوستان و خانوادۀ خود داشته باشند. همچنین محدودیت‌های تردد که در بسیاری از کشور‌ها وجود دارد این دور هم جمع شدن را تحت تأثیر قرار داده است.

در این شرایط، برخی از مردم از تأثیر انزوا در ماه رمضان بر سلامت جسمی و روان خود ابراز نگرانی کرده‌اند چراکه ماه رمضان وجوه اجتماعی بسیاری دارد و بسیاری از وجوه معنوی و روحی آن نیز در همین وجوه اجتماعی آن نهفته است. انزوا می‌تواند موجب بالا رفتن اضطراب شود و فرد را به سمت تنهایی فزاینده سوق دهد.

واقعیت این است که هرچه هم امکانات فناورانه، ارتباطات تصویری را تسهیل کرده باشند، اما باز هم جای تماس حضوری را نخواهند گرفت.

بیشتر بخوانید

نکات تغذیه ای مناسب افطار در ماه مبارک رمضان

ارتباط خود را از راه دور حفظ کنید

فاصله فیزیکی باید همراه با ارائه راه‌های جدید برای حفظ ارتباط اجتماعی است، داشتن تماس‌های آنلاین بهتر از نداشتن آن‌ها است هرچند که جای ارتباط حضوری را نمی‌گیرد. به همین خاطر در این ماه سعی کنید با خانواده و دوستانتان حتی از راه دور مراودات بیشتری داشته باشید. در هنگام افطار با آن‌ها تماس بگیرید و ارتباطاتان را با آن‌ها حفظ کنید.

انزوا می‌تواند پیامد‌هایی از قبیل پرخوری، اضافه وزن، صرف زمان بیش از حد در فضای مجازی، افسردگی، بی‌نظمی در خواب و مسائلی از این قبیل ایجاد کند. درست است که ارتباط نداشتن با دیگران سخت است، اما در ماه رمضان سخت‌تر است چراکه بسیاری از مراودات ما را تحت تأثیر قرار داده است.

همچنین تغییر دادن بسیاری از روال‌ها دشوار است. برای مثال بسیاری از خانواده‌ها به صورت نوبتی یکدیگر را به افطار دعوت می‌کنند، ولی در دوران همه‌گیری شاید این کار ممکن نباشد و این اتفاق می‌تواند برای خیلی از افراد ناراحت‌کننده باشد. در این حالت یاداوری روز‌های گذشته و معاشرت‌های گذشته می‌تواند احساس غم و اندوه به بار آورد.

بهتر است درگیر این نوستالوژی‌ها نشوید و سعی کنید در عین حفظ این خاطرات راه‌های دیگری برای معاشرت پیدا کنید و برنامه‌ای منظم برای ارتباط با کسانی داشته باشید که هر ساله در این ماه با آن‌ها افطاری‌های مشترک و برنامه‌های مشترک داشته‌اید. ارتباط خود با سایر اعضای خانواده را تقویت کنید.

والدین ممکن است در این زمان‌ها وقت بیشتری را با فرزندان خود بگذرانند، اما این وقت اضافی همیشه به طور معنی‌دار صرف نمی‌شود. والدین می‌توانند با گذراندن وقت کیفیت رابطه خود را با فرزندانشان تعمیق بخشند. زمان با کیفیت زمانی است که والدین از نظر جسمی، روحی و هماهنگ با نیاز‌های کودک کاملاً در دسترس هستند.

قرنطینه در خانه همچنین می‌تواند به زمان ایجاد خاطرات هم تبدیل شود که ماندگار خواهند بود: یکی از راه‌های انجام این کار ایجاد تشریفات خانوادگی جدید است از برنامه‌های دعا و نیایش جمعی گرفته تا دیدنِ فیلم‌های مذهبی و یا خواندن دسته‌جمعی کتاب‌های مذهبی.

آنچه مهم است این است که رفتار‌های جمعی و روابطتتان را با دیگران حفظ کنید و از شیوه‌های مختلف برای این کار استفاده کنید تا دچار حالت افسردگی و انزوا نشوید. ماه رمضان فرصت مناسبی است برای بازیابی بسیاری از تعاملات اجتماعی، اما به شیوه‌ای جدید و متناسب با زمانه‌ای که بیماری همه‌گیر ما را در بر گرفته است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ماه رمضان ویروس کرونا رعایت فاصله اجتماعی ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۵۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت کاروان استقبال از نوروز۱۴۰۳/آغاز برنامه‌های نوروزی باعنوان «تهران دوست داشتنی»

کاروان استقبال نوروزی شهرداری تهران در آستانه سال نو با هدف ایجاد شور و نشاط در شهر تهران به راه افتاد.

به گزارش ایسنا، در آستانه فرا رسیدن عید نوروز و ماه مبارک رمضان و به منظور ایجاد شور و نشاط در شهر تهران، فعالیت کاروان شادی پیمایی شهرداری تهران آغاز شد.

کاروان گل و شادی شهرداری تهران با راه‌اندازی بیش از ۳۰ دستگاه کامیون گل آرایی شده، شخصیت‌های شاهنامه فردوسی، نمادهای نوروز و سفره هفت سین با گردش در معابر شهر به استقبال نوروز رفت.

همچنین این کاروان شادی به مناسبت تقارن ماه مبارک رمضان و عید باستانی نوروز با شعار بهار قرآن بهار ایران در حد فاصل میدان هفت تیر تا بوستان لاله شاد پیمایی کرد.

این کاروان گل و شادی که به همت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران راه‌اندازی شده با برگزاری برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی متنوع و مفرح در بوستان لاله، پذیرای مردم شهر تهران بود.

بر اساس گزارش روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، بوستان لاله تهران از اول ماه مبارک رمضان و نیز در ایام نوروز میزبان بزرگترین جشنواره رمضانی کشور با عنوان «شهر رمضان» است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایجاد ایستگاه‌های نشاط معنوی در بوستان‌های منتخب شهر قم
  • اهدای ۵۰ هزار بسته حمایتی به خانواده آسیب دیدگان اجتماعی
  • آماده‌باش کامل پلیس پایتخت برای تامین امنیت و آرامش مردم در نوروز و ماه‌رمضان
  • آداب و رسوم قزوینی‌ها در نوروز/ از کوزه نو تا شادی در پخت شیرینی
  • رعایت قوانین در ایام نوروز جزو اولویت‌ها است
  • هفت سین ایرانی؛ نوید نو شدن و زایش طبیعت
  • قرآن کریم بهترین سنگر در برابر آسیب‌های اجتماعی
  • ۵ راه برای بهبود تجربه دیجیتالی خود در ماه رمضان
  • جشنواره آیین سرزمین من در آباده
  • حرکت کاروان استقبال از نوروز۱۴۰۳/آغاز برنامه‌های نوروزی باعنوان «تهران دوست داشتنی»