به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب، دکتر افتخار دانشپور دکترای فقه و حقوق اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو دانش فقه را دانش شناوری مطرح کرد و گفت: این دانش همپایی با زمان و مکان را دارد. ما در مذهب شیعه داعیه اجتهاد پویا و همپایی با زمان و مکان را داریم. تئوری زمان و مکان از ابداعات امام راحل بود.

که به طور ویژه بعد از جریان پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه نظام و مخصوصا در مباحث فقهی مطرح شد و رونق خاصی را در مباحث فقه معاصر ایجاد کرد.
 
وی متذکر شد: فقه پویا یک دانش شناوری است که این هم پایی را می‌تواند داشته باشد و نهایت اشکال است اگر ما فرض کنیم که پیروی از آموزه‌های دینی نمی‌تواند هم پایی لازم را با جریان مدرنیته و تجدد خواهی و پیشرفت‌هایی که در زندگی انسانی به وجود می‌آید، نداشته باشد.
 
این استاد دانشگاه با ارائه تعریفی از فقه اظهار کرد: فقه یعنی امکان تجدید نظر در بسیاری از موارد، احکام و مسائل با حفظ چارچوب‌ها و اصول فراهم است. بنا به همین دلیل به راحتی این اعتقاد را داریم که اسلام دین جاودانه و جامعی است که تمام هم پایی نیازهای بشر را تا روز قیامت دارد و می‌تواند حمایت‌های لازم از زندگی بشری را داشته باشد.
 
وی افزود: با توجه به اینکه ما فقه را به عنوان یک تئوری مدیریتی پویا برای زندگی انسان تعریف می‌کنیم که می‌تواند از بدو تولد تا روز مرگ این همراهی را با انسان داشته باشد، می‌تواند مراتب آن هدف اصلی خلقت انسان را که عبودیت و رسیدن به مقام ساحت متعالی خلیفه اللهی است برای انسان به همراه بیاورد.
 
دانشپور با اشاره به اینکه شاکله اختلاف نظرات مذاهب بیشتر رنگارنگ پاسخ‌های متعدد به این مسئله است، گفت: ما برای واژه دین رنگ الهی را در نظر گرفته‌ایم. اما گذشته از آن که دین منشا الهی دارد در عین حال امری انسانی است. حتی در کنار «ایسم»‌های دیگر می‌تواند امر و مقوله انسانی باشد چون تمام این مفاهیم درصدد ارائه تعریفی از انسان و ساحت‌های وجودی او هستند.
 
وی یادآور شد: تنها تفاوتی که دین با سایر ساحت‌ها و ایسم‌ها دارد این است که نگاه جامع تری دارد و این امکان را دارد که با توجه به اتصال به وحی و خالق بتواند یک تعریف حقیقی از انسان را ارائه کند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه در ساحت‌ها و ایسم‌های دیگر رویکردهای متعددی نسبت به مقوله انسان شناسی و تعریف انسان داریم، اظهار کرد: ما در این حوزه رویکرد پوزیتیویستی و تجربی را داریم که مبتنی بر آن نگاه حس گرایی است. رویکرد فلسفی را داریم که با عقل محض دریافت‌هایی را از تعریف انسان، جایگاه انسان، حقیقت انسان و کرامات و عظمتش در این عالم ارائه می‌کند که البته اشکالات و مسیری را دنبال می‌کند که در نهایت به سفسطه و هیچ انگاری و نهیلیسم منجر شده است. حتی یک رویکرد عرفانی نسبت به مقوله انسان و تعریف از انسان داریم و علاوه بر هر کدام از این رویکردها، ایسم‌هایی در همان طیف رنگارنگ در پاسخ دهی به تعریف انسان می‌تواند ایجاد شود.
 
وی با اظهار به اینکه آنچه در نگاه رویکرد دینی نسبت به انسان و تعریف حقیقی از انسان است به مراتب نسبت به ساحت‌های دیگر جامعیت بیشتری را دارد، توضیح داد: یعنی هم حس و هم عقل، هم قلب و وحی را در کنار هم قرار می‌دهد و می‌تواند با اتصال به وحی، منظور خالق و آفریننده بشر است، با این وجه جامعیت و با استفاده از همه این طیف‌ها و ساحت‌ها، همه ابعاد وجودی انسان را در نظر بگیرد و بتواند یک تعریف حقیقی و واقع برای انسان ارائه کند.
 
دانشپور با تاکید بر اینکه دین گذشته از منشا الهی بودن، امری انسانی است، تصریح کرد: چون دین برای انسان آمده، هدف سعادت انسان را دنبال می‌کند و تا نتواند تعریف دقیقی از انسان را ارائه کند به مراتب نمی‌تواند برنامه ریزی دقیقی در قالب تئوری فقهی برای انسان به ارمغان داشته باشد.
 
وی به امتیازات رویکرد دینی اشاره و عنوان کرد: نگاه جامعه گرایانه به ماهیت و حقیقت انسان و قدرت پاسخ دهی حقیقی به سوالات اساسی فطری انسانی، ارتباطی به دین هم ندارد. رویکرد دینی با قدرت تمام نسبت به پاسخ دهی به این پرسش‌های اساسی می‌تواند آن جامعیت را داشته باشد. پاسخ دهی مناسبی برای آن نگاه مبدا و منتها را برای انسان داشته باشد و به این ترتیب این ویژگی و امتیازش نسبت به سایر رویکردها و مقولات باشد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی در خصوص فقه پویا توضیح داد و گفت: آنچه ادعا است فقه پویا باید همواره حتی گام‌هایی پیش تر از مدرنیته داشته باشد و یک نگاه فرا زمانی، فرا مکانی و پیش رونده داشته باشد. یعنی قبل از اینکه بشر به مدرنیته و تجدد دست پیدا کند باید فقه برایش راهکاری داشته باشد و پاسخ‌های لازم را از قبل طراحی کرده باشد و به محض اینکه بشر به بسیاری از امکانات زمانی و مکانی دسترسی پیدا کند، فقه راه حل مسائل را برای آن باز کند.
 
وی با ابراز تاسف ازا ینکه تاخیر و تاخر‌هایی در حرکت فقه پویا اتفاق افتاده است، بیان کرد: به همین علت ما نه تنها پیش رو نیستیم بلکه چند گامی هم عقب تر هستیم. به برکت فعالیت‌های جدید و رویکردهایی که امروز دارد صورت می‌گیرد امیدواریم این عقب ماندگی‌ها جبران شود.
 
انتهای پیام/
 
 

عضویت در کانال تلگرام خبربان

منبع: تقریب

کلیدواژه: برای انسان پاسخ دهی فقه پویا ساحت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۵۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۲۲۱۰۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

مشاور سابق احمدی‌نژاد: خبر دیدار خاتمی با سوروس را من ساختم!

مخالفت با افزایش قیمت خودرو نقشه دشمن است!

تصاویر | رژه موتوری زنان در تبریز

عکس| دختری با تیپ خاص در مراسم روز قدس تهران

نمایندگی ولی‌فقیه در اهل‌سنت کرمانشاه حمله تروریستی کابل را محکوم کرد

خبر بعدی:

قصه تعریف کردن در سینما به معنی پشت سر هم قرار دادن چند اتفاق و واقعه نیست / سینماگران ما قصه‌گویی را فراموش کرده‌اند

حسن کلامی تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی «ماهی‌ها عاشق می‌شوند»، «کودک و فرشته»، «هیچ کجا هیچ کس» و «آبادان یازده 60» معتقد است که کنار گذاشتن قصه در آثار سینمایی یکی از دلایل کم شدن میزان مخاطبان سینما است و تأکید دارد که سینماگران ایران قصه‌گویی را فراموش کرده‌اند.

حسن کلامی تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: سینما بدون قهرمان معنایی ندارد، آثار پر مخاطب سینما در همه جای دنیا معمولاً آثاری هستند که قصه و قهرمان دارند و قهرمان کاراکتری است که چه مثبت و چه منفی ما به عنوان مخاطب با او همراه می‌شویم.

کلامی خاطرنشان کرد: فیلم «شنای پروانه» اثری قهرمان محور است اما کاراکتر اصلی آن که جواد عزتی بازیگرش است را نمی‌توان کاراکتری کاملاً مثبت دانست. همین که کاراکتر اصلی فیلم یک هدف دارد و برای رسیدن به هدفش موانع را پشت سر می‌گذارد و وقایعی برایش رخ می‌دهد که داستان را شکل می‌دهند به این معنی است که فیلم قهرمان دارد. دلیل اصلی اینکه آثار سینمایی ما قهرمان ندارند این است که گویا سینماگران ما قصه گفتن را فراموش کرده‌اند یا اصلاً توانایی تعریف قصه ندارند.

او افزود: قصه تعریف کردن در سینما به معنی پشت سر هم قرار دادن چند اتفاق و واقعه نیست. در اکثر آثار سینمایی که می‌بینیم معمولاً قواعد داستان‌نویسی را به درستی رعایت نکرده‌اند، قصه‌ای تعریف نمی‌کنند و در نهایت کاراکتری شکل نمی‌گیرد که بخواهد قهرمان باشد. اتفاقات و وقایعی که در آثار سینمایی ما پشت سر هم تعریف شده‌اند معمولاً هیچ ارتباطی با هم ندارند و مخاطب نمی‌تواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «زخم شانه حوا» تأکید کرد: حدود 70 درصد آثار سینمایی ما معمولاً اینگونه شده‌اند و استقبال مردم است که نشان می‌دهد این آثار کیفیت لازم را دارند یا خیر. وقتی اکثر این آثار نمی‌توانند نظر مخاطب را به خود جلب کنند مخاطب به سمت آثار سخیف و مبتذل می‌رود که کم‌کم سلیقه‌ها آسیب دیده و تعداد آثار تولید شده به این شکل زیاد می‌شود. صاحبان فیلم‌هایی چون «روز صفر» که آثاری قهرمان محور هستند و برای تولیدشان تلاش بسیاری صورت گرفته در این شرایط ترجیح می‌دهند وارد این میدان نشوند و در واقع کنار می‌مانند و چند سال بعد که نوبت به اکرانشان می‌رسد هم دیگر موضوع‌شان کهنه شده و تمام زحمات گروه به هدر می‌رود.

کلامی درباره زمان رونق آثار قهرمان محور در سینمای ایران گفت: سال‌های اواخر جنگ و چند سال بعد، از آنجا که جامعه به قهرمان نیاز داشت به سمت آثار قهرمان محور رفتیم و فیلم‌های متعددی از جمله «گذرگاه» شهریار بحرانی، «دوئل» و «کیمیا» محمدرضا درویش، آثار ابراهیم حاتمی‌کیا، «سجاده آتش» و... ساخته شدند که واقعاً فیلم‌هایی قهرمان محور بودند و می‌توان آن‌ها را حتی از بهترین آثار سینمای ایران دانست اما پس از پایان جنگ تحمیلی ذائقه‌ها عوض شد و فضای سینما به سمت دیگری رفت. البته در شکل‌گیری این وضعیت نباید تأثیر مسئولان سینمایی را نادیده گرفت که کمک‌های لازم را کنار گذاشتند و در واقع بخل و حسد باعث شد وضعیت به این شکل شود.

این تهیه‌کننده تصریح کرد: امروز وقتی تهیه‌کننده‌ها اسم سینمای دفاع مقدس و جنگ را می‌شنوند دغدغه‌شان دوچندان می‌شود که چگونه این فیلم را بسازند و در گیشه هم موفق باشند چرا که دیگر کسی به دیدن این آثار نمی‌آید. سینمای ما به سمت سینمای اجتماعی رفته و در سینمای اجتماعی هم معدود فیلمسازان چون مسعود کیمیایی بودند که آثارشان قهرمان محور بود.

او افزود: البته نباید این گفته‌ها اینگونه برداشت شود که من با سینمای اجتماعی که حتی قهرمانی ندارد مخالف هستم. اتفاقاً در این حوزه نیز آثار بسیار خوب و باکیفیتی ساخته شده است که هیچ قهرمانی ندارند. سینمای اجتماعی نمی‌تواند به وضعیت جامعه و معضلات آن بی تفاوت باشد اما متأسفانه برچسب‌هایی چون سیاه‌نمایی هم به فیلمسازان اجتماعی اجازه نمی‌دهد به سراغ این موضوعات بروند و سینمای ما کم‌کم به سمتی می‌رود که کاملاً خنثی و بی خاصیت می‌شود.

کلامی در پایان درباره وضعیت امروز سینمای ایران تصریح کرد: سینمای ما رو به نابودی است و متأسفانه هیچ پشتوانه‌ای برای آن وجود ندارد و کاملاً ورشکسته است. نزدیک به دو یا حتی سه سال فیلم‌ها انباشت شده و در صف اکران هستند و امکان اکران هم وجود ندارد. در این شرایط عجیب‌تر این است که هنوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه ساخت صادر می‌کند و اصلاً معلوم نیست این حجم از تولید اثر سینمایی قرار است کجا اکران شود. به زودی با بازگشایی سینماها شاهد یک بلبشوی بزرگ خواهیم بود چرا که تلویزیون و شبکه نمایش خانگی هم به کمک سینما نمی‌آیند و فقط تلویزیون چند فیلم خریده که در نوروز پخش کرد و همان فیلم‌ها هم آثاری دولتی بودند که دغدغه بازگشت سرمایه ندارند.

دیگر خبرها

  • طاهری: تلاش استقلالی‌ها برای عصبی کردن بازیکنان ما یک تاکتیک نخ‌نماست/ به برانکو می‌گفتم چرا سوشا اینطور گل می‌خورد
  • موقعیت مکانی بازیکنان منچستریونایتد تا فرداشب محرمانه خواهد ماند
  • افشاگری مدیرعامل سابق سرخ‌ها درباره عملکرد سوشا مکانی در پرسپولیس/ ماجرای جلسه ویژه با برانکو
  • سه مدرسه پویا در کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی شد 
  • پاسخ مدیرعامل سابق پرسپولیس به یک اتهام بزرگ | ماجرای گل های عجیب دریافتی توسط سوشا مکانی
  • افشاگری مدیرعامل سابق سرخ ها در خصوص عملکرد سوشا مکانی در پرسپولیس/ ماجرای جلسه با برانکو در خصوص گل های عجیب
  • علی اکبر طاهری: به برانکو می‌ گفتم چرا سوشا اینطور گل می‌ خورد
  • طاهری: تلاش استقلالی‌ها برای عصبی کردن بازیکنان ما یک تاکتیک نخ‌نما است/ به برانکو می‌گفتم چرا سوشا اینطور گل می‌خورد
  • سوشا مکانی: امیدوارم استقلال دربی را ببرد
  • شورای نگهبان استدلال بیاورد
  • «شرح نبراس‌الهدی» ملاهادی سبزواری منتشر شد/شرح عرفانی فقه شیعی
  • عملکرد سرد دولت در تابستان داغ ۱۳۹۹/ فارس ۲۷مین استان کشور در تعریف و تضمین حقوق مالکیت است
  • فیلم/تعریف تمجید روحانی از لاریجانی
  • معرفی حزب خدمتگزاران انقلاب اسلامی
  • سوشا مکانی: لیست تیم ملی دستوری است / امیدوارم استقلال برنده دربی شود
  • مصوبه شورای نگهبان،قانون یا تفسیر قانون؟
  • شناسایی و سامان دهی خبرنگاران ورزشی اصلی‌ترین برنامه انجمن ورزشی نویسان
  • نشست «تعریف رجل سیاسی و مذهبی» برگزار می‌شود
  • تعریف خاص ستاره پرسپولیس از سپاهان