Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-19@07:34:11 GMT

ظروف مناسب و نامناسب برای پخت‌وپز

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۴۶۰۰۲

یک متخصص تغذیه گفت: نامناسب‌ترین ظروف برای پخت غذا، ظروف تفلون است. ناطقان: سید ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، استاد دانشگاه و نایب رئیس انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی در ایران اظهار کرد: ظروف مختلفی که خانم‌ها برای پخت و پز استفاده می‌کنند اثراتی روی مواد غذایی می‌گذارد که گاه این تاثیرات نتیجه مثبتی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او افزود: برای مثال، ظروف تفلون یا نچسب با توجه به سهولت در شستشو برای پخت و پز غذا مناسب است اما اگر در نگهداری این ظروف دقت نکنید، تاثیرات منفی در بر خواهد داشت.

مظهری ادامه داد: ظروف تفلونی که به مرور زمان و با استفاده نادرست، خش دار می شوند، به دلیل ترکیب مواد شیمیایی ساخته شده در این ظروف با ترکیبات مواد غذایی، سرطان زا خاصیت سرطان زایی ایجاد می‌کنند. همچنین به دلیل استفاده از فلز سنگین کادیوم در ظروف تفلون، هنگامی که این ظروف به مرور زمان و در اثر شستشو یا کشیدن قاشق، دچار خش و خراش می شوند این فلز کادیوم وارد غذا می شود و عوارضی مانند سرطان را ایجاد می‌کند.

او تاکید کرد: توجه داشته باشید که هرگز از ظروف تفلون آسیب دیده استفاده نکرده و این ظروف را ترمیم نکنید زیرا آسیب بیشتری به بدن می‌رساند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد:  ظروف شیشه‌ای یا همان پیرکس و ظروف تفلون به دلیل سهولت در شستشو ، شباهت زیادی دارند اما مزیت ظروف پیرکس نسبت به ظروف تفلون سلامت همیشگی و مداوم آنهاست.

مظهری گفت: به دلیل بی اثر بودن مواد اسیدی و بازی روی ظروف شیشه ای و همچنین آزاد نشدن یون از شیشه در مواجهه با حرارت و دمای بالا، ظروف شیشه ای یا پیرکس برای پخت و پز بسیار مناسب هستند.

مظهری بیان کرد: اگر ظرفی واقعا از جنس روی باشد به دلیل خروج روی از ظرف و ترکیبش با مواد غذایی می تواند علاوه بر مفید فایده بودن، کمبود روی در بدن را نیز جبران کند. اما ظاهرا اکثر ظروفی که تحت عنوان ظروف رویی در بازار موجود است از جنس آلومینیوم است .

او افزود: آزاد کردن یون آلومینیوم در غذا، باعث انتقال یون‌ها به بدن شده و در طولانی مدت عوارضی مانند کم‌خونی را در بدن ایجاد می‌کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: استفاده از ظروف سفالی به دلیل مسطح نبودن سطح ظرف و امکان باقی ماندن غذا در منافذ ریز آن، برای پخت غذا توصیه نمی شود. در حال حاضر این نوع از ظروف را رنگ می‌کنند و در بازار می فروشند.

او ادامه داد: باید توجه داشت که استفاده از ظروف سفالی رنگ شده نیز بی ضرر نیست زیرا رنگ های استفاده شده در این ظروف، معمولا در طولانی مدت عوارضی مانند افسردگی، کندذهنی و بروز برخی از مسمویت ها را در برخواهند داشت.

 ظرف خوب برای پخت غذا، ظرف مسی است

مظهری گفت: ظروف مسی به شرط و شروطی، می توانند بهترین نوع ظروف برای پخت و پز باشند .

او ادامه داد: ظروف مسی باید به شکل مناسبی قلع اندود شده باشند و حاوی سرب نباشند زیرا وجود سرب در غذا در طولانی مدت باعث بروز مسمومیت می شود.

این متخصص تغذیه بیان کرد: در صورت قلع اندود نشدن ظروف مسی و ورود یون مس به غذا، در طولانی مدت شاهد تاثیرات نامطلوبی بر بدن انسان خواهیم بود. کبد، یون مس را در خود ذخیره می‌کند و باعث آسیب به این عضو می شود، یکی از دلایلی که ظروف مسی را قلع اندود می‌کنند، همین است.

مظهری گفت: موقع شست و شوی ظروف مسی باید مراقب بود تا لایه قلع اندود شده از بین نرود یا خش برندارد. پختن غذاهایی با مواد اسیدی و غذاهای ترش نیز به مرور زمان باعث از بین رفتن لایه رویی ظرف های مسی می شود به همین دلیل بهتر است چند وقت یک بار ، ظروف مسی را قلع اندود کنیم . منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: ظروف مناسب ، نامناسب ، پخت و پز

منبع: ناطقان

کلیدواژه: ظروف مناسب نامناسب پخت و پز طولانی مدت برای پخت و پز متخصص تغذیه ظروف تفلون قلع اندود ظروف مسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۴۶۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان کار ساختمان‌های تجاری، خدماتی و اداری بدون مناسب‌سازی صادر نخواهد شد

نصیب نجفی در نشست ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی استان اظهار کرد: اجرای مناسب‌سازی در ساختمان‌های تجاری، خدماتی و اداری یک ضرورت قانونی است.

او افزود: در سال ۱۴۰۳ پایان کار ساختمان‌های تجاری، خدماتی و اداری استان اردبیل بدون مناسب سازی برای معلولان صادر نخواهد شد.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک استانداری اردبیل بیان کرد: باید متولیان امر و دستگاه‌های اجرایی استان اردبیل به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • پایان کار ساختمان‌های تجاری، خدماتی و اداری بدون مناسب‌سازی صادر نخواهد شد
  • بهترین گیاهان برای بالکن
  • اهدا سه میلیون تومان به خانواده زندانیان به مناسب نوروز و ماه رمضان
  • قیمت کاغذ دیواری
  • توصیه‌های بهداشتی برای خرید و نگهداری ماهی قرمز
  • نکات اساسی در خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی؛ راهنمایی برای انتخاب بهترین تجهیزات
  • کشف بقایای بندرگاه باستانی در اعماق دریا
  • (تصاویر) فوت‌وفن‌های چیدمان سفره هفت سین برای نوروز ۱۴۰۳
  • واکنش کارگروه مدولباس درباره پوشش نامناسب در جشنواره صنعت مد
  • وضع عوارض برای صادرات سیب لغو شد