Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، یکی از منابع دولتی در عراق و یک دیپلمات غربی با اشاره به دیدار نمایندگان دو کشور ایران و عربستان در بغداد مدعی شدند که، این دیدار بمنظور تلاش در جهت بهبود روابط تهران و ریاض صورت گرفته است.

این دو منبع با تایید این خبر افزودند: هیأتی عالی رتبه از عربستان و ایران در اوایل ماه آوریل در بغداد، پایتخت عراق با یکدیگر به دیدار و رایزنی پرداخته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک منبع دولتی عراق نیز در این راستا اعلام کرده است که، خالد بن علی الحمیدان، رییس اطلاعات عربستان بعنوان رییس هیأت اعزام شده از سوی ریاض و نمایندگانی از سمت علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، بعنوان نمایندگان تهران در این دیدار حضور داشتند.

یک دیپلمات غربی نیز مدعی شده است که، از برگزاری این مذاکرات با هدف بهبود روابط میان ایران و عربستان اطلاع داشته است.

روزنامه فایننشال تایمز پیش از این از مذاکره مستقیم دو کشور ایران و عربستان پس از ۵ سال قطع روابط دیپلماتیک خبر داده بود.

براین اساس، این روز‌ها و با برگزاری نشست وین برای بازگشت طرفین به برجام و تلاش بایدن رئیس جمهور آمریکا برای تحقق این امر، عراق در نقش یک میانجیگر بین عربستان و ایران عمل کرده است.

رویترز نیز به نقل از یک دیپلمات غربی مدعی شده است که، دو کشور آمریکا و انگلیس از مذاکرات صورت گرفته میان تهران و ریاض در بغداد کاملا مطلع بوده و از آن خبر داشته است.

براساس این ادعا، محور مذاکرات صورت گرفته بین ایران و عربستان سعودی در رابطه با دو پرونده یمن و لبنان بوده است.

از سوی دیگر، یک مقام مسئول عراقی مدع که مسئولی بلندپایه در دفتر «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق است، مدعی شده که گزارش‌های رسانه‌ای درباره نشست چند روز قبل میان مقامات سعودی و ایرانی «دقیق» و این دیدار در داخل منطقه سبز بغداد و در سطح مسئولان امنیتی دو کشور با ابتکار دولت عراق صورت گرفته است.

واکنش خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به اخبار منتشر شده درباره گفت‌وگوی ایران و عربستان در بغداد گفت: ما هم این گزارش‌های رسانه‌ای و مطبوعاتی منتشر شده را دیدیم. نقل قول‌های متضادی منتشر شده است.

وی تاکید کرد: ایران همواره از گفتگو با پادشاهی سعودی استقبال کرده و آن را به نفع مردم دو کشور و صلح و ثبات منطقه‌ای دانسته و این ادامه خواهد یافت.

بیشتر بخوانید:

فایننشیال تایمز: ایران و عربستان مذاکرات مستقیم برگزار کردند رویترز: واشنگتن و لندن از جزئیات مذاکرات ایران و عربستان اطلاع داشتند ادعای مقام عراقی درباره مذاکره ایران و عربستان در منطقه سبز بغداد

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ایران عربستان ایران و عربستان دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۵۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکرات عراق باآژانس بین‌المللی اتمی برای ساخت راکتورهسته‌ای

به گزارش خبرگزاری مهر، در جریان سفر رافائل گروسی، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عراق، مقام‌های دولت عراق روز دوشنبه از رایزنی با مدیرکل آژانس برای ساخت و راه اندازی راکتور هسته‌ای با هدف تأمین برق کشور خبر دادند.

دفتر ریاست جمهوری عراق روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در جریان دیدار امروز خود با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی از قصد این کشور برای ساخت و راه‌اندازی راکتورهای هسته‌ای با مقاصد صلح آمیز و تأمین برق خبر داد.

در این بیانیه آمده است که نخست وزیر عراق در گفت‌وگو با رافائل گروسی با اشاره به تلاش‌های عراق در فراهم سازی زیرساخت‌های ضروری برای ساخت راکتور هسته‌ای با هدف مقاصد صلح آمیز تاکید کرد که دولت عراق برای پیشبرد توسعه صنعت هسته‌ای صلح آمیز و همکاری با آژانس برای تحقق آن ادامه خواهد داد.

السودانی در دیدار با گروسی تاکید کرد که عراق از نخستین کشورهایی بود که تلاش کرد به این آژانس بپیوندد و به معاهدات آن پایبند باشد و در راستای احداث راکتورهای هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز تلاش کرد چرا که معتقد است انرژی هسته‌ای باید منبعی برای شکوفایی و نه برای توسعه سلاح‌های کشنده باشد.

نخست وزیر عراق تمایل کشورش برای قرار دادن در جایگاه طبیعی خود در سطح بین المللی و تداوم فعالیت مسالمت آمیز در حوزه انرژی اتمی را ابراز داشت.

وی گفت که عراق خواستار کمک آژانس بین المللی انرژی اتمی در وضع برنامه‌ها و پروژه‌های مرتبط برای توسعه زمینه‌های فعالیت‌های هسته‌ای با اهداف صلح آمیز است.

گروسی از السودانی برای حضور در اجلاس انرژی هسته‌ای که در ماه مارس در بروکسل برگزار می‌شود، دعوت کرد.

وی از همکاری عراق با این آژانس تقدیر و تاکید کرد که عراق از کشورهای پیشگام در همکاری با این آژانس است.

گروسی پایبندی آژانس بین المللی انرژی اتمی در همکاری با عراق در برنامه‌ها و پروژه‌های صلح آمیزش در حوزه انرژی و از بین بردن شوری خاک و درمان بیماری و سایر حوزه‌های صلح آمیز را اعلام کرد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد که مشتاق است هیئت عراقی از مقر آژانس طی هفته‌های آتی برای همکاری در راستای ایجاد نقشه راهی برای توسعه فعالیت‌های عراق و ایجاد زیرساخت‌ها و دستیابی به فناوری هسته‌ای در حوزه‌های صلح آمیز بازدید کند.

«نعیم العبودی» وزیر آموزش عراق پس از دیدار گروسی و نخست وزیر عراق، به خبرنگاران اعلام کرد که بغداد با مدیر کل آژانس در مورد چند پروژه در عراق، از جمله ساخت یک راکتور هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز، گفتگو کرده است.

کد خبر 6058503

دیگر خبرها

  • مذاکرات عراق باآژانس بین‌المللی اتمی برای ساخت راکتورهسته‌ای
  • عراق صادرات نفت خام خود را به ۳.۳ میلیون بشکه کاهش می‌دهد
  • بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر در ریاض عربستان+فیلم
  • منتخبان مجلس دوازدهم با رئیسی دیدار می‌کنند
  • منتحبان مجلس دوازدهم با رئیسی دیدار می‌کنند
  • اسامی بازیکنان تیم ملی فوتبال اعلام شد / قلم قرمز روی چند بازیکن
  • اسامی بازیکنان تیم ملی فوتبال اعلام شد/ قلم قرمز روی چند بازیکن
  • عربستان به‌دنبال جذب توریست‌های چینی
  • جزئیات تازه از تفاهمات عراق و ترکیه درباره مقابله با «پ.ک.ک»
  • عراق باید از اهرم‌های فشار خود علیه ترکیه استفاده کند